Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Det kom en okänd bil upp på min gård.

42 inlägg • Sida 3 av 3
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

qqq

#31 » 20:13:54, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
Orsa skrev:Förtal och förtal.
Syftet med inlägget från trådstartaren var ju inte att utsätta den som blev utpekad för missaktning utan att varna för att en person äger en bil som olagligt körs runt i bygderna av någon. Det finns flera offentligt tillgängliga uppgifter som trådstartaren anför som styrker att det finns ett allmänintresse av att få bort bilen från vägarna.
Det trådstartaren i första hand borde lära att man tillsammans med inlägget kunnat berätta att polisen blivit underrättad också.


Även om det direkta syftet/uppsåtet inte var att sprida missaktning så måste man ändå vara medveten om att det blir effekten. Och då går det att hitta ett uppsåt ändå, om inte annat det som heter likgiltighetsuppsåt på juridiska. För att det ska vara försvarligt att sprida såna här uppgifter som det fanns från början måste det till nåt betydligt mer konkret och allvarligt. Att det kan handla om offentliga uppgifter ändrar inte det, förtal kan det vara ändå.

Är du juristutbildad ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Holger

#32 » 20:56:45, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Holger skrev:Tycker det är bra initiativ av TS och att vi lägger ner diskussionen nu.
Och att visa bilen utan regnummer eller beskriva den utan bild räcker ju. Det händer så mycket där ute så att vara lite mer på sin vakt är en bra sak.

Har man inget reg nr eller en bild, blir det väldigt tunt . En beskrivning skulle kunna bli så här ” en röd Volvo V70”.
Det som vi har lagt märke till är att avställda bilar ofta brukas på ett annat ställe än där dom är skrivna.
Så någon form av kartläggning av avställda bilars rörelse mönster är inte helt fel.
Göran i Björnarbo

Du har absolut rätt Göran, men i det här fallet är det en ganska ”unik” bil, så tillverkare, modell och färg hade räckt. Men med bilden utan regnummer framgår detta ju tydligt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#33 » 21:03:59, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

STOPP :red_card:

TS gjorde en beundransvärd insats!
Att ha sinnesnärvaro nog att fota bilen är imponerande :buga:
Ja... jo... reg.nr. ... men det är offentlig handling, liksom övrigt som TS skrev... så... dra inte så in i... höga växlar på det även om det juridiskt tekniskt sett kanske inte var rätt plats och rätt sätt för allt...

TS -får- dock, och -det- är helt lagligt, sända det oredigerade fotot till var och en, var för sig, som begär att få se det.

De flesta av oss är rörande ense om att det både är knepigt med att skyddsjakt på alla skadedjur inte är tillåten, samtidigt som ingen av oss vill se ohämmad jakt...
Det vi -vill- se är ett tydligare och kraftigare agerande av rättsapparaten rörande denna form av avart som tråden presenterar initialt :shake_hands:

Så - tagga ned och var tacksam för att någon -vågade- träda fram och försöka hjälpa sin omgivning istället för att hacka och trycka ned. Konstruktiv kritik och befogade påpekanden gör man via PM eller E-post eller om så är möjligt via telefon - man publicerar det inte!
Så, till er som reagerat i överkant. Ta gärna bort de reaktionerna o be Moderator justera tråden :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Anders.B

#34 » 23:19:37, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt av TS!!
Här hos oss går djungeltelegrafen med och utan bilder/film på suspekta fordon, vi har då aldrig förnärmad någon som visat sig oskyldig däremot har det slutat med polis och arrest i något fall men i de flesta så inser de ljusskygga att området är på tå och avviker för gött.

Mer civilkurage är tyvärr ett måste och det behovet lär ju inte minska...
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

LeifAndersson

#35 » 07:13:39, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger man ut en bild på en bil man anser kan vara skum på något vis så måste det gå att identifiera just den bilen. Om jag hade en liknande bil i trakten som en som gjorts så den inte går att identifiera så skulle jag bli förbaskat krängt och känna mig utpekad! Så jag tycker att den ursprungliga tråden var mindre kränkande än till vad den ändrades till. Att indirekt peka ut en individ som råkar ha en liknande bil är att peka ut oskyldiga, men att peka ut ett enskilt fordon som uppträtt suspekt och dessutom inte är i ordning kan jag inte se problemet med! Hade jag haft en liknande bil och gjort en anmälan angående den modifierade bilden så hade jag nog haft större möjlighet till framgång än ägaren till en utpekad busbil!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#36 » 09:15:33, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett TS mening med så är det lite stake att lägga upp hela rasket på forat! Kallas civilkurage som flera borde visa å inte krypa för ev. risken att bli åtalad i dessa skummisarnas Gyllene tider! Kan medd. att vår gamla dam sitter ensam i sommarhuset å det kommer en bil som flera obs. den hörde hemma i Malmö de hade nånting att sälja enl. utsaga men ingen vet vad? Av bylingen kan man inte räkna med någon hjälp den tiden verkar förbi men här finns det folk som reagerar snabbt så skulle de värsta inträffa så står 218 tvärs utfarten direkt Å sen blir de inte nådigt för herrskapet som stör!! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bygert

#37 » 09:47:31, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Är du juristutbildad ?


Ja


Det skadar aldrig att veta vad som är lagligt. Vet man det så kan man göra ett medvetet val. Ibland kanske det är bäst att låta bli att göra något. Ibland kan man som här ganska enkelt ändra lite och så är det löst. Nån gång kanske man medvetet väljer att bryta mot nån lag. Ibland kanske det rent av är motiverat. Oavsett hur man nu gör kan det aldrig vara fel att vara medveten om vad som är lagligt och inte. Det är det jag har ägnat mig åt, att försöka berätta vad man får göra utan att riskera att bryta mot nån lag. Sen kan man förvisso diskutera om lagen är så usel att man bör bryta mot den, vad som är moraliskt rätt osv. Men det blir faktiskt lite enklare och trevligare om försöker ha lite ordning på vilken av de sakerna vi diskuterar. Jag har ingen lust att försvara mig mot argument om vad som borde vara rätt när det jag pratar om är vad som gäller enligt lag.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Viktorputts

#38 » 09:48:34, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lämpligt att "skumma" bilar debatteras i lokala grupper och inte här på en sida för maskinister i hela norden?
Vet inte om ni andra vill veta om alla skumma bilar som åker genom vår by :coffee:

Rätt sak på rätt plats!!
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Holger

#39 » 10:12:36, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej okej okej
Nu regnar det PM också, hade räckt med vattnet igår ;-)
Jag har tagit bort bilden i första inlägget. de som är intresserade kontaktar TS så får denne bestämma om bilden skickas ut eller inte.

(jisses)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#40 » 10:18:16, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske blir enklare om ni föredrar att bli hjälpta vid ett överfall eller inte få hjälp bara för att folk står som mähän å tittar enbart för att tillfälligt vara lagliga? Nog vet jag vad jag skulle göra! Inte så många år sedan en person arresterades å han var så misshandlad i cellen helt obegripligt men förklaringen kom att han tydligen vållat skadorna själv genom att studsa mellan väggarna för ingen hade varken sett eller hört något om detta utan han hade själv orsakat skadorna! Kallas "se mellan fingrarna"! Problemet ÄR VILKA VILL HA HJÄLP när de blir överfallna? Vi har enorma problem nuförtiden med dylikt men så länge skutan kan gå de är ju bara andra som drabbas men inte jag! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#41 » 10:19:47, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts - de cirkulerar... drar som rövarband över nationen... klart man vill veta vilka som setts var o -varför- man reagerat på dem.

De -lever- på att folk är godtrogna, vill inte tro, och håller tyst.
Skulle deras förehavanden informeras om så förlorar de sin "marknad"...

Hade jag haft "body cam" så hade jag kunnat visa ett antal märkliga individer... hur kom man till mitt område... man ser både centrum och järnväg, men fråga i alla fall efter vägen dit (jmf TS "besökares" frågor)... I stundens "hetta" inser man oftast inte att man är utsatt för ett "rån försök" eller "rån planering" - de testar ens vakenhetsgrad, intelligensnivå, och observationsförmåga.
Vi talar om yrkeskriminella!
De här är inga snälla, rara, söta, treviga, plålitliga, osv medmänniskor - de är rovdjur, ute efter nästa offer!

Så, ju Viktorputts, de som sett hos dig kan mycket väl vara de som setts hos mig!
Detta -var- polisens -jobb- att hålla koll på. Det var -därför- landet hade lokalpolis och lokala polisstationer. Vi hade fotpatrullerande polis, som lärde känna sitt område och vilka som hörde hemma där. Nu sysslar inte pliten med sådant längre => då får vi själva ta tag i att vara vaksam mot det som avviker!

Du tror väl inte TS var den ende som fick besök den där dagen av di där gynnarna?!
TS -kanske- var den -ende- som såg dem!... vad han de då med under de andra "hembesöken" ?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#42 » 10:21:53, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nej nej.
TS gjorde en bra insats tycker jag men Bygert har naturligtvis också rätt och jag tycker det bara är sjysst att informera om detta. Tycker det är onödigt att en bred diskussion startas!

Som en grannunge sa: "nu räcker det, jag går och gungar!"

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se