Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Alla dessa djävla appar

45 inlägg • Sida 2 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

tracker

#16 » 12:26:06, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Demokrati är när 49% är missnöjda.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

4 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



Simnil

#17 » 13:47:19, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Jo, men det är ju så vi vill ha det, och Sverige är mycket långt framme vad gäller digitalisering. Det är "ni" som hejar på det! ;-)


Det finns tillfällen och tillämpningar då tekniken kan bidra otroligt, men vrida på och av vattenutkastaren på husväggen vill jag göra med en nyckel eller kran som inte kan drabbas av dålig mottagning när jag behöver den som bäst! Jag vill inte heller behöva byta ut fungerande utrustning för att styr-appen inte längre stöds och uppdateras efter något år.

tracker skrev:Demokrati är när 49% är missnöjda.


Som det låter på en regering i närheten så är det inte demokratiskt med lägre än 70% missnöjdhet.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Ulf

#18 » 16:02:36, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

App, app, app, ta det lugnt nu...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

e_pettersson

#19 » 22:12:28, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mor har ingen mobiltelefon överhuvudtaget, aldrig haft. Hon vet inte vad en app. När hon ska till stan med bilen och parkera och automaten inte tar varken mynt eller kort brukar det sitta en faktura under torkarbladet. Hon kallar det svervice.
Far min har mobil men förstår inte vad en app är. Han åkte en gång till Stockholm för något slags möte. Väl framme vid parkeringen var det en sådan "j*vla skit automat" han satte sig i bilen och åkte hem istället.
En vecka senare fick dom som ville prata med han lyfta på arslet och åka 12 mil enkel resa.
Livet fungerar utan dessa appar och helt klart är det dom som sitter fast i teknikens värld som blir utanför.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#20 » 23:24:34, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man ha en app för att parkera? Det har jag inte märkt något av och det är ytterst sällan de fakturerar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Simnil

#21 » 08:26:45, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Måste man ha en app för att parkera? Det har jag inte märkt något av och det är ytterst sällan de fakturerar.


Misstänker "fakturan" som det pratas om är en parkeringsbot.

På tal om appar. Vi var till kust-stan i helgen och skulle parkera. Parkeringsautomaten påstod i sten, och felaktigt vill jag påpeka, att varken jag eller sambon hade de 12kr på något av våra bankkort det skulle kosta att parkera. Appen ville ingen av oss installera då fan vet hur länge det dröjer till nästa gång, (så länge som möjligt), vi behöver parkera i så ociviliserade trakter att det kostar pengar att ställa från sig bilen. Sambon valde då att betala via sms, (vilket blev betydligt dyrare visade det sig men...)
Min poäng, och största anledning till att jag är avig till alla dessa appar, är att jag INTE vill skriva in mina kortuppgifter överallt!! Jag vill inte heller skriva in mina kortuppgifter i någon "appbutik" för att ladda ner en gratis-app bara för att utifall kanske jag skulle vilja köpa en betal-app!

...och när jag ändå är igång, varför, varför får man som telefonägare inte avinstallera skit-appar som följer med telefonen då man köper den? Har telefontillverkarna avtal med nätleverantörerna att hålla uppe nättrafiken genom att alla dessa appar ändå uppdateras stup i kvarten även om man aldrig använder dom?

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Holger

#22 » 08:37:08, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, skitkul när man kommer till Sverige som turist och måste installera en app med kinesiska tecken i gränssnittet för att kunna betala parkeringen!
Den appen avinstallerades illa kvickt och jag chansade på att min tyska nummerplåt ger mig "immunitet". Att det funkade var väl mer tur ...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#23 » 08:40:22, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil, jag använder min telefon ganska mycket och har en hel del appar installerade. Men jag har aldrig behövt ange kortnummer. Jag HAR inte ens kreditkort. Det går ofta att hoppa över detta steg.
Vill jag ha en betal-app så laddar jag tillgodohavande via "prepaid"-kort som jag kan köpa i nästan alla affärer.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torbjorn_forsman

#24 » 08:49:27, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undviker parkeringar där man måste betala med app. Ställer mig hellre utanför stan och går 3 km.
Den dag det finns en enda parkeringsapp som fungerar överallt i EU eller åtminstone Sverige, skulle jag kunna överväga att börja använda den - åtminstone om den är acceptabel ur säkerhetssynpunkt och inte vill ha tillgång till en massa känsliga gränssnitt eller information i min mobil (kontaktlista, mikrofon, kamera, positionering och sånt). Men så länge man kan behöva ett halvdussin olika appar bara inom en enda kommun, så bojkottar jag dem. Biologisk mångfald är måhända värd att gynna, men knappast onödig digital mångfald.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Holger

#25 » 09:01:48, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där fungerar inte så länge det finns tillräckligt många EU-motståndare ;-)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Iznogoud

#26 » 09:20:33, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Måste man ha en app för att parkera? Det har jag inte märkt något av och det är ytterst sällan de fakturerar.
Gävle har tagit bort de flesta p automater i stan, och vid sjukhuset finns nästan bara kortautomater kvar. 2 tar mynt.
I övrigt är det nAPPar som gäller. :aaargh:
Betala med kort tar flertalet minuter om det går bra, vilket det inte alltid gör då automaten inte godkänner kortet.
Appbetalning tycks enligt överhört samtal ha nackdelen att både incheckning och utcheckning kräver rätt zonområde i koden, fel zon vid utcheckning och fortsatt betalning gäller...

Mynt tar 30 sekunder från iläggning till p-lapp i handen, men är svårare att balansera med tid och betalning, men den utgiften tar jag hellre än stå och mata in kortet i en eller flera automater som surrar i flera minuter bara för att säga att kortet är ogiltigt :ohnej:


Folk överlag är j-t lata idag, kontanter tar sådan tid sägs det, och är krångligt. Men att stå och stirra på en betalautomat i flera minuter med okänt slutresultat, eller fippla med en nAPP i för mig okänd tid, går bra. Med risk för att slå in fel zonkod och antingen få en "servicefaktura" eller fortsatt betalning i 24H ( som tidsgränsen är på kort ) går bra.

Och om smartfånen får slut på batteriet...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud

#27 » 09:26:55, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Det där fungerar inte så länge det finns tillräckligt många EU-motståndare ;-)

Isåfall ligger hoppet till Danmark, Ungern m,fl. Sverige är hopplöst förlorat... :help:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Holger

#28 » 09:29:36, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, löjligt argument att kontanter tar tid.
Betalar ofta med ApplePay just nu för att undvika att ta i betal-terminalerna i affären. Med masken över ansiktet fungerar givetvis inte FaceID som kanske hade gjort processen snabbare.
Har OFTA stoppat ner telefonen igen och betalat med kontanter istället. Tar bara en bråkdel av tiden.

Det där med att betala parkeringen med en app är otroligt krångligt och tidsödande! Men det är inte det kommunen/staden/... ser på när de installerar detta. DE har mindre jobb, men för ALLA andra blir det obekvämare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#29 » 10:16:22, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller med ett stelt leende på läpparna på och försätter oss i en sits där någon annan har full kontroll över var vi är och vad vi gör. Ju mer avancerad tekniken är ju lyckligare blir vi. Systemet är som jag ser det ganska skört.
I Sala lägger man en P-skiva på instrumentbrädan klart.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#30 » 10:19:28, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:... där någon annan har full kontroll över var vi är och vad vi gör.

Det DÄR är inget jag är rädd för.
Tror knappast att någon sitter och håller efter ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se