Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Ytterligare en bränslestöld i Örebro

28 inlägg • Sida 2 av 2
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

tracker (trådstartaren)

#16 » 18:54:29, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 dieselstölder till inom loppet av 4 veckor, senast inatt.
Första gången för fyra veckor sedan 00.15 var det 2 personer som försökte slanga ur den övre tanken på traktorn samt grabbens traktorgrävare men det såg ut som dom tömt ut HVO100:an som dom fick ut från den,
luktade väl inte diesel kanske...
Inatt kl 01.22 en bil kommer på stora vägen bromsar in krypkör och gör en u-sväng in på en "uggla" som är mittemot min verkstad, ser att bagagen öppnas och sedan försöker han slanga från övre tanken på traktorn utan resultat sedan till grävaren.
Personen ifråga brydde sig inte om full belysning på område 25meter intill medelhög trafikerad väg utan stod bak på grävaren och slangade, har alltid tom tank så han fick väl ut 3-4 liter såg det ut som i 20 liters dunken.
Tanklocken var iallafall pålagda så det har väl inte kommit in så mycket regn i tankarna, man blir så trött...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



marcusw

#17 » 01:46:30, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har den personen varit med om för någonting?
Vilka omständigheter har den killen växt upp under?
Vad är det för trauma han bär med sig?

Kommer att tänka på Dan eliasson.......
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

4 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Iznogoud

#18 » 10:26:14, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i dagens rättssverige är det alltid synd om förövaren, är man rik nog att ha råd med en klocka, hus eller bränsle får man skylla sig själv och helt helt enkelt acceptera att ofrivilligt bidra till den sociala utjämningen av egendom.

Och att anmäla är slöseri med tid, min metallstöld anmälan med bilder på förövare samt deras bil lades ned direkt i brist på bevis.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marcusw

#19 » 11:59:25, 26-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Ja i dagens rättssverige är det alltid synd om förövaren, är man rik nog att ha råd med en klocka, hus eller bränsle får man skylla sig själv och helt helt enkelt acceptera att ofrivilligt bidra till den sociala utjämningen av egendom.

Och att anmäla är slöseri med tid, min metallstöld anmälan med bilder på förövare samt deras bil lades ned direkt i brist på bevis.


Där tappar man hela förtroendet för polisen.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Robert T

#20 » 00:38:16, 27-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se och lär :mrgreen:


10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#21 » 21:39:29, 17-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur förvaras bränslet för det låter ju väldigt lätt att sno den? med ett så högt värde borde det förvaras bättre minns för några år sen när jag spendera mycket tid i naturen att på varje hygge man såg i skogen stod det tankar dok låsta brevid skogsmaskinerna men inget lås har stopat en tjuv inte minst inte när ingen ser en på natten i skogen

var samma sak på byggen eller oss bönder olåsta tankar olåsta maskiner inga grindar


här nere händer det nästan aldrig vad jag har hört men sen skulle tro att ägaren/bonden skulle ta fram bössan väldigt fort om nu tjuven kommer förbi gårdshundarna som alla gårdar har kedjade på nätterna så var det för i sverige med kanshe nåt att skaffa igen :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

dc_lindberg

#22 » 10:12:08, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att man har större rättigheter att skydda sin egendom i Frankrike. Man får ha -riktiga- "staket" (murar) med framkomlighetsbegränsning (krossat glas, taggtråd, mm) som kröning. Där jag varit i Frankrike var hundarna inte sällskapsdjur... de "bodde" i hundgård på tomten... o ... man gick på avstånd förbi dem...

I Sverige så är det tjyvarna det är synd om! Hela rättsväsendet är inriktat på att skydda dem mot de otäcka laglydiga medborgarna. O skulle tjyvarna dessutom vara "turister", "gäster", då är det röda mattan som gäller för dem. Skulle de dessutom inte vara blonda och blåögda, då är deras lycka salig!

...å så förfasas vissa över att vi noterar detta med att alla är lika inför lagen, men lagen är olika inför alla.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gute84

#23 » 18:32:17, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vill minnas att man har större rättigheter att skydda sin egendom i Frankrike. Man får ha -riktiga- "staket" (murar) med framkomlighetsbegränsning (krossat glas, taggtråd, mm) som kröning. Där jag varit i Frankrike var hundarna inte sällskapsdjur... de "bodde" i hundgård på tomten... o ... man gick på avstånd förbi dem...

I Sverige så är det tjyvarna det är synd om! Hela rättsväsendet är inriktat på att skydda dem mot de otäcka laglydiga medborgarna. O skulle tjyvarna dessutom vara "turister", "gäster", då är det röda mattan som gäller för dem. Skulle de dessutom inte vara blonda och blåögda, då är deras lycka salig!

...å så förfasas vissa över att vi noterar detta med att alla är lika inför lagen, men lagen är olika inför alla.


finns ju ingen lag som säger att man inte får låsa in sina saker eller ta med dom hem varje dag måste man lämna bränslet utan bevakning det sitter ju knappt tank lås på fordonen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Iznogoud

#24 » 19:02:29, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de ställen med "farmartank" jag varit så har en stor skopa, ett hjul eller bandställ ställts dikt an emot luckan till tankpump mm.
Svårt stjäla Diesel ur stora tanken då i alla fall, maskinerna är ju som de är. Oftast tankades de upp på morgonen om de stod utomhus.
En del har varit kameraövervakade, vilken nytta det nu gör om maskerade tjuvar.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

dc_lindberg

#25 » 19:47:47, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just detta med att låsa in och ta med sig hem...

Jag sitter med motsvarande... måste plocka fram och undan allt när man ska göra något, pga de som så gärna lånar men glömmer att lämna igen.
Kostar -tid-, mycket tid. Resultatet blir att den tillgängliga -arbetstiden- blir kraftigt decimerad...

Det går heller inte att alltid låsa in allt...
I -sak- kan jag väl hålla med om trasslet med farmartankar och tanker på entreprenadfordon, men samtidigt - det Sverige jag är uppvuxen i, i det fick man lära sig låta bli andras egendom! Vi hade trassel med ett folk som ansågs anse att det som är lämnat utan uppsikt "är allmän egendom"... men hur illa det -verkligen- var med det fick jag aldrig kläm på. När balkan kriget no.1 pågick o den svenska staten fick för sig att "importera" en viss, synnerligen ökänd, folkgrupp från södra balkan... då inträffade något besynnerligt... De -gick- till stormarknaderna, men de cyklade därifrån... o de stormarknaderna sålde inga cyklar... Sedan den "importen" har Sverige fått många besökare från områden där man har svårt för att skilja på ens egen egendom och annans...

Visst - i egenintresse, så låser man in och tar med sig!
...men... varför ska -jag- betala för att slippa bli rånad av "de där"?!...
Svängdörrar vid gränsen. Polisen som svarar "du får inte störa oss med sådant där!" när man ringer och söker deras hjälp/uppmärksamhet när man påträffar vad som pekar mot stöldgods (plockade en lastbil med "fel" nr-plåtar och ett lass med trädgårdsmaskiner som även beg skulle betingat flera hundra tusen => ringde 112, E4:an Upplands-Väsby södergående (mot båtarne över östersjön...), och fick -det- svaret av blåbären!... De avlönas av mig, och dig, och alla andra som -betalar- skatt i Sverige!... men vem "skyddar" de?... hm!...

Så, visst, i egenintresse, men...
Nu har vi i vart fall en stadsminister som stänger gränserna mot Norden, ff.a. mot Norge! Äntligen! Det var inte en dag för tidigt! (= ironiskt sagt, givetvis)
Svängdörrar till vissa länder, länder där dessas medborgare åker på stöld turnéer i Sverige, men -stängda- gränser till våra närmaste "broder folk"?!

...det är något Ruttet i Danmark! (Skaka Spjut: Hamlet)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gute84

#26 » 20:36:52, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:På de ställen med "farmartank" jag varit så har en stor skopa, ett hjul eller bandställ ställts dikt an emot luckan till tankpump mm.
Svårt stjäla Diesel ur stora tanken då i alla fall, maskinerna är ju som de är. Oftast tankades de upp på morgonen om de stod utomhus.
En del har varit kameraövervakade, vilken nytta det nu gör om maskerade tjuvar.


mycket stölder är oss bönder men jag har aldrig sett en gård med stadig vägbom jag menar dom flesta bönder har ju fordon och bränsle hemma för miljoner idag att man inte vill skydda sin inkomst mer är tänkvärt
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#27 » 20:45:35, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Just detta med att låsa in och ta med sig hem...

Jag sitter med motsvarande... måste plocka fram och undan allt när man ska göra något, pga de som så gärna lånar men glömmer att lämna igen.
Kostar -tid-, mycket tid. Resultatet blir att den tillgängliga -arbetstiden- blir kraftigt decimerad...

Det går heller inte att alltid låsa in allt...
I -sak- kan jag väl hålla med om trasslet med farmartankar och tanker på entreprenadfordon, men samtidigt - det Sverige jag är uppvuxen i, i det fick man lära sig låta bli andras egendom! Vi hade trassel med ett folk som ansågs anse att det som är lämnat utan uppsikt "är allmän egendom"... men hur illa det -verkligen- var med det fick jag aldrig kläm på. När balkan kriget no.1 pågick o den svenska staten fick för sig att "importera" en viss, synnerligen ökänd, folkgrupp från södra balkan... då inträffade något besynnerligt... De -gick- till stormarknaderna, men de cyklade därifrån... o de stormarknaderna sålde inga cyklar... Sedan den "importen" har Sverige fått många besökare från områden där man har svårt för att skilja på ens egen egendom och annans...

Visst - i egenintresse, så låser man in och tar med sig!
...men... varför ska -jag- betala för att slippa bli rånad av "de där"?!...
Svängdörrar vid gränsen. Polisen som svarar "du får inte störa oss med sådant där!" när man ringer och söker deras hjälp/uppmärksamhet när man påträffar vad som pekar mot stöldgods (plockade en lastbil med "fel" nr-plåtar och ett lass med trädgårdsmaskiner som även beg skulle betingat flera hundra tusen => ringde 112, E4:an Upplands-Väsby södergående (mot båtarne över östersjön...), och fick -det- svaret av blåbären!... De avlönas av mig, och dig, och alla andra som -betalar- skatt i Sverige!... men vem "skyddar" de?... hm!...

Så, visst, i egenintresse, men...
Nu har vi i vart fall en stadsminister som stänger gränserna mot Norden, ff.a. mot Norge! Äntligen! Det var inte en dag för tidigt! (= ironiskt sagt, givetvis)
Svängdörrar till vissa länder, länder där dessas medborgare åker på stöld turnéer i Sverige, men -stängda- gränser till våra närmaste "broder folk"?!

...det är något Ruttet i Danmark! (Skaka Spjut: Hamlet)


bodde granne med en pensionerad polis för några år sen han mena på det var mycket stölder för med bara att folk inte tänkte på det han jobbade från tidigt 50 tal

har mängder med stöld historier från min åkeri familj från 30 talet in på miten av 70 talet mins när dom berätta hela laster kunde bli stulna till bränsle

att allt var bättre för det håller inte att det inte fans svenska tjuvar och bara invandringen för med sig tjuvar stämmer ju inte

3 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Viktorputts

#28 » 22:29:41, 18-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips kan vara att bli nämndeman och själv bli en del av dömandet. Allt är inte självklart svart eller vitt :???:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se