Hej ^^ jag vet att min gamla tråd om compaund motor av 4 cylindrig bilmotor projektet inte blev av. men så var de mest en teori också. motorerna som sagt blev förstörda av några idioter. hade nog kunnat få ihop en hyffsad uniflow 2 cylindrig maskin av de om annat.
hursomhelst jag har kommit på en supereffektiv ångmaskin som skulle kunna revolutionera bilmarknaden
tror en del hade läst den här rotationsångmaskinen som fick patent i finland på 50% i verkningsgrad, siffror som låter jättehöga. tror inte den hade alls den i verkligheten, men min ide är följande:
att kombinera en Uniflow ångmaskin 2 cylindrig och låta avgasångan på ca 2 bar utmynna i en liknande rotationsångmotor med med lamelltyp som vi var inne på i min gamla tråd fast med en hemma meckad som ger STOR arbetsvolym i ökning i lamellmotorn. därigenom får man en högvarvig lamellångmotor som lämnar hög effekt och de enorma vridet ifrån ångmaskinen en bra kombinaion.
temperaturfallet ifrån säg 40 bar-0.01 bar överhettad ånga av 400 grader vid 770 kcal/kg i värmeenergi ner till 0.05 bar fuktig ånga vid 420 kcal/kg i värmeenergi en verkningsgrad på beräknad
770 kcal=100 % energi i ångan. 7.7kcal = 770/100= 7.7
7.7kcal/kg=1 % i verkningsgrad. så 770-420=330kcal/kg.
330kcal/kg delat med 7.7=42% alltså en verkningsgrad på hela 42% som en diesel under OPTIMALA vid ETT visst varvtal förhållanden.
med med ångmaskinen har man ett MYCKE bredare register. samt att man nästan alltid ligger på högsta verkningsgraden alltså under landsväg med lite gas i bilsammanhang. verkningsgraden sjunker som alla vet med större expansionsförhållanden i en ångmaskin. då kommer inte ånglamellmotorn till nån stor nytta men lite. men blir verkningsgraden 15% vid hög gas i stadstrafik så är de ändå lika bra som en IC motor. jag har en tabell från hermods ångmaskiner med energifall och värmefall och förluster mm.
förluster som en monotubeboiler vid 90% av pannan , säg då 38% av ångmaskinen och sen har vi mekaniska förluster. en växellåda är att föredra för att få ner varvet vid landsväg samt för bra accerelation. med effektkurvan är enormt bred tack vare ett nästan konstant vridmoment oavsett varvtal.
med vrid över 2000 nm så behöver man inte oroa sig tänkte en 2 cylindrig uniflow maskin. med lamellmotorn kopplad på samma axel.
motorn driver ett kugghjul på drivaxlarna som monteras på för direktdrift som endast krävs om m na inte behöver kraftig accerlation eller aco drive ett annat kugghjul monterat förskjutbart på utg axel ifrån motorn. en växellåda är samtidigt påkopplad som vanligt som på en bilmotor. motorn maskinen byggas av en dieselmotor ex peugeots kända dieselmotorer som var bland de bästa i världen på 90 talet XUD10j2, motorn klyvs på mitten och svetsas ihop tätt eller med plåtar som sätts på. detta är en teori ett drömprojekt jag så fort vill utföra när jag får en riktig verkstad, fräs och lite maskiner.
ventilsystem har jag redan löst med kolvslider och expansions slider på ritning.
befästast ska sägas att detta Så länge bara är en Teori om de skulle vara en god ide ifrån er och funderingar och hypoteser får gärna disskuteras.