Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Hur hantera skadegörelse på en ridklubb?

26 inlägg • Sida 1 av 2
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

MagnusS (trådstartaren)

#1 » 15:53:39, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett problem på dotterns ridklubb, Det har under vintern pågått skadegörelse i olika omfattning, Det började med att cykeldäck blev sönderskurna, bl.a dotterns, Sen skar man sönder skottkärrehjul, Sen har det varit olika grader av upptrappningar med inbrott i ridhus och krossade ridhusspeglar, invändiga glasrutor mm mm. Små saker men det har hela tiden eskalerat, Natten tills idag slogs en ruta sönder till ett av stallen i en hästs box.
Det var alltså glas i boxen på morgonen.

Detta är nu ohållbart, Det börjar bli ordentlig oro bland alla såklart, både barn o vuxna, Står hästar av stort värde där och man vet ju inte vad man har o göra med om det är småungar som inte vet bättre eller ngn sjuk människa.

Allt är såklart polisanmält men polisen gör inte mkt, o vad kan de göra. Händelserna är utspridda över 4-6 månader, ibland har det varit 4 incidenter på 11 dar, ibland har det varit långt mellan händelserna.
Ridskolan ligger på ett sådant sätt att om man är där på natten och det kommer en bil på vägen dit så har man gott om tid att springa o gömma sig så att ta ngn på bar gärning är mkt svårt.

Det har övernattat folk på ridskolan ibland men det har inte givit ngt och det är ju i längden ohållbart då alla har jobb osv att sköta och man vet ju inte heller vem man ev skulle möta där.

Ridskolan har inte särskilt bra ekonomi så att anställa väktare eller installera larm som fungerar tillfredställande är svårt, Många olika utspridda lokaler med mkt djur som rör sig så falsklarmen skulle nog bli många är jag rädd

Har ni några tips eller råd? Jävligt tråkig situation det här.
Senast redigerad av MagnusS 07:28:51, 17-03-2014, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



Fredrik_

#2 » 16:04:39, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterst trist.. Så onödigt att gå på föreningar!
Kan det vara avundsjuka, någon om inte får/kan vara med? (Föräldrars ekonomi tex..)

Alternativ till larm kunde vara belysning med röresesensorer, då följer lyset den som rör sig där. Även inne då kanske.

Kanske infospridning om verksamheten/händelserna, samt inbjudan att besöka verksamheten kan hjälpa upp det hela.

Hoppas det löser sig i vilket fall!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn

#3 » 16:10:18, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju som om det är några ungdomar som "lattjar runt". Ingenting är stulet trots att det bör finnas en hel del av värde där i alla fall om man vet tillräckligt om hästsaker för att kunna sälja dem. Det verkar inte heller som någon skadegörelse i större skala vid varje tillfälle så de är antagligen inte ute efter att sänka verksamheten, de hade ju kunnat slå sönder alla fönster på samma gång.

I ett sådant fall hade jag gärna ökat närvaron på nätterna för att få fast eller skrämma bort ungarna men det är förstås inte helt realistiskt. Istället kan man skaffa ett billigt konsumentlarm som är kopplat till larmcentral. Detektorer på alla viktiga dörrar och sedan kanske klistermärkena råkar komma upp även på olarmade byggnader så där i farten. Nästa steg skulle vara riktig kameraövervakning (om tillstånd är möjligt) kanske kompletterat med några dummy-kameror och såklart även avskräckande klistermärken.

Jag tror alltså att om det är ett gäng ungar som inte är ute efter något särskilt så tror jag att det är alldeles tillräckligt avskräckande med dekaler som säger att man har ett larm kopplat till larmcentral och att området är kameraövervakat. Om man dessutom får till ett larm och kameror som fungerar bra så är det ju inte heller någon nackdel.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

MagnusS (trådstartaren)

#4 » 17:26:02, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, Hur lång räckvidd kan man få med trådlösa larm? Det handlar om 2 ridhus, samt 2 stall o ev förrådsbyggnader o det är nog runt 120-150 meter mellan byggnadernas ytterändar som längst.

Man kan ju inte sätta sirener hur som helst heller för då har man ju ett gäng uppskrämda hästar istället.
Men mer lampor med rörelsesensorer vore inte fel, Sitter nog några uppsatta tror jag men jag har faktiskt dålig koll på var/hur de sitter. Tyvärr bor det inte ngn direkt i närheten som ser om de tänds.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn

#5 » 17:49:08, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog för stora sträckor för budgetlarmen men man kan kanske få till det med två separata larmsystem. Annars kan ni ta ut en "riktig" larmfirma för att diskutera vad som borde göras i form av larm och kameraövervakning. Om offerten sedan inte passar er kostym så har ni säkert ändå fått några idéer om hur ni skulle kunna snickra en egen enklare lösning.

Vi har ett larmsystem i vårt stall. Huvudenheten och sirenen sitter i sadelkammaren som är en brandcell. Därför tjuter inte så mycket att det blir problem med hästarna men samtidigt är jag inte helt säker på att en inkräktare längst bort i stallgången skulle förstå att det är ett inbrottslarm som låter. Vi har dock en utomhussiren som låter desto mer och för att skrämma tjuven är förstås det viktigaste att larmet riskerar att påkalla uppmärksamhet från eventuella förbipasserande.
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län

Holger

#6 » 18:01:31, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klistermärken som varnar för "ljudlöst larm" gör nog susen! Sedan starka(!) utomhusljus med rörelsesensorer.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mkylen

#7 » 18:51:38, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns larm som klarar dom ytorna om man sätter upp någon repeater alt sätter den trådlösa mottagaren så nära det andra stallet det går.
/Martin
Mkylen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:20, 29-11-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Yanmar B17-2 EX
Volvo BM 6300 EHC

Martin.Eriksson

#8 » 20:07:20, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De lät som det bara är en väg dit? nått som sitter vid vägen alldeles innan stallen o de, typ en lyktstolpe med rörelselkänslig lampa så dom märker redan på en gång att dom är "iaktagna"...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

PerJohansson

#9 » 20:13:24, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kamera med rörelsevakt, alltså en som börjar vrida sig mot objektet som rör sig. Då hinner klientelet inte analysera om det är en riktig kamera eller inte förrän det är dags att försvinna, utifall det skulle vara en riktig. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MagnusS (trådstartaren)

#10 » 21:09:12, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tyvärr inte bara en väg in, isåfall hade jag gärna lurpassat. Det är en genomfart över "gårdsplanen" och rätt mkt folk rastar hundar o annat där kvällstid så en kamera i den zonen skulle nog bli ett jäkla liv om, Man får hålla sig runt byggnaderna med kameran antar jag.
Förutom grusvägen som går tvärs genom går det ut ett antal ridstigar i alla möjliga riktningar som ansluter vägar här o där så om de kommer med cykel/moppe/cross har man noll chans.

Var hittar man en kamera med rörelsesensor? Det vore ju kanon, funkar säkerligen med en atrapp
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

micke holmberg

#11 » 22:09:15, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

åtelkamera med ir funktion som jägare har med mms funktion skulle ni ha. dom är inte så dyra nu. går lätt att flytta till olika platser på byggnaden
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

PerJohansson

#12 » 22:31:03, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den numera nedlagda lokala soptippen hade de en sån kamera, jag tror faktiskt att det bara var en rörelsesensor likt den vanliga halogenlampor har som var kopplad till ett manöverdom som svängde kameran fram och tillbaka ett halvvarv eller så. Jag vet inte riktigt, det var 15 år sen och även om alla misstänkte att det var en fejkkamera så var det ingen som ville vara kvar tillräckligt länge för att få reda på det.
För att ingen ska få moralpanik kan jag ju återigen förtydliga att vi var småkillar på den tiden, och det var en soptipp... :) Men för det TS skull kan det ju vara värdefullt att veta att det fungerade, oavsett om kameran var äkta eller inte.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

OskarT

#13 » 22:34:38, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

åtelkamera eller bara dummies kameror om det e små barn så lär dom bli närvösa
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

Towil

#14 » 22:35:13, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa er att sätta upp kamror som ni inte har tillstånd för. Finns en dom för en som satter upp det i skogen för att fota räv kostade honom 10000 i böter.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PerJohansson

#15 » 22:39:05, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på reglerna om det där? Är det skillnad på kamera med bandupptagningsutrustning och en utan?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se