Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Sista volvo 240

48 inlägg • Sida 3 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torbjorn_forsman

#31 » 13:44:34, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte bara Italien som hade skatte- eller försäkringsgränser beroende på cylindervolym, det fanns även i bl a Österrike. När jag var där sommaren 1990 så blev jag lite förvånad över att alla bilar som i Sverige såldes med 2,0 eller 2,3 liters motor (t ex Opel Omega eller Ford Scorpio), hade 1,8 l i Österrike.
Volvo tog t o m fram en 1,7 l -variant av B21, som då hette B17, som tycks ha sålts enbart i Nigeria - även det av skatteskäl.

Den mindre dieselmotorn, D20, finns omnämnd i de gröna servicehäftena för Volvo 240.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Simnil

#32 » 14:17:51, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Det är ett under att folket köpte 240 över huvud taget i mina ögon. Dom är ju egentligen helt kassa på allt utom att dom tål misskötsel, men ren stryk tålde dom ju inte heller utom just rödblockare då, men allt efter motorn var ju tämligen vekt även för dom 100 hk som var i b21, an. Om vi börjar med kopplingen så slirade ju den direkt man började fundera på att köra lite hårdare, och går vi vidare till lådan så var ju ingen av dom särskilt stadig, m45 tålde mest stryk men dom andra var ju inga problem att rasa vid en liten burn out på asfalt, och kommer vi till bakaxeln så rasade man ju diffen ungefär samtidigt som m46 och m47, an rasade. Kommer ihåg min första bil som var en 82,as 245 dl med b21 och m45. Böt lådan till en n46 för att iaf få den stadigaste överväxellådan av dom 2, och ett tag efter så skulle jag och en kompis tävla, jag varvade b21, an till ventilsläpp och klev av kopplingen, det slutade med stillastående hjul och fortfarande fulla varv så jag la i växeln och la mig under bilen, bingo kardan snurrade så det var ju bara diff ras. Så hem och svetsa diffen och ut igen, men det kuggade lik förbannat över vid gaspådrag så det slutade med låd byte igen tillbaks till m45, an.

Och den bilen har jag kvar än, byggde förgasarturbo i den och då slirar kopplingen konstant. Mercedes dieslar som vi bytt till pumpar med större element och turbo så bettar org koppling stenhårt fast dom gått betydligt mycket mer än volvosarna gjort och betydligt mycket mer effekt och vrid.

Sen saknar ju volvo allt av komfort och kvalitets känslan som finns i en samtida mb



Mycket svammel där! Är du från Arvidsjaur? :razz: :lmao:

123:orna var välbyggda utan jämförelse, men fullständigt vedervärdiga på alla sätt i övrigt! Väghållning som en skev kundvagn, värdsrekordhållare i att snednöta framdäck och med framstolar som kändes som köksstolsitsar som balanserade på fyra veka sängfjädrar.....

Och att du inte får volvolådorna att hålla ens för lite bus beror på att ditt kopplingsben inte är kalibrerat.... flyttar man foten i sidled för att släppa kopplingen så håller ingenting. Och att man får uppdatera kopplingen då man trimmar är väl inte så märkligt.

Vässa någon gammal MB 200-bensinare till 300 kusar så tror jag inte att en enda pinal i hela bilen pallar förutom möjligen själva karossen.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

d557017

#33 » 15:15:26, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev: Mercedes dieslar som vi bytt till pumpar med större element och turbo så bettar org koppling stenhårt fast dom gått betydligt mycket mer än volvosarna gjort och betydligt mycket mer effekt och vrid.

Sen saknar ju volvo allt av komfort och kvalitets känslan som finns i en samtida mb


Det där med original Mercedes koppling har jag testat i praktiken på en skrämd 300D, får man lite snurr på maskinen så håller den inte emot ett dugg...
Senast redigerad av d557017 18:21:55, 09-05-2023, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

David, Luleå

#34 » 15:22:44, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slutet av 90-talet, det gick att tanka röd diesel för just över 2kr/litern i Finland. Det hade ännu inte blivit stopp för detta. Dieselmercorna var kung, Några skröt över sina mullrande dieselsexor i sina volvos och sen kom ett gäng svartrykande Audi 100 med den där dieselfemman och uppställd pump. Det konverterades bensinbilar till diesel med alla tänkbara objekt. En vän hade en 230 bensin 124 med en Kompakt 220 dieselmotor, fast original bensinbakaxeln var inte bytt. Det gick ju nästan bara att köra 80km/h med den. Men den var billig :)

Vi var några stackare som körde bensinbilar. Men då stod de inte på tomgång hela kvällarna heller.

Är det lika kul att vara 18 och ha bil idag? En sväng till Ume 25 mil över kvällen, käka på Max och cruisa lite och sen hem igen. 25:-/skalle med 5 pers i bilen.

3 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

marve

#35 » 01:13:33, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det var inte bara Italien som hade skatte- eller försäkringsgränser beroende på cylindervolym, det fanns även i bl a Österrike. När jag var där sommaren 1990 så blev jag lite förvånad över att alla bilar som i Sverige såldes med 2,0 eller 2,3 liters motor (t ex Opel Omega eller Ford Scorpio), hade 1,8 l i Österrike.
Volvo tog t o m fram en 1,7 l -variant av B21, som då hette B17, som tycks ha sålts enbart i Nigeria - även det av skatteskäl.

Den mindre dieselmotorn, D20, finns omnämnd i de gröna servicehäftena för Volvo 240.


I Grekland och Israel fanns en variant av B17 1.8-liter på tidigt 80-tal

D24 Kom i 240GL D6 6-cyl 82hk 2383 cm³
D20 240GL D5 5 cyl 68hk 1986 cm³ fanns inte i Sverige men såldes i Finland
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

osla

#36 » 06:39:56, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
osla skrev:Det är ett under att folket köpte 240 över huvud taget i mina ögon. Dom är ju egentligen helt kassa på allt utom att dom tål misskötsel, men ren stryk tålde dom ju inte heller utom just rödblockare då, men allt efter motorn var ju tämligen vekt även för dom 100 hk som var i b21, an. Om vi börjar med kopplingen så slirade ju den direkt man började fundera på att köra lite hårdare, och går vi vidare till lådan så var ju ingen av dom särskilt stadig, m45 tålde mest stryk men dom andra var ju inga problem att rasa vid en liten burn out på asfalt, och kommer vi till bakaxeln så rasade man ju diffen ungefär samtidigt som m46 och m47, an rasade. Kommer ihåg min första bil som var en 82,as 245 dl med b21 och m45. Böt lådan till en n46 för att iaf få den stadigaste överväxellådan av dom 2, och ett tag efter så skulle jag och en kompis tävla, jag varvade b21, an till ventilsläpp och klev av kopplingen, det slutade med stillastående hjul och fortfarande fulla varv så jag la i växeln och la mig under bilen, bingo kardan snurrade så det var ju bara diff ras. Så hem och svetsa diffen och ut igen, men det kuggade lik förbannat över vid gaspådrag så det slutade med låd byte igen tillbaks till m45, an.

Och den bilen har jag kvar än, byggde förgasarturbo i den och då slirar kopplingen konstant. Mercedes dieslar som vi bytt till pumpar med större element och turbo så bettar org koppling stenhårt fast dom gått betydligt mycket mer än volvosarna gjort och betydligt mycket mer effekt och vrid.

Sen saknar ju volvo allt av komfort och kvalitets känslan som finns i en samtida mb



Mycket svammel där! Är du från Arvidsjaur? :razz: :lmao:

123:orna var välbyggda utan jämförelse, men fullständigt vedervärdiga på alla sätt i övrigt! Väghållning som en skev kundvagn, värdsrekordhållare i att snednöta framdäck och med framstolar som kändes som köksstolsitsar som balanserade på fyra veka sängfjädrar.....

Och att du inte får volvolådorna att hålla ens för lite bus beror på att ditt kopplingsben inte är kalibrerat.... flyttar man foten i sidled för att släppa kopplingen så håller ingenting. Och att man får uppdatera kopplingen då man trimmar är väl inte så märkligt.

Vässa någon gammal MB 200-bensinare till 300 kusar så tror jag inte att en enda pinal i hela bilen pallar förutom möjligen själva karossen.

Och vars var volvo bättre, väghållning fanns ju då inte alls, snikbakvagnen med ett panhard stag gjorde ju att bakvagnen hoppade en halvmeter i sida i varje gupp. Kort fjädrings väg som inte kunde fjädra ut i princip något då fjädringen inte går ihop många cm då man släpper ner den på backen, tvärkastar och är äckliga på ställ, mercedes arna bara glider över lite mjukt retur efter retur.
Stolarna i volvo höll ju inte 20 tusen innan dom var snedsuttna i sinne och fjädrarna släppte, mb stolarna höll sig då raka iaf
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

krokodilen

#37 » 09:07:19, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ni ju den ultimata 240:in i mitt tycke! 81-82. 83:orna hade tristare färgalternativ.

Bild
Originalets URL: https://www.klassiker.nu/public/images/2011/06/Volvo-240-Turbo---_N1K6885_webb.jpg
!

Helt original, Rosenqvarts metallic med silverribbad plysch och i övrigt fullt utrustad, en R-sport IC samt lite ökat tryck så är man hemma sedan. Har för mig att man kunde pressa ur 190 ish utan att röra nåt mer.

Vill ha faktorn är hög och 300 000:- känns lite för mycket.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#38 » 10:02:28, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
... Och att du inte får volvolådorna att hålla ens för lite bus beror på att ditt kopplingsben inte är kalibrerat.... flyttar man foten i sidled för att släppa kopplingen så håller ingenting. ...


Sant. Med lite god vilja går det att knäcka både bakaxlar och växellådor på värstingbilar såsom mercedes 190D , vw 1300 och peugeot 404 diesel... :grin:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Göran Ekman (trådstartaren)

#39 » 11:35:46, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Här har ni ju den ultimata 240:in i mitt tycke! 81-82. 83:orna hade tristare färgalternativ.

Bild
Originalets URL: https://www.klassiker.nu/public/images/2011/06/Volvo-240-Turbo---_N1K6885_webb.jpg
!

Helt original, Rosenqvarts metallic med silverribbad plysch och i övrigt fullt utrustad, en R-sport IC samt lite ökat tryck så är man hemma sedan. Har för mig att man kunde pressa ur 190 ish utan att röra nåt mer.

Vill ha faktorn är hög och 300 000:- känns lite för mycket.

/C

Påminner om grabbens -84, skillnaden utvändigt är att den har ?näbbhuven?.
Den är solid röd färgkod 173.
Dom körde en Saab 9000 turbo för några år sedan , vilket var en mycket mer civiliserad bil i 200 blås på flygrakan söder om Heby än 240 turbo.
240in har sina brister men jag gillar dom ändå.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger

#40 » 15:23:53, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en tegelstensbrun 244GL, årsmodell 77 tror jag det var.
Jisses vilken lack. Men färgen gjorde att man inte såg rosten. :lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#41 » 15:24:45, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Bild
Originalets URL: https://www.klassiker.nu/public/images/2011/06/Volvo-240-Turbo---_N1K6885_webb.jpg

En av de snyggaste Volvona som byggts enligt min ringa mening!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen

#42 » 16:39:03, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
krokodilen skrev:Bild
Originalets URL: https://www.klassiker.nu/public/images/2011/06/Volvo-240-Turbo---_N1K6885_webb.jpg

En av de snyggaste Volvona som byggts enligt min ringa mening!



Färgen gör sig inte rättvisa på bild. Den ser nästan rostbrun ut.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#43 » 17:04:47, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
krokodilen skrev:Bild
Originalets URL: https://www.klassiker.nu/public/images/2011/06/Volvo-240-Turbo---_N1K6885_webb.jpg

En av de snyggaste Volvona som byggts enligt min ringa mening!

??? :uupps: :klia:
Visst, smaken är som baken, men jag kan inte riktigt hålla med där... :vissla:

Bild
Bild

Bild

Bild

Och en liten bonusbild som faller en aning utanför kategorin...
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#44 » 17:06:14, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, jag gillar de raka och jämna linjerna på 240in. Mycket välbalancerad design.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

David, Luleå

#45 » 17:51:44, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi pratar design?

Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/archive/24984/503633_8naer4.jpg


En gammal klassiker :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SK Racing och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se