Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Slit och släng

30 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 09:59:23, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår perkulator har lagt ner efter endast något år, den förra höll i typ 15 år.
Efter en kort undersökning så hittar jag att en av tre bimetall termostater är trasig, efter en betydligt längre googling så hittar jag en kompatibel ersättare för 118 :- i Sverige eller för 75:- utrikes.
Inklusive frakt och moms 314:- respektive 231 :-

En ny perkulator av samma modell kostar 580:-

Inte undra på att slit och släng frodas :huh:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



JD400

#2 » 10:34:16, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man blir bara less på detta. Har en billig ALKO grästrimmer som i år inte ville vara med alls. Konstaterar att det är membranet som är kasst efter bara några år! Att bara få tag i membranet var inte det lättaste men en hel förgasare för en femhundring går bra. Hela maskinen kostar kanske 1500:- ny. Gissar att många bara hivar hela skiten på skroten för den är väl knappt värd att lämna in till nån heller, om det ens går att hitta någon som lagar dessa.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Alexn72

#3 » 11:44:37, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan trösta med att man kan bygga om den för runt 200kr och få den wifi uppkopplad med en uni.
Men nä jag håller med, är helt horribelt att de ska vara så "svårt" att laga.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

JD400

#4 » 12:45:32, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och att saker byggs med usel kvalitet från början.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

G-son

#5 » 13:11:09, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA har det ju faktiskt kommit en rörelse för att saker ska gå reparera, och lagar om "right to repair". Tillverkare måste sälja reservdelar och annat nödvändigt ska finnas tillgängligt nu - även om alla inte riktigt vara med på hur den nya lagen ska tolkas, sånt tar säkert ett tag.
Från Apple går det tydligen hyra 40-kilos kitet med alla verktyg för att reparera mobiltelefoner, samma grejer som deras egna verkstäder använder. Lite overkill för Svensson för en enda liten reparation, men imponerande att dom faktiskt gett vanligt folk tillgången till sådant.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

BGullb

#6 » 13:15:45, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem uppstår när kostnaden på reparationen börjar bli för hög.
Har en tvättmaskin från Electrolux som strular. De har en fast reperationskostnad på 1900:- ink hembesök och reservdelar.
Vad göra. Snart går något annat åt pipan.
Dålig kvallité på maskiner idag. Den är ju bara från 1999.
:grin:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

överlass

#7 » 16:45:41, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:I USA har det ju faktiskt kommit en rörelse för att saker ska gå reparera, och lagar om "right to repair". Tillverkare måste sälja reservdelar och annat nödvändigt ska finnas tillgängligt nu - även om alla inte riktigt vara med på hur den nya lagen ska tolkas, sånt tar säkert ett tag.
Från Apple går det tydligen hyra 40-kilos kitet med alla verktyg för att reparera mobiltelefoner, samma grejer som deras egna verkstäder använder. Lite overkill för Svensson för en enda liten reparation, men imponerande att dom faktiskt gett vanligt folk tillgången till sådant.


Om inte jag minns helt galet så hörde jag på radion om att det har klubbats igenom något liknande i EU nu, att det är en del i ”the green deal”
Så förhoppningsvis är detta början på slutet för den galna konsumtionen som det medför att sälja billiga saker som inte går att reparera..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

BGullb

#8 » 18:47:47, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:
G-son skrev:I USA har det ju faktiskt kommit en rörelse för att saker ska gå reparera, och lagar om "right to repair". Tillverkare måste sälja reservdelar och annat nödvändigt ska finnas tillgängligt nu - även om alla inte riktigt vara med på hur den nya lagen ska tolkas, sånt tar säkert ett tag.
Från Apple går det tydligen hyra 40-kilos kitet med alla verktyg för att reparera mobiltelefoner, samma grejer som deras egna verkstäder använder. Lite overkill för Svensson för en enda liten reparation, men imponerande att dom faktiskt gett vanligt folk tillgången till sådant.


Om inte jag minns helt galet så hörde jag på radion om att det har klubbats igenom något liknande i EU nu, att det är en del i ”the green deal”
Så förhoppningsvis är detta början på slutet för den galna konsumtionen som det medför att sälja billiga saker som inte går att reparera..


Bara en sådan lag inom EU att alla mobiltelefoner ska ha samma typ av ladduttag är ju ett steg framåt.
Är väl klubbat men vet inte ifrån när det gäller.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

QV_

#9 » 18:58:01, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

just ladduttagen på mobiler var micro USB.

Fast nu skall det bli USB-C istället.
Tiden har sprungit ifrån micro USB kontakten.

Just USB A kontakten (den stora) är intressant, för det är ju först när man provar den 3:de sidan som den passar i uttaget...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magnusk750

#10 » 19:35:33, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar försöka lsga även mär det inte lönar sig rent ekonomiskt, bara för att jävlas med slit o slängsystemet, men det finns ju en gräns för hur mycket man orkar hålla på.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Alexn72

#11 » 22:30:48, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Jag brukar försöka lsga även mär det inte lönar sig rent ekonomiskt, bara för att jävlas med slit o slängsystemet, men det finns ju en gräns för hur mycket man orkar hålla på.

Trodde de var de återvinningsstationen är till för... dvs gå dit och ha lämpliga saker med sig hem att återbruka :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

e_pettersson

#12 » 23:01:01, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det på ett vis är bra med slit och släng. Själv tex inte köpt någon kaffebryggare på herrans massa år, brukar få lätt defekta eller bara omoderna gratis av bekanta. Listan kan göras betydligt längre än kaffebryggare...
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

6 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#13 » 11:29:42, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har tre gräsklippare som jag , då jag ändå varit på den lokala återvinningsstationen , fångat i farten då nån varit på väg från bilen till containern med den.
man får ju inte plocka ut containern men jag får "ärva" det som är på väg till containern.
den första hade stått ute under vintern och startade inte för förra ägaren. ( ny bensin löste det problemet.)
den andra hade gasvajern hakat ur förgasaren.
den tredje hade knuten i handtaget på dragstarten släppt.
Inte utan att man funderar över vart vårt samhälle är på väg.

4 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#14 » 11:44:09, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan bli så när man byter benämning från sopkontainer till återvinningsstation och kallar brännbart för
"ej återvinningsbart".
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SwedEh

#15 » 12:13:38, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Tycker det på ett vis är bra med slit och släng. Själv tex inte köpt någon kaffebryggare på herrans massa år, brukar få lätt defekta eller bara omoderna gratis av bekanta. Listan kan göras betydligt längre än kaffebryggare...


Håller med dig. Har genom åren fått massor med saker - gräsklippare, motorsågar, elverktyg, möbler, köksmaskiner, bilar mm - som varit nåt litet fel på. Kanske säkrast jag nämner att jag inte har kvar alla gjejer :D . Har hänt att nån bekants kompis syrras chef har skickat nån lite krånglande gräsklippare e dyl. till mig, hur de nu kunde ha kommit på iden att ge den till mig,., :klia: :klia:

Känns lite som att det mesta jag har är sånt andra har gett upp hoppet om :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wille_89_ och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se