Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dra nytta av den höga räntan.

34 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 18:42:49, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja detta forum funkar ju till allt annat så varför inte även till finansiell rådgivning. Har genom åren aldrig handlat för pengar jag inte haft, båda min föräldrar har tyvärr ramlat av pinnen och därigenom lyckats skrapa ihop en hygglig buffert som jag nu tänkte sätta på ett fasträntekonto.

Inget knepigt i sig men sedan kommer vi till skapandet av kontot då allt sådan idag sker online.

Bäst ränta har ju de mera nischade bankerna/instituten vilket gör att det är nån av dem som kommer att få ta hand om summan i ett år i taget. Problemet jag fastnar i är några steg in i processen då de ber mig ange kontot i min bank och även logga in i min bank med bank-ID vilket ju inte känns så bra.

Kollade på Serafim Finans, Froda & Bluestep, likadant hos alla. Hoppar man ner 0,1% i ränta så dyker fler kända institut upp som tex SBAB men även där verkar upplägget vara detsamma.

Jag vill inte ge nån access till nåt utan jag vill ha ett nytt kontonr till mitt nya konto och sedan själv föra över avsedd summa. Insättningsgarantin har jag koll på.

Vad tror ni är det lurigt?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias_E

#2 » 20:27:54, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant är min tanke om att faktiskt boka rådgivning hos någon bank, egen eller annan, och prata om upplägget. Är väl med som med vanliga låneräntan, för de som tar sig tiden att sätta sig ner och prata med banken kan få lägre ränta den stora massan som tar den räntan som ligger när det är dags att lägga om lånen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

krokodilen (trådstartaren)

#3 » 21:17:23, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här känns ju inte superfräsch!

Bild

Initiera betalningsuppdrag i 180 dagar WTF!! :insomnia:

No way José!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 21:28:26, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som du först måste skapa ett vanligt lönekonto i din nya bank. Sen skapar du sparkontot med koppling till det nya lönekontot.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trigon

#5 » 21:39:00, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kände samma sak när jag skulle öppna konto på Serafim att jag inte var särskilt sugen på att logga in på min vanliga bank med bankID för att leta fram vilket uttagskonto jag vill använda. Jag ringde till dem och framförde mina synpunkter och tydligen gick det att klicka på rätt ställe under skapandet av kontot för att istället manuellt ange kontonumret till uttagskontot. Jag testade sen att sätta in nån tusing och ta ut en hundring utan problem. Sen satte jag in lite mer pengar, men har inte provat att ta ut nån mer gång än.
Sedan tidigare har jag konton på Collector, Santander och Hoistspar som jag använt i varierande omfattning beroende på vart räntan varit högst och hur mycket lösa pengar som funnits till hands. Dessa tre har fungerat utan problem för mig.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

BM 4 ever

#6 » 00:21:36, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med TS. Känns inte fräscht alls.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Simnil

#7 » 08:44:42, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av ren nyfikenhet, vad erbjuder dessa mindre kända institut för ränta nu?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Alrik

#8 » 09:08:17, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

0,1% högre än SBAB skrev Krokodilen.


Bild
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Holger

#9 » 10:27:37, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små, okända, vindiga institut är ett absolut no-go för mig. Vad har de i bakhanden/reserver/backup om något händer?
Ta ett personligt samtal på din bank, kan de inte erbjuda det, gå till en annan. Gå till en större bank.
Vi har väldigt många exempel på stora investorer/finansörer (Benko, Windhorst med flera) med mera som går i stöpet just nu. Har alltid undrat hur folk kan falla för dessa, när de redan SER oseriösa ut. Men jo, bjuds man på dyra kalas och tycker om att röra sig bland dessa "kändisar" så kanske det blir så.

Förresten: att tillåta andra institut/organisationer/tjänster att se dina kontorörelser och belopp
Jag kollar regelbundet i min Sparkassen-App (typ tyska Sparbanken) att det inte finns några sådana tillåtelser eller anknytningar. Dessa listas i appen. Vid något tillfälle skulle någon svensk mysko bank-tjänst få tillgång till mitt tyska konto för att man skulle få göra något (kommer inte ihåg vad det var). NOPE! Då sk!ter jag hellre i det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tortap

#10 » 10:46:06, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större bank? Det är problemet med banksystemet idag, de stora drakarna är helt sämst, och bara håvar in vinst på vår bekostnad. Gå till Avanza eller nån sån seriös nätbank istället.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Holger

#11 » 10:51:08, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men så är de stabilast i dagens oroliga värld.
"seriös nätbank" är (FÖR MIG) en motsägelse, men så är jag väldigt konservativ, särskilt om det handlar om mina pengar.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen (trådstartaren)

#12 » 11:06:30, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Små, okända, vindiga institut är ett absolut no-go för mig. Vad har de i bakhanden/reserver/backup om något händer?
Ta ett personligt samtal på din bank, kan de inte erbjuda det, gå till en annan. Gå till en större bank.
Vi har väldigt många exempel på stora investorer/finansörer (Benko, Windhorst med flera) med mera som går i stöpet just nu. Har alltid undrat hur folk kan falla för dessa, när de redan SER oseriösa ut. Men jo, bjuds man på dyra kalas och tycker om att röra sig bland dessa "kändisar" så kanske det blir så.

Förresten: att tillåta andra institut/organisationer/tjänster att se dina kontorörelser och belopp
Jag kollar regelbundet i min Sparkassen-App (typ tyska Sparbanken) att det inte finns några sådana tillåtelser eller anknytningar. Dessa listas i appen. Vid något tillfälle skulle någon svensk mysko bank-tjänst få tillgång till mitt tyska konto för att man skulle få göra något (kommer inte ihåg vad det var). NOPE! Då sk!ter jag hellre i det.


Det är väl Serafim finans som erbjuder bäst ränta på ett år men även mer "seriösa" aktörer ligger inte så långt efter som tex nämnda SBAB. Känner dock att om jag ska masa med detta och flytta pengar så vill jag ju ha dem där det bjuds bäst.

SEB som jag har idag vart helt ovilliga att diskutera en förhandlad ränta men så ses jag ju inte heller som helkund då jag löste villalånet för drygt ett år sedan.

Snackade med Serafim nu på morgonen och det verkar som att det går att köa en annan variant än inlogg på SEB precis som Trigon skrev innan. De menar på att man genom att verifiera sig med bankid och gå den vägen i till hänvisat konto eliminerar risken för fel i kontonr.

Tänk om man råkar få en siffra fel när man ska föra över pengar i denna mängd och de hamnar hos "Sickan på A-lags-bänken" :uupps: Då är man nog körd,,,, :snow:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#13 » 11:23:36, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brocc Finance 4,40 %
Serafim Finans 4,40 %
Froda 4,35 %
Multitude Bank 4,35 %
Bluestep Bank 4,35 %
SBAB Bank 4,30 %
Marginalen 4,30 %
SevenDay Bank 4,30 %
Borgo 4,30 %
Nordax Bank 4,30 %
Collector 4,30 %
Aros Kapital 4,20 %
Svea Bank 4,20 %
Ikano Bank 4,20 %
Qliro 4,20 %
Erik Penser Bank 4,05 %
HoistSpar 4,05 %
Northmill Bank 4,05 %
Coop Spara 4,05 %
Danske Bank 4,00 %
Swedbank 3,95 %
Nordea 3,90 %
Skandia 3,90 %
BIGBANK 3,80 %
Handelsbanken 3,78 %
SEB 3,77 %
TF Bank 0,50 %
PayEx Sverige 0,25 %

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#14 » 11:25:44, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte haft dom problemen med SEB.
Jag vet inte vad som är definitionen på helkund.
De konton jag har där har jag hyfsad ränta på.
Jag har inte heller några bolån.
Nu har ju jag en fond och börs portfölj, som har gått bra genom åren, och speciellt i år, + 11% sedan slutet av mars.
Att det är sedan slutet av mars är att jag då började ha mer koll hur det rörde sig.
Men gissa om jag fick hicka när värdet rasade med 60 kkr på några dagar.
Jag har köpt lite då och då, i en för länge sedan, av SEB, rekommenderad portfölj.
Lite köp då och då, aldrig stora poster. Utdelningarna har inte heller varit stora, kanske någon hundralapp.

Värdet på de äldsta delarna är +380%.

Så aktier/fonder kan kanske vara intressant?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Trigon

#15 » 11:33:13, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken för slarvfel med siffror vid uttag kan du nästan eliminera genom att göra som jag brukar göra och prova att ta ut ett mindre belopp först, sen finns ju det kontot sparat. Jag brukar såklart kolla och dubbelkolla siffrorna ändå även fast det fungerade förra gången, men då har man nog gjort vad man kan. Insättningarna däremot är väl knepigare om du råkar slå in fel OCR-nummer, det gäller väl iofs vanliga fakturor i lite större storlek också? Eller finns det nåt skyddsystem där? :klia: Dubbelkollar och trippelkollar man siffrorna har det inte varit nåt problem för mig hittills, man kan ju göra fler små insättningar på kanske 100 papp i taget om man är orolig så blir det inte så stor summa som riskerar att hamna i limbo, men antalet möjliga misstag ökar ju med fler insättningar. :svettas:

Nu när jag tänker på det så är det dock frågan om det är värt att jaga de där sista tiondels procenten? Visserligen litar jag inte på varken små eller stora banker egentligen, men de stora mer kända namnen borde ju vara något stabilare än små aktörer? Även om insättningsgarantin fungerar så omfattar den bara det insatta beloppet och inte den upplupna räntan har jag för mig. Förut när räntan var 1-2% var det kanske inte lika viktigt, men om du nu sätter in en mille på nåt konto så börjar ju räntan närma sig 30 papp efter skatt mot slutet på året. Skiljer det bara 0,1% i ränta så räcker det att ett litet sparställe kapsejsar en gång på ca 40 år för att den lilla förtjänsten man gör på räntan ska vara värt det även om man med insättningsgarantin får tillbaka insatsen så att säga. Den risken är ju omöjlig att bedöma, men 40 år är också en väldigt lång tid. :snow:

Jag får nog överväga att omplacera eventuella sparpengar nu efter denna eftertanke, eller kanske ta ut dem och köpa en traktor, då vet man iaf vart man har dem... :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P.Eriksson och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se