Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad ska jag köpa för högtalare?

48 inlägg • Sida 4 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

QV_

#46 » 14:47:50, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klass A skall då ge det "renaste" ljudet man kan uppnå men till priset av effektförbrukning.

Som jag har fått det förklarat så är ett klass A slutsteg alltid i topp när det gäller förbrukning av effekt och den effekt som då förtillfället inte går ut till högtalaren förbränns i slutsteget.
De övriga Klass B till D är då mera energisnåla och med "sämre" ljud.
PA system är oftas för tal och därmed Klass D
Men vad jag har sett så börjar det komma "HIFI" med Klass D också.

Som vanligt, Lyssna och avgör själv vad man vill ha.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#47 » 20:21:25, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klass A innebär att slutsteget har i stort sett konstant effektförbrukning oavsett om man styr ut det med audiosignal eller inte. Ser man historiskt på det hela så är klass A den enda möjliga lösningen om man vill bygga ett slutsteg med ett enda rör eller en enda transistor, det var alltså en mycket bra lösning på den tiden rör eller transistorer stod för större delen av kostnaden för en radio eller förstärkare och det gällde att spara på antalet så långt det gick. Förutom i hifi-sammanhang så kan man säga att klass A var den vanliga typen av slutsteg i gamla rörradioapparater, tv mm. I tv höll den sig kvar långt fram i tiden, även med transistorbestyckning, tack vare den konstanta strömförbrukningen som gjorde att man inte riskerade att ljudstörningar slog igenom i bilden. En del billiga mindre färg-tv (t ex diverse Samsung-chassin som bl a såldes under namn som Luma och Mark i Sverige) hade klass A-slutsteg in mot mitten av 80-talet.

Klass B eller AB kräver ett s k push-pull-kopplat slutsteg (på bättre svenska kan man säga mottaktkoppling). Där är vardera sluttransistorn eller slutröret nästan strömlös i vila, och när man styr ut slutsteget med signal, tar den ena komponenten hand om de positiva halvperioderna och den andra tar hand om de negativa. Fördelen med dem är låg strömförbrukning i vila och det är den absolut vanligaste typen av slutsteg i transistorbestyckad utrustning - allt från sämsta tänkbara klockradio till snobbiga hifi-prylar. Klass B är nästan den enda tänkbara lösningen i batteridrivna prylar.
Man bör observera att det finns en del slutsteg som schemamässigt ser ut nästan som ett mottaktkopplat klass B, men som i själva verket är ett "single ended" klass A där bara den ena komponenten (rör eller transistor) styrs ut och den andra fungerar som en slags konstantströmlast. Troligen uppfanns den lösningen av Philips som använde den flitigt i rörbestyckat utförande i både tv och en del radio från slutet av 50-talet till början av 70-talet, då tillsammans med 800 ohm högtalare. Det är mindre välkänt att den också användes transistorbestyckad, t ex i åtskilliga av Philips' tv-chassin från mitten av 70-talet (bl a K9 och K11 som nyligen omnämndes i en annan tråd), och i de Samsung tv jag nämnde ovan. Den fanns också i en del DDR-tillverkade bordsradio på 70-talet.

Klass AB innebär att man har valt arbetspunkten så att båda sluttransistorerna eller -rören leder ström under måttlig utstyrning men vid större utstyrning går det över till att fungera som ett klass B-slutsteg. Sällsynt i transistorsammanhang men kunde förekomma ibland på rörtiden om man ville få större uteffekt med given komponentkostnad än man kunde få med klass A, men slippa den känsliga tomgångsströmsinställningen för ett rent klass B-steg. Klass AB kan man typiskt hitta i t ex större radiogrammofoner från 50-talet, gamla PA-förstärkare typ "bönhusförstärkare", jukeboxar, en del gitarr- eller orkesterförstärkare.

Klass C innebär att sluttransistorn eller -röret står helt strypt utan signal, och bottnar helt och hållet när det styrs ut. Oanvändbar i audiosammanhang men vanlig i radiosändare (både rundradio och kommunikationsradio), linjeavlänkning i tjock-tv mm. Sändarslutsteget i mobiltelefoner av äldre typ (NMT, 2G GSM m fl) gick alltid i klass C, jag vet dock ej om det är möjligt med de mer avancerade modulationssätt som används numera i 3, 4 och 5 G eller om man har fått gå över till klass B där.

Och till sist, klass D innebär en pulsbreddsmodulerad (PWM) variant av klass C. Har blivit mer och mer vanlig på senare år där man vill ha bättre verkningsgrad än vad klass B kan ge men kan tolerera lite högre tomgångsförbrukning och en del RF-störningar. T ex hittar man klass D-slutsteg för ljudet i de flesta platt-tv och en del av de sista årgångarna tjock-tv, de har också blivit vanliga i bilstereosammanhang på senare år. Det äldsta klass D-slutsteg jag har stött på, var ett Sony bilstereoslutsteg som bör ha varit tillverkat i mitten av 80-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#48 » 16:46:35, 07-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart något från för länge sedan. Ett par Jamo. Kollar man runt lite på olika ljud forum så är högtalare av det märket inget som imponerar på HiFi folk.
Dom ser ut så här.

Bild

Bild

Bild
Utan att vara speciellt skarpsynt kan man lägga märke till en liten detalj på basen.
Foam kanten behöver bytas. Men nu vet jag att det går att göra.
Å andra sidan är 50kr inte så mycket pengar.
Just nu kan jag konstatera att det låter relativt acceptabelt i mina öron. Kan bero på att lyssnings rummet är 12m2. Det är lågvolym som gäller samt att min musik är ofta akustisk.
Hittade en bit kabel på det blå varuhuset 3,5mm till 2 gånger RCA
Har provat med lite Dead South som jag bara hittar på nätet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se