Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Ångmaskin Bygge Teori

424 inlägg • Sida 24 av 29
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#346 » 23:33:52, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Får väl ta det, som det är.

För läser i tråden, det gör vi. Och konstigt nog är det ett antal som tittar i mina brokiga trådar.

Tänk så mycket som jag fått ta del av, bara att läsa, här lite då och då.

Ja, det gäller förståss alla trådar jag gluttar på.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



wille_89_ (trådstartaren)

#347 » 23:53:40, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Verkar som om du deffinitivt är inne i insamlingsfasen av fakta och letar möjligheter att ta dig frammåt.

Tiden får väl visa om det blir nån maskin.

Och visst är det spännande att pyssla med olika projekt, sån är jag och många med mig.

Kanske det inte alltid blir så väl utformat och fint... Har ingen mekanisk egen verkstad. Men lyckan, när man kommer i mål om man kommer i mål, den är är klart värd all möda och tid.
Tid är väl det jag har mest av. Och tänk så gott man somnar... När man ligger o bollar idéer.


Inte läge att berätta hela min historia, men jag har pysslat med mycket av varje. Och känner till viss del igen mig i det du gör.

Just nu är det övervakning av frysar, som är på tapeten. Samt hur jag flyttar värme i huset, så tyst som möjligt.

Följer din tråd.

.

jag har ju haft mina husvagn projekt under åren och sysselsatt mig med och lärt mig jättemycket hur de är uppbyggda och hur man utför en väl renovering. renoverat 4 vagnar nu, 2 rejäl renovering. sen min vindsnurra o massa motorkonveterignar ja listan kan göras lång :) jag brinner så för mina projekt.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#348 » 00:02:50, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Du gör naturligtvis som du vill med din tråd, Wille!
Men, jag blir störd av att du "aldrig" kommer till skott och bevisar att du tillverkat något som fungerar!
Kör på och gör det du tänkt och vill göra med motorn, och visa upp här.
:thummar:

jo jag har inte kommit så långt i mina ångtrådar men, jag har ju visst byggt med massor projekt som gått i mål, 3 renoverade husvagnar , 2 stora motorkonveteringar, en nästan färdig vindsnurra, kaminbyggen, en vedeldad panna med fläkt som blåste varm luft på långa avgasrör, motorbyten ,kopplingsbyten, massor har ja fått i mål av mina projekt, alla projekt ligger dock inte här med motorer oså, men ex har jag monterat en 306 gti6 motor (170hk) i en 205 gti kopplat om all el osv, satt en citroen xantia motor 136hk i en 306 xsi på 120hk, skarvat all el osv, de ligger i peugeot sportclub forumet.
nu när ja väldigt snart börjar jobba o köra lastbil kommer ja dra in rejält med pengar och ha råd med alla mina ångbyggen ni ska få se på så mycke ångbyggen snart :smile: har svårt sova på nätterna för jag drömmer om mina ångprojekt och ångmaskiner, det är mitt största intressen, min dröm är att efter en ångbikl bygga en ångdriven husbuss, sen en ångdriven motorsåg, och såklart mitt ångdrivna elverk som ja först nu håller på med som ska kunna koppla in sig på en stor radiator element som värmer upp hela husvagnen av spillvärmen.

nu gäller de att ta CE kortet, ska köra trailer på fredag 4 lektioner och sen köra upp, kompis har redan fixat jobb, och jag har praktiserat på 4 åkerier redan och fått köra massor. bergningen va de roligate jag gjort, ja fick lossa bussbromsar (dubbeldäckare), skruva in dom plugga slangarna osv. köra en nissan gtr på flaket t verkstan, osv

jag önskar jag hade mer ångböcker så jag kunde lära mig mer, men de kommer, får väl betala för böckerna :mrgreen:
Senast redigerad av wille_89_ 00:04:57, 16-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#349 » 00:04:53, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från bergningen, xantia motor ni min 306 projekt, 3 punkts fäste till trima adapter ja byggde samt svetsade om alla skopor o gafflar till trima, piago chao moped konveterad med fiddy motor :) all el kopplad, moddade drev osv, funkar perfekt idag. bara några av alla mina projekt, en superseven bil där jag kopplade all el på hela bilen mer eller mindre. elhärva moddad från en volvo 240. :smile:
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#350 » 07:09:22, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, jösses :buga:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#351 » 08:20:50, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Perfekt att vända vinkelslipen upp och ned.
Vrid dock sprängskyddet först.

Bild

Bra när det dammar ordentligt, t ex vid kapning av stenskivor.

Bild

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

David, Luleå

#352 » 10:56:08, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:jag har vart inne på de på senaste, men läst att de går enorma mängder ved flera säckar bara för att köra några mil med bil? nån som har mer info, det är vad jag läst på massor ställen,


Jag vet att du älskar kraften i ångmaskiner. Men enorma mängder ved går det i ångpannor också.

Nu är jag ingen gengasexpert, har inte läst på massor av ställen heller, men om man lyssnar på en som testat kan man ju ta detta som exempel
http://www.vedbil.se/AUA236.shtml

De har ju igång bilen och har kört en del. De har en förbrukning på 1m3/100 mil. Om en kubik staplad torr ved väger ca 350 kg. Det ger en förbrukning på 3,5kg/mil eller (som du tidigare utryckt det) i klabbar, 3-4 st men jag tror att det är viktigt med rätt storlek på veden innan det blir bra gas.

De skriver också att det går ca 7 mil på en fyllning, baserat på mitt viktantagande ovan så skulle en fyllning i deras aggregat vara ca 24-25 kg. Det känns ju inte orimligt. knappt två säckar då för en sådan tur https://www.byggmax.se/ved-p4557

Har man mindre, typ icakassar, som säckar så är det klart att det går flera säckar för en tur.

Hur många kg ved går det för att producera ånga för att köra en mil?


O/T skrev:Såg ett aggregat som såldes i Arjeplog för en månad sen 2000:-
Denna ligger ute nu.
https://www.blocket.se/annons/skane/gen ... g/98264095

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#353 » 15:49:15, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
wille_89_ skrev:jag har vart inne på de på senaste, men läst att de går enorma mängder ved flera säckar bara för att köra några mil med bil? nån som har mer info, det är vad jag läst på massor ställen,


Jag vet att du älskar kraften i ångmaskiner. Men enorma mängder ved går det i ångpannor också.

Nu är jag ingen gengasexpert, har inte läst på massor av ställen heller, men om man lyssnar på en som testat kan man ju ta detta som exempel
http://www.vedbil.se/AUA236.shtml

De har ju igång bilen och har kört en del. De har en förbrukning på 1m3/100 mil. Om en kubik staplad torr ved väger ca 350 kg. Det ger en förbrukning på 3,5kg/mil eller (som du tidigare utryckt det) i klabbar, 3-4 st men jag tror att det är viktigt med rätt storlek på veden innan det blir bra gas.

De skriver också att det går ca 7 mil på en fyllning, baserat på mitt viktantagande ovan så skulle en fyllning i deras aggregat vara ca 24-25 kg. Det känns ju inte orimligt. knappt två säckar då för en sådan tur https://www.byggmax.se/ved-p4557

Har man mindre, typ icakassar, som säckar så är det klart att det går flera säckar för en tur.
Hur många kg ved går det för att producera ånga för att köra en mil?

O/T skrev:Såg ett aggregat som såldes i Arjeplog för en månad sen 2000:-
Denna ligger ute nu.
https://www.blocket.se/annons/skane/gen ... g/98264095


hm intressant så man kan tillome köpa färdiga aggregat låter ju isf som den vägen jag skulle gå, ok så de är ungefär som en ångmaskin då 2-4 kubbar per mil,

jag vet inte men vi räknade på de i min förra ångtråd o enligt värmemängd o verkningsgrad landa de runt 2-4 kubbar per mil, för en ångbil med, dock behöver man inte klyva t små tärningar/flis som i en gengas bil utan man kan köra med stora kubbar som de är. sen tror jag man får ut mer energi ur ångmaskinen, all energi i gengasen blir ju inte gas de mesta är ju biprodukter vad jag läst. o mycke energi går förlorat i skorstenen, pannorna är ju inte ens isolerade som ångpannor är. men de hade vart kul o jämföra förbrukningen med en ångbil o gengasbil :buga:

nu har de dock aldrig byggts marknads ångbilar med likströms utförande utan bara klassisk kolvslid och växelströms ångmaskin i compaund utförande, därav kan inte ens dobles compaund som ja nyss nämnde haft mer än 10-15% verkningsgrad. så de drog nog rätt mycke brännolja, om ja räknat rätt lyckas ja nå 20% verkningsgrad med min likströms compaund typ med kondensor, om jag kommer ner till 0.2 bar i sluttryck o ca 40 bar som panntryck i kommande ångbilen, vilket är normal tryck i en monotub panna som inte kan explodera utan bara läcka. doble körde ju med 180 bar i deras trimmade ångbil i monotub pannan, trycktestade till 800 bar tror jag.

jag har faktiskt tänkt bygga en gengas bil nu inom månaderna men då jag är på soc och inte har nån finansiering så väntar jag med dem, men jag har planerat mycke och läst på. konceptet är en liten eller medelstor bil med en större motor än standard, ex motorbyte eller liten bil med stor motor, för att kunna få ut nåt av de. igetnlgien är de rätt lätt o bygga, men som ni sa kan man köpa färdigt kit så kmr jag göra de :) så de blir nog en gengas bil först o sen ångbil. så ett gengasprojekt kommer komma upp här snart, nu gäller de o dra in pengar först, hoppas jag klarar CE kortet nu närmaste månaderna
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#354 » 21:03:18, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev: har svårt sova på nätterna för jag drömmer om mina ångprojekt och ångmaskiner, det är mitt största intressen, min dröm är att efter en ångbikl bygga en ångdriven husbuss, sen en ångdriven motorsåg, och såklart mitt ångdrivna elverk som ja först nu håller på med som ska kunna koppla in sig på en stor radiator element som värmer upp hela husvagnen av spillvärmen.


OJ!
Drömmar var det ja!!!

Du måste leva i en parallell fantasivärld eller något sådant, du har garanterat inte byggt någon av de där bilarna eller motorkonverteringarna!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#355 » 22:43:18, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det finns en del trådar om det, nu har länkarna slutat fungera men man ser SuperSevenbilen på en av bilderna. "motorkonverteringen med. Och ett par husvagnar. Hur bra eller dåligt det är byggt lägger jag ingen vikt vid däremot. Och om han gjort det själv eller fått hjälp lägger jag heller ingen vikt vid. Men inom favoritämnet ånga så är det nog inte gjort nåt mer än teoretiskt. Wille, är det en ganska rätt bedömning från "andra" sidan, dvs vi som ser, läser och ibland skriver?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

nixs

#356 » 22:49:16, 16-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jodå, det finns en del trådar om det, nu har länkarna slutat fungera men man ser SuperSevenbilen på en av bilderna. "motorkonverteringen med. Och ett par husvagnar. Hur bra eller dåligt det är byggt lägger jag ingen vikt vid däremot. Och om han gjort det själv eller fått hjälp lägger jag heller ingen vikt vid. Men inom favoritämnet ånga så är det nog inte gjort nåt mer än teoretiskt. Wille, är det en ganska rätt bedömning från "andra" sidan, dvs vi som ser, läser och ibland skriver?


Jag känner ett antal personer som har "byggt" både det ena och det andra.

Att verkligheten sedan består i att de har varit med i lokalerna där objekten har byggts som hangarounds och druckit kaffe pratar de inte så gärna om... :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#357 » 01:01:54, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jodå, det finns en del trådar om det, nu har länkarna slutat fungera men man ser SuperSevenbilen på en av bilderna. "motorkonverteringen med. Och ett par husvagnar. Hur bra eller dåligt det är byggt lägger jag ingen vikt vid däremot. Och om han gjort det själv eller fått hjälp lägger jag heller ingen vikt vid. Men inom favoritämnet ånga så är det nog inte gjort nåt mer än teoretiskt. Wille, är det en ganska rätt bedömning från "andra" sidan, dvs vi som ser, läser och ibland skriver?


Citroen xantia motorn Xu10j4R i min 306 peugeot Xu10j2 motorkonveterignarna gjorde jag 100% allt sj. 306 gti motorn Xu10J4RS för att passa i 205 an de mekaniska gjorde martin men motorerna är i princip identiska de som skiljer är nedre motorfästet bara annars är de samma som på min 306 konveterad till Xantia motorn Xu10j4R motorn, annars fixade jag all el sj, även konveteringen från analogt till digital utförande i hastighetsmätarn på 205 Gti6 fixade jag.

trima fästenaa turades vi om att mma a med pinnsvetsen :) dock är de mina svetsar på bilderna. svetsade de mesta med pinnen sj dock. om du inte tror mig kan du ringa min kompis josef jag byggde trima fästet hos, jag fick även VG på bilel i 3 ans bil els kurs, och vg på några av tig svets metoderna på min svetskurs 2012, husvagnarna har jag gjort till 100% sj de me

de sant ja inte kommit så långt med ångmaskinerna men de e för att jag är ny på området och har brist på maskiner och pengar och verkstad.
Senast redigerad av wille_89_ 01:49:23, 17-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#358 » 01:03:48, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Janson1 skrev:Jodå, det finns en del trådar om det, nu har länkarna slutat fungera men man ser SuperSevenbilen på en av bilderna. "motorkonverteringen med. Och ett par husvagnar. Hur bra eller dåligt det är byggt lägger jag ingen vikt vid däremot. Och om han gjort det själv eller fått hjälp lägger jag heller ingen vikt vid. Men inom favoritämnet ånga så är det nog inte gjort nåt mer än teoretiskt. Wille, är det en ganska rätt bedömning från "andra" sidan, dvs vi som ser, läser och ibland skriver?


Jag känner ett antal personer som har "byggt" både det ena och det andra.

Att verkligheten sedan består i att de har varit med i lokalerna där objekten har byggts som hangarounds och druckit kaffe pratar de inte så gärna om... :lmao:

jag kan lova nixs dig o alla här att jag har byggt allt jag har visat på bilderna själv till allra största del. elen på superseven drog jag till 85 % sj. vill du ha bevis för Både 205 och 306 konveteringarna kan du ringa min kompis martin wihlborg som jag gjorde 205 gti6 jobbet åt, han var även närvarande när jag gjorde min egna 306 konvetering till xantia motorn efters xantian var HANS BIL, jag fick motor i den.
Senast redigerad av wille_89_ 01:51:04, 17-11-2021, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#359 » 01:11:48, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är lite från min arbetsmapp jag gick efter , första bidlen är 205 gti 6 projektet, andra bilden är citroen xantias engine wiring diagram för att veta hur tändning och alla givare till dashboard (instrumentpanelens lampor skulle kopplas in. även motorbytet och elhärvan ja skarvat från xantian till peugeot kontakt är med.

Martin är mitt vittne till konveteringen och tackade mig som ni kan se i chatten efter motorn startat upp och alla givare lyser som de ska. även på instragram tackade o taggade han mig som ni kan se "kim william" motorn är en 170hk 306 GTI motor i en liten 205 gti med 106hk standard. på de 4 sista bilderna kan ni ser elhärvan jag skarvat. så jag är inte så noob som du tror. NIX
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#360 » 08:06:11, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu återgår vi till att prata ånga, Det är roligare,

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se