Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad kostar en liter mackdiesel 1/1 2023?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 09:46:11, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jag gissar på 28.50 / liter.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Ivar Risslén

#2 » 11:03:56, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är pågång en räntehöjning så då kommer efterfrågan att minska. Så min gissning är 24 kr.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#3 » 11:34:27, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får vi rätt styre i regeringen så kanske prishöjningarna stannar av. De flesta normala inser ju att det inte kommer att fungera. Man kan ju liksom inte ha priser som merparten inte har råd med. Då blir det nog glest med transporter även till regeringskansliet. Kanske blir säpobilar som får köra varor dit sen på nåt annat skattekonto.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#4 » 12:25:11, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priset just en viss dag kan ju dra iväg hur som helst om Putin eller Trump försöker sig på några dumheter t ex. Men, bortsett från det då, 22 kronor per liter samt diverse mixtrande med reseavdrag och skatteåterbetalning för vissa, det är min gissning.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

v702

#5 » 12:55:23, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ”rätt” regering tillträdde 2010 höjdes dieselskatten omgående, trots löften om det motsatta. Det var heller ingen isolerad händelse utan mer ett mönster.
Ungefär som lögnerna i denna tråd.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert

#6 » 13:01:55, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning kan visa sig vara rätt eller fel. Men hur man i förväg skulle kunna säga att en gissning är lögn går över min horisont, det får du förklara 702. Trådens ämne var ju också att gissa priset så då kanske du kan bidra med din?

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

v702

#7 » 13:09:31, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommenterade ett politiskt osant påstående, i det inlägget förekom heller ingen prisgissning. Min gissning blir 22.70/L och en förhoppning att vägverket tvingas läggs sina slantar på vägar istället.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

PerJohansson

#8 » 13:41:43, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putin har kört rätt genom Finland som inte har alls sett det komma efter att de inte fått igång sin reaktor och därför kraschat hela sitt elnät efter att de blivit uteslutna ur den europeiska elmarknaden som de strömparasiter de är.
Sverige är intaget efter en hård strid i ca 13 minuter, ingen blev egentligen skadad, för vi hade visst inte fått ut vårat tjugotal artilleripjäser ur bergrummet eftersom Scania 143an som stod längst ut hade både soppa- och batteritorsk. Vi lyckades nästan förvilla Ryssen genom att alla sprang planlöst runt och skrek "PANG! PANG!" för att verka avskräckande, men de räknade väl med att vi i Dr. Lundborgs ära hade en första försvarslinje bestående av diverse sinnesslöa individer som skulle agera mänsklig sköld.
Den enda fristående delen av Skandinavien är nu Norge, som förstått att pansar inte biter på ryssen och ställt Petter Stordalen vid gränsen, i en megafon skrikandes ut sin påfrestande positivitet. "Njet, palla det eller, inte för all torsk i Nordsjön" sa ryssen. En del saker är helt enkelt inte värt det.
Sveriges småbönder har sett ett rejält uppsving och välkomnar sina nya ledare från öst efter att ett parallellt valutasystem bestående av olika rotfrukter införts, i stort har maktskiftet egentligen gått helt sömlöst, det finns i alla fall inte så många som klagar längre förutom att en viss irritation från rennäringen kan skönjas efter att stora områden i norr av någon konstig anledning stängslats in och försetts med beväpnade vakter.
Nere i Löfvéningrad, som vår huvudstad nu heter, kan man tanka sin veckoranson diesel för 178 rubel per liter eller en inte helt logisk mängd kålhuvuden och palsternackor. Men den räcker ändå förvånansvärt länge i den lille trecylindriga traktorn, tillverkad i den Värmlandska staden som numera går under namnet Ursusborg. Den kloke ser ju till att använda sin diesel för att plöja upp trädorna och plantera mer vitkål, ett system som i det närmaste kan liknas vid en analog Bitcoin.

Allt är frid och fröjd, men i horisonten hägrar nyåret och det som i kinesiska kalendern kallas 2024 - kålmaskens år...

3 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

toker

#9 » 14:20:55, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Får vi rätt styre i regeringen så kanske prishöjningarna stannar av. De flesta normala inser ju att det inte kommer att fungera. Man kan ju liksom inte ha priser som merparten inte har råd med. Då blir det nog glest med transporter även till regeringskansliet. Kanske blir säpobilar som får köra varor dit sen på nåt annat skattekonto.

Det är just det som är problemet dels måste man vara normal och det vete tusan om dom som bestämmer är och sen tror jag faktiskt att de flesta har råd med betydligt mycket högre drivmedels priser än vad vi har i dag. Själv gör jag troligtvis av med mera bränsle i rena nöjeskörningar med båt motorcykel snöskoter än det som verkligen måste köras och liknande är det nog för många.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#10 » 15:20:38, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:
Stefan1972 skrev:Får vi rätt styre i regeringen så kanske prishöjningarna stannar av. De flesta normala inser ju att det inte kommer att fungera. Man kan ju liksom inte ha priser som merparten inte har råd med. Då blir det nog glest med transporter även till regeringskansliet. Kanske blir säpobilar som får köra varor dit sen på nåt annat skattekonto.

Det är just det som är problemet dels måste man vara normal och det vete tusan om dom som bestämmer är och sen tror jag faktiskt att de flesta har råd med betydligt mycket högre drivmedels priser än vad vi har i dag. Själv gör jag troligtvis av med mera bränsle i rena nöjeskörningar med båt motorcykel snöskoter än det som verkligen måste köras och liknande är det nog för många.


så roligt är det nog inte för merparten........många drar nog in på svångremmen idag med dessa priser på drivmedel och el. Tror inte det kommer att fungera så bra i längden.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

toker

#11 » 16:44:20, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte tycker jag det är roligt heller men ser man sig omkring i samhället där folk köper stugor bilar båtar många åker runt i ganska törstiga suvar helrenoverar hus med lejt folk så tycker i alla fall inte jag det finns nått som tyder på att vi generellt har ont om pengar några kronor upp per liter gör trots allt inte så mycket över ett helt är säg upp en streaming tjänst eller 2 så har man till bränslehöjningen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#12 » 16:57:57, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Jag kommenterade ett politiskt osant påstående, i det inlägget förekom heller ingen prisgissning. Min gissning blir 22.70/L och en förhoppning att vägverket tvingas läggs sina slantar på vägar istället.

vilket påstående då ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

micke-wes

#13 » 17:32:41, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Inte tycker jag det är roligt heller men ser man sig omkring i samhället där folk köper stugor bilar båtar många åker runt i ganska törstiga suvar helrenoverar hus med lejt folk så tycker i alla fall inte jag det finns nått som tyder på att vi generellt har ont om pengar några kronor upp per liter gör trots allt inte så mycket över ett helt är säg upp en streaming tjänst eller 2 så har man till bränslehöjningen.

Så eftersom vissa tjänar bra med pengar och har råd med en massa saker så gör det inget om priserna går upp men dom som inte gör det ska sänka sin standard för att ha råd att åka till jobbet och köra barnen till fritids aktiviteter?
Många lever på gränsen redan med barn och ska få ekonomin att gå ihop och då blir det inte roligt med sådana prisökningar.
Du och dina kompisar kanske har fet inkomst och tror alla har det och inte behöver bry sig i vad saker kostar.
micke-wes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 29-01-2014
Ort: fränsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm24

Ivar Risslén

#14 » 17:46:13, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

Jag gissar på 28.50 / liter.

.


Här startar Volvo T24 en tråd där vi ska försöka gissa vad dieselpriset är om 2 år men då är det flera personer som börjar med sina politiska saker utan att kunna precentara en gissning på dieselpriset.

Det blev inte en politisk debatt när VolvoT24 ville ha gissningar på vikten av sin vedklabb.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#15 » 17:47:02, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke-wes skrev:
toker skrev:Inte tycker jag det är roligt heller men ser man sig omkring i samhället där folk köper stugor bilar båtar många åker runt i ganska törstiga suvar helrenoverar hus med lejt folk så tycker i alla fall inte jag det finns nått som tyder på att vi generellt har ont om pengar några kronor upp per liter gör trots allt inte så mycket över ett helt är säg upp en streaming tjänst eller 2 så har man till bränslehöjningen.

Så eftersom vissa tjänar bra med pengar och har råd med en massa saker så gör det inget om priserna går upp men dom som inte gör det ska sänka sin standard för att ha råd att åka till jobbet och köra barnen till fritids aktiviteter?
Många lever på gränsen redan med barn och ska få ekonomin att gå ihop och då blir det inte roligt med sådana prisökningar.
Du och dina kompisar kanske har fet inkomst och tror alla har det och inte behöver bry sig i vad saker kostar.


Jag har nog ganska normal inkomst och bryr mig vad saker kostar och naturligtvis får även jag sänka min standard för att fortsätta förbruka samma mängd bränsle som om priset vore lägre men titta dig omkring vad genomsnitts svensken har för vanor nya mobiler hyffsade stora 4wd bilar många har flera streaming tjänster men naturligtvis kommer det drabba dom hårdast som redan har det sämst. Borde finnas nån typ av statistik hur mycket bränsle försäljningen sjunkit men har väl gått för kort tid men jag tror det är rätt lite just på grund av att de flesta har råd att tanka trots att det kostar lite mera. Skoter bilar båtar allt verkar det vara leveranstider på och det beror inte enbart på halvledar brist dom säljer bra trots att vi inte ens har råd med bränsle.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bygert, Ludde eriksson och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se