Är industrin historielös?
Eller har de så fullt upp med att klara kvartalsrapporten att ingenting annat hinns med än det senaste sena?
Det är antagligen att spetsa till det, men...
Jag har många gånger förvånats då svaret på en fråga om lite äldre utgående modeller besvaras med att ingen vet eller att dokumentation saknas.
Reservdelar må vara, sånt kostar att ha i lager, men dokumentation.
Skäms man för sina gamla produkter som en gång i tiden lyfte företaget dit där det nu är idag, eller har man inte ens råd att bevara pärmsamlingen? De som minns har kanske gått i pension.
Exempel 1:
Vid en av mina mer långvariga arbetsplatser fick vi plötsligt en ny VD. Den tidigare direktören startade företaget och drev det mycket framgångsrikt under många år, men ville väl njuta lite på lagrarna det skapat och anställde såldes en ny VD från ett större framgångsrikt företag. Väl så, alla kan behöva en paus ibland.
Den nye VD'n gillade inte våra ingenjörsmässiga lokaler i en undanskymd vrå av storstaden där vi dessutom nästan samtliga hade egna rum med dörr. Dvs. han, den nye, fick ingen bra överblick av vad vi gjorde eller vilka som var på plats. Den gamle visste redan att vi alla kämpade efter förmåga och jobbade flitigt för företagets väl o ve oavsett stängd dörr eller bortresta för att möta kunden.
Nåväl, det blev snart flytt till ett betydligt lyxigare glashus i många våningar, högt upp med tjusig utsikt på fina gatan, centralt och nära centrum av andra viktiga kunder (och tidigare arbetskamrater till nye VD'n). Modernt alltså med öppet kontor och minimalt med skräpiga lagringsutrymmen, så allt gammalt och "dammigt" skulle bort, inklusive våra många pärmar. Kontoret delades in i olika delar med olika funktioner vilket säkert var bra för effektivitet och gruppgemenskap, men inte alltid så lyckat för de som var lättstörda eller satt intill högljudda telefonpratare/säljare. Jag hade tur i den saken.
Ungefär samtidigt anställdes nya förmågor på företaget, mestadels tidigare arbetskamrater till den nye VD'n och vi fick så en "slips och parfymavdelning" som tog över många roller från våra tidigare mellanchefer, som i sin tur sa upp sig och flyttade vidare till andra företag (så mycken kunskap och kundkontakt försvann den vägen samtidigt som kostnaderna ökade rätt avsevärt).
Några år gick och delar av den numera "olönsamma" verksamheten såldes ut inklusive "min" del, så jag hade tur igen. Efter ytterligare några år avgick den nye VD'n, kontoret las ner och den gamle VD'n tog över på nytt. Idag lever företaget kvar i all välmåga, men med annat namn och andra lokaler.
Exempel 2:
IT support är dyrt, speciellt egen.
Låt oss anlita ett externt företag som sköter den saken.
Företaget såldes och IT avdelningen skrotades till förmån för en extern underleverantör.
Tidigare hade vi egna bra killar och servrar med all dokumentation tillgänglig fysiskt i företaget.
Lätt att få hjälp då något krånglade och inget problem att hitta gamla produkter att bygga vidare på.
Efter försäljningen flyttades epost servern till Irland (Microsoft) och de egna servrarna skrotades då de inte längre "behövdes". Lama protester hjälpte föga. Beslutet var redan fattat.
Jag gillade historia i skolan, men fick oftast skrala betyg då jag omöjligt kunde hålla reda på vilken kung i ordningen eller vilket årtal det och det slaget stod. Idag har vi internet så vi kan söka på uppgifterna vid behov (om den nu finns sparad och servern "lever"), men på min tid gällde det att hålla allt i huvudet, åtminstone fram till provet. Såvida man inte skrev fusklappar och klarade sig från upptäckt. Utantillkunskaper är ju enkelt att mäta och betygsätta så...
Att bevara gammal dokumentation kostar. Sant. Allt har sitt pris.
Men att radera all historia betyder att kunskap försvinner, kunskap som kan ge förklaringar även på nya problem. Vad vore internet utan USA's stora dokumentation vi alla nu kan söka på.
Vi andra har sent om sider vaknat vi med och bidrar på olika vis, inte minst här, men länge var det i stort sett bara USA och enstaka universitet som bidrog i någon större omfattning. Samt entusiaster som ni.
Om företaget inte värderar äldre produkter idag, hur blir det då med dagens produkter i morgon?
Ledsen, ingen dokumentation. Produkten har utgått, men vi har en ny här till bra pris.
Är även dokumentationen slit och släng. Tur patenten finns bevarade.
I det här forumet finns det ju en guldgruva av erfarenhet, vänliga själar och goda idéer.
Ingen nämnd, ingen glömd. Hoppas det består i "all evighet".
Pensionärer och aktiva, förenen eder
Om alla drar sitt strå till stacken så slipper de unga uppfinna gamla hjul.
Vad är era erfarenheter i frågan?
Vem gör backup tex?
Googles svarta hål gör det säkert, om de nu finns kvar i morgon?