Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Tänkvärt..

123 inlägg • Sida 8 av 9
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Michael Meier

#106 » 23:18:11, 30-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blandar man in hästdroska med accelerationssnabba småbilar och 40 ton lgf får man acceptera köbildning på en sträcka, aldrig gå in på p-ficka, det kostar både friktionsbelägg och tid som inte kan köras in (som man kan göra med personbil)

Alla andra fordon har naturlig hastighetsbegränsning, det där problemet ligger på någon annans bord.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



SK Racing

#107 » 08:30:55, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Eller så passar de på när det är mycket folk i affären för att träffa andra. :idee3: :vissla:


Möjligt, men träffa andra i en butik :klia: Träffar jag andra människor så sker det hos dom, eller hos mig, över en kaffe, öl, middag, grillning, i garaget, ute på tomten osv, inte i en butik.

Nu är väl jag och dom jag umgås med troligen inte som andra, men i en butik är man ju så kort tid det bara är möjligt, för att helt enkelt slippa andra människor o för att komma hem, till ett hem,tomt o garage, där jag stortrivs :) Och där tar emot mina besökare/vänner :)

Ja när det gäller vägplanering så finns där en del o önska, i Karlskrona har man byggt om en del vägar med vajerräcken o 2+1 väg, o då tagit bort vägrenen som tex traktorer kunde köra på o utan större problem även bli omkörda, nu, omöjligt.

Det som förvånar mig mest är att när man nu förstört rixvägarna, är det på platserna där dom tidigare var som bäst, bra sikt, breda osv, dvs dela på vägen är ju helt meningslöst, har hänt dödsolyckor o händer, men det är ju på dom sämre delarna av tex rixväg 28, men där har dom INTE gjort några "förbättringar", för det blir för dyrt i o med att då skulle dom ju få spränga osv, så då tar dom o förstör dom finaste delarna av väg 28 istället, det är ju väldigt bra för trafiksäkerheten... :ohnej: :aaargh:

Sverige i ett nötskal.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

GC59

#108 » 08:56:36, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Som relativt nybliven pensionär så handlar jag vardagar förmiddag 10-tiden eller eftermiddag 14-tiden, då är det inte så mycket folk, mest pensionärer, skönt att slippa köer och så får man ju större möjlighet att få tag på någon anställd att gnälla lite på :mrgreen:
Redan på den gamla goda tiden när man skulle betala sina räkningar på postkontoret, så retade man sig på de långa köerna och främst på pensionärerna som skulle ut och köa precis kl 12.


Försöker också uträtta ärenden när det är mindre folk som pensionär , avskyr köer i affärer.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

ord bind

#109 » 17:12:46, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och for i förra veckan när en bil kom ifatt mig och lade sig en 20m bakom mig. I 87km/h på 80 väg tyckte jag att det var lite nära så
jag släppte av till 80 så han kunde köra om.
Efter några km utan omkörning sänkte jag till 70 och sedan 60,utan omkörning så tänkte jag:då blir det 87 igen.
Efter någon mil skulle jag svänga av från riksvägen och släpper av blinkar höger och bromsar lite innan jag svänger.
När jag kommit en hundra meter in kommer bilen farande,blinkande med ljuset och tutar så jag stannar.
Ut ur audin kommer en mycket upprörd man i vitskjorta och kritstrecksrandig kostym helt nedkletad av nått kaffe latte liknande.
När han fått lugna sig lite visar det sig att när jag bromsade aktiverades audins brommsasistans och eftersom avståndet var så
kort var det tvärnit som gällde och han tappade pappmuggen som träffade ratten och stänkte ner hela bilen.
Hans möte i växjö blev nog inte som plannerat. :myzsko:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

16 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

treaser2

#110 » 18:25:00, 24-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas de nyare "självkörande" bilarna kommer med mjukvara som registrerar om föraren inte håller ögonen på vägen och upplyser föraren om det i klass med bältesvarnaren
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

4 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Burträskarn

#111 » 19:46:07, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Somliga straffar gud direkt....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Michael Meier

#112 » 14:03:29, 27-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför gjorde han sei omaket att åka ifatt dei på en väg som han inte skulle vara på för att berätta det?

Det är obegripligt för mei.
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SK Racing

#113 » 14:47:48, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... llt-om-mig

Jag har väl så vitt jag vet inga appar i min mobil, o har jag mina 3310 med mig, ja då har jag definitivt inga men det går bra ändå :smile:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

ord bind

#114 » 01:28:16, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lever mitt liv med ett minimum av appar och andra tids tjuvar.
Vi är dock några som samarbetar om störningar i bla icas loggar vi handlar onsdag eftermiddag. för ett tag sedan köpte vi 18 ringar falukorv 54paket bacon och 36kg fläskyterfile allt till extrapris detta gör att kvantums lager dator tror att det håller på att ta slut och beställer mer till fredagens leverans vilket leder till att det nästa vecka finns över skott av dessa varor i butiken med kortdatum som måste sättas ned i pris detta gör att fler enheter sälgs till lägre pris och att vi inte köpt till full pris på flera år. Adaptiva program är bra men påverkbara. AI är ett steg längre och måste skyddas och förses med begränsningar så de inte flippar ur.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

8 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

SK Racing

#115 » 14:07:50, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var ju ett sätt o använda systemet :) Jag har på en beg Motorola jag köpte för några hundra som tidigare ägare innan jag fick den, givetvis nollställde den, eller vad det nu kallas, efter det har jag varit inne o stängt av/avaktiverat en hel del prylar som jag helt enkelt inte använder.

Har mer än gång fått låta bli att köpa saker från en del firmor, just pga att man för att handla hos dom måste ladda ner just en app, för att kunna registrera sig, jag hoppar över dito sidor o firmor, samma som med butiker som inte vill ta emot mina kontanter.

Nej, jag är inte en sur o bitter människa o teknikhatare, tvärt om, jag gillar teknik, men då den teknik JAG väljer att använda mig av, att bli påtvingad skit jag inte behöver, eller vill bruka, ja då tjurar jag ihop o går till en annan butik, eller hemsida.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

ord bind

#116 » 11:11:37, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har funderat en del på detta med bankid varför måste det användas överallt ok vid banktjänster och vård kontakter men inte när jag ska beställa bildelar och andra små prytlar i sverige. Jag har bestält grejer från hela världen utan bankid,problem fritt. Problem uppstår så snart det krävs mobiltbankid och du inte har täckning då är du körd. Om vi inte betalt för att få fiber till byn hadde isoleringen varit total idag. :huh:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

2 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

SK Racing

#117 » 11:24:03, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser bara en anledning, staten o div myndigheters kontrollbehov har spritt sig, jag håller med, vid bankärenden förstår jag till fullo vitsen med bank id.

Problemet är ju sen kopplat till att postförskott är väl så vitt jag förstår helt borta, så då blir ju själva betalningen vid beställning, tex via klarna ett bankärenden o vips så ska bank id användas.

Ett stort problem jag stött på är när div företag INTE axeptera bank id på fil, utan dom kräver mobilt bank id, tex tradera, ja då lämnar jag omg.

Sen så håller jag med, jag köper en del på ebay o det fungerar bra med paypal, varor har ibland inte kommit o jag har fått tillbaka pengarna utan problem :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Michael Meier

#118 » 12:31:05, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind skrev: .... Problem uppstår så snart det krävs mobiltbankid och du inte har täckning ....


Förklara hur det där funkar, är det enbart det mobila bankid du tappar när din telefon inte har täckning?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#119 » 14:42:06, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:...ja då lämnar jag omg...

Inget nerklankande på dig, SK, utan en allmän reflektion på sådant resonemang.
Jag själv kan inte stoppa "utvecklingen", vare sig jag vill eller inte. Då är frågan hur mycket problem får jag om jag är Kalle Tvärvigg och ställer mig utanför vad det nu gäller eller om jag viker mig för det nya och följer med strömmen? Ett tydligt exempel är DC Lindberg. Eftersom han vägrade registrera sitt kontantkort kunde han inte använda internet mer, vilket då givetvis betyder att han även mister Maskinisten. Detta är ett solklart fall där jag hade följt med strömmen.
Att många företag kräver BankID för att man ska kunna handla förstår jag till fullo och använder när det krävs. Men DC ska ha kred för att han följer sin åsikt och tar alla problem detta innebär.
Hela mobildelen betyder att man är spårbar på ett oroväckande sätt, och det gäller även gamla 3310:or. Smartphones är sannolikt ännu värre. Men vilka problem man hade haft om man vägrar använda dessa.

Det är lite som att man har en gamma fotogentraktor. Vilka problem man hade haft om man drev jordbruk och vägrade gå över till diesel. En dator var jättedyr när den var ny, men kan man inte köpa nya 8" disketter till den så är det problematiskt. Osv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#120 » 15:42:40, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har svårt att acceptera andras gränssättning : )

Kanske för att vi blandar in logik med känsla?

Att våra egna gränser är logiskt underbyggda och andras gränser är byggda på känslor?

En av de senare idéerna om vad vi ser=vet, är att allt vi "ser" är tolkat av våran hjärna, att vi ser ingen äkta bild av nuet utan hjärnan levererar en tolkad bild av nuet som vi såklart kallar äkta.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: marve och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se