Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Ångmaskin Bygge Teori

424 inlägg • Sida 1 av 29
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 15:07:21, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ^^ jag vet att min gamla tråd om compaund motor av 4 cylindrig bilmotor projektet inte blev av. men så var de mest en teori också. motorerna som sagt blev förstörda av några idioter. hade nog kunnat få ihop en hyffsad uniflow 2 cylindrig maskin av de om annat.

hursomhelst jag har kommit på en supereffektiv ångmaskin som skulle kunna revolutionera bilmarknaden :)
tror en del hade läst den här rotationsångmaskinen som fick patent i finland på 50% i verkningsgrad, siffror som låter jättehöga. tror inte den hade alls den i verkligheten, men min ide är följande:
att kombinera en Uniflow ångmaskin 2 cylindrig och låta avgasångan på ca 2 bar utmynna i en liknande rotationsångmotor med med lamelltyp som vi var inne på i min gamla tråd fast med en hemma meckad som ger STOR arbetsvolym i ökning i lamellmotorn. därigenom får man en högvarvig lamellångmotor som lämnar hög effekt och de enorma vridet ifrån ångmaskinen en bra kombinaion.

temperaturfallet ifrån säg 40 bar-0.01 bar överhettad ånga av 400 grader vid 770 kcal/kg i värmeenergi ner till 0.05 bar fuktig ånga vid 420 kcal/kg i värmeenergi :) en verkningsgrad på beräknad

770 kcal=100 % energi i ångan. 7.7kcal = 770/100= 7.7
7.7kcal/kg=1 % i verkningsgrad. så 770-420=330kcal/kg.
330kcal/kg delat med 7.7=42% alltså en verkningsgrad på hela 42% :) som en diesel under OPTIMALA vid ETT visst varvtal förhållanden.

med med ångmaskinen har man ett MYCKE bredare register. samt att man nästan alltid ligger på högsta verkningsgraden alltså under landsväg med lite gas i bilsammanhang. verkningsgraden sjunker som alla vet med större expansionsförhållanden i en ångmaskin. då kommer inte ånglamellmotorn till nån stor nytta men lite. men blir verkningsgraden 15% vid hög gas i stadstrafik så är de ändå lika bra som en IC motor. jag har en tabell från hermods ångmaskiner med energifall och värmefall och förluster mm.
förluster som en monotubeboiler vid 90% av pannan , säg då 38% av ångmaskinen och sen har vi mekaniska förluster. en växellåda är att föredra för att få ner varvet vid landsväg samt för bra accerelation. med effektkurvan är enormt bred tack vare ett nästan konstant vridmoment oavsett varvtal.
med vrid över 2000 nm så behöver man inte oroa sig :grin: tänkte en 2 cylindrig uniflow maskin. med lamellmotorn kopplad på samma axel.

motorn driver ett kugghjul på drivaxlarna som monteras på för direktdrift som endast krävs om m na inte behöver kraftig accerlation eller aco drive :) ett annat kugghjul monterat förskjutbart på utg axel ifrån motorn. en växellåda är samtidigt påkopplad som vanligt som på en bilmotor. motorn maskinen byggas av en dieselmotor ex peugeots kända dieselmotorer som var bland de bästa i världen på 90 talet XUD10j2, motorn klyvs på mitten och svetsas ihop tätt eller med plåtar som sätts på. detta är en teori ett drömprojekt jag så fort vill utföra när jag får en riktig verkstad, fräs och lite maskiner.
ventilsystem har jag redan löst med kolvslider och expansions slider på ritning.

befästast ska sägas att detta Så länge bara är en Teori om de skulle vara en god ide ifrån er och funderingar och hypoteser får gärna disskuteras. :smile:
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 15:24:16, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, klockrent!
Bygg o sök patent innan nån annan hinner före!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#3 » 15:37:25, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enbart lamellmotorn verkar vara väldigt avancerad med det extrema deplacementet... Är det teleskopiska lameller eller vad... :mrgreen:

God fortsättning på tråden!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

wille_89_ (trådstartaren)

#4 » 23:02:03, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

teleskopisk? hur menade du med avancerat med deplacementet? lamellmotorn är lite av min egen typ, "plankorna" eller de rektagliga lamellerna är förskjutbara som vanligt i en lamell motor fast de är mycke kraftiga lameller och de glider på en rulle in o ut efters de är så stora krafter. så lamellhuset knappt slits.

vad tror ni om hela iden? :smile: ?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

MagnusS

#5 » 23:13:00, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lamellmotorn skalenligt ritad?
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 23:15:04, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej, de är bara en liten skiss. den är mycke större i verkligheten, den ska ju jobba med en ångvolym ner till 0.05 bar.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#7 » 23:24:07, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som en jättestor vingpump, men brukar inte de vara känsliga för dålig smörjning. Får kanske blanda i tvåtaktsolja i ångan?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 23:50:33, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo de är kanske behövt. går nog o lösa med en olje injector men jag har läst i min ångbok att våt ånga smörjer helt ok utan att de måste ha smärjolja ifs.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 13:16:57, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet någon om de skulle vara svårt, hur man bygger en sån här lamell motor vilka maskiner osv som behövs. de verkar aningen svårt. nåt som jag inte kommer göra innan många år frammot men så var de ju en ide/teori med. att svarva vingarna rotorn med spåren. kolvringarna. runtom vingarna. locken t båda sidor mm.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#10 » 13:35:47, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tillverka en lamellmotor är nog inte så svårt , det som behövs är lämpliga maskiner som svarvar, fräsar och slipmaskiner.
Det svåra är nog att välja rätt material i de olika delarna.

Att bygga en ångmotor som driver en bil är inte så svårt, det som är svårt och komplicerat är att hetta upp vattnet och att kyla ångan. Det blir lite skrymmande saker.

Börja med att försöka få tag på litteratur om SAAB´s försök med ångbilar från 60- och 70-talet. Det fanns nog andra biltillverkare som också försökte med ångdrift i bränslekrisens spår.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#11 » 13:57:37, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju börja att säga att det var lite kul att se rullarna som lagrar vingarna i motorn. ( har inte sett det på någon tryckluft/hydraulmotor av samma typ...)

En prototyp går nog att tillverka med tillgång till svarv, fräs och rätt tillbehör ( inkl. ev. erfaren maskinbearbetare) Men det är mycket arbete, och kräver att det finns ett ritningsunderlag på alla delar (både var för sig, och monterade samman)

Ett alternativ kan ju vara att skaffa någon liknande motor/kompressor och bygga om den för ångdrift efter dina ideer

(du kan ju tjuvkika på bondens vakumkompressor tex. ) Lamellkompressor till vakumtryckvagn eller vickers hydraulmotorer: http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... l_1409.pdf

Men ta det lugnt och tänk igenom varje sak minst 5 ggr.... det är ett stort steg från teori till praktik.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 15:34:16, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo de var ju en ide för att klara de stora vridet. och inte belasta vingarna så hårt ^^
om man hade tur kanske någon skulle vilja hjälpa mig bygga denna vingpump nån gång som har tillgång och tid.
jag hade ju kollat innan på andra alternativ såsom 2 stegs kompressor mm men som inte var speciellt effektiv. fast en ide som borde funka och vara väldigt effektiv. en compaund uniflow maskin. fast de blev svårt att bygga om man hade då en bilmotor. efters man måste ha en lågtryckscylinder med avsevärd större borr.. denna iden borde vara den effektivaste.
ja effektivare än moderna dieslar tillochmed.

kollade på bondens vingkompressor. man skulle kanske kunna bygga en vingmotor av ett sånt pumphus? fast bondens kompressor verkade lite liten. jag får nog räkna på 3 dm i diameter iaf på vingpumpen.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 18:19:07, 03-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...de finns större om du kolla länkarna i bondens tråd.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#14 » 00:15:39, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:...Det fanns nog andra biltillverkare som också försökte med ångdrift i bränslekrisens spår.


Atmos i Tjeckien som gör bra vedpannor idag höll på med gengasaggregat för bilar för länge sen. Vet ej vilka bilar det satt på men är nog bara googla.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 15:13:36, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

gengas är vanlig förbränningsmotor teknik inte likt ånga på nåt sätt. är inte speciellt många som exprementerat med ångdrift förutom på 60 och 70 talet. några få fast de hade dålig verkningsgrad och projekten las ner. ska kolla bondens tråd mer
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Valmet 702 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se