Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Pizzabakning, hur gör man?

58 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

QV_ (trådstartaren)

#1 » 20:34:22, 11-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju köpt en pizzaugn. Frun använder den regelbundet till brödbak och jag gör pizza i den.
Nu efter en 30-40 "försök" så börjar det flyta på lite bättre. Även om jag är långt ifrån en Pizzabagare.

Det blir Pizza imorgon, och jag har ingen deg i frysen. Så det är dags för en ny sats.
Det finns massor av recept och detta är av en händelse det jag kör.
Just detta är gjort på Tipo 00 (mjölsort) men jag märker ingen skillnad från vanligt vetemjöl.
Jag blandar rubbet i valfri ordning i assistenten och kör allt på låg fart i 10 minuter. Fördela allt jämt och förvärma osv. håller jag inte på med. Ner med allt och start maskinen.
När det gäller brödbak där man vill ha en stark deg som jäser högt så är det viktigt att blanda degen ”ordentligt” eftersom den blir starkare ju längre man kör. Detta gäller tills man ”kör över stupet” vilket då skall inträffa efter en 25-30 minuter.
Att det är 10 minuter för denna deg just hos mig beror på att då börjar degen ”kladda” igen. Det tog jag som ett gott tecken utan att veta varför.

När man sedan lägger degen på bordet för att dela upp den i lämpliga degklumpar att göra pizza av så MÅSTE bordet ha ordentligt med mjöl. Om ni försöker utan att mjöla ordentligt så har ni förlorat!
Man kan ha förlite mjöl men inte för mycket.

Bild
Proffsen säger 250 gram deg till 1 pizza. Själv är jag nybörjare och man förlorar en del omgångar mot degklumpen så jag kör med 148gram (då får jag 12 degklumpar ur en sats). Desutom som bonus blir pizzan mindre och eftersom jag inte är 25 längre så är en mindre pizza helt OK. Man kan ju göra fler om man är hungrig.
Bild
När man gör degklumparna så finns det ett antal regler hur man skall vika degen och vilken yta som man skall vara rädd om. Detta har jag ingen koll på! Jag gör mina 12 klumpar och sedan rullar jag dom mellan händerna så de får en (nästan) slät yta. Det är ju en fördel med att ha 11 i handstorlek. Det går lätt att få plats med 148 gram deg.
Bild
Original recept.
Bild
Mitt recept.
Det är samma storleksförhållande på allt, det är bara jästen som det är mindre av. Man kan alltså förändra som man behagar.
Om man använder 6 gram mjöl så jäser den på 18 timmar.
Så jag har minskat till 3 gram så tar det 24 timmar, men den kan ligga i kylen längre om man önskar.
Bild
Jag har läst att man skall lägga ett mycket tunt lager olja i formen. Troligen för att den inte skall fastna så mycket. Denna gång testar jag med ett tunt lager mjöl eftersom det är mycket lättare att mjöla lätt istället för att dra runt olja med en bit hushållspapper.
Bunken som det ligger i behöver ett lock.
Bild
Jag har valt denna låda men eftersom den inte är helt slät i botten så strular det till urtagningen av degklumpen. En plåt och ett lager plastfolie går säker lika bra men jag är inte där ännu.
Att få ut degklumpen rund ur lådan är nästan ett krav för att få en rund pizza att äta.

Bild
In i kylen för jäsning till i morgon middag.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

13 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#2 » 10:02:02, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomatsås.

Jag använder vad som finns, passerade, finkrossade eller hela (skalade) tomater på burk.
Är de inte finhackade nog så kommer mixerstaven fram.
Kryddas hos mig med salt, peppar och oregano. Men här gör man som man vill.
Reduceras (kokas på svag värme) en stund för att bli fastare.
Måste passa på och slå ett slag för en ”riktig” såskastrull.
Fungerar utmärkt att använda till såser (naturligtvis) men även gröt, stuvade makaroner och andra rätter där vätska skall bort ur maten. Det är något fantastiskt över en såskastrulls förmåga att koka bort vätska jämfört med en ”vanlig” kastrull.
Det märke som vi har (återigen av en händelse utan föregående planering) är https://www.demeyerecookware.com/ ”vår” serie Apollo finns inte längre i sortimentet utan är ersatt av Atlantis. Skrik inte så högt när ni ser prislappen! Men en såskastrull är värd pengarna.

Ost
Klassiskt så använder man en så fet gräddost som möjligt. Nu behöver jag inte så mycket fett så det köps inte in någon speciell ost just för pizzan. Ostkanter och ost med kylskåpssmak kan med fördel användas på pizzan. All kylskåpssmak försvinner vid uppvärmningen, vissa blandar in 10% västerbotten men oftas köper jag osttypen på rea, willys brukar ha vettig ostar för runt 70:- kg.
Pizzaost hos en grossist kostar 45:-/kg
Vi river osten på ett rivjärn.
Frun vill lägga osten på allt (sist alltså) problemet med det är att osten lätt ramlar av pizzan när den skall in i ugnen och smälter på keramikskivan, lämnar svarta fläckar som tar en stund att bränna ur.
Så den praktiska ordningen är tomatsås och sedan ost.

Skinka
I början av vår karriär som pizzabagare (flera år sedan) så köptes det smörgåsskinka i små dyra förpackningar. Nu för tiden så köps det en ”helgskinka” som skärs upp i 5mm skivor och fryses.
Kan sänka skinkpriset med upp till 90%

Övrig fyllning är vad som finns hemma i kylskåpet. Släpp alla hämningar och lägg på det som finnes.
Svarta bananer fungerar bra, jordnötter är inte fel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimrod_pro

#3 » 12:00:49, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såsen gör jag numera uteslutande på finkrossade tomater från Mutti. Kryddar med peppar, salt,vinäger,socker, lök, "pizza krydda" och tillsätter en skvätt olivolja.

Degen utgår jag från nedan, brukar dubbla.

25 g jäst
2,5 dl vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
ca 7-8 dl vetemjöl.

Viktigt att sluta med mjölet i assistenten när degen precis börjar släppa. Brukar köra en blandning mellan vetemjöl och "vetemjöl special".

Efter jäsningen så får jag en smidig deg som går att dra ut,inte kavla, på ett mjölat bord.

Sen in i ugnen som har uppvärmd sten på minst 300grader. Gräddar 3-5 min. Brukar synas snabbt när det börjar bli klart.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

QV_ (trådstartaren)

#4 » 18:33:18, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utbakning av degklumpen till en pizza

Övning ger färdighet.
Jag behöver en skapligt rund klump för att få en rund pizza.
Nu smakar den gott oavsett, men man försöker ju.
Om man gör ett degrecept som jäser på någon timme så får man en deg som är ”stark”.
Den kommer alltså ”hålla emot” och vill inte bli platt så lätt.
Detta beror på att man har ”dragit i den” vilket man måste göra många gånger på en bröddeg men till en pizzadeg är det inte så praktiskt.
För att inte bli helt knäpp på degen så (förr då) så gjorde jag alla bottnar samtidigt.
Började med en, kom en bit. Tog nästa kom en bit osv.
Då fick degen vila lite mellan utplattningarna och då var den mera följsam.

När degen får jäsa över natten så är den ”svag”. Man kan alltså utan något som helst motstånd platta ut den till en pizzabotten, utan att den gör motstånd. Skulle man däremot få för sig att göra en rund fin boll av den innan man börjar platta ut den så är man tillbaka till en ”stark” deg igen som kommer att hålla emot för att inte bli platt.

Mjölet
Jag förstår inte skillnaden (i smak) mellan mjölsorterna så jag tar det som finns. Till bröd tycker jag det gör skillnad men det håller vi inte på med just nu.
I början fick jag (ibland) brända bottnar, frun gillar inte bränt så det beteendet var jag tvungen att få bort.
Efter att ha kollat på några videos så tyckte jag mig se att de borstar bort mjölet från undersidan av pizzabotten. Nu MÅSTE man mjöl på bordet, annars har man förlorat, men när man börjar bli färdig med botten så skall alltså överflödet bort. Har man sedan förlite mjöl på bordet så fastnar degen. Gör man för tunn botten, för mycket sås, låter den ligga för länge på bordet, så fastnar den….
Så man skall alltså kombinera rätt mängd mjöl med rätt tjocklek och minsta tiden på bordet. Det är iallfall vad jag tror och numera blir inte mina bottnar brända.
Jag får fortfarande upp för mycket mjöl på pizzaspaden så det är ett svart lager av bränt mjöl i ugnen att städa ur, men det brända mjölet stör inte bakningen av pizzan.

Utbakningen sker på en marmorskiva som fanns i torpets kök, den är 60x60 och mindre kan jag inte ha.

Temperatur
Tittar man på nätet så är det bara Napolitansk pizza som diskuteras och den skall ha 500 grader.
Min ugn kommer upp i 400 grader
Pizzeriorna skall tydligen köra mellan 310 – 350 grader men det har jag inte kollat upp själv.
Jag började med 380 men kör nu efter alla brända bottnar på 350. Planen är att testa den högre tempen igen när andan faller på.
”Alla” säger att pizzan blir godare med högre temp och det ligger någon sanning i det anser jag.

Fort går det att grädda pizzan i 350 grader
Bild
Plocka ur degklumpen ur lådan och lägg den i mjölhögen. Vänd på den så båda sidor blir mjöliga.
Bild
Forma pizzan i mjölet
Bild
Borsta bort mjölet från pizzan och bordet.
Bild
Gör klart pizzan

Bild
Lägg mjöl på pizzaspaden
Bild
Jag brukar inte komma längre än så här på första försöket. Vi får se om jag lär mig hur man skall göra för att få upp pizzan helt på första försöket.
Bild
Bild
Grädda
Bild
En helt OK botten
Bild
Bild
Rengöringsverktyget för ugnen vart en stålborste fastskruvat på ett gradenaskaft.
Bild
Resterande degar fryses in.
Tinar på 2-3 timmar
Även resterande pizzasås fryses in till nästa gång.

Jag kanske slår in öppna dörrar med denna beskrivning men för mig har det varit en läroperiod.
Senast redigerad av QV_ 18:42:20, 12-06-2022, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

8 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#5 » 18:39:47, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de bättre sidorna på nätet som jag fann var http://alltompizza.se/
Pizzaspaden vart köpt på https://pizzaspade.com/
Den i aluminium följde tursamt med köpet av ugnen.
Stålborsten har jag som skrivet ovan gjort själv.
Förutom marmorskivan så har jag en liten spackelspade för att plocka upp mjölrester och skrapa bordet rent.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

RD350

#6 » 19:48:24, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och blev sylten ända till jag såg att det låg bananer på pizzan :uupps: :insomnia:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Towil

#7 » 20:21:41, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd Vetemjöl Special eller liknnade från andra märken. Det inerhåller mera protein vilket gör att degen blir segare så och den tål att dras ut mera utan att gå sönder.

Köp en silikon bakmatta finns på ica så fastnar inte degen. Behöver nästan inget mjöl alls.
https://handla.ica.se/handla/produkt/ba ... 2462088429

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#8 » 21:04:38, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Använd Vetemjöl Special eller liknnade från andra märken. Det inerhåller mera protein vilket gör att degen blir segare så och den tål att dras ut mera utan att gå sönder.

Köp en silikon bakmatta finns på ica så fastnar inte degen. Behöver nästan inget mjöl alls.
https://handla.ica.se/handla/produkt/ba ... 2462088429


Har inget bekymmer med att degen går sönder oavsett mjölsort.
Om man knådar kort tid så kan det kanske bli "bättre" med vetemjöl special, men kör man 10-15 minuter i maskin så blir glutentrådarna starka nog med vanligt mjöl.
Iallfall när det gäller pizzadeg. Bröd däremot kan vara hjälpt. Nu använder jag "aldrig" special, har provat men för mig fungerar vanligt så då får det bli det.

Men bakmatta är ju bara på ena sidan, På andra sidan har du dina fingrar... Känns hårt att ha 2 bakmattor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#9 » 21:26:17, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Men bakmatta är ju bara på ena sidan, På andra sidan har du dina fingrar... Känns hårt att ha 2 bakmattor.

:klia: :klia:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

nimrod_pro

#10 » 23:57:01, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Satt och blev sylten ända till jag såg att det låg bananer på pizzan :uupps: :insomnia:


Tyckte det var konstigt att mozzarellan inte smälte :) Men hey smaken är som baken eller bananen.

Inser att jag måste framstå som snål med garneringen av mina pizzor xD
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#11 » 08:26:59, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju proffsigt med marmorskiva o smarriga pizzor. :eat:
Vår favorit är med ananas o rökt skinka på Västerbottenost. Osten på toppen och fyrkantiga pizzor.
Bild och till det en Falcon Bayerskt 8,2 % :mrgreen: :bira:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ulf

#12 » 10:26:13, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite honung och vitlök i tomatsåsen gör susen!
Vitlöken vinner på om den får, pressad puttra lite i smör eller olja innan, inte brynas, bara puttra.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger

#13 » 16:06:13, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses vad hungrig jag blev helt plötsligen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

QV_ (trådstartaren)

#14 » 19:22:38, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
QV_ skrev:Men bakmatta är ju bara på ena sidan, På andra sidan har du dina fingrar... Känns hårt att ha 2 bakmattor.

:klia: :klia:


Degen är kladdig med stort K, alltså KLADDIG!

Lägger man den i mjölhögen och sätter 2 fingrar i den på ovansidan följer degklumpen med upp när man lyfter handen.
Så att lägga något om minskar mjölmängden på undersidan hjälper ju inte på ovansidan.
Man måste ju fortfarande ta i den för att den skall bli platt.

Så mycket mjöl på bordet vänd den regelbundet under utplattningen.
Jag mjölar även fingrarna när jag skall plocka ur klumpen ur lådan....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#15 » 19:33:26, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Inser att jag måste framstå som snål med garneringen av mina pizzor xD


Vi har säkert samma mängd garnering, men mina pizzor är bara mindre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se