Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

telefonbedrägeri

7 inlägg • Sida 1 av 1
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

valberga (trådstartaren)

#1 » 15:49:48, 27-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick i dag ett intressant samtal på telefon.
En kvinna sa sig att ringa från Telia och sa att televikoren skulle ändras. Ok tänkte jag jag har både telefon och mobilt bredband hos Telia. Hon fortsatte. Vilkoren för mina abonnemang skulle prisjusteras och då jag har ett jordbruksföretag så skulle jag få sänkt den sammanlagda avgiften med runt 150kr.
Mina varningsklockor började att ringa. Har ju aldrig varit med om att avgiften sänks och att jag skulle få fri surf på alla abonnemang ,Vi pratade om att jag nyss gått i från tre på det mobila bredbandet och gått över till Telia för att det var bättre mottagning där.
Jag skulle bara signera ett sms som hon skulle skicka.
Sa att jag vill ha det på mejl, ok det skulle gå bra. Men hon ville inte släppa mig i telefonen förrän jag fått mejlet. Fick då gå in och starta datorn och ta fram mejlet

Det kom från Tillmobil i Norden AB genom Scrive. :insomnia:
Jag öppnade ett dokument som följde med, men det behövdes inte sa hon, bara säg ja eller nej i telefon.
Tur är ju att det var jag som har ett kontrollbehov när det gäller allt som skall läsas i genom

När jag öppnade så var det ett abonnemang från TRE som jag skulle ta i stället för Telia. :djaevul:

Vad jag sa till henne kan vi lämna därhän.

Ringde Telia för att upplysa dom om att det förekommer telesamtal från nämmnda företag som utger sig för att vara Telia.
Han jag talade med blev högintresserad av vad jag sa och under samtalets gång så googlade han på detta företaget och kom fram till att det hade blivit anmält ett flertal gånger för bluff.

Jag är ju i den åldern att div olika bluffsamtal kan komma och tänkte att det kanke finns någon här som också blivit uppringd från "Tillmobil i Norden AB genom Scrive"
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

9 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Sparrow

#2 » 15:59:44, 27-11-2024

Bra med uppmärksamma maskinister. :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Blekinge
Sverige
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Holger

#3 » 16:12:14, 27-11-2024

Mycket bra!
Jag snackar inte ett ord om avtal via telefon, lägger bara på. Vill de något kan de skicka ett brev, eller email som är ganska enkelt att avslöja bluffar med.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster

Ort/område: Hannover
Sverige
Expertområde: Drift av forum

Murre o2

#4 » 16:41:10, 27-11-2024

Det grövsta jag råkat ut för var när det ringde en som på dålig engelska sade att min dator hade blivit kapad och att han skulle hjälpa mig om han fick tillgång till den :uupps: I grövsta laget! Jag talade om vad han kunde gå och göra, då lade han på... Tror inte han följde mina råd :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Kungälv
Maskin: Volvo 320

lennartostman

#5 » 17:03:44, 27-11-2024

Tillmobil har jag också haft kontakt med för några år sedan. Jag klickada på länken i mobilen men läste igenom mejlet då jag kom hem. Som nämndes så var dom ju väldugt på, att man skulle klicka på länken. Eftersom jag hade sparat allt från mobilen och påföljande korr så lyckades jag komma ur deras abonnemang.
Dom ska man akta sej för.
Dom uppgav ju att dom ringde från Telia, men det visade sej ju vara en bluff.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskin: MF 135MP på fritiden

GC59

#6 » 18:47:16, 27-11-2024

Holger skrev:Mycket bra!
Jag snackar inte ett ord om avtal via telefon, lägger bara på. Vill de något kan de skicka ett brev, eller email som är ganska enkelt att avslöja bluffar med.

Svarar inte på nummer som ej är reggade i kontakter , de kan prata in ett meddelande eller sms,a
Blockerar mysko nummer på direkten , senaste var ett missat samtal från Afghanistan men det är
ganska lugnt numera. Har stör ej påkopplat mellan 22 - 10 så bara 3 personer kan ringa.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Värmland
Sverige
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

d557017

#7 » 21:02:35, 27-11-2024

valberga skrev:Fick i dag ett intressant samtal på telefon.
En kvinna sa sig att ringa från Telia och sa att televikoren skulle ändras. Ok tänkte jag jag har både telefon och mobilt bredband hos Telia. Hon fortsatte. Vilkoren för mina abonnemang skulle prisjusteras och då jag har ett jordbruksföretag så skulle jag få sänkt den sammanlagda avgiften med runt 150kr.
Mina varningsklockor började att ringa. Har ju aldrig varit med om att avgiften sänks och att jag skulle få fri surf på alla abonnemang ,Vi pratade om att jag nyss gått i från tre på det mobila bredbandet och gått över till Telia för att det var bättre mottagning där.
Jag skulle bara signera ett sms som hon skulle skicka.
Sa att jag vill ha det på mejl, ok det skulle gå bra. Men hon ville inte släppa mig i telefonen förrän jag fått mejlet. Fick då gå in och starta datorn och ta fram mejlet

Det kom från Tillmobil i Norden AB genom Scrive. :insomnia:
Jag öppnade ett dokument som följde med, men det behövdes inte sa hon, bara säg ja eller nej i telefon.
Tur är ju att det var jag som har ett kontrollbehov när det gäller allt som skall läsas i genom

När jag öppnade så var det ett abonnemang från TRE som jag skulle ta i stället för Telia. :djaevul:

Vad jag sa till henne kan vi lämna därhän.

Ringde Telia för att upplysa dom om att det förekommer telesamtal från nämmnda företag som utger sig för att vara Telia.
Han jag talade med blev högintresserad av vad jag sa och under samtalets gång så googlade han på detta företaget och kom fram till att det hade blivit anmält ett flertal gånger för bluff.

Jag är ju i den åldern att div olika bluffsamtal kan komma och tänkte att det kanke finns någon här som också blivit uppringd från "Tillmobil i Norden AB genom Scrive"

Tycker att jag får dylika samtal titt som tätt, ofta gällande Telefoni/TV/ Bredband, de säger inte vad de erbjuder eller vilket företag de egentligen representerar, bara att "det kommer att ske en förändring" på ditt xxx... J-vla skojare :hotar2:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Sunne
Sverige
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs