Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Ångmaskin Bygge Teori

424 inlägg • Sida 2 av 29
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#16 » 16:04:42, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har nu en färdig skiss på ångmotorn, alltså compaund motorn, med högtrycks ångmaskinen är lätt att bygga. huvudsaken i ångmotor/rotorn är att hålla ångan tät när den expanderar nåt som många hade svårt att lyckas med när ångrotationsmotorerna kom. men en lamellmotor ska vara tät vad jag läst.
Bild
säg vad ni tycker om skissen. om någon vänlig själ i framtiden skulle vilja hjälpa mig att bygga prototypen hade de vart mycke hjälpande. jag har inte maskiner och erfarenhet att bygga nåt sånt här. iaf inte rotorn, ångmaskinen tror jag att jag kan fixa.

1. ångan går in i högtrycks sidan och expanderar ner till 0.05 bar då avgasporten öppnas samtidigt börjar ny ånga strömmas in/öppnas av en kolvslid när andra vingen passerat inloppet och hjälper den expanderade lågtrycksångan tryckas ut, en backventil hindrar HT ånga strömma bakvägen. ett problem är att lamellerna kyls och måste värmas upp, som i en counter flow maskin. därav införandet av likströmsmaskinen. men själva väggarna i huset håller samma värme alltså termodynamiskt possitivt, behöver inte kylas/värmas upp.

säg va ni tycker problem och lösningar man kan göra på motorn :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#17 » 16:42:04, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte lite "kompression" i mitten av expansionscykeln? (när rotorn är vriden 90° mot hur de står på skissen?)


Menar inte att du ska skrota din i de, utan funderar bara......Har du tittat något på teslaturbinen? Relativt enkel konstruktion och fri expansion utan ventilmekanism! (och bra verkningsgrad om den är rätt utförd och får arbeta på rätt sätt...)

wiki-länk...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teslaturbin
...mer utförligt beskrivet på engelska...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_turbine

...visar lite delar på en hemmabyggd...
http://www.youtube.com/watch?v=YN_MXc4el8w
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 01:30:00, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollade en del på tesla turbinen, intressant, tror jag fick liten hum om hur de fungerar, dock var de en ångmotor som går med kolvkraft och vrid som en vanlig ångnmaslin jag eftersökte att bygga , med "kolvtyp" fast ist då med blad, som andra rotationsångmotorer,
skulle nog bli lite svårt för mig att bygga turbiner som varvar 10 000 tals rpm och att matcha de till drivning.
kan jag komma upp i över 35 % verkningsgrad som mina beräkningar utgjorde så tycker jag att jag lyckats riktigt bra.

ang skissen så är ju avgasporten alltid öppen enär bladet/lamellen öppnat avgasporten. avgasporten är ju alltid öppen så länge som expasionen slutförst och påverkar då inte den nya expansionen på högtryckssidan med den andra lamellen
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 05:07:26, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hittade en färdig pump :) eller animation :) tror inte de skulle vara så svårt att bygga en sån här, specieltl med bara en vinge :)
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#20 » 08:17:43, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 00:48:24, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag får resurser till fräs och svarv så tänkte jag bygga en sån här lamell motor :) eftersom de inte finns sådana stora vad jag vet.
eller finns de? isf kanske man skulle kunna modifiera en sån stor lamell motor och driva en bil direkt=?

Men vart tusan ska jag få tag på en 2 cylindrig motor med långt slag minst 100 mm, en bil har typ 80-90, vill ha rejält med vrid, kommer nämligen inte hitta nån motor med större än ca 500cc per cylinder så därför msåte jag ha långt slag.
daimler och stanlys ångmaskiner i deras ångbilar hade 12cm slag 150hk på max varv och vrid på 2200 ib ft eller hör och häpna.
3000 NEWTONMETER 3000 de är mer än 15 gånger så mycket som en vanlig bilmotor på 110hk. hittade intressanta bilder.

men tror ni de kan räcka med en vanlig bilmotor på 90mm slag? vill ha minst 2000 nm i min bil, skulle kunna dra 10 st lastbilar med en liten clio :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lmao:
hittade lite bilder på stanley steamer :) jag läste om en som byggt om en bussmotor till steam engine, med 500hk och var så rkaftig i hans bil så i 110km /t så spann den på bakhjulena pg a vridet, borde legat runt 10 000 nm om man jämför med dobles som var på 2 liter och hade 150 hk och 3000 nm, en bil med 10 000 nm, de är väl som 5 lastbilar :grin: :uupps: :uupps: :uupps: nä nu får ja slut trigga mig sj blir bara mer o mer kär i ångmaskiner och vill börja bygga direkt :sad:


Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 01:03:36, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

The engine is of the final Williams’ design; four cylinder in-line with poppet valves, sliding cam with 4 forward and 1 reverse cam grinds. These were all high recompression uniflow engines with a patented pressure relief valveinto the steam chest. Extensive tests show an 8 pound water rate. When the engine is in the lower cutoff mode without the auxiliary exhaust valves open it was titled the “Williams Cycle”.
The final design was single acting cross head uniflow. This is seldom done by other steam engine designers. The cross head feature made the engine taller and more complex, however it had the advantage of keeping water out of the crankcase.

The basic Williams’ engine designs used high recompression uniflow engines,meaning that one third of the exhaust steam remained in the cylinder after the rest of it had exhausted through the exhaust ports. The clearance volume was designed so that thissteam was recompressed to boiler pressure. The original patent claimed that the recompression to boiler pressure raised the temperature several hundred degrees higher than incoming steam and thus there was an added efficiency. People have been arguing about this ever since. It appears to follow Professor Stumpf’s design work.

The Williams’ construction methods are well thought out and worth copying. The problem with a poppet valve steam engine is that the valve faces are on different planes about ¾” apart. This is because the intake valve is above the port going into the cylinder and the auxiliary exhaust valve is below the port. The problem was solved by bolting a short cylindrical piece onto the head.

making the effective head an inch or so below Williams 105 Victress steam enginethe top of the block casting. This way both the head casting and the block casting can be made with flat mating surfaces. The plug has two steam passages milled into it with a ball mill, thus leaving a very small clearance volume. The pressure relief valve, which was the big secret

ingredient of theWilliams engine and one they did not disclose is merely a small spring loaded poppet valve that opens when recompression pressure is higher than steam chest pressure. Richard French told me that when the car Williams 105 Victress steam engine was accelerated from a stop sign, it started in full cutoff and counter-flow with the auxiliary exhaust valve cam engaged.

When the car got across the intersection it was shifted into straight uniflow by disengaging the exhaust valve and engaging a shorter cutoff intake cam. At that time it would produce much more power and spin the wheels. He said that when the throttle was opened at 60 mph the wheels would spin. The car has over 5,000 miles on it.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#23 » 04:07:57, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hittade på ebay i dag harley davidsson cylindrar dessa borde va perfekt för ångmaskinen :) de är på 1000cc per cylinder borr på 80mm och slag på 110mm :) perfekt för vrid och cubik. tror ni de skulle va svårt att modda på en sån cylinder på en vanlig bilmotor om man kapar loss fodren? cylindrarna kan isoleras då man bara kapar loss kylflänsarna. funderar på om man skulle kunna köra med harley kolven i bilmotorns vev om man moddar pinnbulten, svarvar om den :)
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#24 » 09:00:18, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du rensa cylindern från flänsar så kan du lika gärna utgå från ett cylinderrör.
Kika i länken efter lämplig dimension.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... RPXGEnWOnw
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman

#25 » 10:08:58, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skrota nån beg hydraulcylinder. Vissa klarar ju höga tryck. Vet inte hur högt tryck det ska klara men går ju förstärka upp
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Zukram

#26 » 11:47:04, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte du använda vevpartiet från en bilmotor och bygga nya cylindrar på det alltså?

Har du isåfall funderat på en folkamotor?
Du behöver två cylindrar med dubbla volymen mot de andra två och en vev med 180 graders vinkel mellan cylindrarna för att simulera dubbelverkande kolvar.

Eller tänkte du bygga dubbelverkande? Största problemet som jag ser med det är att motorn blir väsentligt högre.

Bor du i närheten av Sundsvall kan jag hjälpa dig med en del maskinbearbetning. Hjälper du mig bygga min smältugn kan jag hjälpa dig gjuta huset till lamellmotorn också.

Hydraulkolvar arbetar med tryck mellan 100 och 300 bar, så köper du ämnesrör för sådana skulle jag vilja säga att du är i mål. Att tillverka själva kolven blir kanske knepigare. Iof borde du kunna använda färdiga dubbelverkande hydraulkolvar, men de kan vara lite kluriga att hitta. Du behöver även droppsmörjning med lubrikator.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#27 » 11:50:46, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 100 bar max tryck i hårt lastad bensinmotor.
Lite över 100 bar i dom tuffaste ångloken.
Behöver inte förstärka en hydraulikcylinder.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ord bind

#28 » 00:56:32, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reningsverk och pappersbruk använder stora lamell maskiner som dyker upp på skrotarna då och då.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

wille_89_ (trådstartaren)

#29 » 04:43:40, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind skrev:Reningsverk och pappersbruk använder stora lamell maskiner som dyker upp på skrotarna då och då.

allvarligt? för vilka tryck då=? inga lamell motor med bara 1 till 2 vingar väl? som skulle klara ångtryck på 2 bar?
om du kan skköpa en motor för 1000kr får du pengar av mig :)?

hydralrör t cylindrar? ja men hur ska jag fäste de svetsa=? är de inte lättare med bara köpa 2 harley cyllar och fixa en kolv som passar?
men de klart färdiga kolvar på en vev i motorn hade ju inte vart fel men hur tusan ska jag få tag på en bilmotor med över 100 mm i slag?
en harley cylinder med kolv så behöver jag ändå en vev med mer slag :( motorn med mest slag jag vet är b23 med ca 96mm slag kanske duger?

saken är att jag behöver cac 12cm slag pga av att kunna ytnyttja tryckfallet från ca 50 bar ner till 0.5 bar eller något sådant. vet att de typ inte går med bara en cylinder utan att man måste ha en lågtryckcylinder men de går att lösa med en mega brred cylinder från ett hydralrör eller nåt som ni säger? men hur ska jag fäste cylinder locket på ett hydralrör, genomgående topp bultar rakt ner i motorblocket?

-de vore ju lättast 2 st lika stora cylindrar som ja nämnde ovan 2 st harley cyllar på 1000cc vardera med passande kolv moddade i sina kolvbultar att passa en bilvev. med långt slag.

-harley cyllarna har ju redan bult hål för infästning i ex motor lcok om man svar ett motorblock ändå ner till cylinderfoten.

kan någon skicka bild på en sån här stor lamell motor :) hadevart intressant. tänk vilken otrolig verkningsgrad man brode kunna få ut om nu en snubbe kunde få ut 50% ur sin rotariska ångmotor från finland med wankel princip.

Zukram skrev:Tänkte du använda vevpartiet från en bilmotor och bygga nya cylindrar på det alltså?

ja precis. svarva ner till foten. på med harly cyllarna sen efter man moddad kolv bult en till att passa bil veven.

Zukram skrev:Tänkte du använda vevpartiet från en bilmotor och bygga nya cylindrar på det alltså?

Har du isåfall funderat på en folkamotor?
Du behöver två cylindrar med dubbla volymen mot de andra två och en vev med 180 graders vinkel mellan cylindrarna för att simulera dubbelverkande kolvar.

Eller tänkte du bygga dubbelverkande? Största problemet som jag ser med det är att motorn blir väsentligt högre.

Bor du i närheten av Sundsvall kan jag hjälpa dig med en del maskinbearbetning. Hjälper du mig bygga min smältugn kan jag hjälpa dig gjuta huset till lamellmotorn också.

Hydraulkolvar arbetar med tryck mellan 100 och 300 bar, så köper du ämnesrör för sådana skulle jag vilja säga att du är i mål. Att tillverka själva kolven blir kanske knepigare. Iof borde du kunna använda färdiga dubbelverkande hydraulkolvar, men de kan vara lite kluriga att hitta. Du behöver även droppsmörjning med lubrikator.

/m

folkmotor har jag med tänkt på men tror inte den klarar vridet på ca 2000 nm. och slaget på folka motorn på 2 cyllar är cirka 76 mm i slag de är för lite.

Zukram skrev:Tänkte du använda vevpartiet från en bilmotor och bygga nya cylindrar på det alltså?

Har du isåfall funderat på en folkamotor?
Du behöver två cylindrar med dubbla volymen mot de andra två och en vev med 180 graders vinkel mellan cylindrarna för att simulera dubbelverkande kolvar.

Eller tänkte du bygga dubbelverkande? Största problemet som jag ser med det är att motorn blir väsentligt högre.

Bor du i närheten av Sundsvall kan jag hjälpa dig med en del maskinbearbetning. Hjälper du mig bygga min smältugn kan jag hjälpa dig gjuta huset till lamellmotorn också.

Hydraulkolvar arbetar med tryck mellan 100 och 300 bar, så köper du ämnesrör för sådana skulle jag vilja säga att du är i mål. Att tillverka själva kolven blir kanske knepigare. Iof borde du kunna använda färdiga dubbelverkande hydraulkolvar, men de kan vara lite kluriga att hitta. Du behöver även droppsmörjning med lubrikator.

/m

nej enkelverkande. jag tror nog jag köper en färdig lamell motor från reningsverk verkar omöjligt att svarva en sj, speciellt lamell spåren :(
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#30 » 04:45:45, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

är de denna lamell motorn ni menar finns på skroten från pappersbruk :) isf vill jag veta vilka skrotar
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se