Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Stöld i Ale kommun - verkstad, garage m.m.!!! Rotator och grip borta.

17 inlägg • Sida 1 av 2
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 17:41:58, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena gubbs. Vill varna och tipsa om en ny stöldvåg med fokus på verkstad, garage och jord/skogsbruk. Stod och sågade ved när jag plötsligt såg att min rotator och gripklo var borta på vagnen. @!/(?&!!! Det tragikomiska var att jag igår berättade för morsan om hur det gick en sådan våg för ett år sedan ungefär. Suck.
Min vagn är en Mowi 250, men jag antar att de snor från alla möjliga maskiner.

Det går en stor våg i området nu, så bor ni i närheten, håll utkik, lås, svetsa, tipsa! Jag bor i Sannum, en liten by i mitten av Ale kommun, mellan Nödinge och Älvängen.

Det här var inbrott eller stöld nummer åtta för mig. Så jäkla tråkigt varje gång.

Får man något övht på försäkringen om grejerna inte är inlåsta? Jag har tyvärr ingenstans att låsa in dem, så inte mkt val.

De var väldigt målinriktade, f.ö. De har lämnat massa annat de kunnat ta, så jag antar att de har en marknad där de kränger det. De andra jag hört om har också fått verkstads/bruksgrejer snodda, däck och annat.

Mvh Tompa, Ale

Ps: hamnar tråden fel, flytta den gärna till den plats där den syns bäst, moderatorer. Tack. Ds.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



MagnusS

#2 » 17:49:44, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt tråkigt att höra:(
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

LeifAndersson

#3 » 18:02:38, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din försäkring gäller när det tillgrips fast monterade detaljer från en maskin. Men tyvärr är nog självrisken högre än värdet på grip och rotator sedan försäkringsbolaget gjort åldersavdrag. :x
Under alla omständigheter är det förbaskat tråkigt att bli frånstulen prylar. :aaargh:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Agne Holmqvist

#4 » 18:10:45, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt!!

Tackar för varningen, skall se över hur mina grejer sitter fast! Bor bara någon mil från dig.

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#5 » 18:28:28, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gör det, Agne. Men vad fasen, man kan ju inte låsa in alla grejer man har heller när man bor med lada, uthus och öppen maskinhall. Det är hopplöst.

Leif: intressant det där med tillgripna, fasta detaljer. Tack för tipset. Min vagn är från 2003, f.ö. Men på vår hemförsäkring står det att den inte gäller motorfordon, terräng-, släp- eller andra efterfordon, vilket väl en griplastarvagn måste anses som. Eller?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

patrik h

#6 » 18:30:27, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinförsäkringen då?
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#7 » 18:41:52, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinförsäkring har jag ingen. Eller ja, ingen jag vet om i alla fall. Jag antar att det är nåt man behöver teckna separat (?). Kanske blir en smärtsam läxa den här gången, då. :sad: Bra att vedprocessorn är avsevärt bökigare att sno iaf, så den låter de nog bli. Kanske ska kika på traktorn också, men å andra sidan vaknar ju varenda kotte om de drar igång den på natten och på dagen är nästan alltid vi eller grannar i närheten.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

LeifAndersson

#8 » 18:42:55, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä. Det krävs en lantbruksförsäkring där vagnen är med i inventarieförteckningen. Med bara hemförsäkring har du inget skydd för dina "rullande" inventarier vid brand stöld och liknande. Kontakta ditt försäkringsbolag och kolla vad en tilläggsförsäkring kostar, brukar inte kosta många kronor.

Tillägg: Din traktor är försäkrad om du har "delkasko" på din försäkring. Motordrivna fordon har separata försäkringar.
Senast redigerad av LeifAndersson 18:47:38, 26-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

vetinte

#9 » 22:36:41, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

J.........vligt tråkigt !!!! :x
Men dedär har ju hållt på i många år. O kommer bara att bli än värre.
Det går helt enkelt inte att bo där nere längre. Hör fortfarande massa skit nerifrån.
Tog mitt pick o pack o flyttade för nåra år sen o det var det bästa som jag gjort. :thumme:
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Ivar Risslén

#10 » 22:50:48, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är samma som polisen brukar ge ibland. Märk sakerna med namn och adress så kanske ni får igen dom om polisen lyckas hitta något stöldgods.

Det är tur att det inte är så vanligt med stölder här uppe där jag bor men jag har hängt upp kameror så jag ser runt hela huset och garaget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#11 » 19:30:54, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur bra stämning det är här och hur mkt tips och stöd man ofta får, tänkte jag slänga in en uppdatering mest för skojs skull.

Det visade sig att vår försäkring täckte i alla fall; "gårdslösen" på vår jordbruksförsäkring i LF. Det var flyt nummer ett. Flyt nummer två var när det visade sig att prylarna kostade "bara" 15 000 och inte 25, 30 som jag trodde. Jag gissar att vi i slutändan går back sex, åtta tusen. Inte kul det heller, men avgjort bättre än 30. Efter stölden kedjade jag fast allt möjligt och resten bar jag in i trapphus och upp på vind. Trist men enklare än allt krångel stölder innebär.

Idag har jag så varit och hämta mina nya prylar. Köpte en likadan rotator och grip från Mowi (hos Andrésen i Gbg) och passade samtidigt på att slå till på en tredje bank med stöttor jag funderat på ett tag, för att lättare kunna ta hem ris, farsans tumstjocka pinnar han envisas med att spara :???: samt korta eller sneda stockar. Gick också in på Swedol och slog till på ytterligare ett lås och tio meter 10mm säkerhetskätting. Trist, men vad gör man inte.

Nu återstår försäkringsbolagets arbete och resultat och att få dit alla grejer. Har ingen om jag fixar det själv men tänkte börja försöka i helgen iaf. Wish me luck. :driver:

:off_topic: Däremot hade jag hoppats kunna sätta den tredje banken i mitten. Flyttade boggin en bit bak förra året då den var väl kort. Insåg dock att jag för att kunna sätta den tredje i mitten, måste ta bort hela boggin, vilket inte är alldeles enkelt. Den var bökig att flytta bak också, och tar man av den får man förmodligen inte på den igen. Dessutom gissar jag att den väger en del. Ska kika mer i morrn men det får nog bli så; korta boggin igen och sätta den tredje längst bak. En annan variant är att ta loss den vid stammen fram nedanför grinden, men jag gissar att den sitter bökigt och då får man grinden att hantera samt hela bakvagnen istället. Nån som gjort eller prövat nåt liknande, tro?
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

LeifAndersson

#12 » 19:56:01, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det, har du en riktig lantbruksförsäkring ska det ingå. Tur att du inte nöjt dig med bara hemförsäkring. Så alla ni som har lite "prylar", se över era försäkringar. Och har ni utökat samlingen, se till att det tas upp i försäkringen. När skadan är ett faktum är det försent. Och ni som har "avställda" traktorer och maskiner se till så ni har en "garageförsäkring" på dessa, där krävs separat försäkring nämligen.(motordrivna fordon.)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Agne Holmqvist

#13 » 20:09:28, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättetråkigt att man skall behöva låsa fast allt för att ha de kvar!
Ändå bra att du hade rätt försäkring! Lycka till med att få fart på grejerna igen.

Grannen fick sin farmartank tömd och några veckor senare vandaliserad (för att han inte fyllt den igen) samt att de då smög runt i alla uthus och slangade ur den diesel som fanns i diverse maskiner.
Å han bor riktigt nära en relativt vältrafikerad väg och de måste stått på vägen för att tömma tanken.

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

Dunder69

#14 » 20:28:19, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

men iaf illa om man ska behöva kedja fast allt och låsa som en galning blir lite sjukt men tydligen så man ska göra :( sabla trist det hela
Det var inte bättre förr..det var du som var bättre förr.
Användarvisningsbild
Dunder69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:45, 28-12-2010
Ort: Sandviken
Maskintyp: Hjullastare

Hool

#15 » 23:14:10, 24-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är någon tröst så är det lika illa häruppe med..

Man ska långt inåt landet och nästan till Norge innan det blir något bättre tyvärr..

Hmmm..

Störs flödet för mkt om man skulle få för sig att pula in ett hundchip i någon slangstump eller nåt?
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se