Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Bluff mail om paket.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 22:28:38, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett medelande om paket på väg som stoppats för att det skulle betalas 20 kronor... Se här. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.72200 ... -sms-paket.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Holger

#2 » 22:48:25, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig förstått hur någon kan gå på denna bluff.
Mottagarens mailadress eller telefonnummer måste ju då ha angivits av försändaren så att fraktbolaget kan kontakta en via dessa medier. Vem gör det? Man plitar ju bara ner adressen, inget annat. Eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#3 » 23:18:12, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du har missat är att i Sverige så är vi glada i att ange både e-post adressen och mobiltelefonnumret när vi beställer saker på nätet.
Postnord skickar ett sms när de kommer med paketet. Det finns även olika appar som håller rätt på paketen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#4 » 07:50:32, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände mei lite träffad där, är jag så dum att jag ger ut ett telefonnummer till Ahlsell :)

Holger skrev:Mottagarens mailadress eller telefonnummer måste ju då ha angivits av försändaren så att fraktbolaget kan kontakta en via dessa medier. Vem gör det?


Det är alltså innan varan finns tillgänglig för frakt hos avsändaren som en föranmälan om kommande fraktbehov alstras hos exempelvis PostNord, där det aktiverar flera funktioner.

Ofta är det avtalsbegränsningar som bestämmer tidpunkten för frakt, typ klockan sexton varje jämn helgfri vardag eller något liknande avtal, när betalsystemet godkänt ordern skickas bekräftelse till plock , begränsas av artikelnummer som är restnoterade, samt triggar en kommande frakt, redan där alstras detta händelse som används vid utskick, all uppgift om kundnummer, telefonnummer, mottagaradress och leveransadress finns med.

Säljföretaget och fraktföretagets kundregister används av det registret som kan vara skapat för tjugo år sedan, därav finns uppgifterna samlade och kan användas till separata utskick med valfri tilläggstext.

Finns antagligen en klausul i PostNords "avtal med kund om kundregistrets integritet" där företaget får sälja uppgifterna till tredjepart.. : )
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

wol

#5 » 09:20:06, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också fått ett flertal sådana mail trotts att jag vet att jag aldrig beställt något det kan ju inte vara något annat än en bluff för att sno åt sig några kronor eller att komma åt mina kontouppgifter.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Holger

#6 » 10:01:23, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förklaringen Michael!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Michael Meier

#7 » 13:55:29, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder. Om du använder PostNords app kan du se alla meddelande från oss direkt i appen.


De skickas utan vår vetskap, och det vi vet om dessa är vad våra kunder berättar för oss


vår säkerhetsavdelning arbetar hela tiden för att stänga ner sidor som illegalt använder vårt varumärke


Det är möjligt dock väldigt osannolikt att säkerhetsavdelningen gör, sannolikt mer upptagen med akuta problem, så förvänta ingen hjälp i nutid därifrån.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#8 » 16:41:05, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är skrämmande är att bluffmakarna verkar ha tillgång till vem som beställer vad.
Jag har ofta fått sådana mail i samband med att jag beställt saker. Nu senast beställde jag från Byggmax och fick ett leveransdatum ca två veckor fram i tiden. Någon dag senare fick jag besked att det skulle komma tidigare. Samma dag jag hämtade paketet fick jag ett mail om att det skulle vara försenat och att jag skulle trycka på en länk för att få uppdatering om leveranstid. Allt såg exakt ut som det kom från Byggmax så hade jag inte redan fått paketet hade jag nog tryckt.på länken. :(

Jag har fått liknande mail när jag beställt från andra företag. Alla brukar vara skrämmande exakta.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#9 » 18:15:53, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mye i vårt samhälle bygger på att vi inte ska göra vissa saker, det finns outtömliga möjligheter för den som vill bråka.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Henrik_N

#10 » 18:16:38, 23-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det som är skrämmande är att bluffmakarna verkar ha tillgång till vem som beställer vad.
Jag har ofta fått sådana mail i samband med att jag beställt saker. Nu senast beställde jag från Byggmax och fick ett leveransdatum ca två veckor fram i tiden. Någon dag senare fick jag besked att det skulle komma tidigare. Samma dag jag hämtade paketet fick jag ett mail om att det skulle vara försenat och att jag skulle trycka på en länk för att få uppdatering om leveranstid. Allt såg exakt ut som det kom från Byggmax så hade jag inte redan fått paketet hade jag nog tryckt.på länken. :(

Jag har fått liknande mail när jag beställt från andra företag. Alla brukar vara skrämmande exakta.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk



Insiderjobb...? :klia:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Toost

#11 » 10:58:38, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror snarare det finns en infekterad "tracker" nånstans i kedjan, alltså en sån där "cookie" som kollar att du googlar på tex gummistövlar och sen skickar riktad reklam om just gummistövlar, om sen någon lyckas mjölka en dylik cookie på information om att du beställt nåt från firma xyz, så kan man skicka bluffsms om leverans.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se