Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Åldringsbrott

28 inlägg • Sida 2 av 2
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

dc_lindberg

#16 » 10:22:43, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som "drabbad" av att någon "lånat" mitt personnummer för 1 år sedan kan jag intyga att det är oförbart lätt att "låna pengar" av andra över nätet...
Blippa... kommer man långt med!... mitt kort har inte sådan funktion... har skriftligen meddelat min banks huvudkontor om -DUMHETEN- att leverera nya kort med blipp aktiverat/installerat. Den tjänsten skall vara en -tilläggstjänst- som man beställer och betalar för!...

De som är i 90 års åldern var -med- under andra världskriget... de har levet i ett mycket säkert Sverige med -svenska- värderingar och -svenska normer-... de var även med om att rösta fram "ett mångkulturellt samhälle"... På sätt och vis... så betalar de idag för det som de skapat...

Vi har en stat som agerar som om pensionerad är en last för samhället... där vi även haft politiker i riksdagen som uttalat sig på detta sättet om äldre... Därmed har staten "legitimerat" agerande mot äldre... de "parasiterar" ju på samhället...

Min motfråga i detta är:
- var är alla yngre anhöriga?!
- var är stödet och hjälpen för de äldre?!
- förr hade vi statskyrka; de sökte -alltid- upp äldre genom sin Diakoniverksamhet; var är de någon stans?!
Hela samhället beter sig segregerande -mot- de äldre, inkl dessas anhöriga!...

Skapelsen av det digitala och söka påtvinga det på alla medför detta gigantiska säkerhetshål, för alla av oss.
Äldre är så mycket lättare att ge sig på än yngre...
...rättsväsendet agerar ock mot de äldre...
Samhällsutvecklingen är en allt ökande segregation och rättsröta som får rötmånaderna att blekna i jämförelse.

Vi får inte nämna vilka som gör vad - det skyddas av Datainspektionen... skulle vi nämna så skyddas brottslingen av lagar som gör det "grovt kriminellt" att "peka ut"...
Det är så genomsyrat med lagar som skyddar brott i Sverige och fredar brottsling att det är omöjligt att anmäla och identifiera/vittna!...

De drabbade äldre... var är deras yngre anhöriga?...
Varför har de inte fått ett "skalskydd" mot de idag kända metoderna att stjäla från äldre?...
...ligger tydligen i statens intresse att "göra sig av med" de som pensionerats... för de är ju "parasiter" på samhället... för att citera benämningen från en riksdagsman för några år sedan...

Eller som "Byteskomik" senare "Helt appro på" gänget från Malmö sa redan på 80-talet:
- "Sverige är fantastiskt!... eller hur!"
Senast redigerad av dc_lindberg 18:50:20, 20-02-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



roddjer

#17 » 14:39:36, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:... De som är i 90 års åldern var -med- under andra världskriget... de har levet i ett mycket säkert Sverige med -svenska- värderingar och -svenska normer-... de var även med om att rösta fram "ett mångkulturellt samhälle"... På sätt och vis... så betalar de idag för det som de skapat...
...

:huh:
Vad snackar du om? Vad har det "mångkulturella samhället" med åldringsbrott å göra? Bara onskefulla utlänningar som rånar gamlingar menar du? Skriv det då i så fall, göm dig inte bakom moderna omskrivningar. Det "mångkulturella samhället" är ett begrepp som är ofantligt mångfacetterat, politik på hög och låg nivå, inomlands och utomlands, utveckling, tekniskt som kulturellt.

Vidare, att det sen skulle vara något nytt med att råna gamla och "svaga". Knappast. Du gillar ju historiska referenser och med en liten kulturell touch kan man ju nämna att det var väl tur att madame Flod fick ett "moment of clarity" och såg till att Gusten slängde Karlssons mapp med "viktiga papper" i brasan precis innan hon drog ur jacket. Tur för gossen det.
Sånt har säkert förekommit då och i alla tider men den typen av "rån" är inte lika synliga idag. Ingår de i de "svenska värderingarna och normerna"? Tyvärr har saker som BankID gjort dylika "affärer" enklare och man behöver inte vara lika kreativ och välsmord i munlädret som förr. Med tillgång till rätt dosa och/eller kod kan man "planera" sin framtid väldigt exakt och nätt med rätt relation till sin syster/bror/far/mor/farmor/farfar etc..
Hur var det nu, du efterlyste anhöriga? Det är absolut ingen garanti att det skulle bli bättre. Allt beror på. Du verkar förutsätta att "alla" har en bra relation mellan kanske först och främst föräldrar och barn. Så är icke fallet. Turligt nog är jag en sån som har en väldigt bra relation med mina päron men har sett på nära håll mer än en gång de som inte har det och vad motigt det kan vara. Så "yngre anhöriga" är absolut ingen garant för någonting.


Men... jag delar uppfattningen om att den här likriktningen och påtvingandet av diverse tekniska lösningar för att överhuvud taget KUNNA göra vissa saker är problematisk. Avsaknad av alternativ, att inte kunna sprida riskerna, är inte bra. Det gäller inte bara äldre. En betydande mängd människor, som ännu icke kan betecknas som "äldre", har en eller annan form av funktionsnedsättning, fysisk eller psykisk, som kan göra digitaliseringen exkluderande. Sen har en annan stor mängd människor som är fullt "normala" och klarar av all denna IT men skulle helst slippa om det fanns vettiga alternativ. Till den senare kategorin hör min sambo. Varje gång det krävs något nytt konto nånstans med efterföljande lösenords(problematik) för göra något hör jag på hennes andhämtning att ångan stiger och fanns det en tågvissla ansluten i nacken skulle den nog vissla. Många människor är inte imponerade av att det ska vara nytt, nytt, nytt hela tiden, snarare, "skiten ska funka" för att vardagen ska fungare, det ska vara enkelt. Sen vad som är "enkelt" i sammanhanget är en springande punkt som är upp till var och en men det får bli en annan historia.

Ja, Sverige är fantastiskt (jag vet vad "Helt Appropå" är för några). Ett av de bättre länderna i världen att leva i. Det framgår med tydlighet när man pratar lite djupare med folk som inte är födda här men kommit hit senare.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Holger

#18 » 15:01:46, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Men kod behövs ju inte vid nätköp,och utländska nätbutiker har ju ingen BankID legitimering.
Tacka vetjag gamla checkar hur kunde det funka förr,?

Min bankkort går inte att använda vid nätköp på det sättet. Jag vet inte varför så många envisas med att använda kreditkort för vardagliga saker. Helt onödigt enligt min uppfattning.
Vårt kreditkort är väl undanlagt och kommer bara fram om vi ska resa utomlands, men vi har märkt att vi ofta inte ens behöver kreditkort utomlands numera.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Japa370

#19 » 18:01:15, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv aldrig haft något kredit,bara betal. Numer nästan alltid verifiering med bank ID,utomlands finns väl inte det.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Holger

#20 » 18:53:23, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verifiering med bank id? Bank id finns väl bara i Sverige?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Berntson

#21 » 20:19:30, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många har lönen in på ett konto som är anslutet till betalkortet.
Bättre att ha ett konto utan kort och flytta pengar till kortkontot vartefter
pengarna behövs.

3 personer gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Japa370

#22 » 20:20:20, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes och stulna kort funkar bara i utländska web butiker

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Henrik_N

#23 » 20:22:13, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Japa370 skrev:Men kod behövs ju inte vid nätköp,och utländska nätbutiker har ju ingen BankID legitimering.
Tacka vetjag gamla checkar hur kunde det funka förr,?

Min bankkort går inte att använda vid nätköp på det sättet. Jag vet inte varför så många envisas med att använda kreditkort för vardagliga saker. Helt onödigt enligt min uppfattning.
Vårt kreditkort är väl undanlagt och kommer bara fram om vi ska resa utomlands, men vi har märkt att vi ofta inte ens behöver kreditkort utomlands numera.


Hur betalar ni i vardagen i Tyskland? Har hört att kontanter fortfarande är mer gångbara där än här?
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Holger

#24 » 20:54:33, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men det avtar nu under pandemin.
Kontant och vanliga betalkort (Mastro,…) kopplade till bankkonto är vanligast

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#25 » 10:38:52, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårare att plundra bankkonton om dessa inte är kopplade till betalkort/kreditkort...
Bankbok med stämplar gör det än svårare att komma åt kontos innehåll...
Jag föredrar kontanter - då ser jag exakt vad som finns "tillgängligt" att handla med "idag"; resten finns i "säkert förvar mot mitt shoppihålande"!
Andra, de föredrar både bankkort och kreditkort, så de utan hejd kan sätta sprätt på alla pengar de har :-)

Är det inte självklart att man bara har "hushållskassan" på det konto till vilket "plastlappen" är kopplad?!
(det är -dumt- att lägga alla ägg i samma korg!...)

Äldre pressas av yngre att skaffa sig plastkort... tycker inte att man skall pressa någon... det är (borde vara) frivilligt att skaffa sig dylika saker.
Det är de yngre som "kräver" plastkort... sedan -förfasas- de över vad som drabbar de äldre!... synism?...
Går vi tillbaka till de som var med om krigen på 1800-talet så var det -vanligt- att "banken" var sänghalmen... efter första världskriget och det monetära kaoset som blev under 1920-talet med kulmen den 24 oktober 1929... så litade inte folk på bankerna!... pengar förvarades i hemmen och i kassaskåp hos dem som hade sådana... => det skedde mycket inbrott...

Var generation har sina problem: "intet nytt under solen".

Bedragare och skojare har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Det är en "naturlag" (Gauss kurvan).
Att vidtaga åtgärder som främjar och underlättar för bedragaren är att betrakta som "förberedelse till brott" - vilket är det som staten gör!...
När individen fråntas möjligheten att själv bestämma och själv ta ansvar, så blir det problem för samhället... När samhället sedan svär sig ansvarsfria för vad det skapat, underhåller, underblåser och främjar... då... Samhällets grunder är att de i samhället delar samma värdegrunder, etik, moral, juridik... finns de som tror att man kan bland olika former av dessa värdegrunder och ändock få de motstridiga parterna att samexistera utan friktion...

Med skalskydd åt äldre, som denna tråd startades med inriktning åt, menas att utforma fysiska åtgärder som hjälper åldersgruppen; inte överösa dem med ytterligare komplicerade digitala "leksaker"! I världen finns det redan olika former av detta som -norm-; och de har i vart fall funnits i Sverige också!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Japa370

#26 » 10:53:38, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en nära släkting som var tillsammans med en man från Ecuador
När svärföräldrarna kom och hälsade på hade dom med sig mängder av dollar för uppehället. Växlade på typ liknande Forex på Quitos flygplats.
30 % av dollarsedlarna var ordentligt färgade av bankbox färg. Lite problem att växla in dom i Sverige

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Bygert

#27 » 09:47:10, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är de på g igen åldringarna. Kanske ettan i NWT inte blev helt genomtänkt.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#28 » 15:47:29, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tant i Uddevalla var visst inte så lättlurad :)

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 ... bedrageri/

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se