Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Ytterligare en bränslestöld i Örebro

28 inlägg • Sida 1 av 2
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

tracker (trådstartaren)

#1 » 14:03:34, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bilden på gärningsmannen, ytterligare en bränslestöld, visserligen bara på 20 liter diesel men ändå.
Varför finns idioter...

Bild
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



tommen1

#2 » 17:42:49, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det ska vara så himla svårt att följa efter gärningsmannen på håll och sen rapportera individen.. :ohnej:
Hade alla gjort detta om det var möjligt så hade vi snart fått ordning på samhället-..
Som det är nu med alla fegisar så kommer dom undan.. :djaevul:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

dc_lindberg

#3 » 19:03:04, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

farligt att ha civilkurage... polisen ser sådant ingripande som minst ett ofredande av brottslingen (som givetvis skall skyddas till varje pris!) - man får inte ens titta snett på dem, för det kan klassas som kränkning och då är det allvarligt brott på G mot den stackars tjyven!
SFS nr: 1962:700
Kap 4 och 5

...å hur det kommer att gå för den stackars tjyven när staten (polisen) har den attityden mot de laglydiga, vill vi inte veta...
tjyven agerade enligt Kap 8, men det är ju en ringa förseelse jmf med kap 4 och 5! :ohnej:
Senast redigerad av dc_lindberg 19:29:03, 15-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tommen1

#4 » 19:16:25, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, du.. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

jonnordvall

#5 » 19:29:51, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så gör man ett envarsingripande enligt rättegångsbalken kap 24 paragraf 7.
Men det kan ju vara vanskligt för ens egen direkta hälsa om pundaren eller boven är våldsam.. men rent juridiskt är det nog ingen fara på taket så långe just fängelsestraff finns med på straffskalan.
Om nu en dunk diesel räknas som stöld....... hmm
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Göran Ekman

#6 » 20:31:15, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken med att det blir accepterat att utföra mindre stölder.
Kan ju bli att någon känner att med ett schysst järnrör kan jag förändra världen . Efter det håller man käften.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tracker (trådstartaren)

#7 » 20:35:28, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

stöld är stöld även om den är av ringa betydelse, sedan när det är 20:e gången så börjar det bli tråkigt.....
Men staket är på g
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

tommen1

#8 » 21:39:42, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, undrar varför det finns så många uppklippta staket.. :screwy:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

dc_lindberg

#9 » 11:45:04, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är inte lagarna, för de är synnerligen tuffa! Vi lär ha världen hårdast lagstiftning - men vad hjälper det när de som är satta att använda den inte utför sitt jobb?!...

Tracker - brottet är handlingen, inte värdet!
Klar man blir lee o trött som du säger. Jag har 12 år med skadegörelse där jag vet vem som ligger bakom. Polisen skyddar personen istället för att sätta stopp för dumheterna. Man blir trött på't (både ock alltså!). GE - fasar för den dagen; och den dagen kommer allt närmare som konsekvens av importen av andra synsätt som skett med ohämmad mängd/aktivitet de senaste 20 åren...

Det är frustrerande att du och andra råkar ut för de där "besökarna"!
Än mer frustrerande är att de som har dem på bild, fullt lagligt, där de till och med kan identifieras på olika sätt (butiker, bensinstationer, m.fl.) inte ens de får hjälp av rättsmyndigheterna!
Är "snatteriet" under 500kr's värd - "skiter vi i det".
Är värdet av stölden mindre än 10 000kr påstås det att Fjollträsk blåbären automatiskt lägger ned anmälan (!)... (kan det verkligen vara sant?)
Är förövaren känd av polisen (narkoman oftast) så gör de ingenting - "meningslöst" pga rättsväsendet släpper ut dem på en gång igen, så att de kan fortsätta sin brottliga verksamhet...

Visst var jag lite ironiserande ovan. Kap 8 väger i lagen mycket tyngre än Kap 4 och 5 - men rättsväsendet tycks tillämpa det som att Kap 8 är en ringa förseelse medans Kap 4 och 5 (om riktat mot brottsling) är synnerligen grova brott.

I olika epoker värderas olika händelser olika högt.
Hädelse, missfirmelse av tjänsteman, skatt, mord, misshandel, och nu tycks det värsta brott man kan göra är att på något sätt ens försöka hindra någon som är yngre än 15 att göra sig själv eller annan illa?!...
Senaste skiftningen från Regeringen är att kriminaliser uppmaning till annan att avdaga sig. Va?!... Är det -verkligen- den nivån på statsmannaskick som vi förtjänar - sandlåda - ? Vad händer om man då säger att regeringen kan slänga sig i väggen?...

Kosta inte på dyrt stängsel med förhoppningen att stölderna upphör - du drabbas enbart att mer frustrerande skadegörelse (se ovan - talar av egen erfarenhet).
Stängsel är bara till för att minska "spring" på området, ff.a. att motverka att de där under 15 inte råkar skada sig.
Mot tjyvar krävs annat... Rottweiler och Dobberman är kända för att kunna göra vissa insattser, vilket även både Boa och större kattdjur (don´t step on pussys tail (Adams Family)). Grissly är också kända för att ha inverkan på besökare...
Förr hade man personal som sov på platsen "vaktmästare" som ofta hade hund som hjälpmedel - se'n försvann vaktmästarbostäder och tjyvarna fick fritt fram...

Gör det -besvärligt- för dem att tjyva, lagom besvärlig så att det inte känns som värt jobbet. De är opportunister som är lata, nervösa och rädda - låter det för mycket eller tar för lång tid, då söker de efter lättare offer ;-)

Även om man såååå vill Indiana Jonse templa så ser den svenska rättvisa ohyggligt illa på när en oinbjuden (olaga intrångare) gör sig illa... halkar på mattan på trappen, får en sticka i handen när den river ned staketet, skär sig på fönsterrutan, osv etc... eller blir bitna av köttätarna...

Vissa skadedjur får man idka skyddsjakt på, men vissa är besvärligt fridlysta!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magirus

#10 » 13:16:39, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Felet är inte lagarna, för de är synnerligen tuffa! Vi lär ha världen hårdast lagstiftning - men vad hjälper det när de som är satta att använda den inte utför sitt jobb?!...


HEarhear!
magirus
 

dc_lindberg

#11 » 18:10:54, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...man får ju inte ens vara så här human, att man bjuder dem på en skyddad måltid:
https://www.amazon.se/Petigi-kaniner-ma ... den&sr=1-2 - iof så måste ju tjyven vara i pysslings storlek... man kan ju å andra sidan önska sig en större bur :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Viktorputts

#12 » 18:32:18, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart 4 år finns det bra förutsättningar att bli nämndeman för dom som har synpunkter på hur domstolarna dömer.

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

wol

#13 » 19:41:06, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det inte blir några straff så signalerar detta till andra tjuvar att det är ofarligt att stjäla och då kommer det att fortsätta.
Om regeringen vill få stopp på dessa otyg då måste det bli rejält kännbara påföljder och mera resurser till polisen så att flera brott blir uppklarade.
Om polisen slipper att fånga slipper att fånga samma tjuv flera gånger då kommer deras arbete att bli effektivare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

tommen1

#14 » 19:58:50, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte jag..om det hjälper med fler poliser..v g se nedan..
Själv så gick jag in på ett lokalkontor och den sk polisen där satt ner och hade sina händer på huvudet när jag kom in och förklarade mitt ärende..
Hans enda svar var att :vi tar skyltarna när dom inte betalat skatten, sen ville han inte prata mer..utan det blev denna.. :wave:
Tro inte att det är en vits nu , för jag blev.. :djaevul:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Blockstens trollet

#15 » 17:07:13, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en sak stängsla in hönshuset men räven är en annan sak Jag har snart drivit stenbrott i 10 år hade en kollega i vessterbotten som blev av med en stor kompressor för 300 tusen det var spår dubbel däck vi hade besök där en när grind var stängd tog numret stämde på spår polisen tog in person men då tog person lossade framhjuls bultar våran bil och blink mött på morgonen att han inte gillade polis besöket men det värkar som någon driver fyllnads täckt med stulna maskiner medans en som har köpt all på acktjoner med kvitto blir myndighets motarbetad. Problemet finns från norr till söder jag har hjullastare och grävmaskiner de varit på men inte borr riggar? anat en diesel jag driver stenbrott för block sten försäljning kontrakt för block har stulits 90 ton förra ägare de har aldrig sålt utan kontrakt men inte ens 1 milar marginalerna är små de är lön för tre en vinst på ½ mile om kontraktet är 2 mile omsätning 1½ och då är maskiner betalda alltså snigel banks förtjänst för max sten är 3 mile produktion buffert för flödet så det kräver fel fria maskiner de tidigare hade ingen koll alls trodde vinst var två siffra skulle krävas 30 gånger mer av allt folk som vet bättre sedan det är det för fyllnads sten stor köp inte för block anat en stora grossist och de vill inte köpa för mer än 1 mile av nya utan koll säkerhet leverans tillgång skull allt fungera utopi fritt skull jag kunna exportera kina med vinst men sabotörer och tjuvar gör det över leva firma omöjligt för övrigt så vart 3 år fyllnads sten ca 25000 skr ut för ut rymme kaffe pengs konkurrera fyllnads sten. :wave:
Det är mycket som skall betalas runt om täckt avgift ca 30 tusen år per täckt för utom ansöknings kostnaden med bullermätning och miljö och maskin besiktningar vilket inte har någon skyldig het anmäla även om de ser att besiktade maskin id är stulen för det har bara polisen i sin utreds mapp.
Skulle jag villa vara en ful räv för någon med fyllnads sten täkt för hålla maskiner i gång be en lodis sabba maskin ta lite diesel sedan lite vänligt komma få kör där ja har maskin Nä så funtad är ja inte men jag känner till fenomenet för de är över etablera hjullastar svängen och grävare svängen och mekaniker svängen kan så här i efterhand när export från kalix hamn till polen grossist inte funkat för köpet var begränsat.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se