Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Köpa från USA.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 16:12:28, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickade efter från USA 8 December, väntar än på paketet, fast i tullen för en vecka sedan, frisläppt och fast i tullen igen i dag :uupps: Konstigt! Köpt därifrån för en 10-15 år sedan utan problem, är det julen som ställt till det eller har det blivit svårare att köpa därifrån?
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



torbjorn_forsman

#2 » 21:07:13, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade ut för ett USA-paket som fastnade i tullen någon månad för 3-4 år sedan. När jag beställde från samma Ebay-nasare i fjol, var det inga problem alls.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2 (trådstartaren)

#3 » 23:19:09, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att ordna sig, tullen i Sverige släppte paketet idag efter en dag. Att det skall passeras två tullar beror väl på att det kommer till första EU landet och där skall det kollas och så kommer det till Sverige och ny kontroll... Men hellre det än att det slinker in vapen och annat olagligt. Jul och nyårs helgerna är väl största orsaken till att det tagit över en månad så här långt.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

atlashjul

#4 » 01:06:36, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte nyligen på Ebay. minns inte men tog några dagar+,, iafa inom tiden som angavs som preliminär leveranstid. Men i Sverige går det ju sämre = Brings fel.. Men denna var international shipping registrerad.. typ direktleverans verkar det va då..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Murre o2 (trådstartaren)

#5 » 15:36:10, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paketet är fortfarande ett sorgebarn, på spårningen står det nu:
Wed 10 Jan
2:03pm
ARRIVED AT PICKUP POINT


Var den ligger är det fritt att gissa, DHL Tyskland är det som lämnat den spårningen, efter kontakt med dem säger de att det nu är post nord som har ansvaret... Post nord fick mitt godkännande att handha tullen för en vecka sedan så att de är inbladade är kanske inte en men jag har inte hört av dem sedan dess och när jag söker på deras spårning finns inte spårnings numret fast det kontaktade mig just med det spårnings numret för en vecka sedan. Ju mer kockar ju sämre soppa säger man och här är det tre kockar inblandade, UPS i USA, DHL och Post nord. Så en riktigt dålig soppa :sad:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

akkamaan

#6 » 17:43:42, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

USA och Sverige (antar även alla andra EU länder) inledde för ett antal år sedan ett fördjupat samarbete när det gäller kontroll av impprt/export varor. Både amerikanska postverket USPS och PostNord har fördjupat samarbetet vad gäller vad som skall kunna skickas samt kontrolleras. Innan allt detta påbörjads så tog ett normalt paket "7-10 business days". Nu är den tiden inofficiellt förlängd till 2-3-4 veckor speciellt i Jul-tider. Mycket pga av att onlinehandeln formligen exploderade under pandemin ochhar bara förtsatt öka sedan dess. Logistik terminalerna har inte anpassat sin kapacitet tillräckligt. USPS har byggt nya terminaler på ostkusten, framförallt i New York. då man börjat frakta internationella paket med lastbill till New York i stället för att flyga direkt från San Francisco CA till Europa. Det reducerar flygfraktvolymerna och just detta verkar inte ha påverkat ledtiderna nämnvärt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Murre o2 (trådstartaren)

#7 » 15:20:06, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fungerade plötsligt PostNord spårningen, fungerade inte igår. Och Pickup Point var den lokala affären här! Alla problem över tänkte jag och åkte dit för att hämta ut paketet. Men inte, väl där sade den ansvariga att hon inte kunde lämna ut paketet för att namn saknades i datorsystemet så paketet måste åka tillbaka :uupps: Hem och ringde post nord, talade först med en robot vilket var meningslöst, sedan 41 före i telefon kön... Men väl i kontakt med en människa så kollade hon och sade att visserligen saknade namn på köparen i datorsystemet men det fysiska paketet hade alla de rätta namn och adresserna så om bara personalen letade upp paketet så kunde de lämna över det. Om de inte ville fick de ringa de också...

Så tillbaka igen med ny kunskap, paketet letades upp men butiks föreståndaren sade fortfarande att hon inte kunde lämna ut det! Så hon fick ringa och stå i telefon kö medans jag väntade. Så småningom kom hon fram och knorrande fick hon till slut krypa till korset och ge mig paketet :grin: Så äntligen kom paketet som började resan 4 December fram till mig i dag 12 Januari, uppmuntrar inte direkt till fler köp från USA.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Offside

#8 » 20:27:53, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas paketet var värt besväret :vissla:
Den som väntar för länge har inte väntat på nått gott :mrgreen:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

magloman

#9 » 20:56:23, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mkt dålig erfarenhet av köp från usa när man får betala svensk moms direkt. Speciellt från ebay. Blev tvungen sluta handla där för några år sen. Det tog mellan 2-4 månader att få hem nåt. Vissa säljare sålde på det gamla viset och då gick det bättre.

Samma krångel med ebay från asien. Mest krångel när det kommer till sverige. Man betalar tull o moms sen kommer inget paket osv. Försvann många paket för mig i sverige.
Ska man handla från asien är det alixpress som gäller eller amazon.

Försöker bara handla inom eu sen några år. Går mkt bättre. England har blivit skit det med. Det ligger i svensk tull i flera veckor. Dyrt med massa avgifter hit o dit utöver tull o moms med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaniskogen och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se