Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Hur grundligt undersöker polisen fartkamerabild?

64 inlägg • Sida 1 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

krokodilen (trådstartaren)

#1 » 13:27:59, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snackade lite med grannens fru igår och lovade höra efter här då det finns mycket kunnigt folk här inne.

Gubben i familjen hade swishat förbi en fartkamera under helgen med företagsbilen, en pickup av nåt slag lite för fort och fick en blixt i synen tydligen.

Frågan kommer om bilden är tydlig nog att ställas till företagsledningen om vem som framfört bilen. Jag berättade att om bara chefen tiger så är det lugnt.

Till saken hör tydligen att firman (en mindre stålkonstruktionsfirma) har typ bara 8-10 anställda och de klurade på om möjlighet finns att identifiera de anställda via sociala plattformar etc. Firman har ju en Facebooksida där olika jobb och arbeten/arbetare presenteras.

Jobbar Harry Haffa på det viset och är det ens tillåtet för en trafikförseelse? :klia: Enligt GDPR, övervaknings/integritetslagar mm.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#2 » 13:43:15, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte riktigt.
Här är det så att den som står som ägare till bilen får "brevet". Naturligtvis.
Sedan är det upp till denne att antingen erkänna, eller ange vem som körde bilen vid tillfället, alltså vem bilen överlåtits till.
Frågan kommer att ställas "vem hade bilen vid det tillfället", men inte av polisen, utan av företaget.

Polisen har inget intresse i att leta via sociala medier, om det är det du menar. De går till bilens ägare direkt och det är upp till denne att reda ut det hela. Denne måste ju hålla koll på vem som har bilen och vad som händer.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

doc2

#3 » 13:44:56, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktig svar på din fråga. Men när det begav sig för några år sen fick hustrun brevet personligen till sig med bild. Körde den på mig registrerade bilen.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

krokodilen (trådstartaren)

#4 » 13:46:34, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det är i Tyskland men i Sverige är det väl föraransvar och inte ägaransvar på denna typ av förseelse.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#5 » 13:48:46, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Inte riktig svar på din fråga. Men när det begav sig för några år sen fick hustrun brevet personligen till sig med bild. Körde den på mig registrerade bilen.


Jo det förstår jag och det beror på att polisen kollar körkortet på dig som ägare och när det inte stämmer så kollar de körkortsfotot på frun/sambo. Om de går vidare till hemmavarande barn vet jag inte.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#6 » 13:50:35, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
doc2 skrev:Inte riktig svar på din fråga. Men när det begav sig för några år sen fick hustrun brevet personligen till sig med bild. Körde den på mig registrerade bilen.


Jo det förstår jag och det beror på att polisen kollar körkortet på dig som ägare och när det inte stämmer så kollar de körkortsfotot på frun/sambo. Om de går vidare till hemmavarande barn vet jag inte.

/C

Aha, ok, ja så kan det ju vara
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#7 » 13:51:54, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Jag vet inte hur det är i Tyskland men i Sverige är det väl föraransvar och inte ägaransvar på denna typ av förseelse.

/C

Jo, men om en helt vilt främmande människa lånar bilen har de ju ingen chans att hitta den som körde.
Därför skickar de det till ägaren och det är upp till denne att ta på sig ansvaret eller så betalar den som körde.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

tortap

#8 » 13:59:23, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gör ansiktsigenkänning mot körkortsbilderna. Så inte ens hemmavarande barn, utan det räcker att man är släkt. Kanske rent av de söker på samtliga körkortsfoton, lite osäker där. Om de tror sig veta vem som kört skickar de direkt till den, utan att passera bilägaren. Om du fastnat på bild kan du neka, då kommer en utredare att ringa och förhöra dig över telefon, neka och det går till domstol och du får ett straffföreläggande på samma summa som boten hade varit. Så om du har kört och de har bild på dig kan du lika gärna betala boten direkt.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

krokodilen (trådstartaren)

#9 » 14:10:00, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte detta handlar om att smita från böter utan risken finns för indraget körkort, han är osäker hur fort det gick, tydligen en landsvägskorsning sänkt från 80 till 60 några hundra meter. En stunds oaktsamhet helt enkelt. Frun i huset har inget körkort så det blir nog jobbigt för dem i händelse av träff och kilometrarna på fel sida marginalen.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 14:12:13, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen bör man ju också komma ihåg att det bara lär vara var tredje fartkamerabild som blir tillräckligt bra för att man ska kunna både identifiera föraren och läsa regnumret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen (trådstartaren)

#11 » 14:16:17, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är många osäkerhetsfaktorer här och jag förstår oron. Har själv åkt en gång men då enbart böter, sur väntan!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#12 » 14:20:27, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägaren får ett brev med förfrågan om vem som körde bilen. Får de då ett svar med lite svammel om att det var oklart vem det var som körde så släpper de det. Polisen kontrollerar bilden mot ägare och kanske mot närstående, sen går de troligen inte längre och det finns ingen skyldighet för ägaren att ange vem som körde. Möjligen skulle en energisk polis få för sig att kontrollera färdskrivaren om sån finns, då lär ju den som haft kortet inne åka. Och stämmer inte bilden med den som haft kortet inne lär det bli än mer problem.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ulf

#13 » 14:51:52, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att vara osäker på hur fort det gick känner jag till!
Jag har, peppar, peppar, bara en räserbot, -89.
Det låg en grön Saab 900 Sedan och sölade mellan Alster och Skattkärr. Låg halvvägs på vägrenen och vinglade i 75-80 km/h.
Så jag körde om, det är och har alltid varit otrevligt att ligga bakom sådana!
Det flöt på till strax innan Väse, då kom det en grön Saab i en rasande fart! Alltså, inte en V4! Upp jämsides och spade ut.
De frågade om jag visste hur fort jag hade kört, och ärligt jag hade ingen aning. Det var söndag morgon och väldigt lite trafik, så gissningsvis körde jag i en avslappnad takt. Det visade sig vara 111 km/h på 90-väg! Dom hade en tagning med traffipaxen, och inget minne för att klocka flera gånger, vilket kanske var tur....
Kunde ju kanske stämma, men det var inte så dyrt på den tiden, jag har för mig att det var dryga 600 pix!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bacon

#14 » 14:55:41, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med. Jag har också åkt dit en gång där troligen bilden blev för dålig. Fick ett brev där de frågade vem som körde bilen.
I en fungerande rättsstat behöver man inte vittna mot sigsjälv så jag svarade "jag vill inte svara på frågan, ha en bra dag." Jag tror det är viktigt att inte ljuga när man har med polisen att göra.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Berit

#15 » 15:16:24, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johan Niemi och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se