Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vägbulor / farthinder på grusväg. hur göra?

39 inlägg • Sida 3 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Peter A.

#31 » 15:06:59, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett antal faktorer att tänka på vid val av Farthinder.

Välj ett Farthinder som:
1. sänker hastigheten till en lämplig nivå.
2. syns då det är mörkt.
3. skyddar underlaget då detta kan göra att ni sparar pengar.

Det första är att välja rätt modell utifrån hastigheten på er väg och vilken hastighet ni vill få ner trafiken till här har jag specialiserat mig och kan erbjuda en lösning just för er. Farthinder bör också ha kattögon som reflekteras då man kommer med ett fordon och belyser hindret i mörker. Dessutom bör det ha kontrastfärg vilket också underlättar då man kommer körandes och det är mörkt. Vid sidan om hindren ska sidomarkeringar placeras vilka ska vara blå med gula reflexer. Vid infarten av vägen rekommenderar även trafikverket att man ska ha vägmärke som heter A9 varning för Farthinder. Detta är rekommendationer och det går att göra på annat sätt utan att bryta mot lagen. Tanken är att få ner hastigheten på ett säkert sätt i linje med nollvisionen.

Farthinder fungerar som så att fjädringen på fordonet pressas ihop och kör man allt för fort över hindret så upplevs det obehagligt. Beroende på vägens hastighet och hur stor man bedömer risken för olyckor har vi farthinder med olika effektivitet. Ytterligare något man ska fundera kring är förankring i marken. Det vanligaste är spik eller skruv men vi är unika med att ha en modell som heter Värnamo Farthinder med invulkade dubbar i hindret vilket gör att farthindret ligger stabilt utan att perforera asfalten. Att inte perforera asfalten sparar stora pengar. Det var min farfar som var först med att ta fram farthinder i gummi och vi har funnits sedan 1963.

Samtliga av våra Farthinder på https://www.farthinder.net uppfyller kriterierna från Watts modell.
Kontakta oss gärna på 0370 123 83 om ni har frågor.
Peter A.
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:02, 28-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor



Åsa-Nisse

#32 » 17:17:27, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta farthinder märks mycket lite i moderna standardbilar om man håller ca 90 knyck över. Är det däremot sänkta bilar med kjolpaket och fina fälgar så blir det dyrt.
Skämt åsido, så på grusvägar och andra småvägar är sällan mer trafik än att man vet vilka det är som åker och då går det att ta ett snack med vederbörande.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Mats i Myrhult

#33 » 17:31:21, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att det är vissa som vill sänka farten för andra på en gemensam väg. Ni kommer alltså inte sams grnnar emellan vad som menas i TF 2 Kap, 1§
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1998-1276

Man tycker ju att ingen ska behöva ta till vägsabotage för att det ska fungera. I mina ögon är farthinder alltid vgäsabotage, nämligen dels sabotage av vägens idé (en väg ska underlätta samfärdsel) och dels sabotage av det arbete och kostnader som är nedlagt för att få en fungernade väg.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

CountyBruff

#34 » 19:16:51, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC, Undvik Katrineholm för hälsans skull. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Anders.B (trådstartaren)

#35 » 20:39:45, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inser att tråden somnade in när det begav sig...

Vi har sedan länge ett antal par av flexibump på strategiska ställen (som varierar över tid) med mycket gott resultat, vi ser to,m en generell hastighetssänkning på de övriga sträckorna.

Under de år dom suttit uppe har vi fått ett (1) klagomål till styrelsen, hen körde för fort över hindret och tappade en bit av bilen på köpet :vissla:

Och ja dom är skyltade enligt gällande normer.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B (trådstartaren)

#36 » 20:44:27, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:De flesta farthinder märks mycket lite i moderna standardbilar om man håller ca 90 knyck över. Är det däremot sänkta bilar med kjolpaket och fina fälgar så blir det dyrt.
Skämt åsido, så på grusvägar och andra småvägar är sällan mer trafik än att man vet vilka det är som åker och då går det att ta ett snack med vederbörande.


Vi har mer trafik än de vi känner på grund av alla sommargästers gäster och gästernas kompisar byggfolk osv osv, ogörligt för en ideell och geografiskt utspridd styrelse att hantera. Tidigare tog vi snack med vissa berörda men resultatet noll och dessutom en sur och obehaglig eftersmak i grannskapet = inte värt besväret med facit i hand.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

63an

#37 » 21:22:57, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I gemen så lär sej folk att lägger man sej ut för att hjälpa andra så reser sej fan ur graven med skylten "Otack är världens lön"! Förekommer överallt å kan starta världskrig :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#38 » 00:48:37, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För drygt 50 årsedan , grävde Vägverket ned en bro trumma vid våran infart från vägen som passerar.
En väldigt liten Göran följde med stort intresse jobbet en orange grävmaskin med lite runt tak samt järn hjul på en axel. Samt en gul vägverks last bil. Hur dom återfyllde vet jag inte men så fort det blir lite kallt sjunker vägenlite grand ovan på trumman . Det verkar som att dom som använder vägen minns den lilla svackan ,den syns knappast , hyvlas den igen på sommarn återkommer den till hösten väldigt lyckat som fart dämpare. Väldigt framsynt personal på Vägverkets Heby kontor på -60 talet .
Har man en egen väg och inga stöd går det ju att låta bli att sköta den, rejäla gropar sänker farten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Martin_N

#39 » 14:50:55, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi använder oss av Görans taktik - att inte åtgärda alla gropar direkt för vi märker att så fort vi åtgärdat dem ökar farten.

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se