Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Magnetron som ogräsrensare

58 inlägg • Sida 2 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torbjorn_forsman

#16 » 09:35:45, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till som är värd att tänka på är ju, att de vanligaste och besvärligaste sorternas ogräs har ett djupt och livskraftigt rotsystem som är svårt att få mikrovågsenergi att tränga ner till. Det är ingen större mening att bara ta död på den gröna blasten ovan jord, den kommer tillbaka snabbt.

Räkna med att magnetronen från en mikrovågsugn kan leverera ungefär 500 W vid korrekt anpassning (dvs väl utformad vågledare/horn osv). Den skada den effekten kan ställa till på en viss mängd ogräs är exakt densamma som om samma effekt tillförs på något annat sätt (t ex hetluft eller värmestrålning) under samma tid. Det blir knappast bättre med en magnetron än om man går omkring med en varmluftpistol.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Alexn72 (trådstartaren)

#17 » 10:03:23, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man tänka sig... Det dök upp en "trasig" micro på jobbet idag, och jag är långledig om några timmar :eat:
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72 (trådstartaren)

#18 » 10:47:32, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:... Det blir knappast bättre med en magnetron än om man går omkring med en varmluftpistol.


Rimligen borde det vara effektivare med en magnetron eftersom den inte värmer upp omgivningen på samma sätt.
Utan mer inriktat på växtdelarna och jorden runt omkring.
När man kör med gasol så försvinner mycket energi uppåt.
O andra sidan blir det bra jämförbart om man sätter gasolbrännaren i samma kupol...
Men återigen, gasolen tillverkar jag inte själv, de gör jag med elen.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

David, Luleå

#19 » 20:10:20, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.combitech.se/nyheter-inspir ... ri-asfalt/

Microvågor är ju effektiva på rätt sätt. Men kräver ju lite kunskap också.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Janson1

#20 » 20:21:44, 25-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu är vi snart i det läget att det måste testas, gasol eller microvågor! Så nån får krypa till korset...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Skru'are

#21 » 02:33:04, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har testats av ùniversitet eller liknande för flera år sedan - redan under förra århundradet. SLU var en av dessa.
Resultatet vår inte uppmuntrande.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#22 » 06:34:12, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
Gasol är inget jag kan producera själv...än :skratta3:
Men el producerar jag...

Så en tanke är då att flytta denna makapär en gång om dagen och låta den gå x sekunder och på så vis på ett energieffektivt sätt hålla ogräs borta.

Funderade tidigare i samma bana men med ett vanligt element, dock blir det antagligen mer spillvärme.


Fiskars har en ogräs"ång"kanna.
Blir för dyrt om man ska behandla större yta o betala Vattenfall/EON för elektronerna. Effektivitet är det dock inget fel på - den heta vattenångan har betydande effekt; dock, Round-up, äkta, med glyfosfat är långt effektivare.

Så du tänkte dig att flytta mikrovågsaldraren till en egen större plåtburk som du låter vara öppen ned mot marken (så att du skärmar av mikrovågorna från att spridas hejvilt runtikring)?

När man söker och tänker kreativ kan man lätt hamna i "gå över ån efter vattnet"...

Om du startar om frågeställningen och beskriver "problemet", så blir det lättare att råda om själva problemet i sig.
Ogräs är ju liksom bara växter som tycker om livet och väljer att växa där vi inte vill ha dem, men naturen bryr sig ju liksom inte om vad vi "männskoapor" har för idéer... Naturen vinner alltid, i längden!...
Jag ställde en fråga till SLU hösten 2021 om varför gråpäron har "likviderande" effekt på tjärs och äpplen har en "inhiberande" effekt, samt vad som är tjärsens naturlig "fiende" i faunan. På de två första var svaret så banalt enkelt att man... skämdes för att ha ställ frågan... så sockerhaltig frukt som gråpäron fermenterar sig och bildar svavelväte och ammoniak - och det, dödar växligheten! Gällande naturlig "konkurrent", så finns inga svar... "man har inte studerat det"...
Detta med att täcka marken med något som hindrar solljuset... hm!... lika effektivt som en getabock!... Problemet är som andra redan påpekat, rotsystemet... Vill man effektivt råda bot på växt, måste rötterna elimineras... vilket man kan göra genom att "spränga" dem (tillföra ämne som ökar rötternas vätskeintag så de sprängs; osmotisk "krigföring"; det är dock stängt olagligt... så... det man -kan- göra är att hämta en miljöfåne som får orera över växterna i förhoppning om att de då flyr i förskräckelse!

Starta om frågeställningen med att presentera problemet, så ska du se det kommer råd, erfarenheter och förslag ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alexn72 (trådstartaren)

#23 » 06:50:53, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågeställningen är väl ganska solklar... i dubbelbemärkelse...
Idag är elpriset löjligt lågt, jag betalar under 10öre mellan 10.00 och 17.00.
Totalt blir det då ca 80öre per kwh

Hos mig används idag täckodling, mekanisk rensning, gasol, ättika, höns och täckande grödor för att hålla ogräset borta
Nyfikenheten slog mig att jag ville testa.

Microvågsugnens magnetron var förövrigt på 900w
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Orsa

#24 » 08:03:47, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

dc_lindberg

#25 » 08:19:24, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Frågeställningen är väl ganska solklar...


...tycker du det...
ja ja... jag släpper tråden. Meningslöst att söka ge någon råd som inte vet vad den frågar om...

Du har fått -bra- svar angående kvoten energi/effekt och vad du kan räkna med för resultat. Du har ock fått bra svar angående problem som är förknippat med tillvägagångssättet.
Detta kan man ställa mot själva frågeställningen, och det gjorde jag med ovan svar som resultat...

I din frågeställning finns ett problem presenterat som du söker finna en lösning på genom att överväga att tillverka en produkt... men av ditt svar till mig att döma, så har du inte den blekaste aning om vad det är du vill ha hjälp med, ja, bortsett från den specifika frågan om magnetronen. Gällande magnetronen har du fått synnerligen bra svar, både om risker, och funktion, men även att det redan studerats; därmed övergår frågeställning per se automatiskt till vad din produkt med magnetron skulle användas till, och -där- har du helt uppenbart inte läget klart för dig.
Senast redigerad av dc_lindberg 13:02:39, 26-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alexn72 (trådstartaren)

#26 » 09:22:14, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Alexn72 skrev:Frågeställningen är väl ganska solklar...


...tycker du det...
ja ja... jag släpper tråden. Meningslöst att söka ge någon råd som inte vet vad den frågar om...

Du har fått -bra- svar angående kvoten energi/effekt och vad du kan räkna med för resultat. Du har ock fått bra svar angående problem som är förknippat med tillvägagångssättet.
Detta kan man ställa mot själva frågeställningen, och det gjorde jag med ovan svar som resultat...

I din frågeställning finns ett problem presenterat som du söker finna en lösning på genom att överväga att tillverka en produkt... men av ditt svar till mig att döma, så har du inte den blekaste aning om vad det är du vill ha hjälp med, ja, bortsett från den specifika frågan om magnetronen. Gällande magnetronen har du fått synnerligen bra svar, både om risker, och funktion, men även att det redans studerats; därmed övergår frågeställning per se automatiskt till vad din produkt med magnetron skulle användas till, och -där- har du helt uppenbart inte läget klart för dig.


Hur kan det bli tydligare än att jag funderar på om det går att använda för ogräsbekämpning?
Solklar var för övrigt en anknytning till el från solen.
Vet inte alls varför du verkar så irriterad över att diskutionen förs.

Mitt tänkta tillvägagångssätt har inte förändrats sen jag starta tråden, så antingen fattar jag inte bättre eller så finns kunskapen redan.
Uppenbarligen har det gjorts tidigare i ännu större skala.
Att värma upp med direktel värmer även luften.
Gasol är öppen låga och fossilenergi.
En magnetron använder nog alla här inne i forumet idag för att värma mat.
Ta gärna diskussion vidare
Vill du inte fortsätta diskutera så får gärna följa testet som kommer upp förhoppningsvis denna vecka.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72 (trådstartaren)

#27 » 09:29:08, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:...
Men hur går det för stackars masken som alltid brukar sitta i roten på maskrosen :sad:

Vilka alternativ skulle vara minst skadliga för masken?
Gasol= grillad
Mekaniskt= delad
Kemiskt= ?
Täckning=bra
Täckodling=bra.
Jag får nog gå ut och fråga bonden på fältet bredvid hur han brukar göra.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

David, Luleå

#28 » 09:40:33, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

]
kimmen skrev:...
Men hur går det för stackars masken som alltid brukar sitta i roten på maskrosen :sad:


Brukar det sitta en mask i roten på maskrosen?!? Aldrig sett.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

överlass

#29 » 09:42:42, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ånga är effektivt och du kan använda dig av ström och masken överlever. Men jag har ingenting emot att du testar med magnetronen, alltid lär vi oss något
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Orsa

#30 » 09:45:41, 26-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är jättebra att du är nyfiken och provar dina idéer. Det är du som ser till att det händer nåt i verkstan, liksom.
jag är jättenyfiken på resultatet, men i detta fallet tror jag att mer är bättre än lite, så 2 magnetroner kan säkert behövas för att komma upp över en ”tipping point” och det blir nån uppmuntrande påverkan.
Det är som att koka ägg, man måste ha pulver nog att få det att börja koka. Annars blir det bara okokta, varma ägg.
Titta inte in i ”svarta hålet” när du stoppar i kontakten bara.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se