Janson1 skrev:en
kolv som är en dm bred borde vara: Kolvens
diameter är 10 cm. Ytan är radien x radien x pi (3.14) = 5x5x3,14 = 78,5 cm2
Alltså kolvens yta är 78,5 cm2. Detta innebär att varje bars övertryck på kolven gångras med dess yta, exempel ovan är med 132 bar i tryck.
78,5 cm2 x 132 bar blir 10362 kg som kolven utsätts för. Nu nästa grej, vad blir momentet? Om vi kör med 12,5 cm slaglängd så blir vevtappens "offset" halva slaglängden dvs 12,5/2 = 6,25 cm. Sen så får motorn sitt högsta moment precis på halva vägen (kolven befinner sig
ungefär på mitten) Först: 10362 kg blir ungefär 100000 Newton. (10362 x9,81 = 101651) Hade den vikten legat en meter ut så hade det blivit 100000 Nm men nu ligger vikten bara 6,25 cm ut så då blir det 100000x 0,0625 = 6250 Nm. Så när kolven ligger i sitt starkaste läge så blir momentet 6250Nm men kolven kom från sämre läge till sämre läge igen. Tänk, när kolven står i sitt vändläge högst upp spelar det ingen roll hur högt
tryck den utsätts för, det blir ingen rotationskraft ändå. Sen förbi vändläget börjar det hända saker. Ställer man vevaxeln på mitten manuellt och trycker in 132 bar så blir det omedelbara momentet 6250 Nm men det avtar ju snabbt. Har men en fyrcylindrig motor så blir det ju alltid en kolv som ligger hyfsat rätt så då kan man får ut flera 1000 Nm oavsett. Sen att nyttja även kolvens undersida är nog ganska meningslöst då det försvårar konstruktionen samtidigt som det ger så mycket vridmoment att det blir ännu svårare att ta hand om denna kraft. (det är bättre med en motor som ger mindre moment för det skall ju hålla både rent mekaniskt viktmässigt och minst prismässigt. Jag kan tänka mig en
växellåda till ett större vindkraftverk klarar dessa laster men till vilken nytta?)
Alternativt är ju att ha ett 2 meters
hjul och sen skippa växellådan. Men då är vi lite tillbaka till ånglokens tid... Sen vidare så kräver det otroligt mycket av ångpannan, den skall ju hålla med, den FÅR INTE gå sönder någon gång osv. drivmedel: Jag tror inte ved räcker, ångloken förr hade ju kol och inte grillkol utan stenkol, den är mycket mer energirik per bit än mycket annat men är dels lite svår att få tag på och förmodligen ganska dyrt. (Jag skaffade lite till min ässja för en del år sedan och det var riktigt dyrt) Men det finns ju diesel eller
brännolja som är mycket billigare... Jag förstår varför ång-eran tog slut, men jag kan inte förstå varför du skall ha det bara för att bensin/diesel är för dyrt... Hade det bara varit för skojs skull hade jag förstått ditt ång-intresse däremot.
6000 NM
de låter ju helt sjukt brutalt i en 900 cc cylinder , 10cm kolv o 12.5cm slag., så om man har 2 såna som på min prototyp 2 cylindrign uniflow, så blir de 12 000nm
nu vet jag att 132 bar är inget vemsomhelst bygger en ångmaskin av, doble gjorde det men han var ju ett geni och byggde de bästa ångmaskinerna och ångbilarna i historien, pannan var unik startade på 30sec och var helt automatiserad.
men tack nu vet jag hur man räknar ut
så till saken igen, doble hade en 2 cylindrig likströmsmotor (uniflow) volymen blir alltså 975cc per cylinder så jag hade fel om volymen i denna motorn, så de blir alltså ca 2 Liter motor volym, med halva trycket ca 50 bar så blir alltså det cirka 3000 Nm och då stämmer de alltså att de va 3000 nm på veven och inte på hjulen. men hur blir det för ångmaskinen var ju 1 takt alltså
dubbelverkande, blir de inte dubbla, 6000 nm då?
i mitt fall blir det ju
enkelverkande om jag använder en honda vtx 1800cc 2 cylindrig enkelverkande v motor med 180 graders försjutning alltså som en boxer. ni trodde att den klarar dessa enorma tryck alltså 3000 nm? dock blir nog ångbilen svår med 180 graders tändning (ångtillop) skulel behöva minst 3 cylindrar så de överlappar dödlägena , typ tänder var 120 grader
inte kul o få stopp vid rödljusen som Jay leno gjorde. men om jag har dubbelverkande motor, alltså en högtrycks cylinder dubbelverkande och en lågtrycks cylinder dubbelverkande då kan ja ju koppla ihop dom så att de blir 90 grader mellan varje tändning
men inte med en boxer variant
som honda chopper motorn är som jag tänkt bygga av. men om jag har 2 separata motorer kan jag koppla ihop 2 vevaxlar och få 90 grader på min boxer variant blir det fortf 180 grader även om det är dubbelverkande, så man får isf ha separata motorer. som sagt
mja ångmaskiner är mitt största intresse har alltid fashinerats av dem, att köra ved handlar om att det är gratis i en del fall som mitt
så finns ingen anledning för mig att köra på dyr
olja eller ved, dock är tanken att pannan skall startas med oljebrännare med spillolja/frityrolja som ja kan få gratis, sen när pannan är igång kör man in vedkubbar i ett rör från kupen, sen har jag också helt tröttnat , vem vill tanka för 22kr litern? som det kostar nu det är helt sjukt nu i sverige.