Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Hur bedragare kan jobba, Tänk så lätt..

42 inlägg • Sida 2 av 3
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

David, Luleå

#16 » 11:52:49, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Ja, det var verkligenett LÄTT byte..ska man aldrig lära sig..


När ska man kunna känna sig trygg att ha handväskan påen rollator om inte i sitt eget trapphus? Vad ska hon lära sig?


tommen1 skrev:Folk idag ,som blivit gamla har tyvärr inget säkerhetstänkande längre.
Förr kunde man ställa sin cykel olåst några timmar och sen köra igen..


Har de inget säkerhetstänk eller har omvärlden förändrats snabbar än deras förståelse för den förändringen. Jag tror att det i hela personernas liv varit ok att ha en handväska på cykeln/sparken/rollatorn eller att ha på sig halskedjor eller tala med folk som vill prata med en.

Tyvärr verkar det inte fungera så i hela landet. Ibland står det olåsta barncyklar på skolan över helgen. De står kvar där på måndagen igen. Så ska det vara att leva. Det är så tråkigt att behöva anpassa hela livsstilen för några rötägg.

Jag har jobbat i byggbranchen sen -03 har alltid lämnat tändningsnyckeln i bilen där jag varit. Någon kanske måste flytta bilen. Då är det lätt fixat. Är det mitt fel om någon stjäl bilen? Jag vill fortfarande tycka att det är biltjuven som gör felet.

9 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



David, Luleå

#17 » 11:54:49, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tycka att det var en enorm berövning av livskvalitet om jag ska laga punka på cykeln och behöva tänka på att plocka ihop alla verktyg och låsa cykeln innan jag springer in och hämtar lagningssatsen som jag glömt ta med ut. Det kunde jag göra när jag bodde i lägenhet utan att bli av med nåt (99-06) . Men jag vet inte om man kan det idag i motsvarande bostadsområden?

Men om jag bott kvar kanske jag inte skulle lärt mig innan det var ett faktum att någon försvann med min cykel medan jag sprang in och pinkade. Jag förstår äldre som aldrig varit utsatta för nåt i hela sitt liv och plötsligt för första gången på 90 år råkar ut för en bedragare/skurk.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tommen1 (trådstartaren)

#18 » 15:16:35, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska se om jag kan ta en bild nån dag åt dig och lägga upp, så ska du få se på :djaevul:vad jag menar..
Ber vänligast att återkomma med detta..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#19 » 14:04:27, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personen har ringt upp ett par i 90-årsåldern och påstått att det har varit inbrott i ett hus på samma gata där paret bor och att ungdomar kommit över bankuppgifter efter att ha gått igenom posten i brevlådorna.

Personen berättar därför att paret behöver lämna in sina värdesaker till polisen för att de ska bli stöldmärkta.
Under samtalets gång kommer en annan person till parets bostad och får med sig smycken, bankkort med koder samt 25 000 kronor i kontanter.
Samtidigt lämnar personen över nya koder till paret men inga nya bankkort. Han lovar att värdesakerna ska återlämnas senare under kvällen.

Hur blåögd får man vara? :ohnej:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

torbjorn_forsman

#20 » 15:54:57, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typiska bondfångare, sådana fanns redan när dagens 90-åringar var unga...men då var det ju en annan generation de gav sig på, och med förevändningar som passade in bra i den hotbild som dåtidens åldringar eller överhuvudtaget lättlurade typer upplevde.

Redan idag har ju de flesta banker säkerhetssystem som övervakar transaktioner från deras äldre kunders konton och t ex automatiskt blockerar betalningar eller överföringar som avviker från det vanliga. Min mor har råkat ut för det, när hon skulle överföra ett femsiffrigt belopp till en släkting härom året. Det krävdes en hel del telefonsamtal, brevväxling och även ett personligt besök på bankkontoret innan pengarna släpptes iväg.
Men jag tror det också skulle behövas en möjlighet att automatspärra betalkort om de börjar användas på ett annat sätt än vanligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tommen1 (trådstartaren)

#21 » 16:34:20, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Strömmensberg har en man i 25-årsåldern blivit rånad.
Tre svartklädda killar med munskydd på sig har gett sig på honom bakifrån med knytnävsslag mot bakhuvudet. Därefter tog de hans guldhalsband, jacka samt datorväska. De försvann sen från platsen

Hör kanske inte till ämnet riktigt..
Detta är mer typen av ett bakåll..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

marve

#22 » 16:47:02, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falska sedlar i omlopp runt Östersund.
Åtta personer sitter sedan natten mot fredagen anhållna, misstänkta för att ha haft falska pengar. Personerna greps när de försökte handla på en affär i Östersund. (Ica maxi)
Enligt polisen så är de misstänkta födda på 90-talet och inte hemmahörande i Östersund.
Enligt vittne ska det varit en utlandsregistrerad bil inblandad.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

roddjer

#23 » 16:47:39, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Typiska bondfångare, sådana fanns redan när dagens 90-åringar var unga...men då var det ju en annan generation de gav sig på, och med förevändningar som passade in bra i den hotbild som dåtidens åldringar eller överhuvudtaget lättlurade typer upplevde.

Redan idag har ju de flesta banker säkerhetssystem som övervakar transaktioner från deras äldre kunders konton och t ex automatiskt blockerar betalningar eller överföringar som avviker från det vanliga. ...

Behöver inte vara "gammal" heller, hur man nu definerar det, som väl är. Följande utspelade sig innan de inblandade hunnit gå i pension. Min mors närmaste vän från barndomen fick ett samtal från sin bank/kortutgivare för ett antal år sen och tjänstemannen undrade om hon, mammas vän, i talande stund befann sig på Mallorca (eller Lanzarote/Teneriffa eller nåt liknande chartermål).
"... Nej, det gör jag inte... svarade hon misstänksamt"
"Bra, de var väl det vi trodde. Vi kommer därför deaktivera detta kort omgående och du kommer få ett nytt i brevlådan om ett par dagar", eller något i den stilen löd samtalet. Jag gissar på att de, kortföretaget, har någon övervakning på tidsstämplar för köp i förhållande till geografisk plats. Alltså köper man en fralla och en dagstidning nere på Konsum på lördag förmiddag så är det ju synnerligen märkligt om samma kort, fysiskt i butik, fösöker köpa den senaste iPhonen och iPaden nånstans i Thailand eller nåt, fyra timmar senare. ' :klia:
Hon fick ett nytt kort i alla fall och inga överraskningsköp dök upp på fakturan samt alla andra transaktioner var som de skulle.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

tommen1 (trådstartaren)

#24 » 19:06:10, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisen är på plats för att ta reda på mer samt söker efter den person som kvinnan hade bestämt träff med för att titta på en bil som var till salu. Den aktuella bilen står kvar på platsen.
Initialt utreds detta som ett bedrägeri.

Kom inte å säg att hon betalat ett FÖRSKOTT på bilen.. :ohnej:
Isåfall så får folk för :djaevul: en vakna !
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#25 » 17:17:54, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisen har kontaktats om ett bedrägeri i Jönköpings kommun under tisdagskvällen. En kvinna i 85-årsåldern hade blivit uppringd av en okänd man som utgav sig för att ringa från Region Jönköping. Han hade frågat om kvinnan fått något brev om vaccinering mot corona, vilket hon inte hade fått. Mannen ville sedan ställa frågor, men först skulle kvinnan identifiera sig och hon uppmanades att sätta in sitt bankkort i bankdosan och slå sin kod.
Kvinnan upptäckte senare att det hade försvunnit 20 000 kronor från hennes konto

Det finns tydligen hur många som helst som är lättlurade ännu.. :ohnej:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Ivar Risslén

#26 » 17:34:54, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett fel på Bank-id då man kan göra på det sättet. Jag tycker att det skulle gå att programmera en spärr så att man bara kan logga in med datorn som man har Bank-ID kortet i. Jag har själv upptäckt hur lätt det är att öppna fel sak då man kan använda olika datorer samtidigt när man loggar in med Bank-ID.
Jag loggade in med Bank-Id på en dator och då kunde jag öppna sidor på den andra datorn utan att jag hade loggat in.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tommen1 (trådstartaren)

#27 » 17:39:16, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är just detta som man kallar för kryphål.. :mrgreen:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

torbjorn_forsman

#28 » 20:57:49, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och åtminstone en del banker har ju täppt igen dem med egna säkerhetslösningar utöver bank-id. Återstår bara att resten av dem gör det...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tommen1 (trådstartaren)

#29 » 21:43:01, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisen larmades då en man i 90-årsåldern boende i Rimforsa hade blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. Mannen blev uppringd av en person som sa sig arbeta för en mobiloperatör och att mannen skulle få en ny mobiltelefon. Personen som ringde upp mannen berättade att en kollega skulle besöka mannen och lämna telefonen.

En man besökte mannen i 90-årsåldern och frågade om bankkortet, mannen i 90-årsåldern lämnade aldrig ifrån sig bankkortet och då lämnade den misstänkta bedragaren adressen.

ALLA gamlingar är inte lättlurade, jippiiee ! :hurra:

Detta leder till att telecombolagen MÅSTE spara "vem ringde" till alla nummer i åtminstonde 1 dag..
Sen vore det väl själve :djaevul: ..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

tommen1 (trådstartaren)

#30 » 11:20:23, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polis larmades till Exportgatan i Norrköping med anledning av att allmänheten uppmärksammat hur flera bilar stått på rad och tankat från samma tankning. Strax efteråt inkom liknande samtal gällande en bensinstation på Surgatan. När polis kom till platsen hittades ett stulet tankkort med tillhörande kod och två personer kunde gripas. Männen, i 35-årsåldern respektive 20-årsåldern, är i nuläget gripna för bedrägeri. Polisen vill uppmärksamma företagare på att inte förvara tankkort/koder/serviceböcker i sina företagsbilar när de parkerats.'

Klart man ska ha tankkorten i bilen med tillhörande kod, eller..? :klia: :mrgreen:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se