Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Portabelt arbetsbord (lätt) ex i kolfiber

51 inlägg • Sida 3 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

QV_ (trådstartaren)

#31 » 16:37:20, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till förlängningsbord kan ju vara att ha 2 rör bakåt som lådan vilar på och därmed inte tar upp arbetsytan.
Men det krockar med montering i stativ, då behöver jag förlängningen framåt OM jag får ut lådan i från stativet (vilket jag verkligen önskar, annars tar det tid)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#32 » 16:54:37, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du behöver svetsa någonting om du bygger som jag och Towil menar. Köp profiler och skruva ihop.
Lätt att göra om och bygga vidare på.

Men vet man yttermåtten kan man svetsa ihop fyrkantsrör av alu. Byggde ett golv/lucka till pannrummet av tunnväggiga alurör. Svinlätt och svinstarkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#33 » 17:02:27, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Extrabordet kan man ju hänga på huvudbordet när man bär det.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Skru'are

#34 » 17:41:51, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aluminium är bara ett samlingsnamn - det finns ett mycket stort antal varianter. Legering, tillstånd, härdbar är det som först skall stämmas av.
Svetsar skall undvikas och ersätts av lim och skruv. Limning kräver noggrannhet och rent. Det känner du igen...
Tänk på att aluminium färgar av sig. Det lär behövas en tålig ytbeläggning.
En härdad plåt kan du inte bocka. För stativet kan du limma på en bit.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_ (trådstartaren)

#35 » 19:52:18, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Tänk på att aluminium färgar av sig. Det lär behövas en tålig ytbeläggning.


Då skall du se 10 års skit i skåpen. Lätt, fäster på ALLT, skitar ner något så kopiöst.
I visa skåp försöker man inte ens använda oanvänt material som suttit där sedan nyinstallationen. Det är bara att ta bort allt som är löst och kasta.
Har man inte handskar så måste man tvätta händerna innan man monterar det nya materialet.

Jo att alu skitar ner lär man ju sig så fort man tar i en stege.
Satt ock räknade lite på vikter och en svetsad låda blir ju lättare än en profilbygd.
Ett alternativ är att ta fram plasman och skära hårt i det befintliga bordet samt lägga dit en 0,5mm kolfiberskiva på allt.
Det är 4 kg plåt på bordets plana yta... man borde kunna ta bort typ 3kg där.

Måste kolla lite innermått i tanos systemet. Det lär ju bli en låda i deras sortiment.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#36 » 20:56:17, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanos (Systainer) har ingen låda som är djup nog. Systanier 3L är bred nog och passar ihop med mina T-Loc
XL-BOXX har en passande låda, men deras översida ser ju ut som ett slagfält.
En måttanpassad Plyfalåda är faktiskt inte specielt mycket dyrare. Tror jag gav 1200 st sist jag köpte 2. Fast det var ju en 3-4 år sedan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#37 » 21:31:27, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar, som kanske någon märkt här på M, använda plåt till allting jag gör. Tyvärr är jag inte jättebra på att rita (läs =sk*tdålig!), så du behöver ta dig in i mitt huvud för att se bilderna... :mrgreen:

Ok, jag får väl försöka förklara istället då.
Huvudbord. Tillverkas i 1,5 - 2 mm aluminiumplåt (i lämplig kvalité så inte Skru'are klagar). Plan bordsyta. Bakkanten bockad uppåt i 90°. Två avlånga hål i vågplan gör att det går att skruva in i befintliga rackhål med skruv och korgmutter.
Sidor och front är bockade ner i 90°, därefter bockade ytterligare 90° så de pekar inåt mot mitten av bordet (säg att dessa sista bockar är 10 mm vardera för förklaringar längre fram).
Precis i bocken mellan bordsytan och fronten, samt 2 mm ner på fronten, har du två slitsar (kan även finnas på sidorna om du vill ha sidobord). I dessa slitsar krokar man fast extrabord.
Det kan behöva förstärkas i hörnorna, antingen genom svets eller genom någon form av vinklar som skruvas / popnitas / limmas dit.

Extrabord görs liknande huvudbordet med ett par skillnader. Bakkanten görs som krokar så de passar in i uttagen i vinkeln mellan huvudbordets skiva och framstycke. Extrabordet görs 20 mm smalare än huvudbordet så det passar in i huvudbordet. Höjden på extrabordet görs några mm lägre än huvudbordet, dels för att passa snyggare in i huvudbordet och dels för att de vågräta 10 mm bockningarna ska lägga belastning uppe på huvudbordets framsida, inte nere vid radien.

Undrar om någon över huvud taget lyckades hänga med i denna förklaring??? :klia:

När det gäller limning av aluminium brukar jag berätta om en variant som kommer från en fältreparationskurs i flygvapnet. Rengör så bra som möjligt det som ska limmas. Applicera Araldit (då pratade man om den gamla varianten som behöver 24 timmar för att härda i rumstemperatur). Värm på med varmluftspistol så det blir runt 50° varmt (man kan röra ytan men inte hålla kvar). Då blir limmet genomskinligt och lättflytande som vatten. Låt svalna. Med denna metod förkortas härdningen till kanske en timme samt det blir fem gånger starkare än på vanligt sätt. Jag har använt denna metod på många olika konstiga ställen, bl.a. på framskärmarnas infästning på Range Rover (aluminiumplåt skruvad mot järnplåt = oxiderar sönder totalt!). Håller fortfarande, 22 år senare. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil

#38 » 22:34:30, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sheet metal läget i fusion 360 är smidig.
Bild

Sedan kan man få ut hur det skall klippas
Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#39 » 22:53:10, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bordet är i princip tillverkat som du skriver.

Dock så är plåten i bakkant vinklad neråt, samt urklippt så att den är 10mm mitt på.
Detta för att ev kablage från panelen under inte skall komma i kläm.

Även om man bockar den uppåt som i din beskrivning så måste den minskas i höjd för att inte vara ivägen för ev patchar.
När den är bockad neråt så får jag även en känsla av att den hjälper till att hålla emot när man lägger vikt i framkant.

Det jag har emot att bocka upp den i bakkant är när man jobbar i befintliga paneler.
För att få plats att hantera fibern så måste panelen ut.
Den är desutom patchad och alltså "live" så att tappa den ingår inte liksom i vokabulären.
Då när den hänger där i luften så vill jag om möjligt att bordet skall vara stöd för den utdragna panelen.
Jag kan ta några foton i morgon
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#40 » 23:17:40, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man först och kabeln är ny så fungerar det mesta.

Bild
Jag är nästan först här.
Bild
Nyinstallationen här är också rätt enkel
Bild
Nu börjar man behöva ta fram en machete för att hitta fram till arbetsplatsen.
Bild
Men det är så här det ser ut för det mesta.
Här skall bordet hängas upp, vilket då skall göras innan man börjar dra ut paneler.
Så även en 10mm hög kant uppe eller nere är oftas ivägen. Därav att jag har skissat på M6 skruvar med 50mm distanser så att man kan hänga bordet 50mm ifrån stativramen och därmed få mera plats.

Då har jag funderat på nyckelhål i bordet och skruvar med stora skallar på det man monterar på stativramen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#41 » 23:27:20, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det befintliga bordet ger en marginal på 10mm (typ)
Bild

Bordet har då utvik åt sidan för att komma åt korgmutterhålen men bred nog för att saker monterade i stativet skall kunna sticka ut under bordet.

Här syns även skårorna som man hänger upp extraborden i.

Är bordet så brett som i din principskiss så får det inte plats i 600 breda skåp.
Dörrhålet är inte så brett att man kan får in 19" med fästöron "rakt in".
600 skåp borde förbjudas :-) Allt mindre än 800 x 800 är skit...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#42 » 07:27:49, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara bättre med lösa skenor som man skruvar dit utan att bordet är i vägen och sedan hänga på bordet.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Stridis2

#43 » 07:48:33, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som du redan har lösningen klar. Kopiera befintligt bord fast tillverka det i aluminium istället. Eventuellt med några mindre modifikationer, exempelvis upphängningen.
Min tanke med avlånga hål var att få större justermån i sidled så det kan passa alla varianter av 19" rack. Hålen ska vara avlånga i vågplan, inte lod som Towil ritade. Ska detta fungera får man kanske göra bordet något smalare, men det bör ändå fungera att ge stöd år utdragna paneler.
Tanken jag hade med att göra extrabordet smalare än huvudbordet så det passar inne i huvudbordet var att då kan man strunta i väska runt dessa. Antingen en tunn tygpåse eller bara en spännrem runt för att hålla ihop hela härligheten.

Towil: Mycket snyggt ritat. Önskar jag kunde ta mig tiden att lära mig använda något bra 3D-CADprogram. Men som alltid så lurar Fröken Ur mig... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#44 » 09:17:19, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Borde vara bättre med lösa skenor som man skruvar dit utan att bordet är i vägen och sedan hänga på bordet.
Tänkte just precis på detta jag med. Antingen två lösa eller en bred stor. Så kan man få fast den utan att ha ett ”tungt” stort bord i vägen. När konsolen är på plats ska man enkelt kunna hänga dit resten.

Då kan man även ha olika konsoler beroende på hur det ser ut och man kan nyutveckla fler konsoler i framtiden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#45 » 12:33:32, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att det bör inte bli för många små delar. Det är ju liksom där jag är förtillfället. En hel påse med olika attiraljer.
Men eftersom både bordet och väskan håller på att ge sig så får man se det som en spark i baken att börja röra på sig....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24, Åke Petersson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se