Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Efter krisen

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

per-åke (trådstartaren)

#1 » 00:27:32, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en tråd "Utmattningssyndrom, utbrändhet, gå in i väggen" Och funderade på att skriva något om hur det blir efteråt.

Man kommer tillbaka sent om sider, men det blir aldrig som förr tyvärr.
Var tänkt skriva nu " mer om det är inte lönt att skriva" men det är det! I alla fall om fler än jag hamnat där.

Efter "smällen" så kommer man tillbaka , men det blir aldrig som förr! GO!!! Finns inte längre, inte som förr :-(
Kan inte läsa mer än några rader i tidningen längre, då allt blandar ihop sig till slut.
När jag ska plocka varor på lagret så måste jag kolla artikelnumret 3 ggr innan jag kan lägga det i kartongen.
För att inte tala om att "ladda" kaffebryggaren med rätt antal skopor.
Förr skrattade jag oftast om folk som "gått i väggen" men det gör jag knappast idag.
Det går faktiskt att arbeta ihjäl sig om man vill, men dom flesta har tur att någon hittar en....

Ta var på er! Arbete är faktiskt inte allt. Det finns ett liv också!

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Mattias_E

#2 » 03:02:39, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan bara hålla med dig olycksbroder. Jag har stigit upp igen, inte lönt att ligga och vrida sig i sängen för nu är snurrar hjärnan på högvarv, bland annat efter mina egna rader som tråden nu nämner.

Själv så är man bara en spillra av sitt tidigare jag. Det som är min fulla arbetskapacitet idag är långt ifrån vad som kan anses vara "fullt arbetsför". Trots det så arbetar jag heltid men idag har jag en förstående chef och arbetsgivare som gör det möjligt. Men vården är inte lycklig på mitt beslut och det har pratats många gånger att min balansakt på slak lina är farlig. "Sjukpension" har varit på tal många gånger men efter att ha varit med om det vi nu kan se på Uppdrag Granskning gällande FK så har jag blivit sämre/sjukare bara av tanken på att ta striden mot FK då det sedan några år är extremt svårt att bli beviljad. Myndigheten som ska hjälpa sjuka att bli friskare gör folk sjukare.

I mitt fall så har jag sluppit rullator men visst handlar det nästan om att få börja lära sig att gå igen och jag är glad att jag fått tillbaka så mycket som jag har, var närmast helt senil när jag var som sämst och fem minuters aktivitet eller interaktion gjorde mig helt färdig den dagen.

Så igenkänningen i dina rader här ovan år så total den bara kan bli. Mitt fullt friska jag hade skrattat åt detta, men nu sätter sig det skrattet i halsen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E

#3 » 03:19:31, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men för att fortsätta med lite positivt som jag faktiskt kände av dina rader, det blir faktiskt bättre. Både i mående och kapacitet även om många aldrig når upp till vad man tidigare varit. Men man får också så mycket andra värderingar på livet.

Jag har alltid under alla år sysslat med veteranbilar och varit engagerade i motorsport och veteranbilsföreningar. Att bara ut och glida en runda på småvägar har alltid varit som terapi för mig, något jag ofta gjort för att må bra.

Skillnaden är att nu så åker jag omkring som en idiot med en gammal MF-35:a och njuter, man kan inte ha bråttom och upplevelsen av omgivningarna och naturen är mitt sätt att må bra och läka mig själv, stressen och alla måsten rinner av en. Andra går på yoga och mediterar, jag tar en tur på småvägar i veteranbilar eller veterantraktorer. Det är något med enkelheten i gamla fordon, själen som finns där. Det kan handla om att bara åka ett längs småvägarna en halvtimme runt byn till att ge mig av en heldag på en runda på 10+ mil. Eller ta 240:in och köra ut och backa in på en skogsväg och sitta och dricka en kopp kaffe för att köra hem igen. Bara "glida" en runda, släppa allt och bara bli ett med stunden, naturen, intrycken.
För mig är hobbyn det som ger mig mening och ett sammanhang, en ventil och jag inser att så har det alltid varit. Bara det att nu kan jag se hela bilden.

Så har jag haft en dag på jobbet då det varit mycket så är det en befrielse att få starta traktorn och ge sig iväg en runda på kvällen. Vad folk säger om mig i byn kan jag bara tänka när jag för tredje dagen i rad kommer körandes förbi med traktorn och "ler som ett litet blockmongo" som Fjeddan skulle uttrycka det :mrgreen: :driver: :screwy: :vissla:

:lmao:
Senast redigerad av Mattias_E 04:27:49, 26-03-2021, redigerad totalt 1 gång.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E

#4 » 04:18:38, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, fortfarande efter många år så leker jag "var fan har jag lagt den" och "jag vet ju att jag en sådan", framförallt i verkstaden.

Nu tänker en vän av ordning att det är ju bara att lägga tillbaka där du tog den. Var sak har sin plats o.s.v. ... bara det att det hjälper inte. När jag inte kommer ihåg att jag flyttat på något eller använt det, hur ska jag kunna lägga tillbaka det? :idee:

Många gånger man hittar saker "här är den ju" och "varför ligger den här? :klia: " och tänker att man ska lägga den där det ska vara men kan inte hitta vart det är, t ex reservdelar. Lika många gånger så "vet jag ju att det ska ligga här", "här har jag alltid förvarat grej X" men då har mitt förvirrade jag hittat på något genialiskt och flyttat på saker eller helt enkelt bara lagt något ifrån mig och sedan glömt bort det.

Eller favoriten, man hittar något, tar upp det och sedan står man som en fån och stirrar och undrar varför är jag här och varför håller jag detta i handen :lmao:

Ordspråket att "gå över ån efter vatten" betyder i detta fallet man går över ån med byttan i handen men på andra sidan vet man inte varför man är där så man får gå tillbaka för att försöka hitta "den borttappade tråden" :idee:

Nu kanske någon tänker att ja, men det är ju normalt när man blir lite äldre... jo, men jag är ju för f*n 41 år och har haft stora problem med detta de senaste fem åren :vissla:

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

skogsgurra

#5 » 09:15:17, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskriver det så bra!

Visst har jag slitit som fan. Och ändå tyckt att det inte räckt med fjorton timmar effektiv arbetstid per dygn. Min räddning var nog att jobben kom i skurar och att jag var min egen chef.
En hjärtinfarkt i Sundsvall (kände mig 'konstig' på Södra Berget och gick ner till receptionen). Där tuppade jag av och när jag vaknade kom en läkare och berättade att jag var på IVA.
Han undrade om jag skulle ut till Ortviken. Jo, det skulle jag. Då fick jag en spruta och så var det kört med det jobbet.

Nu är det nog faktiskt senildemensen som börjar flytta grejer för mig. Och som ändrar mina planer 'mitt i steget'. Att stå med en osthyvel i näven nere i garaget och undra va fan jag gör där? Med den? Eller något annat obegripligt, det hör till rutinen numera.

Man får vara glad att det inte får så allvarliga konsekvenser. Och att man har tagit sig iland på pensionistön. Mindre stressigt, kan man säga. Men mer förvirrat.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

9 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

per-åke (trådstartaren)

#6 » 14:47:46, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man känner efteråt är kanske väldigt individuellt, Men jag å många fler som nu gått igenom detta kanske kan ha några svar på en eller flera frågor?
Så sitter du där och funderar? Ring mig gärna om du tror jag kan stötta dig. Finns inte människa i världen som vill gå igenom detta, men en god vän kan göra skillnad. Så tveka inte om du vill prata. Skicka ett meddelande så får du mitt tel-nummer.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Ulf

#7 » 08:25:35, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att gå in i väggen överhuvud taget är helt och hållet individuellt, från början till slut.
Även om vård, myndigheter och större arbetsgivare försöker och få det att bli "lådor".
Lådorna sköts, pysslas och byts ut efter en generell modell. Att sedan slåss mot den större byråkratiska väderkvarnen, försäkringskassan, måste vara ett h-e.
Jämför man med ett pussel och biten inte passar, är det då fel pusselbit eller, ännu värre, är man på fel pussel?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bygert

#8 » 10:57:17, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kris ja... För drygt 20 år sen stod jag mitt i skiten. Panncentral som jag skulle driva blev duktigt försenat då leverantören gick i konkurs, tre gånger. Under tiden blödde det pengar. Dåvarande sambo skaffade hit djur som jag förväntades sköta, det blödde också pengar. Det skar sig med sambon och efter ett och ett halvt års inferno med stadiga poliskontakter bar kronofogden bort fd tillsammans med åtskilligt av mina tillhörigheter. Och kvar stod då jag, i knäckt skick, både ekonomiskt och psykiskt.

Sökte jag hjälp? Slog jag ner på tempot? Nehejdå. Det var korkat, riktigt korkat. Nu inser jag att jag hade behövt hjälp, där och då. Visserligen fanns familj och vänner men ändå. Fortfarande kan trötthet och handlingsförlamning komma krypande, jag inser att fullt återställd blir jag aldrig. Jag klarade gården och ekonomin kom väl i ordning men jag själv då? Tja, jag vet inte.

Så, tro inte att det är hjältemodigt att reda ut problemen själv och jobba som en idiot. Det är korkat. I längden straffar det sig. Efter krisen är det läge att se vad det finns för hjälp och fråga sig vad det är som egentligen är viktigt. Jag ska inte klaga, jag står på fötterna igen. Men det kunde gått värre. Och det kunde gått bättre också om jag haft lite mer vett i skallen.

10 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jontte.G, ls76 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se