Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Cykel, belysning, vinter

62 inlägg • Sida 4 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg

#46 » 11:56:35, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rör sig om att Volvo inte lyckas lösa tekniken och att man då valt att syniskt -strunta- i att man kommer att blända annan "för de är ändock så försvinnande få att det inte har någon betydelse" (ungefär så ska resonemanget/ordern gått internt på utvecklingsavdelningen... lite som avgasrening och VAG dieslar...).

Med tanke på 700-serien så är jag inte det minsta förvånad!
Hur i H volvo kunde få försäljningstillstånd för en fordonsserie som bländade framförvarande om det så bara satt ett litet barn i baksätet är ett mysterium! ALLA som kört på svenska vägar under Volvo 700 epoken -har- bländats av dem!
Å nu ska det åter igen skapa en sådan fordonsflotta???!!!...
...staten kursade fel bolag!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#47 » 14:00:26, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Hur i H volvo kunde få försäljningstillstånd för en fordonsserie som bländade framförvarande om det så bara satt ett litet barn i baksätet är ett mysterium! ALLA som kört på svenska vägar under Volvo 700 epoken -har- bländats av dem!


Det är inte så konstigt om man tänker på hur regelverket är uppbyggt. Volvo köpte in strålkastarna färdiga från någon tysk underleverantör (skulle tro Bosch eller Hella), som också lät testa dem på ett ackrediterat labb i hemlandet och få dem e-märkta.
När sedan bilarna typbesiktigades i olika länder som var anslutna till UNECE-överenskommelsen från 1958, så nöjde man sig med att granska att e-märket fanns på plats och att dokumentationen från provningen var i ordning.
På 90-talet fanns det några japanska bilar (tror det var Mazda) som bländade ännu värre - trots rätt strålkastarinställning och ingen last i baksätet. Det visade sig att strålkastarna, förutom den korrekta halvljusbilden, gav en stickstråle snett uppåt vänster. En sådan strålkastare skulle inte uppfylla typprovningen enligt ECE, men den uppfyllde de enklare kraven för "conformity of production", så det fanns inga legala möjligheter - varken för Sverige eller något annat land - att underkänna dem vid besiktning eller att ingripa mot biltillverkaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#48 » 21:58:07, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

On topic igen. https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... ykellampor

Folksam har testat ett gäng modeller
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#49 » 13:23:22, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gång i tiden prenumererade jag på Konsumentverkets tidskrift => ville läsa deras tester.
...efter ett tag blev jag... fundersam... och ställde frågor om test... Det visade sig vara -amatörer- som på ett synnerligen grovt amatörmässigt sätt utfört "test"... ungefär på den nivån som oseriösa "influerare" gör på ex., DuRöret...

Första intrycket på Folksams sida är imponerande (givetvis).
Se'n försöker jag finna pdf/wrd/doc dokument - finns inte... då börjar granskaren syna sidan och testar "kopiera" för att skapa eget wrd-doc eftersom publikationer av denna sorten som Folksam gjort har en tendens att -försvinna-. Visar sig inte gå... sidan är spärrad med kod... varför?...vad är man så -rädd- för?...
Den som inget har att dölja räds inte offentliggörandet!... vad är det som Folksam -döljer- i sin "test"?...

Studier slikt denna kosta mycket pengar att genomföra!
Utan att ha räknat på det så ser man direkt att det är 6-siffriga belopp.
Folksam har -inget- intresse i att "kasta bort" pengar...
=> "sponsorer" för testen?...
=> Då väcks givetvis en helt annan fundering... När man lägger så stora resurser på en sådan test, men det finns -inga- bilder och ljusmätningskartor presenterade?! (jmf hur Hella och Bosch hade det -förr- på sina hemsidor; dels foton från förar position och dels ljuskartor/mätninga som visade kägla, spridning och längd. ENLIGT texterna under lamporna så -har- ljusmätningar gjorts, men resultaten är "slimmade" i sin presentation... Man tvingas således dra slutsatsen att testerna -inte- är korrekt genomförda varför påståendena om lamporna måste ses som tvivelaktiga. Folksam kan inte juridiskt hållas ansvariga gentemot konsument för dessa påståenden som man publicerat... vilket starkt ökar funderingen om "sponsring"...

Priserna är milt sagt -horribla-!
För 2000kr så ska man få ett ljus som inte står en bils efter!
Man nämner hel- och halvljus, men visare inte bild på -hur- dessa ser ut! Man refererar heller inte till förordning 48 som stipulerar hur ljusbild från strålkastare skall vara utformad för att vara godkänd i EU (se ovan inlägg om den förordningen)...

Den som känner sig manad får gärna gräva vidare i Folksams publikation och bevisa mig fel i mina tolkningar, funderingar och "förhastade" slutsatser. Jag är mycket intresserad av att få se den -verkliga- studien ; ämnet intresserar mig.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimrod_pro

#50 » 20:23:15, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bläddrar längre ner på sidan och kollar i dragspelen så kan du ta hem hela rapporten för årets test med ljusbilder och ljusdiagram m.m. i en PDF. Går även ta hem föregående års tester.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#51 » 11:20:34, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag gjorde det... under vilket knapp/flik har de gömt den?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimrod_pro

#52 » 17:33:52, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under fliken "Så har vi testat cykellampor"
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#53 » 20:46:30, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
-DET- var givetvis omöjligt att hitta om man inte viste var man skulle söka efter det!...

Njae... inte imponerande studier om än mycket mer informativt än "reklam texten" på hemsidan.

Nu kunde ju du ock iof ha plockat fram och lagt upp dokumenten... men ok, här är de:
2020
2021
2022
Dokument har som sagt en vana att försvinna från nätet, och därmed försvinner ock förståelsen för inlaga/kommentarer om dem... så, för att denna tråd om Folksams cykellysen skall fungera att läsa i framtiden; här är dokumenten:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#54 » 21:03:35, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.hella.com/offroad/en/Micro-DE-594.html
https://www.hella.com/offroad/en/Downloads-544.html
https://www.hella.com/offroad/en/Auxili ... s-207.html

Jag kan tyvärr inte få fram lux/lumen läsbart från Hella, men, cykellamporna ter sig som halvljus betraktat som rätt klent jmf med Micro DE med 55W H3...
Som halvljus betraktat är dessa dimljus helt överlägsna cykellamporna i både bredd och längd på ljusbilden.
Bild
Bild

https://www.hella.com/MicroSite/eliver/index.html


https://www.hella.com/offroad/assets/me ... LLA_EN.pdf


Bild

Light distribution and Isolux diagrams
Light distribution refers to the spatial distribution of luminous intensity. This is clearly illustrated by the Isolux diagrams in which various light distributions are compared. The greatest illumination intensity is indicated in the Isolux diagrams by a red-orange color and as the distance from the light source increases, the illumination intensity also decreases and changes accordingly from yellow to green to blue. Different headlamps are required, depending on the purpose: fog lamp beams are wide for example, but not far-ranging in order to extensively eliminate reflection by mist droplets, and spotlights emit a far-ranging light. The innovative ELIVER tool by HELLA is an excellent way to directly compare the different light distributions of headlamps.


Lux
Lux is a unit of illuminance that specifies the luminous flux which strikes a certain surface as it travels from the light source. To illustrate an example from everyday life: An office workplace should be illuminated with at least 500 lux, and the human eye can still read a newspaper without any problems with an illumination of 1 lux. The values under the so-called "lux bar" in light distribution diagrams indicate where the corresponding illuminance is achieved.


Reference no. "Ref."
The reference number, also referred to as the ref. value, refers to the high-beam headlamp. According to the ECE regulation that came into force in 2009, the sum of the reference numbers of all (high-beam) headlamps mounted on one vehicle must not exceed 100. In this case, the two values of the standard high beams (left and right headlamps) are counted as well as the values of other mounted high-beam headlamps. You can find the reference number of our HELLA high-beam headlamps in the catalog under the respective model and also on the E type-test mark which is mounted on the headlamps.

Innovations – made by HELLA
When you opt for HELLA, you opt for uncompromising quality. Every day we strive to make our lighting solutions even better and more reliable. As a result of our unrelenting innovative drive, we are one of the leading suppliers in many areas of the automotive and lighting industry, and often even assume a pioneering role, especially in the area of LED technology. Visit our product area to find out more about our innovative LED solutions or use the ELIVER tool to compare and contrast the LED technology with other lighting technologies.


For HELLA, quality has the highest priority
We are committed to implementing quality in practice. We do so by making continuous improvements in response to new developments based on our outstanding quality management. And by carrying out daily checks as stringently and carefully as possible on each series and product – often surpassing the legal requirements. This is ensured by using state-of-the-art technology, sophisticated test methods and, last but not least, the expectation to be better than everybody else. One of the best known examples is our light testing facility at our headquarters in Lippstadt, the only one of its kind in Europe. Here, not only light distributions, but also the high quality expectations of HELLA can be experienced.

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#55 » 22:20:28, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu svär jag kanske i kyrkan. Igen.

Själv skulle jag köpa ett lyse som passar mot cykeln. Av någorlunda kvalité. Kanske kolla på något cykelforum för vägledning om jag inte har en handlar jag litar på.

Ställs lyset in så det funkar för cykling kan jag inte i för fem öre förstå varför det skulle blända andra. Och om det har rätt märkning skulle jag heller inte bry mig om.
Regler är bra, men tycker det är viktigare att cyklisten syns och kan cykla.
Ska man följa lagar ska man visa både tecken för stopp och sväng även med cykel.... :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

QV_

#56 » 00:20:35, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Jag kan tyvärr inte få fram lux/lumen läsbart från Hella, men, cykellamporna ter sig som halvljus betraktat som rätt klent jmf med Micro DE med 55W H3...
Som halvljus betraktat är dessa dimljus helt överlägsna cykellamporna i både bredd och längd på ljusbilden.



Men vad grundar du jämförelsen på?

Den "bästa" lampan i testet var på 16 Watt LED (halvljus) och avsedd för användning i stadstrafik på en cykel.
Mot en 55W Halogen skapad för offroad (bil).
Att den sistnämnda har bättre ljus/spridning lär väl inte förvåna någon.

Sedan har man (troligvis) ett intresse av att batteriet skall räcka till något mera än att bara lysa upp vägen. Därav så kan man inte ösa på med hur många watt som helst.

30km/h är drygt 8m/sek.
30 meter ljuskägla ger 3,6 sek förvarning vid 30 blås.
Det är ju trots allt cykelbelysning som TS funderar på.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#57 » 00:28:29, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:
Ställs lyset in så det funkar för cykling kan jag inte i för fem öre förstå varför det skulle blända andra.


När jag pendlade till jobbet på racern så använde jag en 10W asiatisk LEDlampa på styret.
Riktade jag ljuskäglan så (den starka delen av ljuset) träffade asfalten 20 meter framför cykeln så bländade bilisterna av på 200 meters hål enkom av ströljuset från ficklampan.
Så LED är ljusstarkt och fel produkt kommer att blända.
När jag använde 2 st 10W lampor så dränkte mitt ljus den omkörande bilens halvljus.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#58 » 12:33:16, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grundar det på de ljusmätningar som publicerades.
Lux/lumen, bredd och längd.
Självklart ger 16W glödljus inte mycket att se med, men 16W LED motsvarar någonstans kring ca 50W halogen.
I så fall är cykellamporna ca 50%-2/3 av vad Hella Micro DE levererad i användbart "halv"ljus.

När det gäller helljus är vi alla olika.
Jag vill ha riktigt flod ljus (bred, lång, ljusbild utan central kägla).
Andra vill ha andra ljusbilder ss ex., Bosch Big Knick som är en liggande rektangel.
Det är -bra- att vi alla har olika tycke och smak. När vi ber om råd, så har våra preferenser betydelse för hur vi uppfattar svaren vi får, liksom de som ges.

När det gäller halvljusbilden så brukar de nästan alltid vara ungefär samma önskemål:
- bred
- jämn
- lång
- ICKE bländande
Och om det är de kriterierna man önskar, så är Hella Micro DE dimljus i särklass de bästa jag testat. 55W i dem motsvarar ca 90W i 180mm Bosch/Hella H4 = otroligt bra ljus med andra ord. Så bra att man måste få pröva dem för att tro att det verkligen är sant.
Sedan finns det en till sanning... reflektorarean avgör bredd och längd på ljuskäglan. Hellas fri-form fjärrljus strålkastare har en intressant teknologi, men det man vinner på styrkan i käglan, förlorar man i bredden på ljusbilden (o då menar jag "det svartnar" utanför ljuskäglan pga nästan inget strö ljus).

I frågan finns inbyggt att merparten av körningen kommer att utföras där helljus/fjärrljus inte kommer att gå att använda, så vida man inte vill blända mötande.
Då bör fokus ligga på ett så bra halvljus som möjligt - och det är den begränsade frågeställningen jag riktade in mig på. När det gäller helljus - då finns det ju att välja på allsköns strålkastare! Halvljus, det är en helt annan sak... där är utbudet begränsat och av Folksams bilder att döma dessutom riktigt uruselt!

Micro DE med 10-20W LED H3 skulle vara intressant att testa.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

RickardNy (trådstartaren)

#59 » 23:22:11, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dax för en uppdatering.

Att hitta det jag söker verkar väldigt svårt. så det ligger på is så länge.

Eftersom mörkret kom så åkte jag till en lokal butik och köpte det värsta de hade.
Denna: https://gaciron.com/V9dp1800.php

För pengarna (1200 ish) så lyser den ändå rätt bra, betydligt bättre än original.

Måste laddas varannan gång. Inte så imponerande men jag kan ladda mobilen från denna..

Är jag nöjd? Nej, jag kommer leta vidare efter det som fyller mina behov bättre.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

meken49

#60 » 23:37:10, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.biltema.fi/sv-fi/cykel-elcy ... 2000018864
Här har man strömmen alltid tillgänglig. Inga problem med tömda batterier eller kärvande utanpåliggande dynamo. Har själv en sådan Shimanodynamo originalmonterad på en Skeppshultcykel, och den fungerar jättebra. Nackdelen är väl att LED-ljus inte gillar växelström. Men om det fortfarande går att köpa vanliga "gammaldags" belysning så fungerar det bra.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jjhhll och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se