Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Är industrin historielös?

41 inlägg • Sida 2 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Bygert

#16 » 14:58:39, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska också sägas att det faktiskt finns företag som kan lägga lite energi på att leta. Jag köpte en Dynapac padda, utan dokumentation naturligtvis, inget till den modellen på nätet heller. Via omvägar hade de hamnat hos Husqvarna. Ann-Marie på Husqvarna fick uppenbart lägga en del energi på att få fram reservdelslista och instruktion men kom gjorde det. Precis som man tappar förtroende för företag som inte bryr sig gör ju å andra sidan sånt här att man kan känna sig bekväm med att köpa nåt annat från företaget. Vilket jag ju faktiskt gjort också.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



marve

#17 » 16:55:48, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svenska Volvo PV klubben tar fram och säljer nytillverkade svårfunna reservdelar efter originalritningar.
I deras klubbtidning i pappersform brukar finnas flera sidor med reservdelar som man kan beställa.
https://pv-klubben.org/teknik/verkstadshandbocker-2/
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

bm1113

#18 » 17:32:44, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja helt klart finns det olika varianter på detta och helt klart är det synd att även sånt som redan är digitalt försvinner så pass fort .
Och nej allt får inte plats i Molnet de vet jag :) då bara mina filmer kan gå på mellan 2 och 5GB så en gammal hederlig fotorunda som var länge sedan nu kunde bli 100gb :svettas:

Men något jag kan konstatera efter alla år här på forumen att man hört många gånger att inget är nytt under solen när till exempel något företag kommer med någon "nyhet " som funnits redan för 50 år sedan men blivit bortglömd .
En annan sak jag kör ju lite datorspel och vissa spel som kommer ut varje eller vart annat år kan ha samma fel (buggar) i början innan de hunnit uppdatera dom då de säkert glömt bort att de funnits :ohnej:

Men som sagt vi hjälps åt att ha historien levande
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sonsonen (trådstartaren)

#19 » 02:54:19, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla inlägg och tankar!


Just det, den kära hustrun ej att förglömma :smile:
Jag brukar resonera ungefär så här: När vi träffades, hur var jag då? Antagligen yngre, men i stort sett densamme och med likartade intressen och (o)ordning som nu.
Trots det uppstod tycke. Eller fanns det en baktanke? Här finns ett lämpligt ämne ATT ÄNDRA PÅ till mitt tycke. Hoppas inte.
Alltså, om du ändrar på dig bara pga yttre tryck så blir slutresultatet sällan bra. Endast du själv kan ändra dig, ingen annan kan annat än kortvarigt.
Att börja springa slutar oftast på ett sätt, då får man springa hela livet. Du är inte den du var och den som hon en gång fattade tycke för.
Då får ni kompromissa. Du kör ditt race och hustrun sitt och förhoppningsvis en gemensam del att bygga vidare på. Ett slags kontrakt skulle man kunna säga, där ömsesidig respekt är en viktig del. Alltså fortsätter jag att spara på mina kartonger med "värdelös skit", men försöker ge plats att vi båda ska rymmas.
Den enes skräp - den andres skatt. Ska vi kalla det olika fantasi?
Sen kan man mycket väl bjuda ut hustrun på middag eller köpa en blomma emellanåt för att visa sin uppskattning, så är det sen lite lugnare att tillbringa några kvällar ensam i garaget.


Jo, jag begriper det där med reservdelar. Det är dyrbart att behålla för länge i lager.
Kan det säljas/deponeras vidare istället för att skrotas?
En planerad avveckling på samma sätt som dokumentationen skulle kunna planeras in redan i uppbyggnadsfasen.

Dessa dokument kastas efter x antal år. Dessa dokument arkiveras i y år och därefter ... Då blir antagligen mängden mindre skrymmande och lättare att hitta i/digitalisera.
Man skulle ju kunna tänka sig att ta betalt för gammal dokumentation.
Sånt sker ju idag på många håll internationellt. Jag har själv köpt dokumentation. Det är inte självklart att det ska vara gratis även om vi gärna så önskar. Hellre betala än att allt har bränts på brännbacken. Varför inte villkora in att det som köps även ska digitaliseras av köparen och en kopia ska återlämnas till säljaren, om det nu är i pappersformat.
Att digitalisera mycket är både tråkigt och tidsödande, speciellt om man inte ser behovet i framtiden eller har fullt upp med det dagliga. Alltså brännbacken.
Många äldre i företaget pensioneras med stor kunskap. Varför inte anlita någon frivillig pensionär eller son/dotter att mot ersättning att hjälpa till med digitalisering eller att organisera/rensa dokumentationen som sedan kan säljas till den som frågar.
Kanske rent av en affärside.


Jo, jag har själv som underleverantör konstruerat om gammal utrustning med utgångna komponenter. Mycket vanligt problem inom elektronikindustrin där komponenternas livslängd är kortare än kundens behov pga. den snabba utvecklingen av nya. Oftast blir det då just underleverantörens uppgift medan företagets resurser koncentrerar på kärnverksamheten.
Kunderna vill man ju inte gärna överge.

"Min högst personliga tro är att det rör sig om någon form av ekonomisk doktrin som lurar företagen att tro att om man tar bort "supporten" för tidigare produkter så kommer kunden att välja att köpa ny produkt istället."
Jo, det gäller nog somliga av oss men långt ifrån alla. Jag drar mig för någon som saknar erfarenhet eller "historia", och ett bra sätt att ta reda på det är att fråga efter en tidigare produkt, gärna detaljer.
Tom. min hustru går hellre till den "skitiga" verkstaden där killarna inte säger så mycket, men mycket väl vet vad de gör, än till den fina verkstaden med kölapp där mekanikerna är anonyma undangömda för kunden bakom en kundmottagare, ofta nedsjunken bakom sin stora skärm och som själv inte vet detaljerna utan måste fråga.


Tack Göran!
Alla bidrag mottages av maskinisten med stor tacksamhet.


Jo, håller med, företagsförsäljningscirkusen är inte bra för oss som även har gamla verktyg i verkstan.
I varje steg finns det risk för stora förluster och slängd dokumentation eller utbytt personal.
Senast redigerad av sonsonen 10:41:26, 05-11-2021, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#20 » 10:31:18, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidan 404, "Sidan du sökte kan inte hittas" är en populär sida på nätet dessvärre.
Att flitigt stuva om på sin server tycks vanligt.
Ibland hittar man ändå vad man söker med lite tur.
kanske wayback machine http://web.archive.org/ eller om man söker annorlunda tex. på dokumentnamnet som fanns i länken, eller delar därav.
Har man tur så finns samma dokument på annan plats, eller att någon sparat dokumentet och lagt upp en egen kopia.
Att byta sökmotor kan också ge överaskande positiva resultat.

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Stridis2

#21 » 13:42:12, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har upplevt en mycket olik syn mellan företag inom samma bransch. Tittar vi på värmesidan så har NIBE nästan alla bruksanvisningar och liknande liggande öppet på sin hemsida för alla intresserade att tanka hem. För kanske tio år sedan var det en bekant som ringde till CTC för han önskade en bruksanvisning till en CTC-produkt. -Köp en ny så får du med bruksanvisningen, var svaret han fick! :uupps:
Jag hörde om ett par som köpte nytt hus där det stod en 4 år gammal IVT värmepump. Säljarna beklagade att de inte kunde hitta bruksanvisningen. Köparna ringde till IVT som gärna kunde skicka en ny, men den kostade 400 kr!

Kan ju nämna att för 20 år sedan var CTC mycket större än NIBE, men för några år sedan höll CTC på att kursa så nu ägs de av NIBE. :djaevul:
Tror inte det endast beror på dokumentationspolicyn, men man kan ju hoppas på att det i alla fall har en liten inverkan.

Ett annat område jag är intresserad av är ljuseffekter. Danska Martin professional har mycket gammalt liggande ute, men enligt hörsägen från folk i branschen så har de gamla slutat arbeta där, och nykomlingarna har ingen aning om vad företaget har gjort för prylar för 20 - 40 år sedan, och tyvärr verkar de inte vara intresserade heller.
Även amerikanska HES har en hel del gamla manualer, dock långt ifrån allt.

Något fåtal företag i ljusbranschen har faktiskt en historiesektion på sin hemsida. För mig som är intresserad av gamla effekter och samlar på dessa är det en guldgruva, men tyvärr är det ytterst få företag som håller på med sådant. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#22 » 17:05:29, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det så att trots att många länder, särskilt i östeuropa, skärper kraven på dokumentation och översättning, så skjuts dessa avdelningar gärna långt ut mot kanten. De är ju trots allt nästan alltid enda cost-centret, dvs de enda som håvar ut pengar.
Har att göra med detta dagligen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

AN

#23 » 20:45:38, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inom hydrauliken kan jag nog tycka att Parker är ett föredöme. När det gäller gamla Denison-pumpar finns nog allt att ladda ner från deras hemsida. Riktiga verkstadsmanualer med reservdelsnummer.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#24 » 21:31:21, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo CE har datablad till alla gamla maskiner lagt ut på ett föredömligt sätt. Dvs till alla gamla gula maskiner, tidigare låg alla traktordatablad också ute men dom städades bort, säkert av nån expert på marketing.

Liknande med John Deere, dom gula maskinerna har dom lagt ut en hel del gamla datablad på men inte på dom gröna av nån anledning.

Hydrema hade också alla gamla datablad liggandes på den danska hemsidan fram till för några år sedan, då försvann dom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 21:36:36, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Inom hydrauliken kan jag nog tycka att Parker är ett föredöme. När det gäller gamla Denison-pumpar finns nog allt att ladda ner från deras hemsida. Riktiga verkstadsmanualer med reservdelsnummer.


Det verkar gälla amerikanska hydraulikproducenter generellt, Eaton/Vickers är också mycket generösa med gamla komponentlistor och servicemanualer.
Tyskarna å andra sidan behandlar sådan information som statshemligheter som ingen j*vel ska få tillgång till.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#26 » 22:06:49, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
AN skrev:Inom hydrauliken kan jag nog tycka att Parker är ett föredöme. När det gäller gamla Denison-pumpar finns nog allt att ladda ner från deras hemsida. Riktiga verkstadsmanualer med reservdelsnummer.


Det verkar gälla amerikanska hydraulikproducenter generellt, Eaton/Vickers är också mycket generösa med gamla komponentlistor och servicemanualer.
Tyskarna å andra sidan behandlar sådan information som statshemligheter som ingen j*vel ska få tillgång till.


Jo lite så är det.
Lite off-topic så var denison svenskägt ett tag.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#27 » 22:43:03, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan aspekt är Asiens kopieringsindustri, dvs. de ser inget fel i att kopiera av andra om det är tillgängligt.
Antar att det får tyskarna att dra öronen åt sig. Speciellt nya produkter.
Är man registrerad kund hos tex. Rohde & Schwarz så har man viss tillgång till ganska mycket.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

roddjer

#28 » 23:01:55, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:...
Att digitalisera mycket är både tråkigt och tidsödande, speciellt om man inte ser behovet i framtiden eller har fullt upp med det dagliga. Alltså brännbacken.
Många äldre i företaget pensioneras med stor kunskap. Varför inte anlita någon frivillig pensionär eller son/dotter att mot ersättning att hjälpa till med digitalisering eller att organisera/rensa dokumentationen som sedan kan säljas till den som frågar.
Kanske rent av en affärside.
...


PerJohansson skrev:En kvadratmeter golvyta är värd ungefär 1000:- om året. Typ platsen en lastpall tar. Digital lagring avsevärt mycket billigare, men om valet står mellan att lägga arbetstimmar på att scanna in gammalt underlag som "aldrig" behövs eller bara arkivera det i närmsta värmeverk så vet jag vad jag skulle välja.
...


Det är då man hör av sig till Arbetsförmedlingen eller någon av dess "underentreprenörer", som marknaden nu tvingat fram, så kan de säkerligen skaffa fram en praktikant som kan jobba gratis i ett halvår och då åtmindstone få lite stoff i CV't om inte något mer när den tiden är slut.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

sonsonen (trådstartaren)

#29 » 11:59:18, 03-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant om Sveriges sista pianofabrik i Vetlanda.

https://www.dn.se/insidan/de-var-sverig ... nobyggare/

Såld till Kina 1988.

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Ulf

#30 » 11:12:30, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omsättningen av ägare och personal kan ju till viss del påverka.
"Det här var vi som är här nu gjort" => sparas

Det är väl först om man lyckats få stoltheten från tårna upp till hjässan som sannolikheten att "spara" ökar, man är stolt över det som gjorts och vill ha dokumentation på det.

Byte av ägare och framför allt "anonyma" ägare kan ställa allt sådant på skaft, i det senare är det ju bara pengar som styr, förvisso finns ju en viss rädsla för för mycket badwill.

Det är ju bara att kika på hur glada byggjättar är när det måste göras en arkeologisk utgrävning :mrgreen:
En förstörd arkeologisk plats kan aldrig återskapas om den en gång blivit förstörd!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se