Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Klaravik = Bedrägeri ?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

BM350-65 (trådstartaren)

#1 » 20:09:50, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu finns det en intressant tråd om Klaravik på Skogsforum.se

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=40740

I princip handlar den om många som blivit lurade av både Klaravik och säljare via Klaravik. Dom menar att Klaravik i princip är organiserat bedrägeri.

Vad säger ni, stämmer detta? Vilka är era erfarenheter av Klaravik?

1 person gillar det här inlägget.
BM350-65
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:27, 30-07-2017
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350



Ove.G

#2 » 20:51:17, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra erfarenheter av Klaravik.
Sålt många maskiner och det har gått seriöst till.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#3 » 20:52:02, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tidigare tråd om samma sak. K1aravik auktioner!

Edit: Denna kanske är ännu bättre som samlingstråd. Problem med nätauktionsfirmor

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

björken

#4 » 22:33:15, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ove.G skrev:Bra erfarenheter av Klaravik.
Sålt många maskiner och det har gått seriöst till.

Tror inte det är så många säljare som klagar :grin:

1 person gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

björn h

#5 » 23:14:12, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att handla på auktioner är som att spela rysk roulett. Men det är bara en själv som kan besluta om man vill buda eller ej. :thummar:

Det jag har sålt via klaravik har funkat bra, av de tre objekt jag har köpt där kan jag inte klaga på de två första den tredje vet jag inte än om det var bra eller dåligt affär då jag inte än hämta den varan än. :klia:

men man vill köpa så billigt som möjligt och sälja så dyrt man bara kan. (det vill jag :vissla: )

Om man köper fordon bör man räkna med en rep budget på minst 50 till 100 000 tusen utöver vad man köpt varan för. :idee3:
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

Bygert

#6 » 23:40:13, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bedrägeri vet jag inte men nog är det lotteri. Nån nit har jag fått men också några vinstlotter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

dc_lindberg

#7 » 05:12:58, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klaravik kräver att du betalar objekten i förskott innan du ens får reda på namn eller adress där det du köpt finns. Det är ingen visning innan så du har ingen möjlighet att titta på det du köper innan. Sedan är du helt utlämnat till Klaraviks goda vilja när du väl betalt.

Antar det är kring detta hela diskussionen kretsar?
Skogsforums inlägg gör det i vart fall.

Är väl en gråzon juridiskt sett?
Vad utfäster sig Klaravik att stå för?
Är deras "besiktningar" bindande, dvs att de går i god för dem?
Har Klaravik försäkring?... som näringsidkare är man noga med att vara försäkrad gällande vara man säljer...

Rent förnuftsmässigt, "man köper inte grisen i säcken!"...

Även om ett objekt är besiktigat av en själv och man sätter ett värde man är beredd att ge för objektet, så missar man alltid något... o detta kan vara kostsamma "överraskningar"...
Överlåter man åt annan att utföra besiktningen, ja då har den tagit på sig ansvaret även för dessa kostnader... ;-) Skulle den få för sig att skriva ett kontrakt som friskriver den från ansvar gällande besiktningen, då är man tillbaka på ruta 1 igen... den där "man köper inte grisen i säcken!"...

Till syvendes och sist så är det köparens ansvar!
Är man -dum- nog att köpa grisen i säcken, så har man ock frånsagt sig rätten att klaga över vad man finner i säcken!...

När det gäller auktioner så -är- de ett "lotteri".
Man kan göra fynd, och man kan "bli blåst"... det är liksom en del av just området auktion... samtidigt är det väl brukligt att man får titta på vara innan man bjuder?... så Klaravik utmärker sig i vart fall på det området... "de säljer bara grisen i säcken"... som kund finner jag det vara för högt risktagande och därmed stannar mina bud i sådana sammanhang på iögonfallande blygsam nivå (hutlöst skambud!)...

Har hört för många år sedan att de auktionsfirmor som sysslar med försäljning av entreprenad maskiner (jordbruks-, skogs-, osv) använder sig av "pris pressare", eget folk som bjuder för att få upp slutsumman. Känner folk som sett dessa "budare" dyka upp land och rike runt och "pressa upp" priser/bud.
Antar att det hör till - gillar inte beteendet, finner det smaklöst och juridiskt tveksamt.

Nu är det samtidigt så att:
- en missnöjd kund kommer att tala om det för minst 100 andra
- en nöjd kund kommer att tala om det för max 10 andra
=> man måste alltså förhålla sig mycket kritisk till sådan trådar som denna här och dess ursprung på Skogsforum!...

Jmf såg att man sålde BMW K1100LT polis i Göteborg (tror det var ett annat sådant här internet-auktionsföretag).
Många bilder, men... inte på de dyra och kostsamma saker som kan ske med den fordonsmodellen... samtidigt så fanns det skador med på bilderna som => $$$ => £££ (dvs synnerligen kostsamma skador att fixa...) å så ser man någon ... bjuda "normal pris" på beg marknaden för "skrotet"?!
Dvs -kan- man objektstypen så får man rätt hyfsad info i de publicerade bilderna. Fråga är samtidigt... är de "äkta" och/eller visar de -rätt- objekt?...

...man köper inte grisen i säcken...
Senast redigerad av dc_lindberg 10:26:43, 01-09-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#8 » 07:43:40, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sålt ett par grejer på klaravik men köpt desto fler och budat på otroligt mycket mer.

Man måste ha utrymme kvar att reparera för så man kan inte lägga så höga bud. Så det är sällan man köper något.

Någonting dom börjat med på sistone är att förmedlaren ringer upp mig även om jag inte fått högsta budet och ger mig ”chansen” att öka mitt bud. Tycker det verkar lite skumt, varför gör dom inte upp affären med den som gett högsta budet, så har det varit förr?
Eller är det bara någon som trissar upp priset?

Komplicerade saker som fordon måste man nog köpa väldigt billigt då det kan vara så mkt som är fel.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Viktorputts

#9 » 08:36:16, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara blivit uppringd en gång och då var jag etta men under bevakningspriset. Blev inget köp den gången.
Har köpt servicebilar som gått i kommuner, tyckt priserna var bra på dom.
Men man vet inte om det är en "pelle" eller en galt i säcken. Men det är ju jag som budar.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

BM350-65 (trådstartaren)

#10 » 12:12:28, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Någonting dom börjat med på sistone är att förmedlaren ringer upp mig även om jag inte fått högsta budet och ger mig ”chansen” att öka mitt bud. Tycker det verkar lite skumt, varför gör dom inte upp affären med den som gett högsta budet, så har det varit förr?
Eller är det bara någon som trissar upp priset?


Det där är klassiskt budfusk. Har själv upplevt det hos bostadsmäklare. Mäklare är dagens hästhandlare. Mäkleri och t.ex. nätauktioner som Klaravik är en bransch som drar till sig skumrasktyper eftersom det är så lätt att mygla och göra bra vinst på det, samtidigt som risken att åka dit är obefintlig.
BM350-65
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:27, 30-07-2017
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350

Bygert

#11 » 13:02:00, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man blir uppringd för diskussion om man vunnit budgivningen men inte nått reservationpris kan ju vara helt ok. Ibland kan man ju se att man ligger på ett bud som ingen säljare rimligen skulle acceptera och då finns ju ett bra förhandlingsläge. Jag har gått upp något ibland och då kan ju både säljare och köpare bli nöjda.

Börjar däremot Klaravik ringa till nummer två, då luktar det skunk lång väg. Varför skulle man göra det om inte det vunna budet kommer från budfixare eller bulvan. Skulle det hända mig skulle jag be dem dra långt åt h-e. Sen hindrar ju iofs inget att den som inte vunnit auktionen kontaktar Klaravik och vid närmare eftertanke vill förhandla om man ser att det blir osålt. Går alltså inte att per definition säga att det skett nåt fult om någon som inte hade högsta budet senare köper.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Henrik_N

#12 » 20:11:20, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Att man blir uppringd för diskussion om man vunnit budgivningen men inte nått reservationpris kan ju vara helt ok. Ibland kan man ju se att man ligger på ett bud som ingen säljare rimligen skulle acceptera och då finns ju ett bra förhandlingsläge. Jag har gått upp något ibland och då kan ju både säljare och köpare bli nöjda.

Börjar däremot Klaravik ringa till nummer två, då luktar det skunk lång väg. Varför skulle man göra det om inte det vunna budet kommer från budfixare eller bulvan. Skulle det hända mig skulle jag be dem dra långt åt h-e. Sen hindrar ju iofs inget att den som inte vunnit auktionen kontaktar Klaravik och vid närmare eftertanke vill förhandla om man ser att det blir osålt. Går alltså inte att per definition säga att det skett nåt fult om någon som inte hade högsta budet senare köper.


Det kan inte vara så att nummer ett inte vill höja sitt bud och då försöker man med nummer två??
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Bygert

#13 » 13:29:29, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu nummer två inte velat höja sitt bud under budgivningen så varför skulle man göra det sen? Nej, det luktar budfixning, nr ett var inte seriös utan nån som bara ville trissa upp priset. Däremot kan det ju visa sig att nr 1 inte var seriös och står för sitt bud, erbjuder man i det läget nr 2 att köpa för det bud man lagt under budgivningen, det är ju ok i så fall.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Holger

#14 » 14:38:02, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det vore ju ganska genomskinligt eller?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bonnen513

#15 » 21:15:49, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Klaravik vägrat att betala tillbaka om man inte godkänt varan vid hämtning för någon?
Vad står det i deras finstilta angående detta.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hobbyist och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se