Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dra nytta av den höga räntan.

34 inlägg • Sida 3 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Stridis2

#31 » 17:50:53, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tittade mycket flyktigt på just guld för någon månad sedan. Som jag tolkar det hela så ska man nog inte se guld som en bra investering med hög avkastning, mer om man vill ha något (ganska) säkert och som inte är speciellt förgängligt. Kan vara bra att ha i händelse av krig eller andra problem. Ska man förvara hemma så är det i alla fall inte så känsligt för brand som kontanter (även om rån- och stöldrisken är lika stor). Så visst finns många fördelar med guld, dock är inte avkastningen en av dem. Men man får inte heller glömma prisskillnaden mellan köp- och säljkurs, ungefär som när man växlar valuta.
Kan tillägga att det har inte blivit några guldinköp för min del. Nackdelarna övervägde fördelarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



BM 4 ever

#32 » 22:10:54, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger bara : Volvo BM traktorer, där har man värdeökning. :cool:
Skämt åsido. Periodvis aktietradar jag dagligen med blandat resultat. Jag har provat att ha det som mer eller mindre heltidsarbete, men det är svårt att utvärdera resultatet då svängningarna blir minst sagt stora över tid. Idag måste man tjäna ganska mycket på sina aktier för att det ska vara försvarbart i och med att du får ränta av banken på dina sparpengar och staten snor ju faktiskt 1,09% av innestående kapitalet på ditt investeringssparkonto (år 2024) vare sej värdet ökar eller minskar. Man måste alltid väga in att bankräntan erhålls till en extremt låg risk. Aktieutdelningar och kursrörelser är minst sagt riskabla.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

krokodilen (trådstartaren)

#33 » 09:39:09, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite återkoppling då, öppnade ett fasträntekonto på Serafim genom att manuellt ange mitt SEB-konto. Sedan pyntade jag in lite deg via deras BG-nr med mitt nya kontonr som referens/OCR.

Funkade klockrent, bara att luta sig tillbaka och bli rik!! :uupps: :lmao:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

88ecr

#34 » 17:59:59, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt lite vad ni här diskuterar verkliga kostnaderna, ej enbart avsparkande kostnader. Har dessa månatliga kostnader, hur stora start, möjliga insättning samt lyft avgifter?

Hur som hälst, banken/instutionen, nåt skall di leva på även. Min bank här på finska sidan, andelsbanken, bjuder nog många alternativ, vad man vill, risk, branch osv.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Offside och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se