Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Portabelt arbetsbord (lätt) ex i kolfiber

51 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

QV_ (trådstartaren)

#1 » 22:34:11, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett svetsbord som jag släpar runt nästan var dag.

Bild
Problemet med bordet är att det är tungt.
Det är bra, för jag bär ju runt det om dagarna, men var gång jag tar i det så säger jag "det är för tungt". Nu börjar väska och bord falera lite.

Bild
Det befintliga bordet är c:a 45cm brett (anpassat för 19") och 35 djupt
Bild
Om man inte hänger dit extraytan (vilket jag gör de flesta gångerna) för då blir det 55cm djupt

Bordet är gjort i 2,5mm plåt! och utökningen i 1,5mm plåt.
Antiglidmattan som följde med är av ypperlig kvalite förövrigt.
Men det är för tungt! Tror jag gav 2,500 och det har hängt med i 1,5 år kanske 2 år.
Det stativet de rekommenderade ville jag inte ha så det vart ett annat "bättre"

Bild
För att hålla upp allt har jag ett GITZO Systematic series 5 stativ (som förövrigt är helt underbart att jobba med)

Det jag ställer på bordet kostar c:a 100,000 så det finns inte utrymme för tramserier
Storleken på bordet är OK, Grejorna ryms mer eller mindre precis, så mer yta är = mer skräp på bordet och det har man ingen nytta av.

Jag kan inget om kolfiber, så jag vet inte om plattorna jag vill ha skall vara 1 - 2 - 3 mm tjocka.
Det finns ju lite olika att köpa och även om summan pengar inte är ett problem så behöver det ju inte vara 1000% overkill.

Så jag behöver ett nytt bord som är lättare (typ 2-3kg + väska).
Mina funderingar är allt ifrån att skära ut mitten på bordet och lägga dit en kolfiberskiva till att göra helt nytt i lättare matterial.
Om det är Alu, stål, kolfiber, glasfiber eller annat är inte det viktigaste, utan stabilt för 20 kg last.

Är det någon som vet hur man limmar/fäster kolfiberrör på undersidan av en kolfiberplatta?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



jonnordvall

#2 » 22:55:49, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte möjligt att "lätta" Det befintliga bordet? Tänker lite som att det verkar vara mkt stabilt för 20 kg och om det är en enda sak som står på bordet? Så är det kanske inte nödvändigt med en solid skiva så att säga
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

QV_ (trådstartaren)

#3 » 23:37:19, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hänger en panel på ena sidan och svets eller mätinstrument står på "bordet" Om jag inte har det som "verktygsbord/skrivbord" innan svetsning för då ligger det bara lite utsprida saker till låg vikt och värde. Men eftersom jag har bordet som skrivunderlag så blir det lättare om det är plant och inte allt för håligt.

Får fixa något foto på det fristående arbetsläget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#4 » 00:26:35, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolfiber är svårjobbat.

Tror du har större chans att lyckas med alu.

Finns mkt fina aluprofiler med tillhörande fästdetaljer mm
Strängjutna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#5 » 06:19:45, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ram i alu profil men en skiva ovanpå borde bli mycket lättare. Finns ju 4 kantsprofiler men spår i att skruva ihop med som mekano och sedan skruva fast en skiva ovan på det.
https://www.rollco.se/produkter/aluminiumprofiler
https://www.rollco.se/produkter/alumini ... connectors
https://www.rollco.se/produkter/alumini ... 20material
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Simnil

#6 » 07:59:31, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu spånar jag men får du tillfälle så ta och kika på hur en någorlunda nytillverkad vägskylt ser ut, (långsmala, ortsnamn etc). Förr i tiden var det "vanlig" bockad aluplåt men numera är det strängpressad profil istället, (vad jag då sett i alla fall), och dom är starka som f_n. Tänker att man kanske kunde luska ut vem som tillverkar profilerna och höra med dom om man kan få köpa ett par stumpar, (alternativt om du känner någon på Svevia som kan ta rätt på ett par utbytta skyltar)

Jag skulle inbilla mig att i den storleken du vill ha så behövs inte skyltprofilerna förstärkas alls utan vad du behöver göra är att fästa stativfästet under, konstruera gångjärn/skarv och lägga dit din befintliga slitduk.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stridis2

#7 » 09:11:31, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé, Simnil!
Jag såg en gång en man som hade gjort förhöjningslämmar till bilsläp istället för galler av just gamla vägskyltar. Vill minnas att detta var typen över motorvägar och liknande, och de profilerna fördes ihop till lämplig bredd. Underkant på en profil passade alltså i överkant på den andra profilen. Han hade fått dessa av bekant som jobbade åt Svevia eller liknande och bytte ut nerblåsta skyltar. De såg riktigt stabila ut.

Spontan tanke är att bocka nya skivor i lika tjock aluminiumplåt och behålla stativet (om det var OK?). Problemet med en slät aluplåt som bordsskiva är att det dels blir slamrigt och dels glatt. Om det glatta inte gör något hade jag funderat på att limma en hård skiva frigolit under skivan. Vill man ha en yta med bra friktion hade jag limmat en tunn gummiduk ovanpå istället.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#8 » 11:58:26, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig jobbat med kolfiber- Expoxi men jag har några timmar på glasfiber -polystyren.
Glasfiber - polystyren kan man ju foga med bra styrka gm att mattslipa ytorna , avfetta med Aceton och därefter "slabba" på . Om man ser till att ytorna är tillräckligt stora blir det starkt. Jag inbillar mig att proceduren ser likadan ut men med kolfiber-epoxy.
Har du materialet ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#9 » 12:49:56, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett SVETSbord borde väl tillverkas av material som tål värme? Kolfiberlaminat består av kolfiber och en matrisplast, ofta epoxy, vanligtvis varianter som inte tål särskilt mycket värme om det inte är tänkt just för platser som blir varma. Det är stor skillnad på kolfiber och kolfiber...

Jag hade nog ersatt bordet med en tunnare plåt, veckad eller med förstärkningar under för att ge styvhet trots att det är betydligt tunnare. Metall har sina fördelar, den deformeras men håller (normalt sett) ändå ihop, fiberlaminat flexar en del först, belastar man det mer så har man en rejäl krosskada istället. Med metall bucklar man bordet, med fiberlaminat har man trasiga grejer liggande på golvet om man överbelastar det.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#10 » 13:10:33, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vild gissning är att det hade fungerat med pappersbord för denna svetsning. Gissar att det är glas som svetsas... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#11 » 13:30:46, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även min gissning var att det är glas (-fiber) som svetsas.
Bilderna på nuvarande bord och stativ tyder inte på att QV smider något eller öser glödande loppor över bordet.
om det går att hitta/köpa i denna begränsade mängd så borde ett sandwichlaminat vara vettigt, Extremt styvt och extremt lätt beroende på material.
Jag tror att man ibland bygger väggar och tak till "långtradarsläp" av en variant på temat.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#12 » 13:49:49, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2,6 kg för 0,75x1m

Har du ett varuhus av länkad typ i närheten kunde du ju gå in och klämma lite
https://www.bauhaus.se/aluminiumplatta- ... attributes

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

G-son

#13 » 14:33:01, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah. Ja, så kan det säkert vara.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

bert

#14 » 15:08:14, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle gå och plasta en bordsskiva själv med grejer från Biltema tror dom har divinycell med annars bör det gå med vanlig wellpapp

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Blommas

#15 » 19:56:35, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det gå att använda begintligt bord men borra fullt med hål i det för att lätta det. Sen kanske använda ett kragningsverktyg i hålen för att behålla stabiliteten.
https://verktygsboden.se/tillbehoer-til ... ole-flares
Du har ju ändå en antiglidmatta över så hålen borde inte spela någon roll om dom är där.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kincaid och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se