Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Bedrägeri, skulle behöva er hjälp.

47 inlägg • Sida 1 av 4
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

Per Janne (trådstartaren)

#1 » 10:39:58, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har läst mycket på forumet men aldrig ägt en egen maskin så det har inte blivit av att jag reggat mig tidigare.
För någon vecka sedan dök den upp, maskinen som jag väntat på, inte 150mil bort och i bra skick, kastar mig på telefonen och pratar med "Lars" om maskinen i typ 30 min, får bra svar på mina frågor, den är företagsägd i hans fastighetsbolag som jag kollar o det verkar sjyst, och han har bra kontakter på frakt... ja ni hör ju vart det barkar iväg.
Att jag är den dummaste människan som går i ett par skor är jag smärtsamt medveten om nu.

Naturligvis är företaget inte knutet till annonsören, saken är polisanmäld och har diarienr: 5000-901852-22.
Min fråga är om någon kanske äger eller känner igen maskinen, kanske kan man få en position på den jag hittar den inte på något bildsök, kanske är det någon som varit o fotat en maskin o fastnat på den uppmärksamma grannens kamera eller något liknande.
Allt är en chansning men i nuläget känns allt värt o jaga.
Tack på förhand.
O ja jag hade mycket hellre ställt någon teknisk fråga, men om det är någon som behöver en slant så räcker det uppenbarligen att skicka mig en faktura så kommer det på kontot :uupps:
Bild
Bild
Bild
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare



Stefan1972

#2 » 11:32:43, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som säger att bedragaren har maskinen på bilderna då? De är troligen bara uppsnappade på nätet.....Det är ju som sagt trist sånt här men man är ju som sagt tvungen att kolla allting innan man skickar nå pengar.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 11:59:23, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej bedragaren har ingen maskin. Varför skulle hen ha en maskin?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#4 » 12:05:04, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså så att du betalt men att ingen maskin dykt upp? Trist... Nå skäms inte över det, alla har vi väl gått på nån blåsning. Det jag kan råda dig till nu är att dokumentera allt nu, spara mail, kopiera telefonlistor på samtal, skriv upp vad ni pratat om och när. Minnet är tyvärr inte alltid stabilt över tid och det blir så mycket trovärdigare om du kan hala fram en lapp och säga att, jo 15 juli klockan 13:50 pratade vi med varann och då lovades detta och detta.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#5 » 12:08:59, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med sånt här är ju att alla enskilda småsaker aldrig når upp i graden av nå större åtal. Det blir ju nåt först när en hel grupp blivit blåst och det totala värdet barkar iväg. Och det kan ju ta åratal av arbete innan man ser ett mönster och samma person blivit anmäld flera ggr. Detta vet ju bedragarna mycket väl.......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#6 » 12:15:43, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist.
Antar att Blocket inte lämnar ut någon info/data annat än till Polisen, om de gitter efterfråga...
Personen har förstås reggat sin annons med falska uppgifter, o anonymt telfonnummer, men kanske går att ringa in geografiskt genom använd ISP, IP nummer etc?
Fast, som sagt, det är väl bara Polisen som får ut dylika uppgifter....
Frågan är om Blocket har ngt som helst ansvar?

Fast rör det inte olaglig fildelning lär väl inget hända! :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Peter Persson

#7 » 12:32:20, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju testa att söka numret i swish, är han riktigt dum så är numret reggat där även om det är ett kontantkort.
Alltså påbörja swisha en krona tills du kommer till där du ska fylla i bank id, där står namnet på innehavaren.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Alexn72

#8 » 12:45:16, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas inte du förde över nån större summa.

Jag har det senaste året anmält 3 maskiner på blocket.
Lustigt nog har jag lyckats få bilder på alla möjliga saker jag efterfrågat( inte vanligt på en fake annons)
Men när jag började ställa frågor om saker som var tekniska så fick jag fel svar.
Gemensamt är dock att de kommer in fredag/helg och behöver en handpenning för de har 20 personer till som vill ha den... Men 3h senare så är det fortfarande ingen som tagit den....
Visning kan tidigast ske på måndagen...
Senast redigerad av Alexn72 13:01:26, 09-08-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Per Janne (trådstartaren)

#9 » 12:49:20, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Vad är det som säger att bedragaren har maskinen på bilderna då? De är troligen bara uppsnappade på nätet.....Det är ju som sagt trist sånt här men man är ju som sagt tvungen att kolla allting innan man skickar nå pengar.


Självklart har inte bedragaren maskinen, men bilderna är ju tagna någonstans, tänker att det kanske finns någon info, jag kan inte hitta den på något bildsök eller någon annan annons.
Greppar efter halmstrån men men.

1 person gillar det här inlägget.
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Per Janne (trådstartaren)

#10 » 12:49:48, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Nej bedragaren har ingen maskin. Varför skulle hen ha en maskin?


Helt med på det.
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Per Janne (trådstartaren)

#11 » 12:52:09, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Är det alltså så att du betalt men att ingen maskin dykt upp? Trist... Nå skäms inte över det, alla har vi väl gått på nån blåsning. Det jag kan råda dig till nu är att dokumentera allt nu, spara mail, kopiera telefonlistor på samtal, skriv upp vad ni pratat om och när. Minnet är tyvärr inte alltid stabilt över tid och det blir så mycket trovärdigare om du kan hala fram en lapp och säga att, jo 15 juli klockan 13:50 pratade vi med varann och då lovades detta och detta.


Japp, så illa är det.
All dokumentation, mail, blocketkonversation, sms och telefonkontakt är lämnat till polisen.
Ska notera ned allt på papper o hoppas på det bästa.
Tack!!

1 person gillar det här inlägget.
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Per Janne (trådstartaren)

#12 » 12:56:00, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Problemet med sånt här är ju att alla enskilda småsaker aldrig når upp i graden av nå större åtal. Det blir ju nåt först när en hel grupp blivit blåst och det totala värdet barkar iväg. Och det kan ju ta åratal av arbete innan man ser ett mönster och samma person blivit anmäld flera ggr. Detta vet ju bedragarna mycket väl.......


Det finns just nu minst 2 anmälningar på samma jag och han vars företag blev kapat för att sälja maskinen genom, jag la 30min på att samtala med säljaren och han svarade bra på frågor kring maskinen så inte okunnig på området.
Att det är målvakter som står på konton o sånt förstår jag men tids nog kanske det går att knyta ihop en gemensam nämnare.
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Per Janne (trådstartaren)

#13 » 12:58:22, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Trist.
Antar att Blocket inte lämnar ut någon info/data annat än till Polisen, om de gitter efterfråga...
Personen har förstås reggat sin annons med falska uppgifter, o anonymt telfonnummer, men kanske går att ringa in geografiskt genom använd ISP, IP nummer etc?
Fast, som sagt, det är väl bara Polisen som får ut dylika uppgifter....
Frågan är om Blocket har ngt som helst ansvar?

Fast rör det inte olaglig fildelning lär väl inget hända! :mrgreen:


Blocket lämnar ut allt till polisen, hoppas oxå att det ska gå att nå geografiskt via ip eller liknande.
Blocket har nog inget ansvar i det, dom har varit hjälpsamma än så länge.

2 personer gillar det här inlägget.
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Per Janne (trådstartaren)

#14 » 12:59:52, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Du kan ju testa att söka numret i swish, är han riktigt dum så är numret reggat där även om det är ett kontantkort.
Alltså påbörja swisha en krona tills du kommer till där du ska fylla i bank id, där står namnet på innehavaren.


Testat men finns inget swish knutet till nr.
Bra förslag uppskattas
Tack
Per Janne
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:02:39, 09-08-2022
Ort: Hemavan
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Alexn72

#15 » 13:03:14, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen så är det enbart dit du betalat som är "rätt"
Men tyvärr kan det också visa sig vara Pontus som visar sig ha sålt 4 fälgar till Lars för den summa du har fört över.
Då är tyvärr spåren slut om inte Pontus tagit några uppgifter.
Hur betalade du?
Senast redigerad av Alexn72 13:06:18, 09-08-2022, redigerad totalt 1 gång.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se