Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Ångmaskin Bygge Teori

424 inlägg • Sida 28 av 29
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#406 » 10:25:04, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Inte mycket energi kvar i en vedhög som legat oskyddad för regn o annat 4, 5 år.

Knappt värt att elda med. Även om det är gratis.

Frågade en polare vad som hände. Ja sa han, allt som bryts ned, ger värme, fast i små mängder över tid.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Blockstens trollet

#407 » 15:22:47, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ända sättet ved med snö is är plast bunka ligga 24 Tim det går direkt ved om den blir. Varm och utrymme i pannan där veden äldas håller kvar rökgaserna värme utrymme har köpt ved som är blötare än direkt veden från skogen men fungerar ej skall de fungerar måste den fläktas upp i temperatur och ha värme utrymme förbräningen men sur ved köpt går inte för mycket vatten få bort ens med den metoden.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Magnus Norgren

#408 » 08:18:02, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och klickade runt på Youtube och får se att det bor en Wille_89 i Brasilien också, dock har han kommit från ritbordet till att bygga sina vilda idéer! :grin:

https://youtu.be/bfGjIUeZR7g
.....................................................................
TEA20 -48, BM 430, LM 840, Kockum 836, FMG
470, Snow Trac, Ransomes Triple X-18, Atlas Copco VTD4

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Magnus Norgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:59, 19-11-2009
Ort: Sveriges mitt
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
LM 841
FMG 0470
Kockum 836
Ferguson TEA-20
Yanmar 1610D
Snow Trac

wille_89_ (trådstartaren)

#409 » 11:56:14, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för inspirationen detta löser ju problemet med nästan allt, använda drivaxeln DIREKT som svänghjul, med kapslade kullager löser man ju problemet med smörjningen, och all ånga som läcker förbi ringarna går ju direkt ut i luften och orsakar ingen kondens i nåt vevhus då inget vevhus finns :buga: tyvärr så blir de ngo svårt bygga ev vev helt från scrats som moddas in i drivaxlar, och km på att differentialen behövs ju på kronhjulet.

-nu har jag fått jobb och kommer börja få in massor med pengar och vill ta upp mitt bygge, finns de någon i närheten av vänersborg som skulle kunna hjälpa mig som har fräs och svar då jag behöver svarva och fräsa en del saker för att lyckas, pannan kommer bli enkel, ska vara ett bockat 40mm avgasrör som en stor fjäder liknande Kombi monotub panna både oljebrännare och ved eldad, pannan blir enkel att bygga, kommer ha en ångtrumma som buffert för brett arbetsområde :smile:
-min panna har dock ett rör i mitten och ett rör runt monotuben, så gaserna tvingas förbi de smala utrymmet o hc bättre verkningsgrad på pannan ernås , likt en eldtub panna i ett lok där gasenra tvingas förbi rören i trångs utrymme, dessutom är det underförbränning på pannan , samma som doble använde :buga:

får nog köra på min ide med VTX 1800 chopper motor som ajg tat vev stake och cylinder ifrån som högtryckcylinder och sen monterar detta på en Copco kompressor block där jag använder högtryckcylinder från choppern och lågtryckcylindern på copco blocket som lågtryck cylinder, de byggs som en boxer med VTX veven alltså 180 grader mellan arbetstakterna. lågtycken som likströms med en avgasventil som kan reglera , fyllningen i lågtrycken och högtryck cylindern med olika kamnockar för variabel fylning, detta blir nog enklast och mest effektivast, med små fyllningar borde jag kunna få verknings grad över otroliga 20 % iaf då är de bara att åka och fråga om jag kan få copco kompressorn snart , sen en verkstad där någon kan hjälpa mig, kan betala hyra o sånt om de behövs.
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#410 » 13:38:45, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer få min första lön nu, jag har tänkt börja inhandla grejer :) har målat en skiss på ångmaskinen av en kawasaki VN2000 Vulcan motor. men jag har tänkt en del, de lättaste blir att bygga en encyldrig dubbelverkande uniflkow jag slipper krångel med flera cylindrar och vevar hit o dit, bara o svetsa på kronhjuldrev på veven som går till ett lika stort drev på diffen som i sin tur redan är kopplade till vevaxlar och allt, dubbelverkande ger mig arbetstakt varje 180grader iaf, inte optimalt men de kommer nog fungera så fort de rullar lite, nån slags start motor kan kopplas till en kuggkrans på vevaxeln om man skulle få stopp i TDC, vid låga cutoff på 5% skulle jag kunna nå verkningsgrad på över 20% enligt de flesta data som byggt om 2 takts dieslar med avgasslitsar i mitten och vanliga tallriksventiler, så de är inte illa med vid hög och medel-last blir verkningsgraden dålig men som ni säger verningsgraden dödar bara projektet behöver inte va state of the art ångmaskin till börja med.

-om ja vill kan ja alltid senare koppla på en lågtrycks dubbelverkande cylinder som inte alls är avancerat att bygga då får ja dessutom arbetstakt varje 90 grader och kan starta i alla lägen och får mer effekt,
-har tänkt anv kondensor, av
-nån slags ac pump kyl elementet som normalt anv i bil skulle kunna kyla ångan,
-ett tvärstycke kan byggas av nån kolv och cyl till nån motorcykel, kolvstången vanlig gjutjärnsstång,
-2st ihopsvetsade kawasaki VN2000 kolvar, slaget är mycke stort dessuom på 12.5 cm och borr 100mm, så jag kmr få bra med expasions förhållande att utnytja ångan,speciellt när jag tuffar landsväg :smile: kolvstångskistan tätas i en tätbox med bomulssnören som används i alla tider med ångmaskiner, fungerar O ringar tror ni för ca 40 bar? kolvarna kan även behandlas med teflon platta för att inte värmas och kylas,.
-antingen används orginal cylindern eller ett hydralrör som ni tipsade blir nog bra, ventilerna måste ju lösas på nåt sätt nån slagstallriksventiler.
en enda försjutbar kamaxelmed nockar på båda sidor, konstruktionen blir relativt enkel förutom tvärstycket kolvstången o kolvarna o de som ska svetsas ihop, jag slipper sne slitage på cyl loppet dess och får en lång livslängd,
-även problem med olja i vevhuset löses då de är tvärstycke :) mättad blöt ånga smörjer utmärkt annars lite olje inblandning i ångan med dropsmörjning.
-kolvarna är aluminium så de rostar inte :buga:
-pannan utgörs av avgasrör ca 30-40mm breda 2mm tjockväggiga avgasrör, behöver inte så många slingor i varv då, tar några extra min att starta upp men de inga problem :) kombipanna med vedeldning och oljebrännare, som bilden ovan. nu ska ja börja inhandla saker snart, och leta upp nån verkstad som vill hjälpa mig med maskinbearbetning. så fort jag nu börjat komma igång med delar o allt så startar jag ett projekt i verkstaden på riktigt. pannan bygger jag sist. Ni får gärna komma med tips på allt för jag kmr behöva hjälp, jag bor i vänersborg typ vargön
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#411 » 22:46:37, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

behöver lite hjälp här hallå :( vad ska jag anv som kolvstång? järnstång av stål? smidad? hur bred måste den vara, tror doble hade runt 1cm bred, o den höll för de 3000 nm, o va tycker ni om motorn, nu har ja ju börjat seriöst me detta, och tänker komma igång, blir att inhandla en kawasaki motor till börja med, vad kan jag använda som tvärstycke? en 100cc kolv och cylinder? jag hitta en bra och enkel tätbox för kolvstången vad tror ni, med strips menar de bomulssnören? för detta har jag läst användes i dessa tätboxar, är det lindat runt då flera varv och sen pressat som i beksrivningen, för förstår ritningen :) tror ni den är lätt och bygga den ser enkel ut iaf, eller tror ni O ringar är bättre? klarar de trycken?
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

MN

#412 » 06:52:39, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på gland(er)tätning, boxtätning så ser du att det ör lite mer spännande material än "bomullssnöre" man använder

https://www.klinger.se/wp-content/uploa ... xp_WEB.pdf
https://slideplayer.se/slide/12785428/

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rospigg

#413 » 07:51:40, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kolvstång från en hydraulcylinder bör vara lämplig.
O-ringar är nog kolossalt olämpliga i sammanhanget, det är glandertätningar som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

wille_89_ (trådstartaren)

#414 » 09:00:15, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Sök på gland(er)tätning, boxtätning så ser du att det ör lite mer spännande material än "bomullssnöre" man använder

https://www.klinger.se/wp-content/uploa ... xp_WEB.pdf
https://slideplayer.se/slide/12785428/

MN

grafitfläta. Intressant ska försöka inhandla detta. Gratinerad asbetspackning eller hampa av snöre eller rep står de i hermods ångmaskiner . Alltså asbest snöre?
här hittade jag , själva glandtätboxen är ju lätt o bygga, har tatt kontakt med min kompis i örebro nu som har svarv fräs o allt s, vi ska bygga ångmaskinen tsammans :buga: han har redan byggt en sämre ångmaskin innan och en gengasbil, men dock är inget säkert och han bor långt bort behöver fortf hjälp med en verkstad där jag kan få hjälp med svarv och fräs och frågar igen om någon bor i närheten av vänersborg :eek: :sad:

vilka va de som hade ånglära böcker isf vill jag gärna köpa? någon som har termodynamik och hållfasthet/material lära?

Bild

Bild
Senast redigerad av wille_89_ 12:06:14, 25-04-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#415 » 11:43:25, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:En kolvstång från en hydraulcylinder bör vara lämplig.
O-ringar är nog kolossalt olämpliga i sammanhanget, det är glandertätningar som gäller.

tack så mycket, hur tjock behöver den vara tro? räcker 1 cm? bonden här har kolvstång jag kan få.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#416 » 13:15:24, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
rospigg skrev:En kolvstång från en hydraulcylinder bör vara lämplig.
O-ringar är nog kolossalt olämpliga i sammanhanget, det är glandertätningar som gäller.

tack så mycket, hur tjock behöver den vara tro? räcker 1 cm? bonden här har kolvstång jag kan få.


I och med att du vet vridmoment och slaglängd kan du ju räkna ut vilken drag- resp tryckkraft kolvstången utsätts för. Gör lämpligt tillägg för de dynamiska krafterna pga kolvens vikt mm samt en lagom säkerhetsfaktor. Räkna sedan fram vad det ger för drag- respektive tryckpåkänning i stången och bedöm om de ligger inom de gränser som kan tillåtas för materialet. För tryckpåkänning bör du också kontrollräkna med avseende på knäckning, om kolvstången är förhållandevis lång. Formler finns i varje teknologiformelsamling.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#417 » 23:33:45, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
wille_89_ skrev:
rospigg skrev:En kolvstång från en hydraulcylinder bör vara lämplig.
O-ringar är nog kolossalt olämpliga i sammanhanget, det är glandertätningar som gäller.

tack så mycket, hur tjock behöver den vara tro? räcker 1 cm? bonden här har kolvstång jag kan få.


I och med att du vet vridmoment och slaglängd kan du ju räkna ut vilken drag- resp tryckkraft kolvstången utsätts för. Gör lämpligt tillägg för de dynamiska krafterna pga kolvens vikt mm samt en lagom säkerhetsfaktor. Räkna sedan fram vad det ger för drag- respektive tryckpåkänning i stången och bedöm om de ligger inom de gränser som kan tillåtas för materialet. För tryckpåkänning bör du också kontrollräkna med avseende på knäckning, om kolvstången är förhållandevis lång. Formler finns i varje teknologiformelsamling.
har för mig vi räkna ut sist att 40 bar på 12 cm slag och 1 dm kolv ger just 3000 NM, vilket är brutalt, men att de inte är nåt märkvärdigt sett tillhållfastheten sa ni då det är höga varv som orsakar största belastningen, 300 kg på en meter hävstång på kolven ska väl gå, tror att den här hydralcylindern är specas till 3 ton, så då orkar den tror dock den är 1.5 cm bred altlså väldigt tung och tjock :( behöver vara så lätt som möjligt, ska se om bonden har en mindre hydral cyl :buga:

-undrar en sak, tror ni att de räcker med en dubbelverkande motor, alltså 2 arbets takter per slag? möjligt att jag får motorstopp i vändlägen när man ska tugga på från start? gäller väl få lite rull bara så :smile: , i Jay lenos klipp när han körde ångbil så fick de just motorstopp då kolven stod i vändläge vid rödljuset så de fick bara rulla den lite till rätt läge
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#418 » 12:42:23, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns goda skäl till att ånglok alltid byggdes med minst två dubbelverkande cylindrar. Tvåcylindriga lok har 90°förskjutning mellan vevtapparna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#419 » 18:16:03, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Og mange gamle ångmaskiner har tre sylindre også, man får vel utnyttet mest av energien i ångan då...
https://en.wikipedia.org/wiki/Compound_steam_engine

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Blockstens trollet

#420 » 16:51:37, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som vore bättre är högtryck ångturbin för generator drift.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se