Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Ångmaskin Bygge Teori

424 inlägg • Sida 26 av 29
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#376 » 21:56:43, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja både eld och vattentub pannor är med i boken såg jag, köper denna så fort ja får mitt bidrag 27 e :) en monotub räknas som en vattentub panna fast ist för flera rör så är de bara ETT rör i en slinga ist. de går precis som med vattenrör panna att ha en ångtrumma en med synglas där ångan förvaras konserveras så man kan anv vid behov som buffert precis som vid en eldrör panna. varav man får både vattenrör pannans snabba uppstart och buffert ånga för breda varvområden och belastningar. som jag tänkt göra. monotub med ångtrumma, idag var jag och övn körde lastbil med släp, många företag har lovat mig jobb om ja skaffade släpkortet , snart har jag jobb o kan börja detta bygge på allvar. :buga:
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24

#377 » 16:03:09, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Min tro är att Du med obegränsad tillgång på ved, bör bygga några automatiserade gengasaggregat.
Gengas till fordon och till elaggregat.

Borde väl gå att lagra i tankar.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wille_89_ (trådstartaren)

#378 » 18:23:46, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Min tro är att Du med obegränsad tillgång på ved, bör bygga några automatiserade gengasaggregat.
Gengas till fordon och till elaggregat.
Borde väl gå att lagra i tankar.

.

ja de är tanken att först bygga en gengasbil och sen gengas elverk, men de blir i en annan tråd har fått kontakt med en kille nu som byggt flera ångbilar med sådär resultat han ex en bubbla motor o lite , men motorn skar halv pga vatten i oljan, så nu har vi pratat ihop oss om att använda tvärstycke eller kullagrade vevar, han bor i örebro och har byggt en gengasbil, när jag jobbar ihop pengar ska ja åka ner o börja planera både gengasbilen och min ångbil :) vi ska bygga ångbilar ihop. han hade anv kulventiler med fast ventil tid alltså fyllningsperioden väldigt hög så han hade fått usel verkningsgrad med, så förklarade för hon om allt om likströms motorn och låg fyllning för god expansion, kul har iaf fått en partner nu. som ja förstått de har han svarv fräs o allt sånt med. tror ni hjullager funkar som vevlager? va tror ni som torrsump smörjning alltså att returen av oljan åker ner i en stängd behållare då borde inte oljan blanda sig och man kan köra på ogrinal glidlagren? vevhuset ska även va väl ventilerat ed mycke större vevhusventilation. jag tänker ex på min chopper motor jag tänkte avn som ångmaskin, vi va båda överens om att detta va den ultimata prototypen att bygga ångmaskin av. dess går den lätt att isolera för den är luftkyld, den har stort slag på 12.5cm och högt vrid för att vara en IC motor. antingen kan man köra den som enkelmaskin blir då 2 takt, och en takt för varje 180 grader, eller som compaund 180 grader genom o anv ena kolven som högtryck cylinder o smiska på en ex atlas kompressor kolv som lågtryck på andra veven med modifieringar. motorn lär väl varva max 1000-1500 som dobles jag visar er en prototyp här, borde bli väldigt bra verkningsgrad mellan 15-20 % räknar jag på om jag får till ett gott vaccum, monotub panna vedeldad samt oljeeldad, både och, oljebrännaren för snabb start o sen när man rulla slänger man i kubbar från kupen i ett rör som går ner in konisk eldstad :) ventiler tänkte vi anv kolv ventiler altlså en ex liten motorsågskolv som stänger med fjädertryck och trycks öppen med försjutbar kameaxel i sidledes med olika nockar för olika fyllning.

som ni skrev så tål lagringen utan problem 1-3000 NM dessutom från 0 Rpm, isf blir de perfekt. en ide är att dubbla utväxlingen till oljepumpen me tanke på att motorn kommer jobba med 1/3 av varvtalet som en standard chopper motor.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#379 » 18:40:02, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#380 » 20:05:38, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ac tc

#381 » 17:31:46, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknade lite snabbt på en 2 liters 4 taktsmotor som har 200 NM i vridmoment, där ligger bmep på 12.5 bar ungefär.( vore det en 2 t så skulle värdet bli hälften.)
Nu är ekvationen till för en förbränningsmotor men med 10 bar som bmep så skulle en 2 taktare få ca 320 NM i vrid.
Bmep är ett teoretiskt medeltryck som arbetar på kolven under hela slaget, det är alltså inte det högsta praktiska tryck som motorn når.
Nått är skevt med dina vridmoments beräkningar.
Observera att slaglängden inte påverkar vridmomentet utan ett längre slag motverkas av en mindre kolvarea för en given slagvolym.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

wille_89_ (trådstartaren)

#382 » 02:22:56, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Räknade lite snabbt på en 2 liters 4 taktsmotor som har 200 NM i vridmoment, där ligger bmep på 12.5 bar ungefär.( vore det en 2 t så skulle värdet bli hälften.)
Nu är ekvationen till för en förbränningsmotor men med 10 bar som bmep så skulle en 2 taktare få ca 320 NM i vrid.
Bmep är ett teoretiskt medeltryck som arbetar på kolven under hela slaget, det är alltså inte det högsta praktiska tryck som motorn når.
Nått är skevt med dina vridmoments beräkningar.
Observera att slaglängden inte påverkar vridmomentet utan ett längre slag motverkas av en mindre kolvarea för en given slagvolym.


jag vet inte vad min prototyp kmr ha i vrid men 2200nm borde den få på veven om vi säger att den är på 3 liter och dubbelverkande med 4 cylindrar som doble steam car hade, 2 st wolf compaund, högtryck o låg tryck i en motor, de va 2 motorer för doble hade nämligen 2200 ib ft på hjulen eller 3000Nm i vrid på bakhjulen. utväxlingen på diffen var 60/40 så de blir ca 2200nm i ångmaskinen.

jag vet inte ens hur jag räknar ut vrid på en stillastående säg 3 liters motor, med en kolv dubbelverkande 1 cylindrig, elelr blir de dubbla vridet om man fördelar vridet på 2 st dubbelverkande cylindrar? om jag har säg 1 dm bred kolv och 12.5 cm slag? den är dubbelverkande leker vi med hur många nm får jag då? lär dock va svårt att bygga en dubbelverkande motor.

doble ultimax steam engine kördes på 132 bar och hade över 5000 nm, hittar dock inte uppgifterna just nu men läste det.

vridet påverkas visst om kolven är lika bred och slaget ökas, de fanns en anlednign att doble aldrig gick under 12.5 cm i slag, kolvarna hade blitt för stora annars. men inser du detta nån gång? speciellt om man vill ha mycke vrid från låga varv,

dobles 3 Liter ångmaskin 2 st drev en 50 Ton tank med samma motor som satt i ångbilarna
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#383 » 10:05:55, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

en kolv som är en dm bred borde vara: Kolvens diameter är 10 cm. Ytan är radien x radien x pi (3.14) = 5x5x3,14 = 78,5 cm2
Alltså kolvens yta är 78,5 cm2. Detta innebär att varje bars övertryck på kolven gångras med dess yta, exempel ovan är med 132 bar i tryck.
78,5 cm2 x 132 bar blir 10362 kg som kolven utsätts för. Nu nästa grej, vad blir momentet? Om vi kör med 12,5 cm slaglängd så blir vevtappens "offset" halva slaglängden dvs 12,5/2 = 6,25 cm. Sen så får motorn sitt högsta moment precis på halva vägen (kolven befinner sig ungefär på mitten) Först: 10362 kg blir ungefär 100000 Newton. (10362 x9,81 = 101651) Hade den vikten legat en meter ut så hade det blivit 100000 Nm men nu ligger vikten bara 6,25 cm ut så då blir det 100000x 0,0625 = 6250 Nm. Så när kolven ligger i sitt starkaste läge så blir momentet 6250Nm men kolven kom från sämre läge till sämre läge igen. Tänk, när kolven står i sitt vändläge högst upp spelar det ingen roll hur högt tryck den utsätts för, det blir ingen rotationskraft ändå. Sen förbi vändläget börjar det hända saker. Ställer man vevaxeln på mitten manuellt och trycker in 132 bar så blir det omedelbara momentet 6250 Nm men det avtar ju snabbt. Har men en fyrcylindrig motor så blir det ju alltid en kolv som ligger hyfsat rätt så då kan man får ut flera 1000 Nm oavsett. Sen att nyttja även kolvens undersida är nog ganska meningslöst då det försvårar konstruktionen samtidigt som det ger så mycket vridmoment att det blir ännu svårare att ta hand om denna kraft. (det är bättre med en motor som ger mindre moment för det skall ju hålla både rent mekaniskt viktmässigt och minst prismässigt. Jag kan tänka mig en växellåda till ett större vindkraftverk klarar dessa laster men till vilken nytta?)
Alternativt är ju att ha ett 2 meters hjul och sen skippa växellådan. Men då är vi lite tillbaka till ånglokens tid... Sen vidare så kräver det otroligt mycket av ångpannan, den skall ju hålla med, den FÅR INTE gå sönder någon gång osv. drivmedel: Jag tror inte ved räcker, ångloken förr hade ju kol och inte grillkol utan stenkol, den är mycket mer energirik per bit än mycket annat men är dels lite svår att få tag på och förmodligen ganska dyrt. (Jag skaffade lite till min ässja för en del år sedan och det var riktigt dyrt) Men det finns ju diesel eller brännolja som är mycket billigare... Jag förstår varför ång-eran tog slut, men jag kan inte förstå varför du skall ha det bara för att bensin/diesel är för dyrt... Hade det bara varit för skojs skull hade jag förstått ditt ång-intresse däremot.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MN

#384 » 11:13:41, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ryser när jag läser överhettad ånga och 132 bar... Var rädd om dig Wille!

M

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

wille_89_ (trådstartaren)

#385 » 20:11:45, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Jag ryser när jag läser överhettad ånga och 132 bar... Var rädd om dig Wille!

M

ja de såklart de t är farlig ignet jag kmr hålla på med, håller mig t max 40-50 bar. räcker nog med 20-30 bar i praktiken när man kör :) tror inte ens man kmr upp i 40-50 bar om man inte eldar rejält o länge
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#386 » 20:35:59, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:en kolv som är en dm bred borde vara: Kolvens diameter är 10 cm. Ytan är radien x radien x pi (3.14) = 5x5x3,14 = 78,5 cm2
Alltså kolvens yta är 78,5 cm2. Detta innebär att varje bars övertryck på kolven gångras med dess yta, exempel ovan är med 132 bar i tryck.
78,5 cm2 x 132 bar blir 10362 kg som kolven utsätts för. Nu nästa grej, vad blir momentet? Om vi kör med 12,5 cm slaglängd så blir vevtappens "offset" halva slaglängden dvs 12,5/2 = 6,25 cm. Sen så får motorn sitt högsta moment precis på halva vägen (kolven befinner sig ungefär på mitten) Först: 10362 kg blir ungefär 100000 Newton. (10362 x9,81 = 101651) Hade den vikten legat en meter ut så hade det blivit 100000 Nm men nu ligger vikten bara 6,25 cm ut så då blir det 100000x 0,0625 = 6250 Nm. Så när kolven ligger i sitt starkaste läge så blir momentet 6250Nm men kolven kom från sämre läge till sämre läge igen. Tänk, när kolven står i sitt vändläge högst upp spelar det ingen roll hur högt tryck den utsätts för, det blir ingen rotationskraft ändå. Sen förbi vändläget börjar det hända saker. Ställer man vevaxeln på mitten manuellt och trycker in 132 bar så blir det omedelbara momentet 6250 Nm men det avtar ju snabbt. Har men en fyrcylindrig motor så blir det ju alltid en kolv som ligger hyfsat rätt så då kan man får ut flera 1000 Nm oavsett. Sen att nyttja även kolvens undersida är nog ganska meningslöst då det försvårar konstruktionen samtidigt som det ger så mycket vridmoment att det blir ännu svårare att ta hand om denna kraft. (det är bättre med en motor som ger mindre moment för det skall ju hålla både rent mekaniskt viktmässigt och minst prismässigt. Jag kan tänka mig en växellåda till ett större vindkraftverk klarar dessa laster men till vilken nytta?)
Alternativt är ju att ha ett 2 meters hjul och sen skippa växellådan. Men då är vi lite tillbaka till ånglokens tid... Sen vidare så kräver det otroligt mycket av ångpannan, den skall ju hålla med, den FÅR INTE gå sönder någon gång osv. drivmedel: Jag tror inte ved räcker, ångloken förr hade ju kol och inte grillkol utan stenkol, den är mycket mer energirik per bit än mycket annat men är dels lite svår att få tag på och förmodligen ganska dyrt. (Jag skaffade lite till min ässja för en del år sedan och det var riktigt dyrt) Men det finns ju diesel eller brännolja som är mycket billigare... Jag förstår varför ång-eran tog slut, men jag kan inte förstå varför du skall ha det bara för att bensin/diesel är för dyrt... Hade det bara varit för skojs skull hade jag förstått ditt ång-intresse däremot.


6000 NM :uupps: :uupps: :uupps: :uupps: :uupps: de låter ju helt sjukt brutalt i en 900 cc cylinder , 10cm kolv o 12.5cm slag., så om man har 2 såna som på min prototyp 2 cylindrign uniflow, så blir de 12 000nm :uupps: :uupps: :uupps: nu vet jag att 132 bar är inget vemsomhelst bygger en ångmaskin av, doble gjorde det men han var ju ett geni och byggde de bästa ångmaskinerna och ångbilarna i historien, pannan var unik startade på 30sec och var helt automatiserad.

men tack nu vet jag hur man räknar ut :grin: så till saken igen, doble hade en 2 cylindrig likströmsmotor (uniflow) volymen blir alltså 975cc per cylinder så jag hade fel om volymen i denna motorn, så de blir alltså ca 2 Liter motor volym, med halva trycket ca 50 bar så blir alltså det cirka 3000 Nm och då stämmer de alltså att de va 3000 nm på veven och inte på hjulen. men hur blir det för ångmaskinen var ju 1 takt alltså dubbelverkande, blir de inte dubbla, 6000 nm då?

i mitt fall blir det ju enkelverkande om jag använder en honda vtx 1800cc 2 cylindrig enkelverkande v motor med 180 graders försjutning alltså som en boxer. ni trodde att den klarar dessa enorma tryck alltså 3000 nm? dock blir nog ångbilen svår med 180 graders tändning (ångtillop) skulel behöva minst 3 cylindrar så de överlappar dödlägena , typ tänder var 120 grader :sad: inte kul o få stopp vid rödljusen som Jay leno gjorde. men om jag har dubbelverkande motor, alltså en högtrycks cylinder dubbelverkande och en lågtrycks cylinder dubbelverkande då kan ja ju koppla ihop dom så att de blir 90 grader mellan varje tändning :) men inte med en boxer variant :sad: som honda chopper motorn är som jag tänkt bygga av. men om jag har 2 separata motorer kan jag koppla ihop 2 vevaxlar och få 90 grader på min boxer variant blir det fortf 180 grader även om det är dubbelverkande, så man får isf ha separata motorer. som sagt

mja ångmaskiner är mitt största intresse har alltid fashinerats av dem, att köra ved handlar om att det är gratis i en del fall som mitt :) så finns ingen anledning för mig att köra på dyr olja eller ved, dock är tanken att pannan skall startas med oljebrännare med spillolja/frityrolja som ja kan få gratis, sen när pannan är igång kör man in vedkubbar i ett rör från kupen, sen har jag också helt tröttnat , vem vill tanka för 22kr litern? som det kostar nu det är helt sjukt nu i sverige.
Bild
Senast redigerad av wille_89_ 21:03:39, 14-02-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#387 » 20:57:38, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, gratis kan vara gott eller fördärv.

Träd tillvaratagen på vinter, med låg fukthalt och fälld ovanpå snön, lite senare sågad i kubbar är väl optimalt. Lättklöven å.

Blir inte stort slitage på kedja eller sågklinga.


- Rivningsvirke.... Hrmmmm.
Det vete tusan hur man spar på verktygen o maskinerna då.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wille_89_ (trådstartaren)

#388 » 21:05:30, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Ja, gratis kan vara gott eller fördärv.

Träd tillvaratagen på vinter, med låg fukthalt och fälld ovanpå snön, lite senare sågad i kubbar är väl optimalt. Lättklöven å.

Blir inte stort slitage på kedja eller sågklinga.


- Rivningsvirke.... Hrmmmm.
Det vete tusan hur man spar på verktygen o maskinerna då.

.

även maskinerna ska vara ångdrivna har jag tänkt :) men har inte tänkt bara såga utan klyva med sån där hydralisk klyv.
torka veden kan man göra inne i sitt hus
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#389 » 05:49:31, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Jo, jo...

Kommer aldrig att lägga upp typ 10m3 travad årsved i vardagsrummet för torkning.

Det finns flera anledningar till att jag inte gör det.

Vad är det för fel att trava upp ved täckt utomhus?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wille_89_ (trådstartaren)

#390 » 02:46:06, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

varf inte de torkar ju svinfort, hur ska de torka ute i en fuktig kall miljö?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se