Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Att rengöra pengar

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 14:07:12, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer titt som tätt, att min tvättmaskin tvättar pengar åt mig.
De blir så rena och fina :-)

Skapar tråden av ett helt annat skäl:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... vattslagen

Jakten på en annan form av att tvätta pengar.
Man jagar mygg och sväljer elefanter...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2017-630
SFS nr: 2017:630
Departement/myndighet: Finansdepartementet B
Utfärdad: 2017-06-22
Ändrad: t.o.m. SFS 2020:1039
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)


https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/ ... tvatt.html
Länsstyrelsens tillsyn
Länsstyrelsen har tillsyn över bland annat pantbanker, redovisningskonsulter, skatterådgivare, oberoende jurister som erbjuder vissa tjänster, postboxföretag och trustförvaltare. Varuhandlare och konsthandlare omfattas under vissa förutsättningar också av tillsynen.

Verksamhet som drivs enligt pantbankslagen är tillståndspliktig. Utövare av övriga verksamheter som står under länsstyrelsens tillsyn är skyldiga att anmäla sin verksamhet till Bolagsverkets register mot penningtvätt.


Åter till lagen, och mina selektiva reaktioner...
Åtgärder som ska vidtas för kundkännedom
Identifiering och kontroll av kunden
7 § En verksamhetsutövare ska identifiera kunden och kontrollera kundens identitet genom identitetshandlingar eller registerutdrag eller genom andra uppgifter och handlingar från en oberoende och tillförlitlig källa.


Förbud mot anonyma tjänster och korrespondentförbindelser med brevlådebanker
6 § En verksamhetsutövare som avses i 1 kap. 2 § första stycket 1-12 får inte tillhandahålla anonyma konton, motböcker eller värdefack. Lag (2019:774).


2 kap. Riskbedömning och rutiner
Allmän riskbedömning

1 § En verksamhetsutövare ska göra en bedömning av hur de produkter och tjänster som tillhandahålls i verksamheten kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är för att detta sker (allmän riskbedömning).

Vid den allmänna riskbedömningen ska det särskilt beaktas vilka slags produkter och tjänster som tillhandahålls, vilka kunder och distributionskanaler som finns och vilka geografiska riskfaktorer som föreligger. Hänsyn ska också tas till uppgifter som kommer fram vid verksamhetsutövarens rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt till information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter som myndigheter lämnar.

2 § Omfattningen av den allmänna riskbedömningen ska bestämmas med hänsyn till verksamhetsutövarens storlek och art och de risker för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan antas föreligga. Riskbedömningen ska utformas så att den kan ligga till grund för verksamhetsutövarens rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Den allmänna riskbedömningen ska dokumenteras och hållas uppdaterad.

Riskbedömning av kunder
3 § En verksamhetsutövare ska bedöma den risk för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan förknippas med kundrelationen (kundens riskprofil). Kundens riskprofil ska bestämmas med utgångspunkt i den allmänna riskbedömningen och verksamhetsutövarens kännedom om kunden.

När det behövs för att bestämma kundens riskprofil ska verksamhetsutövaren beakta omständigheter som avses i 4 och 5 §§ och föreskrifter som meddelats med stöd av denna lag samt andra omständigheter som i det enskilda fallet påverkar risken som kan förknippas med kundrelationen.

Kundens riskprofil ska följas upp under pågående affärsförbindelser och ändras när det finns anledning till det.



... men vänt ett tag här nu!...
Det där är -polisiär- verksamhet av STASI/NKVD karaktär!
Så här läser jag det:
"Den som säljer en vara till en annan person skall utföra en ID kontroll och registrering av köparen"
OM köparen ger minsta misstanke om att handla åt annan - då:
"Om köparen handlar åt annan skall både köpare och dess uppdragsgivare kontrolleras ID på samt registreras"

Lite oklart i lagtexten om det gäller -alla- transaktioner, eller om det bara är det över 5000EU eller om det är det som är över 15 000EU eller om det är de mellan 5000 och 15 000EU.
5000kr - får man ju inte ens en tvättmaskin för ju! Det är -småpotatis- pengamässigt!
Så att köpa ett moderna kylskåp med kontanter klassas alltså som pengatvätt?!... kan iof förstå det om det är en tvättmaskin...

Så alla som säljer -skall- spionera på alla som köper!...
Vart tog rätten till att vara anonym vägen?...
https://lagen.nu/sou/2016:7

GDPR... förbjuder olaga registerhålling av personuppgifter...om jag lärt mig rätt dvs...
Som företagare... säljare av vara till annan oavsett företagare eller privatperson så ser jag inte hur säljaren på något sätt äger laglig rätt att registrera köparen...
Det var i högsta grad olagligt att registrera besökare på allmän plats, ss butiker, sist jag kontrollerade med lagen (kanske missat några nyheter ss i George Orwell "The Animal Farm")...

Så, de här har vi alltså ingen nytta av, för pengar går före integritet...
https://www.imy.se/
Hittar dock ingenting på deras hemsida gällande krav för att få upprätta register över andra...


Varje gång som Du väljer att betala med ditt betalkort, så underblåser du det ovan.
Om det är OK med dig - då är det Ditt val.
Tänk bara på att all information som annan samlar in om Dig, kan, och kommer att användas mot Dig.

Med hänvisning till ovan, så finner jag det helt i sin ordning, att som kund avkräva säljaren motsvarande uppgifter - av samma skäl som säljaren hävdar att den äger rätten till att avkräva köparen dem!


Får citera en bekant som sa redan på 90:talet:
"lika bra att tatuera personnumret i pannan!"

Nu kommer jag -inte- att göra fler inlägg, eller lämna svar, kommentarer eller annat i den här tråden.
Tråden får leva sitt eget liv, kort eller långt.
Ville bra göra läsaren uppmärksam på den totalitära lagstiftningen som smugits in bakom våra ryggar. Att ge sig på klockaffärer och guldsmeder är bara första steget! Vilka ger de sig på i nästa omgång?... Skall ICA, COOP, osv göra fullständig ID-kontroll vid köp av ex., 1L mjölk eller en 3:a grädde?!... Det låter löjligt, men så var också den här sången det! Strax efteråt kom konserverad gröt på hyllorna i butikerna!

Vad som är absurt och orimligt idag, har en förmåga att bli "normalt" imorgon... Är det -verkligen- en sådan framtid Du vill ha?...



Du inser väl att lagen gäller -alla- som säljer en vara, eller varor, för minst 5000EU till -annan- ?!...
Vad F är detta för värld?!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Blommas

#2 » 15:44:04, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju lite skillnad på 5000kr och 5000 euro. För 50000kr får du en hyffsad tvättmaskin.

1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Bygert

#3 » 19:41:50, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sagt till frun flera gånger att det finns lag mot penningtvätt. Inte hjälper det inte.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bäärfiis och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se