Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Har du vatten i din brunn?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 00:56:27, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vädret tycks bli mer extremt och oftare har många märkt, så även jag.
I mitt fall har det gällt värme och torka. Översvämning behöver jag knappast oroa mig för, men däremot skogsbrand.

Brunnen min farfar en gång grävde har fungerat utmärkt. Han gjorde det enligt tidens högteknologi, dvs. han anlitade en gammal gubbe med slagruta. Platsen för brunnen märktes ut och har många gånger visat sig vara ett gott val. Han grävde för hand med större cementringar i botten och mindre upptill liksom var vanligt. En fin grön gjutjärnspump införskaffades och borrades fast i det tunga cementlocket. Brunnen har oftast givit gott och rikligt med vatten, möjligtvis med undantag för tidiga vårar om brunnen stått oanvänd under vintern.
Man får alltså börja våren med att pumpa ur några hinkar vatten så det blir lite omsättning.

Efter att jag dragit fram el till stugan så var steget till en elektrisk pump inte så långt. Sagt och gjort.
Förbrukningen ökade, men brunnen höll måttet. Så småningom tillkom även en vedeldad bastu av friggebodmodell med plats för en tvättmaskin.
Mina döttrar växte och vana som de var av "oändlig" tillgång till friskt dricksvatten, så blev det mycket badande i bastun samt byte av kläder, smutsiga eller ej. Även det höll brunnen för trots att farfar nog knappast kunnat föreställa sig dagens ungdoms vattenbehov då han grävde djupare i den blöta leran i botten av brunnen.

Så kom sommarvärmen med torka för några år sedan. Torrt o varmt under en lång period. Ingen kraft över för nya eller gamla projekt, bara att sätta sig i skuggan med något att dricka och vänta på kvällens svalka. Igen med fönsterluckorna på solsidan så att temperaturen i den gamla timmerstugan blev dräglig nattetid och inget "onödigt" badande eller "slösande" på vattnet. Många av träden gulnade och tappade blad/barr redan i slutet av juli och början av augusti. Naturen led, liksom många andra av oss.

Första värmeperioden lyfte jag av den tunga cementlocket med fastsatt pump för att mäta vattennivån i brunnen. Nog fanns det vatten, men oroväckande djupt därnere. Likaså i somras då den andra värme-torkperioden slog till. Samma tunga procedur med cementlocket för att kontrollera.

Hur mäter jag vattennivån i brunnen utan att behöva lyfta av cementlocket?

* Borrar ett hål upptill med lämplig plugg att täta med. Dvs. traditionell käppmätning.
* Monterar fast en högtalare upptill och svepa en hörbar ton för att hitta brunnens resonansfrekvens vilken ändras med vattennivån. Antagligen rostar högtalaren efter en tid, samt är alltför komplicerat.
* "Radar". Skicka ner en mikrovågspuls och mät tiden det tar för pulsen att reflekteras mot vattenytan och återvända. Komplicerat igen.
* andra idéer typ flottör med lina. Känsligt.
* Fyll ett nerstucket öppet rör med tryckluft och mät maximalt lufttryck då röret är tomt på vatten. Så fick det bli.
Det maximala lufttrycket översätts så till meter vattenpelare. Nästan tom brunn, lågt tryck. Full brunn - högt.

Jag började med att borra ett 14mm hål i sidan av den översta armerade brunnsringen och hade tur så jag slapp borra i armeringen. Så skarvade jag två st 3 meters 18 mm VP-rör (elinstallationsrör). Grövre rör ger bättre styvhet då de sticks rakt ner i brunnen. Det finns skarvar med stålstift som låser VP-rören bra, men de rostar nog efter några år, så jag borrade några hål och använde buntband. Lämna plats i rörskarven för en tryckluftslang som därefter sticks ner in i VP-röret som endast tjänar som skydd och förstyvning av tryckluftslangen som normalt säljs som rulle.

Den nedre delen av VP-röret perforerade jag med några vattenhål så att VP-röret alltid är vattenfyllt oavsett om det skulle köras ner i bottenslammet eller ej. Mätslangen (tryckluftslangen) sticks ner i röret med den smala änden först och får inte tryckas ner i bottenslammet. Det måste alltid finnas lite reservvatten i botten under den nedersta änden, så man får kontrollera och eventuellt justera höjden inne i VP-röret (som i sin tur är mindre kritiskt).

I övre änden av tryckluftslangen som nu är placerad utanför brunnen kopplas så mät-anordningen på, antingen direkt eller via en förlängningsslang. Installationen kan även vara permanent, men jag har valt en löstagbar konstruktion då jag inte varje år behöver mäta vattennivån.
Som pump använder jag en vanlig cyckelpump eller fotpump som är lättare att kontrollera än en kompressor. Trycket vid en normal vattenbrunn runt 5 meters djup blir ganska lågt så handpumpen räcker gott.

En kompressor kan ge alltför högt initialt tryck, innan luftens övertryck hunnit släppas ut nere i brunnen pga. vattnets tröghet.
Mätaren jag använder är digital med bra känslighet och noggrannhet, men då jag inte vet vad den verkligen tål så använder jag helst handpumpen.

Så några bilder för att bättre åskådliggöra min mätanordning.
Bild
Bilden visar hur jag skarvat VP-rören. 4 hål på vardera sidan nära kanten och buntbandet som säkring.

Bild
Test att trycka ner den 5 meter långa tryckluftslangen (från Biltema) förbi skarven i VP-rören.

Bild
VP-rör och slang nerlagda i brunnen.
Gardenaslangen 3/4" är tänkt som packning för att fylla ut glipan som svartmyrorna gillar att bygga bo i. Slangen är något för tunn så en något grövre slang vore bra att byta till. I slangskarven har jag lagt en tunnare slang så det blir som barnens rock-hjul. Mest för att minska risken att packningen trillar ner i brunnen.

Bild
Närbild på genomföringen och glipan. Handpumpens rör till vänster.

Fortsättning följer.

6 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



marcusw

#2 » 01:37:44, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som kuriosa kan jag säga att min erfarenhet är att gamla handgrävda brunnar sinar/eller ger dåligt med vatten oftast efter svåra torrperioder, man skulle kunna tro att ådrorna trycks ihop när de är tomma på vatten och inte orkar hålla tillbaka trycket från marken åvanför.

Jag har tidigare jobbat med brunnsborrning och vattenfilter, då mätte man nivån, om det ens behövdes, med en probe som sänktes ner och visade EC-halten.
Vet inte hur de gör professionellt i dag, hålen är som regel 100 meter djupa, ibland spräcks hålen hydrauliskt om det är dålig tillförsel per minut vid borrningen.

Vad visade senaste vattenprovet ? Var det ett relativt komplett prov eller ett enklare med ett fåtal markörer ?
Kan ju vara värt att hålla liv i en brunn som har vatten utan föroreningar.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marve

#3 » 01:53:10, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket slam i botten kann tillrinningen minska. Kann vara idé att kolla om det går att rensa botten.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Henrik_N

#4 » 06:44:30, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många ger sig till att mäta vattennivån efter långvarig torka, men få vet hur den ligger "normalt".
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Stridis2

#5 » 07:23:12, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ som vattenmätare hade varit en flottör med stång upp genom locket. Har flottören inte alltför stor lyftkraft kan man trycka ner hela stången och lägga på en plugg när man inte vill mäta.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Simnil

#6 » 08:53:14, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OT men... vi har tvärt om nu. Vi har vitt på backen men så blött i skog och mark att vi nästan har vårflöden i diken och bäckar.

Skämtade med en bekant och sa att om vi får mer blöta kommer skäggiga gubbar börja bygga båtar och samla ihop djur.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Holger

#7 » 10:07:58, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att rensa brunnen på slam är en bra ide, men passa dig för att klättra ner i brunnen, se till att ha en annan person stående uppe som håller koll.
Jag vet om två killar från kommunen som skulle rensa ett rör, som vanligt kröp den ene in i röret, utan livlina. Han omkom, tuppade av och kvävdes, och den andra killen kunde inte dra ut honom.
Hur djup är brunnen?
Vi har en fem meter djup cistern på tomten som samlar regnvatten. Den klättrar jag INTE ner i när den är tom.

Smart lösning med slangen, det ska jag kopiera!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

sonsonen (trådstartaren)

#8 » 10:13:21, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något vattenprov har aldrig gjorts mig veterligen. Vi använder "sunt förnuft". Smakar det bra och ingen magreaktion så är det antagligen bra. Fördelen med min brunn är att jag saknar grannar och skithuset ligger nedströms på gott avstånd (sluttningstomt). Naturens kryddor/"föroreningar" kan jag leva med liksom de gjorde förr. Nog har jag tänkt att skicka in ett vattenprov någon gång, speciellt då barnen var små, så en vacker dag lär det bli av. Likaså finns ett vattefilter inplanerat i jobblista.

Jo, en grävd brunn är inte bara att ta, man får även ge. Man delar ju brunnen med omgivande natur. Då det är gott om vatten så fylls det på, men vid torka sjunker det i brunnen oavsett jag använder vattnet eller ej. Man kan ju inte låta bli att beundra trädens förmåga att med hjälp av kapilärkraft lyfta vattnet till toppen på mycket höga höjder.
Jag provade i somras efter torrperioden och efter det första regnet att fylla brunnen med ca 200 liter vatten från mina nya vattentunnor. Någon vecka senare var vattennivån till min besvikelse nere på samma nivå som tidigare utan att jag konsumerat mer än en liten bråkdel av vad jag fyllt i. Något att tänka på om man får hjälp av brandkåren att fylla på vatten i brunnen.

Då jag handgrävde ner vattenslangar till och förbi den närliggande bastun upp till stugan så hittade jag torkade vattenådror i marken (torr sommar igen), men tror knappast att de kläms till av marktrycket. Vattnet hade liksom sköljt bort jorden till fina kanaler, så även det ett gott tecken för brunnens placering.

Sant, normal vattennivå i en borrad brunn är nog rätt obekant för många, men med en grävd brunn "mäter" jag med antalet pumpslag jag får ta innan det kommer vatten. Visserligen ett grovt mått, men rätt tillförlitligt. På våren kommer vattnet nästan direkt, men vid torka så får jag pumpa ett tag.

Rengöring av brunnen står högt på min jobblista. Jag vill då gärna ha en stark medhjälpare som kan vinsha upp mig omutifallatt. Brunnen är drygt 70 år (5 meter djup), så jag antar att det skulle göra gott att spola ur den med högtryckstvätten och byta bottensanden, gärna en torr sommar. En vinsh för ändamålet blev inköpt i somras, det gäller bara att leta reda på min försvunna sele.

I mitt fall skulle en flottör med stång behöva ha runt 3 meters slaglängd över locket. Vid normalt lågvatten ligger vattenytan runt 2,7 meter under brunnslocket samt att flottören behöver fritt spelutrymme i brunnen, så därav valet av tryckluftsvarianten för mig. Dessutom gillar jag elektronik och mätteknik ;-)

Skickat från min antika PC
Senast redigerad av sonsonen 11:06:19, 11-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Göran Ekman

#9 » 10:33:58, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen pump monterad på locket, skjuter locket åt sidan. Räknar ringar.
Var ett tag inne på att montera en vattenpumps ”räddare” i form av en flottörströmbrytare som skulle stänga av vatten pumpen och utgående vatten från hydroforen vid låg vatten nivå. Startade en tråd om det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

sonsonen (trådstartaren)

#10 » 10:51:33, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Selfie. Handpumpens rör med pump överst, Det vita VP-röret. Intill är elpumpens grövre sugslang samt en lägesbrytare hängande i sin kabel intill och ett ännu tidigare, numera avbruten slang till en handpump i stugan (i nederkant).

Jag har lagt elpumpens lägesbrytare så att elpumpen slår av först. Därefter har jag lite reserv i handpumpen.

Bild
Vid första luftpumpsförsöket gick trycket upp alldeles förskräckligt, så jag insåg att den orange tryckluftsslangen hade täppts till nere i botten av brunnen, så jag blev tvungen att låsa den med ett wirelås. Dra inte för hårt, låset är starkare än slangen som lätt knäcks, så kanske jag måste byta ut den mot en rostfri plastklämma.

Bild
Låset fungerar även andra vägen så att jag inte drar ut slangen för långt.

Bild
På utsidan ser det ut så här. Kopplingen kan tryckas in i brunnen då den inte används så syns den knappt. Däremot bör man täta kopplingen för intresserade insekters skull.

Bild
Första lyckade provtryckningen. Jag har använt en mjuk och bra förlängningsslang (samma inköpsställe som tidigare), handpumpen och mätaren.

Bild
I brist på lämplig 1/4" slang så använde jag höljet till avskalad elkabel (inte bra då det är svårt att få tätt).

Bild
Själva mätaren från Mikasa, avsedd att mäta luftrycket i hand- och fotbollar. Man trycker på röda knappen och pumpar upp lufttrycket till dess det inte stiger längre och läser av. I mitt fall 0.165 kg/cm2 vilket motsvarar ca 2,35 psi eller 1,65 meter vatten vid +4C. Man kan även kalla det 70% (eller vad man tycker är normalt) utan att bry sig om storheterna.
https://math.tools/calculator/unit/pressure/bar-to-maq

Just mitt exemplar av mätare var nog inte det bästa. Några av displayens siffror är svårlästa i vissa vinklar och byte av batteri hjälpte inte. Men, det finns ju andra mätare för låga tryck. Överst på mätaren finns en blank knapp för att släppa ut luften.

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#11 » 11:53:39, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bättre alternativ på slang, 6mm bensinslang. Den är dock grövre så den går inte in i mina luftnipplars gäng-del.
Annars är det 1/4" gänga och 1/4" anslutning på mässingsdelarna.

Bild
Luftnipplarna jag hittade i en låda. Jag skulle gärna vilja veta var jag hittar nya. Som ni ser är den här rätt misshandlad.
Jag tror dom har setat i en äldre motorcyckel, men har samma anslutning som på bilar. Fördelen är att den lätt sticks in i slangen och har en liten gummitätning. De jag hittar i butiken/däcksfirman för enhålsmontage är svårare att anpassa för mitt behov.

Bild
En bild till på samma luftnippel nu med en gammaldags metallskydd med skruvanordning som förr var standard på bilar men nu ersatts av en mer eller mindre värdelös plast-dito, speciellt den version med skruvdel.
Luftnippeln till Mikasamätaren kan inte ha den inre tätningen som ju verkar åt fel håll. Däremot kan luftpumpens nippel vara standard.

Bild
Då jag försökte köpa mätaren i Sverige via nätet så var första frågan: "Vad är ditt personnummer?"
Vadå personnummer? Jag vill skicka pengar till ert bankkonto och få mätaren på posten. Säkert borde det fungera.
Jag lämnar ALDRIG ut mitt personnummer annat än till myndigheter och banken.
Nejdå, ingen affär.
Danskarna är inte lika petiga som svenskar, så affären gick till grannlandet.
Kanske lite OT och värt en egen tråd. Internethandel.

Ett billigare alternativ till Mikasa mätaren, speciellt sommartid, kunde vara en plastslang halvfylld med vatten. Med en tom mottrycksbehållare i "öppna" änden kunde man nog få mindre utslag än 5 meter på mätslangen ;-)
Dock har man avdunstning/frostrisk och kalibrering att tänka på.

Fördelen med min version är att den kan användas till fler än en brunn. Man kan även mäta grannens brunn och barnen kan mäta sina bollar. Det finns en liten lucka på baksidan med två "nålar" för att mäta bollar (bör smörjas med tex vaselin).
Mätaren klarar nog inte bilens högre lufttryck dessvärre.

Bild
Mitt mätrör bestående av två skarvade VP-rör och markeringar.
Då jag använder VP-röret med avlyft brunnslock så mäter jag mellan vattenytan och översta ringen till skillnad från en trästicka som bättre visar vattennivån från botten. Här ser man 2,46 meter märkt (ner till vattenytan).
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

v702

#12 » 13:57:52, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Då jag försökte köpa mätaren i Sverige via nätet så var första frågan: "Vad är ditt personnummer?"
Vadå personnummer? Jag vill skicka pengar till ert bankkonto och få mätaren på posten. Säkert borde det fungera.
Jag lämnar ALDRIG ut mitt personnummer annat än till myndigheter och banken.
Nejdå, ingen affär.
Danskarna är inte lika petiga som svenskar, så affären gick till grannlandet.
Kanske lite OT och värt en egen tråd. Internethandel.


Personnumret används enbart för att hämta dina adressuppgifter hos nån myndighet. Då slipper man felskrivningar o dyl.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ulf

#13 » 14:48:08, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta hur mycket vatten det är i brunnen borde ju gå med en tryckgivare liggandes på botten och omvandla tex till mvp...
Funderar faktiskt på att sätta en nere vid sjövattenpumpen och mäta med fyllda slangar, avstängd pump och öppna kranar på respektive tappningsställe.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Skru'are

#14 » 16:16:48, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte mäta med en vanlig laser avståndsmätare? Lyft på ventilationhatten, mörkt och speglande yta, det klarar de billiga. :idee3:
Har man en mätare med visare/fjäderverk, tråd och flottör så kan man ha den monterad på plats. (Jfr oljetank) Då kan vem som avläsa enkelt direkt.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

sonsonen (trådstartaren)

#15 » 20:52:16, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

<klipp>
FAQ – vanliga frågor om avståndsmätning (med laseravståndsmätare)
...
Hur exakt är det egentligen? Är en mätare eller måttband inte mer exakt?
Högkvalitativa laseravståndsmätare erbjuder en mätnoggrannhet på upp till +/- 1 mm, även på större avstånd och över hinder och ojämnheter. Dessutom slipper du mätfel som lätt kan uppstå vid arbete med måttband och andra mekaniska mätinstrument.

På starkt reflekterande ytor fungerar mätningen inte med laseravståndsmätare. Vad kan jag göra?
Klistra ett stycke maskeringstejp på mätobjektet, eller använd en speciell måltavla.

Laserpunkten är svår att se. Kan man på något sätt påverka detta?
Med speciella laserglasögon blir laserpunkten tydligare att se. För utomhusbruk rekommenderas en laseravståndsmätare med inbyggd målsökare.
<klipp>

Jag saknar en sån mätare, men om någon vill prova så berätta gärna om resultatet.
I mitt fall räcker det gott med ca 5cm nogrannhet som jag har här med mätaren ovan.
Fungerar det, så är nog en lasermätare mer användbar till annat under en normalsommar och resten av året.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se