Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Klimatkris!!

45 inlägg • Sida 3 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Japa370

#31 » 11:17:53, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt David. Håller med!
Dock är denna grupp inte helt representativt för samhället i övrigt. Många 50+ män här.
När jag diskuterar med företagsledare,organisations ledare samt mina ungdomar som går och nyligen gått på universitet är hållbarhet en av de viktigaste ingredienserna för framtidens företag. Utan en strategi för hållbarhet är varje företag rökt i framtiden.

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020



Mats i Myrhult

#32 » 11:33:48, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men David, i ditt första inlägg påstår du att vissa människor röstar brunt, du kritiserar konservatism (utan att förstå vad det är) för att i ditt andra inlägg säga att du inte vill att politik kommer in i tråden.
Inser du dels inkonsekvensen och dels de förolämpningar mot politiska åsikter du redan levererat?

När det gäller försiktighetsprincipen och mRNA vaccin kan jag svara för min egen del. På grund av min ålder erbjuds jag infuensavaccin på höstarna. Innan Covid hade jag aldirg tagit något, för min hälsa är god och jag bedömmer mitt immunförsvar att vara gott. Jag fick en släng av vad jag misstänkte vara covid den 29 februari 2020 på ett stort event med många människor från hela världen. Så med all sannolikhet hade jag tidigt immuniserats av sjukdomen.
mRNA är inte ett vaccin i traditionell mening, det stod klart redan från början. Det fick också ett tillfälligt godkännande efter att man förbjudit två kända preparat som lindrar och bekämpar virus. Detta med tillfälliga godkännande kräver att inga andra preparat finns. Detta verkade skumt och det har senare visat sig att för de flesta var det klokt att inte ta "vaccinet".
För klimatfrågan är det bäst att lägga covid och vaccin åt sidan.

Till alla som har svårt att greppa att försiktighetsprincipen endast är tillämpbar på kända risker, vad är det med att logiken att man inte kan veta hur man ska parera okända risker ni inte vill acceptera?

Exempel. Kända risker, som att en traktor kan tippa omkull och därför monterar man störtbåge är bra tänkt. Men varför skulle man montera störtbåge om ingen kunskap fanns som sa att traktorn kan tippa omkull? Hur ska en sådan båge utformas, vad ska den skydda mot?

Ja, klimatfrågan är framför allt politisk, inte vetenskaplig. IPCC heter Intergovernmental Panel on Climat Change, alltså den Mellanstatliga Panelen om Klimatföränding. Allt som är mellanstatligt hanteras politiskt, vanligen som diplomati, förhandlingar och avtal.
IPCCs uppdrag är att kartlägga människans påverkan på klimatet. Inte OM människan påverkar klimatet. Man har redan i utgångsläget förutsatt vi gör det, nu gäller det bara att beskriva hur.
IPCC samlar in forskningsrapporter och även kommissionerar vissa forskare att granska en del frågor. Arbetsgrupp 1, det som med en engelsk förkortning heter WG1 är den som sammanställer forskning hur klimatet fungerar. WG2 WG3på vilket sätt vi påverkar och vilka konsekvenser det får och vad som kan göras åt det.
Men först av allt presenteras SPM, Summary for Policy Makers, alltså sammanfattning för beslutsfattare. DEN KOMMER ALLTSÅ FÖRE FORSKNINGSRAPPORTERNA! Man beställer vad forskningen ska säga.
Men som om det inte är nog så träffas man med jämna mellanrum i COP-möten och sitter i ett stort rum med regeringsrepresentanter och visar föreslagen resolutionstext på en storskärm. Så förhandlar man ord för ord vad som kan sägas om klimatet och åtgärder. Inte på något sätt en vetenskaplig process. Den är helt och hållet politisk.

De flesta i media och politik läser endast SPM och kommunikén från COP. De flesta medborgare läser bara vad media och politiker som i bästa fall läst något av detta säger om klimatet. Det är alltså en mycket liten bråkdel, med stor risk att den är så liten att den är direkt felaktig som når det allmänna medvetandet!

Detta tar ångestfyllda aktivister till intäkt för att störa det civila livet för alla, de ska ju rädda klimatet åt framtiden. Det vill säga att här finns de konservativa tankegångar som inte accepterar årsmån och andra naturliga variationer. De anser det vara människans ansvar att bevara ett status quo som i verkligheten inte finns.

Där är vi idag.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Mats i Myrhult

#33 » 11:41:26, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Japa
Den som gått i svensk skola efter 1995 har nästan utan undantag blivit indoktrinerad med felaktig information om klimatet.
Man blir inte godkänd i de olika kurserna om man inte upprepar tokigheterna! Lärare i humaniora underkänner elever i naturvetenskapliga ämnen som undrar varför påståendena om klimathotet inte stämmer med historisk och naturvetenskaplig grundkunskap.
Det hela är nu ett självspelande piano.

Att vissa företag gärna ser fördelar för den egna verksamheten om staten beslutar om förbud, påbud, skatter och subventioner som sammantaget gynnar den egna verksamheten är inget nytt fenomen. Sådant har förekommit i hundratals år och alltid kritiserats av frihandelsvänner. Hagainitiativet är en sådan sammanslutning av svenska storföretag som med klimat och hållbarhet som låtsasargument vill manipulera svenskt företagande.
https://www.hagainitiativet.se/foretagen/
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

treaser2

#34 » 11:45:12, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi närmar oss trådstoppet efter att david kallat de som inte tycker som honom för låt oss se så jag inte missar något.
*Människor som röstar brunt
*Klimatförnekare
*Nazister

Sen kommer nästa som kallar sig japa och berättar att deras meningsmotståndare minsann inte är
* Samhällsrepresentanter
*Ledare
*Utbildade

Alla dessa påhopp utan substans bara för att stänga en tråd de inte gillar. :myzsko: :lmao:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

4 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

doc2

#35 » 12:21:24, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Bild


Jag är inte klimatforskare men denna graf väckte mitt intresse.Främst för sin orimlighet.
10 grader varmare i Europa under medeltiden? Detta hade onekligen gett sitt avtryck i historieböckerna. Polariser och glaciärer hade varit obefintlig.

När man gör jämförelsegrafer med två kurvor bör skalorna helst vara samma. Här är varken tids eller temperaturskalan lika. Temperaturskalan verkar dessutom helt påhittad.
10 grader verkar vara helt tagen ur luften. Grafen form dök upp troligen efter en publicering av Lamb som en ”kvalitativ” beskrivning av den misstänkta medeltida varmtiden, ingen storhet var angiven för temperaturskalan. Uppskattningen var ”mindre” än 2 grader. Den opublicerade datan relaterar enbart till Storbritannien.
”A paper by Jones, Keith Briffa et al. noted that the schematic 7.1 (c) figure on p. 202 had no clear source, but can be traced to publications by Hubert Lamb representing the Central England temperature record; those publications have no explicit calibration against instrumental data, [and are] just Lamb’s qualitative judgement and interpretation of what he refers to as the ‘evidence’.”

Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Descrip ... CC_reports
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#36 » 12:27:42, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du missade nollnivån!

Kolla igen, där det står 20-th century average temperature.
Det rör sig om drygt en grad.

Här är en graf från SLUs bok Jordbrukets historia. Grafen gäller Sverige. Som synes går vi ständigt mot kallare klimat sedan toppen som smälte bort istiden

Bild
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

tortap

#37 » 13:08:38, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns den gamla klimattråden kvar i nån låst form? Då kan man läsa den för den behandlade exakt samma sak.

Mats ljuger när han säger att de flesta fysiker håller inte med och är en vetenskapsförnekare då han säger att gaserna i atmosfären inte har betydelse för energi in och utstrålningen. De vetenskapliga grunderna för växthuseffekten har varit kända i över hundra år.

Lika bra att låsa direkt för det kommer bara konstruerade argument som är slipade över flera års tid. Det är en agenda bakom och finns ingen vilja till konstruktiv debatt.

Det blir nog vinter i år också så nu ska jag fundera på att spetta ner plogpinnar istället.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Japa370

#38 » 13:11:27, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är visst en intressant tråd. Dock ville jag lyfta frågan att samhället har förändrats.
Vi har demokrati och politiskt har båda sidor av politiken kunnat korrigera vid olika tillfällen om behov funnits i tex utbildningsväsendet .
Vad vi ser i samhället idag är de unga kvinnorna som tagit taktpinnen ,och det är de som främst påverkar samhället.
De är dom som är välutbildade och ställer krav och det är deras bild av samhället som kommer att vara norm. Dom har sina egna krav på arbetslivet och det är deras bild av tex hållbarhet och klimatanpassning.
Killarna har enkelt bara suttit av skolan,det är tufft att inte plugga ,sen sitter dom med usla betyg,dålig utbildning och får inga bra jobb.
Nu ser vi kvinnliga ledare och trenden är stark.
Grabbarna har gått "Livets hårda skola" och fattar inte varför dom är fastnat och även är oattraktiva för kvinnorna


Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Michael Meier

#39 » 14:11:12, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljöbalken (2 Kap 3 §)

"Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#40 » 14:15:02, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Mats ljuger när han säger att de flesta fysiker håller inte med och är en vetenskapsförnekare då han säger att gaserna i atmosfären inte har betydelse för energi in och utstrålningen. De vetenskapliga grunderna för växthuseffekten har varit kända i över hundra år.


Ska vi kalla varandra lögnare nu också?
OK, då ljuger när tortap när han påstår:
1, att de flesta fysiker inte håller med, jag tror att alla välrenommerade fysiker jag träffat på instämmer i att CO2 inte har de växthusegenskaper som påstås med AGW.
2, att jag hävdar att gaserna inte har någon betydelse för in och utstrålning. Att vi har en atmosfär har betydelse. Vilka gaserna är har mindre betydelse.
3, att "de vetenskapliga grunderna för växthuseffekten har varit kända i över hundra år."
Alarmisterna brukar hänvisa till tre forskare; Fourier som faktiskt avfärdade att atmosfären skulle ha en växthuseffekt. Han sa konkret att för att det skulle kräva att atmosfären på någon nivå ovanför jordytan antog fast fas, för att förhindra konvektion. Tyndall, vars experiment nu avfärdats som ofullständiga och Arrhenius 1896 som Ångström påtalade år 1900 hade räknat fel. Arrhenius räknade då om och 1906 erkände han besviket att Ångström haft rätt.
Arrhenius ville tillföra CO2 för att öka värmen hos oss här i norr.

Vårt tillskott av CO2 negeras snabbt av naturen via den balans som uppnås via Henrys lag. Detta är bevisat bortom allt tvivel av bombprovskurvan (se nedan), som IPCC inte vill kännas vid!
Den visar hur den radioaktiva isotopen av C14 snabbt försvann ur atmosfären efter att atombomsproven ovan jord avslutats.

Vem är det nu som är vetenskapsförnekare, tortap?

Bild

EDIT: rättade stavfel och kommatering.
Senast redigerad av Mats i Myrhult 14:40:15, 13-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

David, Luleå

#41 » 14:26:25, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag raljerar så klart i mitt inlägg.

Jag är helt enkelt less på att det ska försökas smygas in politiska budskap i trådar, signaturer och roliga bilder till den gräns att det blir för mycket och stoppas. Kan man bara inte låta bli. Sluta testa och tänka på gränser.

Min signaturliknelse kommer för att det verkar vara ok att klanka ner på de som tycker att miljö är viktigt. Allt annat man tar upp räknas som politik och får inte förekomma. Jag tycker att vi konstaterar att miljöpolitik ska hållas i andra forum. Gå på flashback eller annat lämpligt media för detta.

Det är ju precis stämningen i trådar som detta som gör att politiken ska vara någon annanstans. Vi är många som tycker olika i många frågor.

Kan vi inte samsas på maskinisten i de frågor vi tycker rätt lika i istället? Maskiner, fordon jordbruk och de detaljer som hör till.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mats i Myrhult

#42 » 14:36:45, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när man får mothugg tydligen.

Världen har polariserats påtagligt i denna fråga sedan vi senast hade en klimattråd. Mycket har kommit fram som visar att AGW och i synnerhet CAGW inte stämmer.
De som tror på det har i flera fall svarat med ta det till en religiös nivå, där man bara måste tro för att förstå. De bejakar klimatångest hos sig själva och andra. De är faktaresistenta på samma nivå som alla andra religiösa människor

Skeptikerna har blivit fler och bättre pålästa.
De politiska och filosofiska aspekterna har också blivit mer belysta. Till exempel sammanfattat i uttrycket: Din ångest trumfar inte mina rättigheter, dina vanföreställningar ger dig inte rätta att införa diktatur och förstöra vårt samhälle.

Att det finns cyniker som är redo att tjäna pengar på vilka lögner som helst är inget nytt. Sådana har alltid funnits. Men det blir ett stort problem när de finns i stora bolag och börsinstutioner som bland annat hanterar våra pensioner och samtidigt kräver att styra politiken mot falska mål för att gynna deras kvartalsrapporter.

Precis som i andra trådar, de som inte vill veta mer om detta bör sluta läsa och markera tråden som permanent läst.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bacon

#43 » 16:27:53, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koldiox ... osf%C3%A4r

Co2 halten har sen man börja med fossila bränslen ökat från 200-250 ppm till 400 ppm. När man dimensionerar ventilationssystem inomhus vill man hålla under 800 ppm för att ha bra komfort, undvika huvudvärk mm.
Vi bör kunna komma upp i 800 ppm på 50-100 år, sen har vi ingen frisk luft längre.


Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

David, Luleå

#44 » 17:06:06, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får mothugg?

Jag säger maskinisten ska vara fritt från politik.

Är du av en annan åsikt?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Holger

#45 » 17:56:13, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ni bara orkar diskutera detta online!

Obs, jag låser inte tråden för att någon har skrivit något eller för att någon har varit jobbig.
Vi kommer ingen vart med en sådan här diskussion. Ingen och alla har rätt och fel.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se