Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Är industrin historielös?

41 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 23:28:49, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är industrin historielös?
Eller har de så fullt upp med att klara kvartalsrapporten att ingenting annat hinns med än det senaste sena?

Det är antagligen att spetsa till det, men...

Jag har många gånger förvånats då svaret på en fråga om lite äldre utgående modeller besvaras med att ingen vet eller att dokumentation saknas.
Reservdelar må vara, sånt kostar att ha i lager, men dokumentation.
Skäms man för sina gamla produkter som en gång i tiden lyfte företaget dit där det nu är idag, eller har man inte ens råd att bevara pärmsamlingen? De som minns har kanske gått i pension.

Exempel 1:
Vid en av mina mer långvariga arbetsplatser fick vi plötsligt en ny VD. Den tidigare direktören startade företaget och drev det mycket framgångsrikt under många år, men ville väl njuta lite på lagrarna det skapat och anställde såldes en ny VD från ett större framgångsrikt företag. Väl så, alla kan behöva en paus ibland.

Den nye VD'n gillade inte våra ingenjörsmässiga lokaler i en undanskymd vrå av storstaden där vi dessutom nästan samtliga hade egna rum med dörr. Dvs. han, den nye, fick ingen bra överblick av vad vi gjorde eller vilka som var på plats. Den gamle visste redan att vi alla kämpade efter förmåga och jobbade flitigt för företagets väl o ve oavsett stängd dörr eller bortresta för att möta kunden.

Nåväl, det blev snart flytt till ett betydligt lyxigare glashus i många våningar, högt upp med tjusig utsikt på fina gatan, centralt och nära centrum av andra viktiga kunder (och tidigare arbetskamrater till nye VD'n). Modernt alltså med öppet kontor och minimalt med skräpiga lagringsutrymmen, så allt gammalt och "dammigt" skulle bort, inklusive våra många pärmar. Kontoret delades in i olika delar med olika funktioner vilket säkert var bra för effektivitet och gruppgemenskap, men inte alltid så lyckat för de som var lättstörda eller satt intill högljudda telefonpratare/säljare. Jag hade tur i den saken.

Ungefär samtidigt anställdes nya förmågor på företaget, mestadels tidigare arbetskamrater till den nye VD'n och vi fick så en "slips och parfymavdelning" som tog över många roller från våra tidigare mellanchefer, som i sin tur sa upp sig och flyttade vidare till andra företag (så mycken kunskap och kundkontakt försvann den vägen samtidigt som kostnaderna ökade rätt avsevärt).

Några år gick och delar av den numera "olönsamma" verksamheten såldes ut inklusive "min" del, så jag hade tur igen. Efter ytterligare några år avgick den nye VD'n, kontoret las ner och den gamle VD'n tog över på nytt. Idag lever företaget kvar i all välmåga, men med annat namn och andra lokaler.

Exempel 2:
IT support är dyrt, speciellt egen.
Låt oss anlita ett externt företag som sköter den saken.

Företaget såldes och IT avdelningen skrotades till förmån för en extern underleverantör.
Tidigare hade vi egna bra killar och servrar med all dokumentation tillgänglig fysiskt i företaget.
Lätt att få hjälp då något krånglade och inget problem att hitta gamla produkter att bygga vidare på.
Efter försäljningen flyttades epost servern till Irland (Microsoft) och de egna servrarna skrotades då de inte längre "behövdes". Lama protester hjälpte föga. Beslutet var redan fattat.


Jag gillade historia i skolan, men fick oftast skrala betyg då jag omöjligt kunde hålla reda på vilken kung i ordningen eller vilket årtal det och det slaget stod. Idag har vi internet så vi kan söka på uppgifterna vid behov (om den nu finns sparad och servern "lever"), men på min tid gällde det att hålla allt i huvudet, åtminstone fram till provet. Såvida man inte skrev fusklappar och klarade sig från upptäckt. Utantillkunskaper är ju enkelt att mäta och betygsätta så...

Att bevara gammal dokumentation kostar. Sant. Allt har sitt pris.
Men att radera all historia betyder att kunskap försvinner, kunskap som kan ge förklaringar även på nya problem. Vad vore internet utan USA's stora dokumentation vi alla nu kan söka på.
Vi andra har sent om sider vaknat vi med och bidrar på olika vis, inte minst här, men länge var det i stort sett bara USA och enstaka universitet som bidrog i någon större omfattning. Samt entusiaster som ni.

Om företaget inte värderar äldre produkter idag, hur blir det då med dagens produkter i morgon?
Ledsen, ingen dokumentation. Produkten har utgått, men vi har en ny här till bra pris.
Är även dokumentationen slit och släng. Tur patenten finns bevarade.

I det här forumet finns det ju en guldgruva av erfarenhet, vänliga själar och goda idéer.
Ingen nämnd, ingen glömd. Hoppas det består i "all evighet".

Pensionärer och aktiva, förenen eder ;-)
Om alla drar sitt strå till stacken så slipper de unga uppfinna gamla hjul.

Vad är era erfarenheter i frågan?
Vem gör backup tex?
Googles svarta hål gör det säkert, om de nu finns kvar i morgon? :vissla:

26 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



busholle

#2 » 08:48:26, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företag som säljer produkter med lång livslängd borde förstå värdet av dokumentation.

I går fick jag av en granne och verkstadsägare kopia på beställningen från 1915 på turbinen som installerades 1917 i kraftverket här hemma. De har i flera generationer levt på att sälja och renovera turbiner och kringutrustning och i den branschen behöver man ha koll på vad farfar installerade för ett havt till ett helt sekel sedan.

Detta gäller inte bara tung mekanisk utrustning. För några år sedan köpte USAs strategiska styrkor på sig ett stort lager med 5,5'' floppydisk innan tillverkningen lades ner. De driftar datorsystem från 70-talet fortfarande och att byta ut dem är en lågprioriterad uppgift.
Skulle jag gissa på något så är nog försvaret och energisektorn tillsammans med gruvsektorn branscher som lever med utrustning som har en mycket lång livslängd och enormt behov av att ha koll på dokumentationen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Michael Meier

#3 » 09:04:51, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kärnkraften också, efterson det inte är så lätt att ändra konstruktioner
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

busholle

#4 » 09:31:56, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kärnkraften också, efterson det inte är så lätt att ändra konstruktioner

Kärnkraften tänkte jag definitivt in i energisektorn.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

uppland2

#5 » 09:37:06, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar på taket på Skoklosters slott ifrån innergården ser man ett område med glaserat taktegel i lite avvikande färg. När man renoverade för några år sedan behövde några tegelpannor bytas ut. Samma firma som gjorde originalleveransen i mitten på 1600-talet fick då göra en komplettering av den ursprungliga beställningen, de behövde ju bara titta på den gamla beställningen för att veta vad som skulle levereras. För att inte störa utseendet för mycket samlade man de nya pannorna där de inte märks så mycket.

8 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Bygert

#6 » 10:02:28, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet finns på lägre nivå också. Antar att det inte är bara jag som hamnar i diskussioner med frun om värdet av att spara kartonger med, som det sägs, gammal skit som jag aldrig kommer att titta på.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Simnil

#7 » 11:21:56, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir vanligare och vanligare att helt städa bort saker som passerat tio år sen produktionsstopp, för det är gränsen för reservdelsansvaret i många branscher. Har man inte ordningen och utrymmet kan man inte spara allt, och både ordning och utrymme kostar pengar.

Man blir lätt bortskämd när man håller på med gamla bilar och vissa traktorer etc från civiliserade länder, (Nordeuropa, USA och till viss del Japan), där det är tämligen enkelt få tag på grejer även till 40-50 år gamla modeller, men många bilar från mellan/sydeuropa kan vara knepiga hitta vissa grejer till även om dom är tillverkade närmare, eller till och med efter, år 2000.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#8 » 11:31:48, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enes död, den andres bröd, brukar man säga.
Just nu är jag inblandad i flera olika projekt på jobbet, som alla går ut på att ta fram ersättare för 20-30 år gamla kretskort som inte längre går att producera som reservdel pga att originalritningar och underlag saknas, i något fall finns den ursprungliga tillverkaren inte kvar och i ett annat fall är det den konsultfirma som från början tog fram korten, som är borta. Och i en del fall, där originalritningarna faktiskt finns kvar, ska korten moderniseras av andra skäl, t ex att dagens generation mjukvaruutvecklare hos kunden inte vill befatta sig med den uråldriga microcontroller som sitter på kortet, eller att en del kritiska komponenter börjar vara svåra att få tag på.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jpd

#9 » 12:07:32, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sida av saken är att det kan vara stört omöjligt att få till förändring utan att skaka om skutan ordentligt.
"Så har vi alltid gjort" är en mäktig bromskloss i många organisationer.

(Inte att förväxla med att spara underlag långt efteråt - det är något annat)
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

PerJohansson

#10 » 12:55:00, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kvadratmeter golvyta är värd ungefär 1000:- om året. Typ platsen en lastpall tar. Digital lagring avsevärt mycket billigare, men om valet står mellan att lägga arbetstimmar på att scanna in gammalt underlag som "aldrig" behövs eller bara arkivera det i närmsta värmeverk så vet jag vad jag skulle välja.

Privat är en annan sak, där är nostalgihyllan med gammalt material insamlat här och där ganska många kvadrat.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg

#11 » 13:53:41, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Irus - har inget kvar gällande U1200, U900 och U600; är som om Volvo inte vill kännasvid Suggan, Amazonen och Sporten...
Norlett - "har vi tillverkat Snowlett 2500???"; lite ironiskt uttryckt; saknar -helt- all dokumentation om den snöslunga (men så är de Norrmänn, så vi må ju ha överseende med dem som svenskar ;-) )
Gravely - har in princip -inget- om L och Commercial (Jmf Belos 222, 252, 272, 275, 284); samma sak som med Irus
Holder - lika dant...
Agria - lika dant...
Simar - lika dant...
Rolba - samma sak där...
osv etc mm
Ja! Företagen tycks vara livrädda för att stå för sina tidigare produkter! Det verkar som om de inte alls vill kännasvid dem! Ta Stiga som ex., de snarast nekar till att ha tillverkat Tornado självgående gräsklippare!
Exemplen på detta är nästan oändliga!
Så sent som igår snavade jag över ett för mig nytt exempel, Parker. De har... hade en serie VAC35 (tror jag den heter) - går inte att få tag i uppgifter om idag! Köpte min sprillans ny för ca 7 år sedan. Kikade på Wille 455 - inte en rad om de äldre maskinerna!

Min högst personliga tro är att det rör sig om någon form av ekonomisk doktrin som lurar företagen att tro att om man tar bort "supporten" för tidigare produkter så kommer kunden att välja att köpa ny produkt istället.
...kunden... väljer snarare annan leverantör i det läget... eftersom -förtroendet- är brutet och tilliten rörande tillgångar på reservdelar är förstörd!...

Så, ja, företagen verkar skämmas för sina tidigare produkter och "begraver" dem -effektivt- !
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#12 » 13:59:19, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en begagnad svarv av ett verkstads företag i kommunen, fick med instruktionsboken i original. Den svarven köptes in något av de första åren på -60 talet.
Den boken finns inscannad på downloads på forumet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Towil

#13 » 14:12:17, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan så är det väl så företagen säljs hit och dit och det är bara varunamnet som består.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#14 » 14:20:28, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker alltid lägga med dokumentation, om det går.
Har blivit duktigt bränd själv här på maskinisten i trådar jag skapat bara för några år sedan (innan jag insåg -hur- kort tid som data finns kvar på nätet) - länkar och dokument som jag trodde "de kommer att finnas kvar" visar sig försvinna inom mycket kort tid, kan röra sig om dagar till timmar ibland!
Mången maskinist kan ha blivit förgrymmad på mig för att jag pressar så hårt att "infoga om möjligt" för när det är borta så förlorar inlägget sitt innehåll och blir "obegripligt" precis som ett antal av mina gamla inlägg och trådar råkat bli.

Nu i dagarna har Gravely entusiasten i USA, vår -Guldgruva- rörande delar till Belos stängt ned sin verksamhet; och meddelar via hemsidan att han trots många års sökande/försök så får han inte någon att ta över verksamheten => allt går i graven (tippen)!
Vi är några som nog sparat ned i princip alla dokument från hans hemsida - men vad som finns här på Maskinisten är jag osäker på.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

uppland2

#15 » 14:22:19, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toyota har beslutat att nästa år återuppta tillverkningen av reservdelar till Land Cruiser J40, tillverkad 1960-1984. Mercedes nytillverkar ännu karossdelar till W198 (1954-1963).

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se