Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Stress och stressande

76 inlägg • Sida 1 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

SK Racing (trådstartaren)

#1 » 15:46:12, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En funderar ju ibland och har gjort så över åren om det här med stress, sist jag verkligen stötte på det var när jag skulle hämta ett rek från UK, hade lappen o leg, lokala ombudet som är COOP har ju trevlig o hjälpsam personal, häromdagen inget undantag :)

Han blippade leg o lapp o yrde iväg, kom till baka o tittade i datorn, hör då övriga kunder kommentera vid kassan bristen på personal, jag kände att min puls gick upp, killen kom ut igen o ursäktade sig då han inte hittade försändelsen, nu med större stresspåslag, ropade efter kassapersonal så dom stressade människorna med frallor kunde betala...

Killen ställde sig igen vid datorn, varpå jag sade tydligt, du jag har inte bråttom, det får ta den tiden det tar helt enkelt :) Den blicken jag fick.

Va??? Sa killen, ja sa jag, jag har hela dagen på mig, därför kom jag hit när ni öppnade :)

Han hittade försändelsen efter ca5-7 minuter och sade: Tack för att du väntade.

Ok tänkte jag, skulle jag gått efter tre minuter utan paket???

Detta är ju bara en av hur många historier om ja, hysteriska människor som stressar, i butik, till o från skolan för o lämna/hämta barnen osv som jag stöter på, mina kompisar har liknande dagliga upplevelser.

En viktig fråga som jag brukar ställa till någon uppstressad är: Vad ska du göra på Lördag med din ihopstressade tid? Jag har ännu inte fått något svar som kan liknas vid svar.

Så jag tänkte ställa frågan här, när man stressat ihop någon timme för veckan, vad gör man då med denna så extremt värdefulla tid? Ta en öl, dra en lina, sätter på sin dam?

I mitt fall kan jag inte stressa, jag får tryck över bröstet, huvudvärk osv, så jag försöker i stället planera, som nu senast, hämta mina paket på morgonen när dom öppnar, sen är ju det avklarat och jag behöver inte tänka på det resten av dagen.

Grabben brukar till o med reagera, på en händelse särskilt, en mamma med två barn skulle ha lösgodis, hade inte ställningen suttit fast hade hon troligen vällt den, har aldrig sett någon så aggressivt hugga efter lösgodis, grabben backade till o med något mot mig.

Mammans barn var normala i sitt beteende och det verkade inte finnas något bråk som grund för beteendet, hur bra mår en sådan människa?

När dom gått frågade grabben vad det var för fel på den mamman, troligen inget fel min son, men hon var bra stressad svarade jag, mmm svarade grabben.

Jag brukar alltid säga till i butiker att jag har inte bråttom, den blicken jag får säger allt, i synnerhet om det är någon ny på jobbet o kassan strular, jag lider med dom som jobbar i tex handel o andra serviceyrken o som träffar alla dessa uppstissade människor, som dessutom är otrevliga mot personalen :aaargh:

Hur löser ni Maskinister er vardag?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



RD350

#2 » 20:55:12, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går alltid upp en halvtimme tidigare än jag behöver, har jag tur och hinner med allt jag ska kan man slänga sig den halvtimmen på sängen innan man går till jobb :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Hidsmekolek

#3 » 21:29:11, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går åxå upp i god tid, så man hinner sitta i soffan en tjugo minuter och kolla lite maskinisten eller nåt fånigt på Youtube med en kopp kaffe..
Man stressar väl mycket nog ändå, känns rätt dumt att börja dagen med att yra runt och kasta i sig kaffet..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

5 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#4 » 21:34:31, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite, en aning stress, det gör mig mycket mer effektiv, men om och när det blir för mycket - då sparkar jag bakut och ryter till eller går från platsen eller personen. Hittills har det fungerat för mig.
Det är trevligare att känna sig behövd än att känna att jag måste.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Micke_fixar

#5 » 21:46:13, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar aldrig kolla klockan på morgonen och en kvart hit eller dit spelar inte roll. Försöker stressa så lite som möjligt, ibland skiter det sig totalt men är inte så ofta. Har den turen att jag har flexibel arbetstid, så Biltema, Swedol och allt jag ska ha till projekten köper jag innan jobbet och åtta timmar senare kan man åka hem i lugn och ro.

2 personer gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

lagun49

#6 » 01:19:00, 08-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett år sedan var jag en vecka på Kap Verde. Där var mottot ”No Stress”. Jag kände mig verkligen avstressad efter denna vecka, köpte till och med en hatt med denna devis

Bild
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

SK Racing (trådstartaren)

#7 » 10:02:53, 29-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste på Aftonbladet återigen hur man bearbetar sin stress med terapi osv :lmao: Går ju även o låta bli o stressa o skruva upp sig till bristningsgränsen.

Pappa o jag var några ärenden häromdagen o en dam med trofétruck stormade in i en butik på två hjul, vi stod o betalade o väl i bilen var hon klar o hade hon kunnat så hade hon slängt in trofétrucken med barnet i genom den stängda bagageluckan, Pappa o jag bara tittade på varandra...

Ja ja, vill man leva så, så är det ju upp till var o en, men mår man bra av att leva på ett sådant vis?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

RD350

#8 » 07:51:12, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska i varje fall akta sig så det inte överförs på barnen.... Stress ska inte ses som nått "normalt"

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

SvampenT15

#9 » 08:36:28, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående stress : Hörde av en kompis följande en äldre man läste i tidningens annonser först läste han om konkurser var han inte med där så läste han döds annonser var han inte med där heller satte han på kaffet.

4 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SK Racing (trådstartaren)

#10 » 11:38:28, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som när man lämnade o hämtade grabben på dagis, ja jösses, en del hade brott minst sagt, stackars barn, grabben fick ta den tiden han behövde för o plocka ihop sina grejer, klä på sig osv, jag hade inte bråttom, då div ärenden hade jag gjort innan :) eller planerat dom senare :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Wizzman

#11 » 22:40:49, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Som när man lämnade o hämtade grabben på dagis, ja jösses, en del hade brott minst sagt, stackars barn, grabben fick ta den tiden han behövde för o plocka ihop sina grejer, klä på sig osv, jag hade inte bråttom, då div ärenden hade jag gjort innan :) eller planerat dom senare :)
Om dottern på fyra år skulle få ta den tid hon behöver när vi ska från dagis hade vi nog aldrig kommit därifrån

7 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Trigon

#12 » 23:45:23, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del går det bra så länge jag bara har en sak att fokusera på, i mitt fall jordbruket. När det är fältarbete på gång är det bara att anpassa sig efter vädret, prioritera så gott det går och arbeta så mycket man orkar, eventuellt sova nån timme över ratten om det blir svårt att hålla sig vaken för att sömnkontot ligger för mycket minus.

Det är när jag måste börja anpassa arbetet till familjen som det eventuellt kan bli stressigt. Som tur är har jag en accepterande fru som sköter det mesta med barnen när det är växtodlingssäsong. :thumme:
Övriga intressen utöver jordbruket har jag inga så där finns ingen risk för stressande konflikter. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

marcusw

#13 » 01:59:07, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:En viktig fråga som jag brukar ställa till någon uppstressad är: Vad ska du göra på Lördag med din ihopstressade tid? Jag har ännu inte fått något svar som kan liknas vid svar.

Så jag tänkte ställa frågan här, när man stressat ihop någon timme för veckan, vad gör man då med denna så extremt värdefulla tid? Ta en öl, dra en lina, sätter på sin dam?

I mitt fall kan jag inte stressa, jag får tryck över bröstet, huvudvärk osv, så jag försöker i stället planera, som nu senast, hämta mina paket på morgonen när dom öppnar, sen är ju det avklarat och jag behöver inte tänka på det resten av dagen.


Hur löser ni Maskinister er vardag?


"Ihopstressad tid" skulle inte jag kalla det, snarare att en grundeffektivitet i vardagen ger lite mer tid till roliga sysslor.
Exempelvis kan man läsa för barnen eller leka med en svarv om man får lite tid över.

Du skriver att du inte kan stressa, det finns många som inte har något val fast de får tryck över bröstet, huvudvärk, tinnitus, yrsel osv osv. Fantastiskt att du är så privilegierad att du kan väja bort stressen. Jag har några få barnlösa vänner, mångmiljonärer, som också helt väljer bort stressen och bara relaxar år efter år.

Själv försöker jag att inte stressa när det går, men den mesta tidsbristen skapas av svårförutsebara problem som dyker upp gällande jobb, barn, trafiken osv osv. så det är inget alla bara kan välja bort eftersom dygnet har 24h och man måste hinna jobba och sova. Jag uppfattar mer ditt inlägg som att du i vardagen har en sådan tillvaro att du själv kan välja ditt förhållningssätt till göromål som skulle kunna skapa stress.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

6 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Mattias Petterson

#14 » 09:07:41, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:
SK Racing skrev:Som när man lämnade o hämtade grabben på dagis, ja jösses, en del hade brott minst sagt, stackars barn, grabben fick ta den tiden han behövde för o plocka ihop sina grejer, klä på sig osv, jag hade inte bråttom, då div ärenden hade jag gjort innan :) eller planerat dom senare :)
Om dottern på fyra år skulle få ta den tid hon behöver när vi ska från dagis hade vi nog aldrig kommit därifrån

Var glad för det, vi hade ett tag ett dagis där barnen hängde på grinden från 13: 00 i väntan på föräldrarna... :sad:
Behöver jag säga att vi bytte dagis fortast möjligt trots länge resväg
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Göran Ekman

#15 » 15:29:37, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänga på grinden. För ett antal år sedan lessnade ett av våra barnbarn på att hänga på grinden, hon pillade upp grinden och skulle gå hem. Var väl någonstans runt två-tre år då det hände. Nu slumpade det säg så att hon mötte en pappa som kände igen henne.och tog henne tillbaka till förskolan. Vart en diger utredning på hur kunde det bli så där.
Undrar om den händelsen var en del av det som gjorde att dottern med familj lämnade Stockholms förorten och flyttade till Heby. Där barnen först gick på förskolan i den före detta prästgården som ligger i skogsbrynet i Huddunge för att sedan börja på den lilla byskolan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se