Jag brukar, som kanske någon märkt här på M, använda plåt till allting jag gör. Tyvärr är jag inte jättebra på att rita (läs =sk*tdålig!), så du behöver ta dig in i mitt huvud för att se bilderna...
Ok, jag får väl försöka förklara istället då.
Huvudbord. Tillverkas i 1,5 - 2 mm aluminiumplåt (i lämplig kvalité så inte
Skru'are klagar). Plan bordsyta. Bakkanten bockad uppåt i 90°. Två avlånga hål i vågplan gör att det går att skruva in i befintliga rackhål med
skruv och korgmutter.
Sidor och front är bockade ner i 90°, därefter bockade ytterligare 90° så de pekar inåt mot mitten av bordet (säg att dessa sista bockar är 10 mm vardera för förklaringar längre fram).
Precis i bocken mellan bordsytan och fronten, samt 2 mm ner på fronten, har du två slitsar (kan även finnas på sidorna om du vill ha sidobord). I dessa slitsar krokar man fast extrabord.
Det kan behöva förstärkas i hörnorna, antingen genom svets eller genom någon form av vinklar som skruvas / popnitas / limmas dit.
Extrabord görs liknande huvudbordet med ett par skillnader. Bakkanten görs som krokar så de passar in i uttagen i vinkeln mellan huvudbordets skiva och framstycke. Extrabordet görs 20 mm smalare än huvudbordet så det passar in i huvudbordet. Höjden på extrabordet görs några mm lägre än huvudbordet, dels för att passa snyggare in i huvudbordet och dels för att de vågräta 10 mm bockningarna ska lägga belastning uppe på huvudbordets framsida,
inte nere vid radien.
Undrar om någon över huvud taget lyckades hänga med i denna förklaring???
När det gäller limning av aluminium brukar jag berätta om en variant som kommer från en fältreparationskurs i flygvapnet. Rengör så bra som möjligt det som ska limmas. Applicera Araldit (då pratade man om den gamla varianten som behöver 24 timmar för att härda i rumstemperatur). Värm på med varmluftspistol så det blir runt 50° varmt (man kan röra ytan men inte hålla kvar). Då blir limmet genomskinligt och lättflytande som vatten. Låt svalna. Med denna metod förkortas härdningen till kanske en timme samt det blir fem gånger starkare än på vanligt sätt. Jag har använt denna metod på många olika konstiga ställen, bl.a. på framskärmarnas infästning på Range Rover (aluminiumplåt skruvad mot järnplåt = oxiderar sönder totalt!). Håller fortfarande, 22 år senare.