Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Offentligt personnummer

14 inlägg • Sida 1 av 1
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

meken49 (trådstartaren)

#1 » 16:14:29, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej om detta passar här, men får väl ev flyttas av adm.
Måste säga att jag nog blev lite oroad igår. En kompis kom och läste upp hela personnumret, inklusive dom fyra sista siffrorna på min fru som inte bor på samma adress som jag. Han gick in på merinfo punkt se och fick där fram alla uppgifter.
Hur är detta möjligt ? Är inte personnumret skyddat ? Detta kan ju missbrukas om det hamnar hos någon skum individ. :aaargh:
Senast redigerad av meken49 18:09:56, 14-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Iznogoud

#2 » 17:17:52, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit enkelt även innan internets stora intåg, räckte med namn och adress och telefonnumret till skatteverket för att får reda på personuppgifter på valfri person med ej skyddade uppgifter.
Men alla dessa sidor där samma sak kan fås med ett enkelt knapptryck är oroväckande då infon lätt kan missbrukas eller misstolkas.

Fast å andra sidan tycks folk vara oerhört villiga att lägga ut privata uppgifter på FB som kan utnyttjas av andra.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

jonnordvall

#3 » 19:03:54, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offentlig uppgift så det är mer än enkelt. Många ggr jag tog reda på det före internets tid. I ärligt syfte dock. Men lika lätt för alla.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

meken49 (trådstartaren)

#4 » 20:30:24, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag läst att det ska vara en offentlig handling. Grundlagsskyddad dessutom :ohnej: . Hur har dom "bildade" som bestämt detta tänkt ? Har dom tänkt överhuvudtaget ? Hårresande att personnumret ska vara en offentlig handling. Enligt uppgift sker det en ID- kapning var tredje minut p.g.a detta.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

fretchi

#5 » 21:05:20, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är väl inte att det är en offentlig handling, utan hur det används.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#6 » 21:09:08, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om personnumren inte vore riktigt lika offentliga, skulle säkert andra skydd mot ID-kapning ha varit sämre istället, och i så fall hade också hackers lagt ner mycket mer jobb på att komma åt databaser med personnummer än vad de idag ids göra avseende svenska personnummer. Sådana problem är mycket större i länder där personnummren är mindre offentliga, inte minst för att man kan få bra betalt på svarta marknaden för en hackad databas med personnummer från ett sådant land.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#7 » 21:10:27, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som mycket i Sverige idag är regler/lagar skrivna i och för en annan tid.
Tyvärr lär det inte bli bättre framöver.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Alrik

#8 » 21:13:16, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mrkoll.se kan du även se personnummer.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

fretchi

#9 » 08:00:03, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur missbrukar man ett personnummer? Alltså, vad kan man göra med det som utomstående skurkaktig person? Jag har aldrig tänkt på det då jag snarare jämfört mitt personnummer med min hemadress, som också är offentlig.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bygert

#10 » 10:57:51, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom personnummer är lätt att hitta så är det inte så illa med det, vill man stöka till det för nån kommer man långt med namn och adress. Man ska vara mer noga med kontokortsnummer. Och koden till kortet, i all synnerhet om man har Nordea. Det man aldrig under några omständigheter ska lämna ut är koden till bank-id, med den kan man ställa till med ungefär vad som helst.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

bonde456

#11 » 11:48:08, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan så var det en som sålde grejor i mitt namn och använde mitt 10 siffriga personnummer.
Uppdagades när en bandmedlem från Ratata ringde och efterlyste när han skulle få sin förstärkare eller något liknande.
det var en SMS konversation i mitt namn och alla 10 siffror i personnumret och så var det hackat ett twitterkonto där dom bytt kontoägarens namn mot mitt så det såg ut som en riktig profil.
Kontaktade en av dom som flitigt kommenterat inläggen på twitterkontot som verkade vara en vän till den ursprungliga ägaren så att dom fick reda på att det var hackat.
Ja och så polisen då som givetvis lade ner ärendet med vändande post.

Började leta annonser i mitt namn och "jag" sålde tydligen en massa olika saker.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

Robert T

#12 » 01:33:59, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge inte svenska medborgare kan ett skit om hur deras land fungerar så kommer ingenting att förändras.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#13 » 11:06:30, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Har ni vaknat först nu?!
Detta SKREK vi om när det infördes på 1980-talet och klubbades som offentlig handling (1991?).

Nu har ni ett förvärrande av detta som ni sett konsekvensen av i media i veckan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... a-kort-tid
Uppdaterad 27 oktober 2022Publicerad 27 oktober 2022

Polisen varnar för en ny typ av bedrägeri via sms, där bedragarna utger sig för att hamnat i ett akutläge med borttappad telefon. De säger sig vara barn eller barnbarn och att föräldrarna eller morföräldrarna måste betala en räkning samma dag.


NB:
- enligt lag är näringsidkare skylig att upprätta minst 2 handlingar:
* Kundavtal; vilket avtal som råder mellan säljare och köpare (Konsumentköplagen)
* tillstånd att registrera och dokumentera uppgifter om kund (datalagstiftningen, kom väl 1993 om jag minns rätt)
INGET av de bolag som säljer telefon och internet lämnar ifrån sig dessa uppgifter gällande kontantkort!
De fem (5) operatörerna som tillhandahåller kontantkort -vägrar- presentera de avtal som de enligt lag är skyldiga att upprätta mellan sig och kund. De -vägrar- svara på frågan! De -vägrar- också svara på frågan om lagringen av uppgifter om kund (persondata, det som denna tråd handlar om); trots att brott mot tillstånd för lagring om annan är förenat med fängelse som påföljd!

Nu har di dumma svenskarna sprungit iväg o låtit sig registreras med sina kontantkort... o vips sker en våg av brott via SMS... vilket sammanträffande...
Samma sak skedde när man offentliggjorde personnumren...och har sedan dess pågått ohejdat...

Jag råder nyfiken att begära, för testens skull:
- avtal mellan operatör och kund (en konsekvens av den nya lagen om registrering av kontantkort)
"man vill ju faktiskt veta vad man skriver på när man lämnar ifrån sig sitt personnummer, adress, osv till annan!)
- tillståndet för registrering av annan gällande tjänsten kontantkort (styrs ock av den nya lagen om registrering av kontantkort)
NB:
- operatörerna har i sina allmänna villkor: "gäller ej kontantkort"
Detta betyder att de korten ligger under annat avtal och annan juridik, varför kund äger rätten att få ta del av de avtal som därmed gälla endast just denna tjänst.

SAMTLIGA operatörer -hänvisar- till regeringen för ovan (avtal och tillstånd)!
Snacka om "bakom flötena"!
Lagen gäller mellan operatör och lagstiftare (regeringen); inte mellan operatör och kund!

Här är kontakt adresserna:
mailto: kundservice@hallon.se
mailto: kontakta-oss@halebop.se
mailto: mobilprivat@telenor.se
mailto: telia-info@telia.se

mailto: info@comviq.se
mailto: tele2-info@tele2.com
mailto: postmaster@tele2.onmicrosoft.com

mailto: pts@pts.se
mailto: konsument@pts.se

mailto: imy@imy.se (Datainspektionen)

mailto: Konsumentverket@konsumentverket.se

mailto: s.registrator@regeringskansliet.se

Vi äger alltså rätten som kunder att få de avtal vi ingår med annan!
Registrering och registerhållning av uppgifter om annan kräver tillstånd från Datainspektionen (IMY)!

Detta handlar om slentrianmässig och ovarsam hantering av känsliga uppgifter om och för annan!
Att personnumer har varit bus enkelt att få tag i sedan staten tog av kyrkan folkboföringen är en sak, men att sammanställa och sprida dessa uppgifter är faktiskt brottsligt! Man kan inte stödja detta spridande av under parollen "tryckfrihet", vilket är det som Mr. Koll m.fl. "opererar" under och har fått rätt att idka sin verksamhet under av någon rättslig instans (HD eller Förvaltningsdomstolen - domen överklagades inte!...)

Så, för att skaffa dig själv personlig erfarenhet av om och hur:
- varsågod; pröva begära ut ovan från ovan operatörer.
* när du får svaren och inser vidden av de svar du får (Telia och comvik svarar inte), så kan du välja att rapportera detta till de tre olika tillsynsmyndigheterna, IMY (datalagstiftningen och registrering av personuppgifter), konsumentverket (avtal mellan kund och säljare), PTS (funktionen/tjänsten)
* när du sedan får se hur de fungerar kan du kontakta regeringen... och se hur det väljer att handlägga detta...



Tänk nu efter en gång till, ordentligt:
- skriver du -verkligen- på ett avtal innan du läst det?
- accepterar du att skriva på ett avtal som du aldrig får ta del av?
...-det- är var den förra regeringen öppnade för med registrering av kontantkort...

Eller som Byteskomik från Malmö uttryckte det i TV-serien: "Helt appropå!"
"Sverige är Fantastiskt, eller hur?!"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 11:19:02, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips i sammanhanget är att hålla ett öga på veckobreven hos cert.se , det brukar komma ett nytt varje fredag eftermiddag, och ta en titt på intressanta länkar där. Det finns bra mycket mer oroande saker att tänka på ur identitetsstölds- och dataskyddssynpunkt än om ens personnummer råkar komma ut.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se