Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dethär med att hyvla ost

90 inlägg • Sida 5 av 6
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Simnil

#61 » 09:53:47, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VAFALS, har ni tjuvstartat detta världsavgörande ämne under helgen då jag varit frånvarande??? =)

Min ostfilosofi är som sådan. Ja, det spelar roll om hur man handhar ost, men än viktigare är att man genom att studera hur folk behandlar ost kan avgöra hur en människa är. En människa som exempelvis inte ens begriper sig på att rotera hushållsosten eftersom utan bara skär mot sig så att det tillslut ramlar loss en stor bit närmast ostmisshandlaren i fråga borde inte betros med att rösta eller köra bil. Min åsikt ät att är man så urbota "oduglig" bör man inte sättas i situation att man kan fatta beslut som kan påverka andra.

När det gäller "skidbacke" så vill jag nog införa lite definitioner. Hålls den skurna ytan rak/slät så vill jag inte kalla det skidbacke utan det är när den gröps ur och får mera hoppbackeform den termen ska tas till. Far min exempelvis skär alltid klassiskt triangulära ostbitar liggande på sidan. Han skär däremot alltid exakt jämnt så den kvarvarande ostbiten alltid är en mer eller mindre perfekt triangel sedd från sidan. Detta för att undvika att få kvar den klassiska sladdriga bottenbiten som inte går skära längre. Själv stör jag mig såpass på vanliga ostars opraktiska form att jag enbart köper ostar som har formen rätblock. Ovansidan hålls slät och skärs ner på höjden tills höjden är samma eller just lägre än hyvelns skärbredd, då vänds osten på sidan och bearbetas ner till höjd och bredd är lika. Efter det tar jag anvar gång från de två bearbetade sidorna med målet att den sista sladdriga biten jag och hundarna delar på vid diskbänken ska bli så liten som möjligt.

8 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Alrik

#62 » 10:10:01, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Vi äter upp ca 2/3 av en vanlig ost och sen spar jag resten och river till taco. Då slipper man ha tunna torkade bitar som bara blir svårhyvlade. Köper aldrig färdigriven ost.


Samma här!

Ost går ju alltid åt till lite gratänger osv.

Vi brukar tom köpa en extra ost när de är bra pris för att riva ner direkt och in i frysen i en låda. Är inga problem att ta ut den mängd ost man behöver.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

skogsgurra

#63 » 11:26:41, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag njuter av alla kloka och insiktsfulla inlägg i ämnet Ostars Vård och Ans.

Simnils metod är klart kommendabel. Men osten har flera sidor än så. Vi har hittills koncentrerat oss på ostens mekaniska bearbetning. Det är nog den som en Maskinist i första hand, naturligt nog med tanke på de yrkesmässiga krav på form, läges och dimensionstoleranser som en Maskinist är noga med i sin yrkesroll. Och den är viktig. Absolut. En slarvigt och tanklöst skuren hårdost är inte bara smärtsam att se - den är också en, ibland omedveten men ändå, förolämpning som vi kunniga (jo, jag vill gärna räkna mig till den gruppen) tvingas stå ut med eftersom tanklösa och okunniga människor inte har förmåga att förstå sakens vikt och betraktar invändningar och tips om ostens rätta hantering som utslag av gubbagnäll och allmän grinighet. Vilket det inte är.

Men ostens konsistens, smak, fetthalt, mognadsgrad och arom måste också vägas in. Även serveringstemperaturen har betydelse. Och där har olika människor vitt skilda uppfattningar och det är inte utan orsak som fransoserna, med sina oräkneliga ostsorter, betraktas som starka individualister. Miljökramarnas "mångfald" har sina sidor, bra och mindre bra. Men när det gäller ostars mångfald kan jag inte annat än applådera den.

Ostproducenterna har också ansvar. Rätblocksostarna är självklart att föredra. Och om tillverkarna kunde inse att det ideala formatet är 100-150xHBx80-120 (LxBxH) och kunde leverera ost med de måtten så skulle mycket vara vunnet. Men det är långt dit. Mognadsprocessen kräver en viss volym och det är alltså inte en slump att de bättre hårdostarna är stora och kräver att de delas ner för att kunna hanteras. Den hjulformade osten resulterar då naturligt nog i kilformade bitar och därmed är vi tillbaka på ruta ett.

"En fyrkant kan väl ges samma volym som en cylinder?" frågar någon. Ja, det är sant. Men då kommer mognad och uttorkning att ske okontrollerat med torra hörn som inte alls är lika njutbara som de centrala delarna av osten. Många ostar med kortare lagringstid är faktiskt kvadratiska och en kvadratisk ostform har sina fördelar men att försöka sig på att lagra eller hantera en kvadratisk, fullvuxen Emmentaler, Västerbotten eller Herrgårdsost ska man inte göra.

I förbigående: Ostar mognar i formar. Det italienska ordet Formaggio kommer just av form. Språket ändras över tid och avstånd och Formaggio blir Fromage i Frankrike. Att Cheese och Casein är släkta är inte svårt att räkna ut och att holländska Kaas har samma ursprung känns naturligt.
Men: Hur har ordet OST uppstått? Släkt med ysta. Visst. Men varifrån kommer de orden?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

7 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#64 » 12:07:07, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns rätt mycket skrivet om ost. Några böcker:

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

uppland2

#65 » 13:46:37, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2. ost, sv. dial. även ūst (med
vokalförlängning framför st; alltså ej
avljud), fsv. ōster, äldre oster = isl. ostr,
da. ost, av germ. *justa-, ett speciellt
nord. ord, motsv. finska lånordet juusto;
besl. med lat. jūs, saft, soppa, sanskr.
yūs, yūsán-, soppa, fslav. jucha, soppa
(varav ty. jauche, stinkande vätska) m. fl.,
ävensom av grek. zȳ́mé, surdeg (av
*jusmā el. *jūma), till roten ju i sanskr.
yā́uti, blandar. Att döma av ordets
släktskapsförhållanden bestod sålunda
den äldsta germanska osten ännu delvis
av flytande beståndsdelar. Yngre
förbättrade metoder vid ostberedningen
betecknas av det från lat. cāseus lånade
germ. *kāsjus (ty. käse osv.; se käs(e)
o. potkes), som undanträngde det
inhemska *justa-. I de rom. spr. ersattes
cāseus av *formaticus, egentl.: formost
(fra. fromage osv.). — Det slutna o-ljudet
i sv. beror på tidig avljudsförlängning
(se närmare under orm) o. ej på
gammalt långt o (i̯ōn-); annorlunda,
men felaktigt hos Walde under jūs. —
Härtill vb. ysta (se d. o.).

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

skogsgurra

#66 » 15:46:24, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte inte på Hellquist!

Det där var ju övertygande. Du har förmodligen redan läst F G Bengtsons förtjusning när han hittade ett fel i Hellquists etymologiska ordbok. Där Hellquist påstår att en gylta är en snöpt sugga. Det var den enda missen han kunde hitta. Men den missen fyllde honom med en stilla glädje.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

marve

#67 » 01:39:48, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett elände för osten är när det ska dukas fint, ett finare fat tas fram som inte är plant då blir det garanterat konkav yta på osten. När sedan osten plockas fram som vanligt i bara plastförpackningen måste den brutalt hållas plant i ändarna för att bara kunna skära kanterna.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

G-son

#68 » 03:05:29, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa ett finare, större fat som är plant, och har plats för flera ostar!
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

marve

#69 » 14:28:17, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större fat, mindre plats för annan god mat! :mrgreen:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

G-son

#70 » 15:49:36, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mat godare än ost? Nu börjar du prata strunt! :O
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

roddjer

#71 » 16:08:05, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Mat godare än ost? Nu börjar du prata strunt! :O

En kamrat till mig och jag kom hem till mor och far (de var annorstädes den kvällen) efter en lagom blöt midsommarnatt för många år sen. Den sedvanliga "strille med räksallad" som brukade inhandlas inne i människobyn efter att musiken tystnat från utskänkningsstället fanns inte att tillgå. Kylskåpet hos mor och far fick ersätta. De flesta etiketter var ganska svårlästa av någon märklig anledning, MEN... EN sak kände jag igen! Ost!! ' :eat:
En alldeles orinär Arla hushållsost, 2 kg från början, en sån där hög och rund. Skivorna hyvlades och försvann i raskt takt i återberättandet av gamla och nya bravader. Det hann nog försvinna dryga 2 cm i höjdled från ostrundeln innan han beslutade sig för att vingla vidare i juninatten, eller snarare morgonen kanske, medans jag själv puffade till en kudde och däckade i TV-soffan...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

marve

#72 » 16:18:28, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godare än ost sades icke "plats för annan god mat" var det. Det ena utesluter inte det andra, men bara ost kan bli lite för stabbigt även om det är gott och man glömmer vilken sort som är vad.
I Skärvången kan du äta ostbuffe på mejeriet, vanliga år guidas runt i mejeriet
http://www.bymejeriet.se

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Volvot24

#73 » 19:45:46, 03-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Hur är det i Tyskland angående osthyvling?

För dryga 20 år sedan var det tydligen inte vanligt med det vi benämner osthyvel.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Holger

#74 » 08:14:21, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det finns inte här
Man köper ost i stora bitar och skär med ostkniv eller köper färdighyvlat, mest tjockare skivor. I affären hyvlas vid disken också. Men som sagt, man har tjockare skivor här.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volvot24

#75 » 08:56:23, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Synd om Er :razz:

Men ost på tub, kanske är poppis?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Blommas och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se