Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad får man för skatten.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ivar Risslén (trådstartaren)

#1 » 17:59:09, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I veckan som var så kom jag att tänka på vad Leif Östling f.d. direktören för Scania m.m. sa på TV en gång för några år sedan. Vad fan får jag för pengarna?
Jag har varit på en rundtur inom sjukvården i Sverige. Det började att en taxi kom och hämtade mig på tisdag morgon för transport till South Lapland Airport och flyg därifrån ner till Stockholm-Arlanda. På Arlanda så väntade en taxi på mig för att ta mig till Akademiska sjukhuset i Uppsala. På ackis så blev jag undersökt och kollad enligt de senaste metoderna med MRT och tappade på en massa blod i flera små rör. På eftermiddagen så blev jag inskriven på en avdelning så att jag fick en god middag för jag skulle fasta efter midnatt inför att jag skulle sövas. Man blev bra uppassad där och hjälpt med duschen av en flicka i 25-30 årsåldern sedan så blev det sängen och TV tittande. De hade många kanaler att välja mellan inga med vuxenfilmer. Kanske de har slutat att visa sådant på TV. Blev väckt tidigt på Onsdag morgonen för att jag skulle hinna duscha innan de skulle söva mig. När jag hade somnat igen så började de att skära och borra i mitt huvud samt dra in rör mellan huvud och mage men det har jag inget minne av. Det första jag minns är att jag blev överfallen av några maskerade typer när jag sov som godast. De var maskerade så att de hade lika grov hals som huvudet. Ungefär samma kroppsfason som många från forna öststaterna så då var det till att försvara sig på bästa sätt men jag blev övermannad och troligen drogad för jag somnade om. När jag vaknade igen så fick jag ligga och vila några timmar innan det serverades Lunch. Det blev en 3-rätters med som förrätt Västerbottensostpaj sedan varmrätt och som avslutning en blåbärspaj. Drickat fick bli en öl. Sedan var det bara att ligga och slö till det blev middag förutom en tur till röntgen för att kolla om de hade lyckats med att placera slangen rätt i huvudet. Där var det en massa olika rätter på menyn att välja mellan, samma som på lunchen och man fick ta så många som man ville. Jag fick även en bubbeldricka till natten om jag skulle bli törstig. På Torsdags morgonen så blev jag väckt med frukost på sängen och väntan på transport till Arlanda med ambulans. På Arlanda så blev jag inlastad i ett ambulansplan för transport upp till Umeå lasarett där de skulle kolla att jag hade blivit repad på rätt sätt nere i Uppsala. De höll kvar mig en natt i Umeå innan jag skulle få åka hem. Maten i Umeå var som man förvar sig att maten ska vara på ett sjukhus med överkokta grönsaker och inga extra kryddor. Fredag morgon så tittade flera läkare på mig om jag kunde åka hem utan risk. Hemfärden blev en taxi ända hem till stugbron och kontroll av chauffören att jag kom mig in i huset.
Om ni undrar vad som föranledde denna utgift för skattebetalarna var att jag har råkat ut för idiopatisk normaltryckshydrocefalus. https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... rocefalus/
Om ni blir sjuk och kan välja var ni ska läggas in så kan jag rekommendera Akademiska sjukhuset. Bra mat och trevlig personal.
Jag undrar hur mycket detta har kostat om man skulle ha betalat allt ur egen plånbok, pensionen har nog blivit intecknad för resten av mitt liv.
Errare humanum est

23 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Claes Folkesson

#2 » 18:50:26, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite samma upplevelse men inte så dramatiskt.
Ramlade ut genom ett fönster under renovering och var rädd att ha skadat nacken.
Fick åka ambulans 4 mil och på motorvägen slappnade man av och det kändes ganska bra.
Tyckte nog det var onödigt att åka ambulans men det tyckte inte sjukvårdaren…
Å andra sidan kan man ju tänka att det är sånt man betalat skatt för!
Allt gick bra efter lite vila men det är skönt att få hjälp när man behöver och allt fungerar som det ska!
Krya på dig!!

4 personer gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

johan.eriksson

#3 » 19:41:04, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, sambon är och hämtar medicin för 40-50000 i månaden. Det är jag gärna med och sponsrar med.

Krya på dig Ivar.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Hymas 89

#4 » 20:27:05, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar, så bra skrivit. Detta borde skrivas på flera medier.

Jag hoppas att du kryar på dig, Malgomaj behöver en representant på Maskinisten.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

3 personer gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Stridis2

#5 » 20:29:25, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att höra att du är på bättringsvägen! :thumme:

Jag brukar säga att svensk vård är fantastisk när man väl lyckats ta sig förbi första hindret.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén (trådstartaren)

#6 » 21:03:23, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan säga att jag har haft tur i det här fallet. För ungefär 20 år sedan så fick jag en konstig hörselnedsättning. Som vid kontroll på hörselcentral visade att jag inte hörde några toner under 2000 hertz på höger öra, vänster öra var normalt eller som en läkare jag var på koll till sa att han inte hade träffat på en plåtslagere som hade så lite buller skador som vad jag hade. Vid 60 års kollen som vi har här i regionen så sade jag till läkaren att jag upplevde att jag hade börjat att höra sämre samt att jag upplevde att jag hade en sämre balans än tidigare. Som tur var så remitterade hon mig till hörselcentralen för kontroll och där blev det en ordentlig kontroll som visade att jag inte hörde något under 5000 hertz denna gång så jag blev skickad på skallröntgen. När den var gjord så upptäckte de att jag hade förstorade hålrum i hjärnan. Efter flera undersökningar så misstänktes NPH men det var för litet för att göra något åt ansåg läkarna men de rekommenderade att jag skulle kontrolleras varje år. Ifjol när jag var på den årliga kollen så sa jag att jag kändes sämre. De sickade en remiss till Neurologen där det blev kontroller som slutade i ett s.k. tapptest där de tappade ut lite av rygg märgsvätskan. Det blev genast bättre för mig, jag fick mycket lättare för att gå och lyfta på fötterna. P.g.a. personal och platsbrist i Umeå så fick jag åka ner till Uppsala nu och utföra operationen. Nyfiken som jag är så ångrar jag inte att jag tog den chansen då det blev en positiv upplevelse på sjukhusmatfronten där de hade insett att det var viktigt med en god och näringsrik mat för att tillfriskna. Här uppe är det det billigaste alternativet som är viktigt vid matupphandlingarna och att det ska gå att värma i mikron på avdelningen.
Errare humanum est

7 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bacon

#7 » 01:13:40, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klantade till det i september och ramlade ner från en ställning här på logen. Jag kände att det tog illa, låg kvar på betonggolvet en stund sen gick jag in och la mig i soffan. Ringde 1177 och fråga vad dom trodde. Kom en helikopter hem hit med läkare som kolla på ryggen och injekterade morfin. 12 minuters resa till Borås lassaret. Röntgen, skiktröntgen och magnetröntgen. Frakturer på två kotor I ländryggen. Inlagd en vecka, riktigt bra smärtstillande. Nu är det en vecka kvar på sjukskrivningen sen ska det vara läkt förhoppningsvis. Har varit inne och röntgat ryggen 5-6 ggr sen jag kom hem.
Sjukvården i Sverige är kanonbra, allting har skötts mycket snabbt och effektivt. Maten var kanon.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

marve

#8 » 01:42:41, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att det finns läkare som direkt skriver remiss och inte försöker förhala och reparera det dom inte klarar av själva, även många privata vårdstationer förhalar i det längsta för att behålla slanten själv.
Krya på dig Ivar!

3 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Simnil

#9 » 10:58:29, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet nog i princip ingen som beklagar sig över pengar som går till vettiga saker som sjukvård, infrastruktur, skola etc. Klagomålen gäller till största delen den merpart av skattepengarna som går till rent nonsens och prestigesaker enkomt gjorda för att köpa strålkastarljus till våra "toppar" utomlands.

När det gäller sjukvården är nog de vanligaste klagomålen att den fungerar så oerhört olika bra för olika människor beroende bl.a på vart man bor.

4 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Bacon

#10 » 13:28:19, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, helikopter finns inte överallt. Är det bara Göteborg och Stockholm? Sen är det nog viktigt att man inte ringer för ofta. Man hör ju talas om folk som inte får åka med ambulansen och ligger och dör hemma.
Jag har även varit några vändor till akuten och vårdcentralen när ungarna har skadat sig och behövt sy. Bär man in en blodig unge blir man vinkad förbi alla köer, inga som helst problem. Problemet för dem verkar vara att det är absurt mycket folk som söker vård utan att vara i behov av den. Det är nog svårt att sålla.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Simnil

#11 » 14:32:10, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:......... Problemet för dem verkar vara att det är absurt mycket folk som söker vård utan att vara i behov av den. Det är nog svårt att sålla.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Där skyller jag delvis på 1177.

Nästan oavsett vad småsak man är in och läser om står det att man ska kontakta vårdcentral, och om man då gör så får man frågan "Varför ringer du hit för det där?"

Sen finns det folk som är duktiga på att ringa helt på egen hand. En bekants exfru var, (är?), som fan på att ringa 112, hennes ungar har åkt mer ambulans än alla andra jag känner tillsammans tror jag och det är inget större del på dom. Munchausen by proxy, typ...
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Holger

#12 » 16:35:49, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Där skyller jag delvis på 1177.

Nästan oavsett vad småsak man är in och läser om står det att man ska kontakta vårdcentral, och om man då gör så får man frågan "Varför ringer du hit för det där?"

"För att det står så på 1177! Ska det inte vara så så får ni förbättra den tjänsten! Kan jag få hjälp nu?"
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tegian

#13 » 19:01:01, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Jo, helikopter finns inte överallt. Är det bara Göteborg och Stockholm?


Finns Ambulanshelikoptrar lite runt om i landet faktiskt. 2014 startade Värmland och Dalarna Svensk luftambulans där sedan flera landsting har anslutit sig till.

2014: Landstinget i Värmland startar helikopterverksamhet .

2015: Västra Götalandsregionen blir medlem i Svensk Luftambulans.

2016: Basen i Dalarna startas upp och Region Uppsala blir medlem.

2020: Region Norrbotten och Region Västerbotten blir medlemmar.

2021: Operativ drift av basen i Norrbotten.

2022: Operativ drift av basen i Västerbotten.

Regionerna Jämtland Härjedalen, Stockholm och Gotland har också Ambulanshelikoptrar med driver/upphandlar dom själva.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

marve

#14 » 20:52:24, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns också ambulansflygplan som används för att transportera patienter på långa avstånd mellan sjukhus och för att transportera organ för transplantation.

https://www.svenskt-ambulansflyg.se/

https://m.facebook.com/svensktambulansflyg
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Alrik

#15 » 21:58:25, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man behöver akutvård så fungerar de bra, har du något lite tveksamt som krävs lite mer utredning på så är de troligen värre.

Sambon jobbar sedan 1 månad på VC där de rings in otroligt många konstiga samtal. Grova drag är de 55-65 åringar som börjar bli slitna sen är de 20 åringar som ringer för att dom haft ont i halsen en dag och vet inte vad en halstablett är….

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, Loke, Sunne och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se