Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Trehjulig elcyckel eller Permobil som även tar sig fram på vägbyggen ??

56 inlägg • Sida 1 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

bm1113 (trådstartaren)

#1 » 23:56:28, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Sitter och funderar framförallt efter att ha läst olika trådar bland annat denna.
[Allmänt] Eldrift på trehjuling
Om det hade funnits något lämpligt fordon för mig att ta mig runt med och enkelt inom Kommungränsen skulle man väl kunna säga och i stort sett var jag vill kunna stanna och ta upp kameran och fotografera :driver: :photograph: Eftersom ni känner mig ;)
Hade ju gärna sett att de klarar av grövre grusvägar med som vägbyggen kan vara så jag kan cykla eller köra ända fram med om jag ser ett bygge utan att behöva lämna den utom tillsyn.
Sen till de andra sakerna att jag både väger kring 150 Pannor och använder enbart höger hand så därför krävs ju alltid lite modifikationer och får ju gärna vara lite bredd så det inte blir så vältbenägen med tanke på tyngdpunkten ;) behöver vara minst tre hjul då jag inte har balans för två

Är som vanligt jag brukar aldrig vara en enkel kund så därför jag vill höra med er som känner min hobby mer med om lite mer råd och tips.
Har hittills kollat på lite olika permobil / trehjuliga Elscotrar / bilar men flera säger att ja detdär om 10 mils räckvidd är vid optimala förhållanden 25+ och helt plan väg och utan stopp med lätt förare så fort tempen går ned eller att motorerna får jobba så försvinner räckvidden fort tyvärr

Har själv en vanlig Skeppshult trehjuling men känner att den är lite liten med bara 24tums däck och inget för grusväg men har funderingar på att skaffa el framhjul där i varjefall

Här är dock en konstruktion som jag tyckte såg intressant ut dock är dessa i Amerika


Nog hade det kunnat vara intressant med motordrivet med men ännu hellre då någon typ av Hybrid för tanken jag hade då var att jag enkelt om jag råkar stå ivägen på någon infart att jag fort ska kunna flytta mig utan att behöva vänta på att den startar sig
Och skulle även fungera rulla in sakta på mässområden med om det är en stor mässa typ Elmia där du inte hinner se hela till fots :vissla:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Dexxas

#2 » 08:08:59, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför trehjulig?
Jag tänker eldriven golfbil,dom tar sig fram ganska bra,inte vältbenägna och jag tror nog att dom hanterar vikten...dom är ju byggda för två. .
Permobilerna är smala för att vara smidiga även i en butik,därmed vingliga i terräng,skitdyra har dom alltid varit...
Har en pöjk med ryggmärgsbråck så jag har haft närkontakt med permo...
Vet inte prisbilden på en golfcart men en permo kostade 160 kkr för tretton år sedan...
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Joe

#3 » 09:20:08, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Därför att en elcykel är körkortsfri?

Golfbil klassas som terrängmotorfordon. Golfbilen räknas som lätt terrängvagn om bilen väger mer än 400 kg och som terränghjuling om den väger mindre än 400 kg.
Om du ska köra terränghjuling behöver du ett förarbevis för terränghjuling.
Bättre alt än golfbil är väl då eldrivna fyrhjulingar som börjar dyka upp och har samma krav på utbildning.


Annars så har Top Gear redan testat olika fordon, den banddrivna var inte så snabb men den tog sig fram iallafall. :mrgreen:
Bild
Originalets URL: https://www.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02166/Hammond_2166826b.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

QV_

#4 » 09:23:57, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räckvidden på fordonet är väl mera en ekonomisk fråga.
Antingen köper man ett extra batteri och har med eller så byter man hållare till ett större.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Joe

#5 » 09:41:37, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moped klass I, går att köpa till ett extra batteri men jag tror det inte är någon större räckvidd ändå.
Men det kanske får plats ett litet Honda EU elverk i paketkorgen bak? = Hybrid :vissla:
Bild
https://www.hemfint.se/elscooter-trehjuling-svart-2000w-p-58245
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Jac

#6 » 11:26:01, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jerryrigeverything är en händig kille på youtube. Han byggde denna baserad på två elcyklar:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#7 » 11:30:20, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De "golfbilar" (Melex) som är försedda med hytt och används av parkgubbar, fastighetsskötare mm, brukar vara registrerade som motorredskap. Åtminstone exemplar från tidigt 00-tal brukar ha blybatterier, 48 V ca 150 Ah.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#8 » 13:18:07, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att utseendet "antyder" hjälpmedel har fördelen att lättare få tillträde i folksamlingar, inomhus od.
Kombinationen terränggående och rullstol blir en avvägning med stor känsla.

Mycket spännande! Svårighetsnivån är hög både ekonomiskt, tekniskt och acceptans, bryter ny mark, behovet speciellt kan tyckas men är större än man kan tro, ny/modern syn på människor som behöver hjälpmedel och självkänsla, del i samhället osv osv
Många dimensioner! :thummar: :rock_on:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

osla

#9 » 14:00:00, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis jag brukar hjälpa med diverse, han har en grävare, lastbil och traktor men är så dålig i kroppen och ungefär samma vikt som dig, och han kan som nästan inte gå pga knän och höfter som är slut så jag brukar hjälpa med skruvandet/smörjandet på maskinerna hans medan han sitter i en sån här. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Blimo X-100 https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /102203605

Han har den på gården till och från maskinerna, och den tar sig då hyfsat fram ändå, är ju bara grus och jord där han kör om än det nu är hårt packat. Nu vet jag inte hur långt den tar sig på en laddning, men däremot verkar den tålig då den har ett hårt liv, i vinter stod den ute hela vintern under snön men den hoppade ändå igång i våras
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

magloman

#10 » 15:26:56, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polaris Ranger känns ju helt rätt. Borde gå manövrera även om man är handikappad, eller i värsta fall får man bygga om lite. Sen kanske det går att lösa körkortsbehörigheten antingen med anpassad utbildning eller registrera om fordonet till något annat.




Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#11 » 15:50:40, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Att utseendet "antyder" hjälpmedel har fördelen att lättare få tillträde i folksamlingar, inomhus od.


Det är nog rätt som du säger.
Kanske kan det hjälpa att montera en stor handikappskylt på fordonet i fråga?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

magloman

#12 » 19:39:26, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte precis samma sak. Är man handikappad så kan man ansöka om att få utökat parkeringstillstånd. En sån skylt är ju oxå bra att ha synlig. Eller i vart fall en kopia på den. Haft bekanta som haft sådana.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Dexxas

#13 » 20:08:25, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt kan man som handikappad få tillstånd att framföra sitt fordon på cykelvägar och liknande....
Paragraferna medger vissa undantag om man bara frågar.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Skru'are

#14 » 20:28:03, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eñ stor skylt är nog inget som de flesta önskar sig. Så roligt är det inte att vara beroende av hjälpmedel.
Att det fordras eldrift är väl givet. Avgaser och oväsen bland folk accepteras inte.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bm1113 (trådstartaren)

#15 » 21:17:06, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för engagemanget :)
Varför jag sa trehjuling är väl inte specifikt så utan tänker mer på de mindre smalare att verkar har mycket mindre hjul som fyrhjuliga och att det med tre hjul blir lika stadigt som en Traktor med pendelaxel men du slipper att den gungar vart ända potthål
Och Ja nog har jag sneglat åt golfbils hållet lite med men problemet även där verkar vara räckvidden för absolut minst behöver jag räckvidd 3 mil till och från samhället för att sen kunna köra runt samhället hur mycket jag vill med kanske lika många stopp som en distrubutionsbil
Därav jag behövt uppåt 10 mil fungerande räckvidd utan att jag ska behöva vara orolig för är där någonstans det brukar bli när vi bara tar en sväng på stan med bilen ;) när Jag och Rille gör våra riktiga Fotorundor brukar de bli mellan 30 och 50 mil på den dan som jämförelse

Och helt klart är det så hade behövt något Körkortsfritt Tyvärr annars hade nog många problem löst sig

Skru'are skrev:Att utseendet "antyder" hjälpmedel har fördelen att lättare få tillträde i folksamlingar, inomhus od.
Kombinationen terränggående och rullstol blir en avvägning med stor känsla.

Mycket spännande! Svårighetsnivån är hög både ekonomiskt, tekniskt och acceptans, bryter ny mark, behovet speciellt kan tyckas men är större än man kan tro, ny/modern syn på människor som behöver hjälpmedel och självkänsla, del i samhället osv osv
Många dimensioner! :thummar: :rock_on:



Helt klart är ju därför jag tänkte detta vore ett ämne för er med För visst vore ju Polarisen rena drömmen för mig :) När jag sett på sånna så brukar det igentligen bara vara att hitta en bra placering för blinkers (flytta de till höger sida om ratten ) men tvivlar ju på att folk skulle godkänna att jag kör omkring med en sån ;) Fördelen med de mindre där dock är ju att jag skulle klara förflytta dom själv vid haveri från vägbanan och även att de skulle gå att lasta in i vilken folkabuss som helst med vid haveri behöver inte släp så sett :klia:

Nä nog är det väl lite så med skyltar hade väl nästan hellre kört med Varnings skylt och blandare :D
Och Precis så jag med tänkte om en Hybridvariant att längs Landsvägen eller liknande att jag mycket väl kunnat puttra på för att sedan ha el när det behövs Som sagt vore även fint att ha eldrift om jag har parkerat den på en Villainfart medans jag filmar till exempel våran motsvarighet till 161A passerar med Hyveln men just då kommer husägaren hem ;) då går det snabbt flytta sig i jämfört med starta och sen förflytta sig :)

Så helt klart det finns mycket att tänka på
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se