Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Blottlägga metall på spisramen?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 14:21:08, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick nåt psykbryt nyss och gick loss på spisen i rengöringssyfte. Jag har retat mig nåt år på att den svarta färgen på ramen börjat se tattig ut. Tänkte strippa av färgen på nått sätt & sedan glasblästra eller borsta ramen med nån trådig borste. När spishällen var ny så fanns det en ram i rostfritt som tillbehör för att matcha övriga rostfria vitvaror. Av nån anledning blev det fel här.

Problemet är att den svarta färgen sitter som berget och knappt går att skrapa av med ett vasst verktyg. Bläster tror jag inte på iallafall inte med ett medie som inte skada ytan under för mycket. Nån färgborttagare kanske men frågan är om den är skarp nog?

Bild
Bild

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



krokodilen (trådstartaren)

#2 » 16:23:24, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen kan man skapa trådar om allt när man har tråkigt en mörk december-lördag! :mrgreen:

Satte mig i klurarhörnan i 5minuter och då här blev det!
Bild
Bild
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 23:41:52, 09-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande färgborttagare så fungerar det ofta bra att lägga på papper eller trasor indränkta med thinner (vanlig billig cellulosaförtunning) och vira in det hela i plast (polyeten, som inte angrips av thinner) så att den inte avdunstar i förtid, sen väntar man några timmar och därefter är det bara att torka bort färgen.

Många färger löses också upp och krullar ihop sig om de utsätts för något starkt alkaliskt, t ex lut eller maskindiskmedel. Småsaker som får plats i diskmaskin brukar jag köra i diskmaskinen, sen stoppar jag den i slutet av diskprogrammet före första sköljningen och skrubbar bort de lösa färgresterna med t ex diskborste eller tandborste, vrider ev tillbaks programverket så den får gå ett tag till med diskmedelslösningen innan sköljning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM_640 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se