Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Skarva kopparrör som styrservo rör med gänghylsa.

106 inlägg • Sida 7 av 8
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

nixs

#91 » 21:55:01, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:nix du kan va ett påhitt. jag tror min svetslärare vet vad hon snackar om ,hon har vart svetschef i 40år :)


Wille, det står inget om halvlicens på vuxenutbildningen du länkade till. Om man kallar det halvlicens så är det för att det skall låta bra för sådana som int kan och som sitter i åtgärdsprogram för att det skall kännas bra för dem som går utbildningen. Man kan säga att man sockrar erbjudandet för att det skall verka bättre än det är helt enkelt. Jag antar att du har gått denna utbildning? Och att det var ett av alla de åtgärder du pratade om i tidigare trådar och att du trots detta inte har något arbete eller några större färdigheter? Att stå och svetsa i ren plåt med en svets som någon redan har ställt in, sträng efter sträng kan man nära på dressera en schimpans till att klara av!

Du kan inte visa upp något som helst bevis för något av dina påståenden och är så långt ifrån verkligheten stundtals att man tror du är på LSD-tripp, ångmaskin som har flera tusen bars tryck i kopparrör? Inte ett enda foto eller annat som visar på något verkligt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



dimorep

#92 » 22:00:35, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille hur ska du ha det? För här är något som inte stämmer. :!:

1. I början av tråden så var din frågeställning (förutom kopparröret..) hur du skulle göra för att kona ett rör samt vilket/vilka verktyg som krävdes.

2. Sen skriver du att du konat många bromsrör, då borde du veta vilken typ av utr. som du använt / ska använda dig av.

3. Sen (enligt bild) så är det helt plötsligt banjonipplar / kopplingar det handlar om och då finns där inga konor längre.

:???: :???: :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jos4561

#93 » 22:00:38, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

din komun kan inte utfärda svetslicenser.
du kan ha avlagt ett poängbedömt kunskaps prov men det är ingen licens och i praktiken värdelöst papper. har du ett allmänt kursintyg så smäller det lika högt.
då är det bättre vid en ev intervju att säga att man har gått en 15v kurs i svets grunder och låta det vara med det.
jag har läst igenom kursplanen och det finns inte ens en antydan till licens skrivet i den.
utbildningens mål och kravspec är miltal ifrån en licens utbildning.
jo tänk att jag vet endel vad det handlar om, jag har faktiskt varit lärare på en licens utbildning.
för nybörjare, minsta kurs tid 9 månader men förlängdes alltid till minst 12 då kunskaps nivån inte hunnit upp.

det existerar inget som heter halvlicens. punkt. så är det bara.

färdig diskuterat.

nej.


inte en chans.


shhh!.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Håkan.E

#94 » 22:00:44, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

nixs

#95 » 22:05:01, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:din komun kan inte utfärda svetslicenser.
du kan ha avlagt ett poängbedömt kunskaps prov men det är ingen licens och i praktiken värdelöst papper.


I och för sig är det inte helt värdelöst om det är kris! Man kan nog använda det som dasspapper :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jos4561

#96 » 22:11:16, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

retar mig som fan att dom lurar ungdomarna att tro dom fått nått av värde och åstadkommit nått, som dom kan ha lagt själ och hjärta i och som sen blir ratat på en arbetsplats. sen står ungdomarna där med sitt papper som skulle öppna arbetsvärlden åt dom och undrar vad som hände... och en utbildare har stoppat fickorna fulla med skattepengar......
ett j-vla sätt helt enkelt.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

nixs

#97 » 22:13:35, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:retar mig som fan att dom lurar ungdomarna att tro dom fått nått av värde och åstadkommit nått, som dom kan ha lagt själ och hjärta i och som sen blir ratat på en arbetsplats. sen står ungdomarna där med sitt papper som skulle öppna arbetsvärlden åt dom och undrar vad som hände... och en utbildare har stoppat fickorna fulla med skattepengar......
ett j-vla sätt helt enkelt.


Har haft duktiga killar som gått svetsutbildning och fått sina licenser på verkstad jag jobbat på och de har tyvärr inte kunnat annat än att dra strängar. Jag som inte var anställd som svetsare gjorde bättre jobb än dessa vuxenutbildade individer.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jos4561

#98 » 22:18:21, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo och felet ligger hos utbildarna inte hos eleverna som inte kan avgöra förns efteråt om dom vart lite lr mycke lurade.
var en av anledningarna att jag slutade som lärare då det kom en ny "läroplan" som jag inte kunde följa med berått mod.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

wille_89_ (trådstartaren)

#99 » 22:18:36, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom skickade in dom bra svetsarna som ja gjorde så fick inte bild på dom :(
vi skulle fått hellicenser men dom ville spara in på pengarna och ordnade ist med halvlicenser, sop mjag sa att man skickar in för bedömning där dom sågar isär svetsarna mm och kollar hållfastheten. så de va inte alls nån oseriös kurs, jag anser iaf att jag fått me mig mycke av den kursen.
nej de står inget på sidan om de nä. ring så får du höra de då.

sen fick vi ställa in svetsar och allt sånt själv så de va inte bara att köra.
hittar inte infon om trycket men monotub pannorna kunde tåla tryck över 1000 bar i trycktesterna orkar inte disskutera de när jag bara får mothugg :)
ang att jag har konat många bromsrör JA de kan en shimpans tillome göra ;) alltid samma verktyg och samma princip. lånade skolans när jag gjorde de så har inga egna sådana grejer :wink: hydralrör med 8mm rör är en HELT annan sak som man inte ofta gör de var DÄRFÖR jag frågade de i den här tråden i ödmjukhet :) fast nu orkar jag inte bråka med er mer ni bara forts ösa taskiga kommentarer fast jag är öppen och bestämt mig för att göra de ni sagt med banjokopplingar och lödningen.
tack för hjälpen iaf.

kör på banjokopplingarna och tar bilder på lörd för eran skull så ni får reda på aktan ni vill ha. undrar nu om de verkligen är banjokopplingar orginal utan tror de är med bara nipplar. aja de borde nog gå med banjo ändå,
iaf enligt bilden ja visa de är ju samma modell men dom verkar ha flera olika hydralrör till samma modell,. Konstigt tycker jag.

kör på banjokopplingar och hydralrör :)
Senast redigerad av wille_89_ 22:41:04, 01-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#100 » 22:43:51, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... jag har ingen direkt koll på alla kopparrör och tålighet. men jag vet att man anv de i högtrycks applikationer titt som tätt så de ska väl inte vara största faran om man får rätt rör. ...

Det var ju just det där med "rätt rör".
Om vi tar det så här då:
Kopparrör som verkligen är godkända för högtrycksapplikationer är ungefär lika sällsynt som buteljerad torkad apskit. Du hittar INTE några såna rör överhuvudtaget på ställen som Biltema, Jula, med mer.
Men det kan ju finnas rör av koppar som håller för ändamålet men är dom inte klassade så VET man inte att dom håller.


wille_89_ skrev:... jag vet att bränsle tryck är 3 bar. nu är de inte så att dom bara tål max 3-4 bar man anv kopparrör i bränsleledningar för att de inte rostar och är tåligt :) kopparrörena tål betydligt mer ex 127 bar som nån sa här. ...

Som jag skrev tidigare nånstans så tål dom mer än 3-4 bar, dom är säkert godkända för ex vis 10 bar med säkerhetsfaktor 3 (gissar, det är bara ett exempel). Då ska dom klara 30 bar utan säkerhetsmarginal.
Men bara det att det inte ens finns nån spec på vad dom klarar betyder att det inte är lämpligt att använda dom till högre tryck än bränsletryck.
Rör som ska klara höga tryck, dom finns det specifikationer på!


wille_89_ skrev:... om kopparrörena 0.8 x8mm bara tål 16 bar vid 120 grader så kan jag ju såklart inte använda dom,låter lite extremt klent då man använde kopparrör i ångpannor förr uppmot 60 bar och flera hundratals grader. var de bara vid kallt vatten vätskor som rörena klarade 127 bar? ...

16 bar / 120 gr var inte vad dom tål, det var nån norm som föreskriver att dom ska klara det (orkar inte bläddra tillbaks och kolla nu).
Men det var 127 bar vid kalla (rumstemp) vätskor.
Lär dig att läsa vad det står för fan! :grin: (skrivet med glimten i ögat!)

Ang 60 bar/flera hundra grader så handlar det bl a om vilken legering det är (det är skillnad på koppar och koppar) och det handlar om materialtjocklek och dessutom om vibrationer (koppar är känsligt för vibrationer).


... robban, kunde man böja dom där rörena på lantmännen i 90 grader? ...

Ja, åtta mm hydraulrör från LM kan enkelt kallbockas med en sån här:
http://www.jula.se/rorbojartang-199406
Tveksamt om den klarar tio mm rör eftersom den är avsedd för mjuka rör men den klarar åtta mm hydraulrör. Been there, done that!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#101 » 23:17:41, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok :)
ang 127bar vid kallt tryck ,vad tål dom vid ca 90 grader då i tryck som oljan är varm ^^? ska ha 8mm rör ja

men banjokopplingar ska alltså passa på de flesta hydral servo anslutningar på bilar ^^`?
Senast redigerad av wille_89_ 23:21:04, 01-11-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#102 » 23:59:59, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:ok :)
ang 127bar vid kallt tryck ,vad tål dom vid ca 90 grader då i tryck som oljan är varm ^^? ska ha 8mm rör ja ...

Det finns ju ingen uppgift om det så det vet vi ju inte.


wille_89_ skrev:... men banjokopplingar ska alltså passa på de flesta hydral servo anslutningar på bilar ^^`?

Det går nog säkert alltid att få till eftersom allt som behövs är en banjoskruv med passande gänga och den finns väl oftast redan från bilen. Sen brukar det oftast finnas banjonipplar för de flesta skruvdiametrar.
Banjo används framförallt när man behöver väldigt låg bygghöjd men det är ju inte alltid det går att använda låg bygghöjd heller. Det kan ju så att säga bli för mycket av det goda.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MagnusS

#103 » 00:13:05, 02-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:hitta styrväxel med bilder på rörena sålänge iaf trill vw polo-98. lägger ut dom så länge till jag tatt bilder på lördag.
Bild


Precis en sån jag bytte på i somras som jag skrev om här.

Inga större problem att byta på plats om man är lite flink i fingrarna och hydraulfirman fixar nya slangar på ett kick.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

wille_89_ (trådstartaren)

#104 » 02:25:14, 02-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok va bra då har allt löst sig då tack för hjälpen :) beställer rätt då när jag kollat vad de är för nippelgänga
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

R.Eriksson

#105 » 09:33:11, 02-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

är du från uddevalla så gå till kjell på vikens maskin så fixar han slang eller rör till dig :razz:
R.Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:05:08, 03-04-2012
Ort: Dalsland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se