Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Räntan : När får man lämna hus och hem ?

298 inlägg • Sida 1 av 20
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

marcusw (trådstartaren)

#1 » 01:34:03, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid 12% ränta på vårt bostadslån får vår familj lämna fastigheten, då har vi inte längre råd att bo kvar.

12% ränta klarar vi 6-12 månader, sedan är det dags att få högre lön eller börja sälja av saker för att klara sig lite till.
Fastigheten köpte vi, utan hus på tomten, 2014 och då klarade vi en ränta av maximalt 10%, sedan dess har vi amorterat ner vår skuld till banken med ca 22% och fått lite ändrade årsinkomster och därför lite mer marginal. Vår belåningsgrad just nu med denna bostadsmarknad är ca 74%, fastigheten är nyligen av mäklare utan intressen i fastigheten värderad till ungefär 26% mer än vad vi har lån på.

Vi resonerade såhär år 2014 då vi köpte : Vi VET att de sista 100 åren har den historiska räntan varit ca 6,5% och att många just nu är löjligt överbelånade och att de flesta älskar att köra stadsjeep och åka till Thailand varje år, så vi kan inte få en långvarigt stadig ränta på mycket mer än kanske 6-8% innan vi får en riktig ekonomisk depression så med stor sannolikhet kommer inte räntan att långvarigt ligga på över 10% som är vår nuvarande smärtgräns. Därför vågar vi köpa tomt och bygga hus.

Vilken långvariga ränta klarar Ert hushåll ? och hur resonerade du/ni och vilket år var det ?
Extra intressant Du som köpt/byggt "i modern tid" med lågräntepolitiken.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

3 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v



Alrik

#2 » 01:46:59, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tror jag de kommer hållas emot något enormt från politiskt håll på större räntehöjningar. Skulle 5-6% bli verklighet inom snar framtid så kommer de stanna till rejält i ekonomin. För dom som idag har hög belåning kommer få de kämpigt redan vid 3-4% och ska de då ut en j*vla massa hem till försäljning så bli de inte till priser som då täcker några lån.

Däremot så ska inte riksbanken bry sig om hur de går för vanliga människor på de viset.

En större räntehöjning så kommer även många få gå hem från jobbet.

Hur klarar ni erat boende om en blir arbetslös?

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

marcusw (trådstartaren)

#3 » 02:02:51, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Personligen tror jag de kommer hållas emot något enormt från politiskt håll på större räntehöjningar. Skulle 5-6% bli verklighet inom snar framtid så kommer de stanna till rejält i ekonomin. För dom som idag har hög belåning kommer få de kämpigt redan vid 3-4% och ska de då ut en j*vla massa hem till försäljning så bli de inte till priser som då täcker några lån.

Jo ungefär som jag skrev att vi resonerade....
Alrik skrev:
Hur klarar ni erat boende om en blir arbetslös?


Då klarar vi, i runda slängar en långvarig ränta på 7% innan det är pantat.
Vi har en viss självhushållning och tidigare bevisad adaptionsförmåga, bla. har jag ett litet putteföretag som gör en del enkla reparationer, har märkt att vissa reparationer tom. går upp i lågkonjunktur.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

e_pettersson

#4 » 09:32:32, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att vid 6 eller 12 % ränta är du skyldig kanske 200% av marknadsvärdet och tvångsförsäljningen har redan varit och ni blivit hyresgäster någonstans.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 09:37:47, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget svar på din fråga, men jag skyr belånat leverne, inte ens tanka på månadsfaktura.

Som motpol spekulerar jag i andras konsumtion via aktie, vet inte vilken avskrädeshög i ideologi jag hamnar på med den inställningen :)

Vi har väl alla vart med om 500% i några dagar, inget jag vill uppleva igen, att belåna kommande skörd för insatsmedel känns off..

Det största avsteget i filosofin var en "gratis" telefon via Tele2 med 24månader bundet abonnemang :svettas:
Senast redigerad av Michael Meier 09:45:10, 16-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#6 » 09:44:06, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en som är fostrad med räntor på 15% på huslån så har jag gett upp lån nu för tiden.
En person i skuld är inte fri.

Men att man är skuldfri idag beror ju mest på Palmes inflationspolitik.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Japa370

#7 » 11:33:06, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riksdag och riksbank ska vara oberoende av varandra. Frågan är bara om Ingves inte är alldeles för saktfärdig med räntehöjningar!
Är han för sen kommer han få höja mycket mer tyvärr
Höjd ränta innebär ju även höjd ränta på stats skulden.
I Usa kan det bli bekymmer

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Stridis2

#8 » 12:41:09, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köpte gården där vi nu bor för 12 år sedan. Jag resonerar som flera andra här inne att man ska ha så lite lån som möjligt. Har som enda lån, bortsett från hus och saker som betalas inom en månad, köpt byggmaterial på 10 månaders avbetalning helt kostnadsfritt. Jisses vad jag hatade de räkningarna på 832 kr varje månad!
Just nu skulle vi både klara att en blir arbetslös eller att vi skiljer oss. Jag skulle ändå kunna behålla gården. En ränta på 20 % hade inte varit roligt, men det hade ändå varit mycket mindre bekymmer än elpriserna. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#9 » 13:37:42, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vete tusan om inte skilsmässa är mer störande än elpriset..

Ränteutvecklingen drabbar även en som håller sei undan från konsumtionen med lånta medel.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Wizzman

#10 » 17:58:19, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har inget dyrt boende, så vi är inte så känsliga för räntehöjningar.

Köpte 2014 för 700 000. Lånade 595 000. Amorterade ganska mycket tills för drygt ett år sedan, hade då drygt 250 000 kvar i skuld.

Lånade ytterligare 600 000 för ett år sedan för tillbyggnad (44m2), takbyte och lite annat fix. Band räntan på 3 år, 1,5%. Minskade amorteringstakten lite då också. När bindningstiden går ut kommer vi ha ca 770 000 i lån och fastigheten är värderad till 1,5M. Är räntorna fortsatt låga då kommer vi öka amorteringstakten igen. Då är nämligen föräldraledigheten slut och det flesta dyra renoveringar klara.

20% ränta skulle kosta knappt 13000 i månaden (minus ränteavdrag). Det skulle gå, men det skulle inte bli mycket extravaganser. Å andra sidan har vi antagligen en hög inflation om räntorna går upp till så extrema nivåer så då bör lönerna öka rejält också. Och så skulle vi ta av besparingar och betala av så mycket som möjligt av lånet vid en sådan ränta, så månadskostnaden skulle inte bli fullt så hög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

kimmen

#11 » 19:24:48, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade 16% och amortering på topplånen 5 år, vad jag vill säga är att dom tiderna kan komma tillbaks, man trodde inte det skulle bli så bedrövligt då på den tiden, men, men...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Alrik

#12 » 20:19:44, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Vi har inget dyrt boende, så vi är inte så känsliga för räntehöjningar.

Köpte 2014 för 700 000. Lånade 595 000. Amorterade ganska mycket tills för drygt ett år sedan, hade då drygt 250 000 kvar i skuld.

Lånade ytterligare 600 000 för ett år sedan för tillbyggnad (44m2), takbyte och lite annat fix. Band räntan på 3 år, 1,5%. Minskade amorteringstakten lite då också. När bindningstiden går ut kommer vi ha ca 770 000 i lån och fastigheten är värderad till 1,5M. Är räntorna fortsatt låga då kommer vi öka amorteringstakten igen. Då är nämligen föräldraledigheten slut och det flesta dyra renoveringar klara.

20% ränta skulle kosta knappt 13000 i månaden (minus ränteavdrag). Det skulle gå, men det skulle inte bli mycket extravaganser. Å andra sidan har vi antagligen en hög inflation om räntorna går upp till så extrema nivåer så då bör lönerna öka rejält också. Och så skulle vi ta av besparingar och betala av så mycket som möjligt av lånet vid en sådan ränta, så månadskostnaden skulle inte bli fullt så hög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Idag är den värderad till 1,5M för de är någonstans vad marknaden idag vill ge för den. Rusar räntan, ekonomin stannar av rejält, folk förlorar jobbet så är huset inte värderat till 1,5M. 50% belåningsgrad idag kan i de scenariot betyda mer än 100% belåningsgrad då.


Inte enbart till dig Wizzman
Man kan inte enbart vrida på ränte snurran utan man måste samtidigt vrida på dom andra parametrarna. Tro att allt annat rullar på som vanligt och att de bara är räntan som kommer ändras är lite som att tro att man kan vinna på lotto utan att köpa en lottorad.

Lönerna behöver inte alls hänga med, vi kan gå in i en rejäl lågkonjunktur så då kommer man få pruta på lönen för att få jobba. Många människor som kommer söka samma jobb och troligen kompetens men löneanspråken kommer styra vem som får de.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

PerJohansson

#13 » 20:32:19, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte amortering och sparkonto före onödigt hög boendestandard. Förhoppningsvis finns det överbelånade snickare som vill slåss om jobben när lågkonjunkturen kommer så jag kan bygga ut. :)

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

e_pettersson

#14 » 20:53:58, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och idag är inflationen officiellt någonstans runt 6% i euro zonen och sålunda i Sverige.
Vissa nationalekonomer hävdar svenska bostadsmarknaden totalrasar vid ungefär 2% ränta. :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Wizzman

#15 » 21:25:34, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Wizzman skrev:Vi har inget dyrt boende, så vi är inte så känsliga för räntehöjningar.

Köpte 2014 för 700 000. Lånade 595 000. Amorterade ganska mycket tills för drygt ett år sedan, hade då drygt 250 000 kvar i skuld.

Lånade ytterligare 600 000 för ett år sedan för tillbyggnad (44m2), takbyte och lite annat fix. Band räntan på 3 år, 1,5%. Minskade amorteringstakten lite då också. När bindningstiden går ut kommer vi ha ca 770 000 i lån och fastigheten är värderad till 1,5M. Är räntorna fortsatt låga då kommer vi öka amorteringstakten igen. Då är nämligen föräldraledigheten slut och det flesta dyra renoveringar klara.

20% ränta skulle kosta knappt 13000 i månaden (minus ränteavdrag). Det skulle gå, men det skulle inte bli mycket extravaganser. Å andra sidan har vi antagligen en hög inflation om räntorna går upp till så extrema nivåer så då bör lönerna öka rejält också. Och så skulle vi ta av besparingar och betala av så mycket som möjligt av lånet vid en sådan ränta, så månadskostnaden skulle inte bli fullt så hög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Idag är den värderad till 1,5M för de är någonstans vad marknaden idag vill ge för den. Rusar räntan, ekonomin stannar av rejält, folk förlorar jobbet så är huset inte värderat till 1,5M. 50% belåningsgrad idag kan i de scenariot betyda mer än 100% belåningsgrad då.


Inte enbart till dig Wizzman
Man kan inte enbart vrida på ränte snurran utan man måste samtidigt vrida på dom andra parametrarna. Tro att allt annat rullar på som vanligt och att de bara är räntan som kommer ändras är lite som att tro att man kan vinna på lotto utan att köpa en lottorad.

Lönerna behöver inte alls hänga med, vi kan gå in i en rejäl lågkonjunktur så då kommer man få pruta på lönen för att få jobba. Många människor som kommer söka samma jobb och troligen kompetens men löneanspråken kommer styra vem som får de.
Ja absolut, sticker räntan upp så sjunker huspriserna. Det är dock ett betydligt bättre utgångsläge att ha en fastighet värd 1.5M (idag) belånad till 50% än att ha en 6M-villa (idag) belånad till 85% om räntan skenar.

Vi har inga planer på att sälja, så värdet kvittar egentligen. Så länge banken får sina betalningar kommer de inte tvångsförsälja och allt är frid och fröjd, förutom att vi får välja mellan att lägga en rejäl slant varje månad på räntekostnader eller betala av lånet med besparingar för att få ner månadskostnaden.

Jag sover i alla fall gott om natten, det hade jag inte gjort med en hårt belånad 6M-villa


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se