Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Diesel stölder...

274 inlägg • Sida 1 av 19
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

NiklasHellner (trådstartaren)

#1 » 20:05:58, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå.tänkte kolla lite med er,hur utsatta ni har blivit för diesel stölder och vad ni har gjort för att förhindra detta.
Själv har jag satt på en låda över tankllock efter att ha fått det uppbrytet 2 ggr under 2 veckor.. Vi blev av med nästan 5m3 över jul när dom såga upp 3 tankar på våran tipp,vi har en inhyrd maskin där och han var väl kanske inte så jätte smart när han fyllde upp sin tank innan jul ledigheten men det hör kanske inte hit men den var iaf tom när han kom tebax.
Ja ja har ni bra tips på smarta anordningar typ högspänning i maskinen efter kl4 :grin: eller bara sitta på pass och sen :slag:
Ha det Niklas H
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg



BlackLuck

#2 » 20:20:27, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan rekommendera att gräva ner farmarn och ställa maskinen på sedan.

Beror naturligtvis på var man är... :evil:

Annars gillar jag tanken på att få ta såna där på bar gärning.
Kanske inte är så poppis hos sambo'n (som faktiskt också är från Hjärtum) om det nu hade varit julhelgen man satt på pass iofs.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

NiklasHellner (trådstartaren)

#3 » 20:34:49, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hon måste vara en bra person om hon är här ifrån... :razz:
Nä det går nog inte att gräva ner dom,dom måste etå samlade på andra ställen det är maskinerna dom går på.tankarna på tippen är på ett annat ställe inte där jag är.blir kanske till att vänta :hotar2: :hotar2:
Niklas
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

deex

#4 » 20:37:19, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

har slutat att ta med tanken när jag är ute, har i stället en 200 liters tank i skåpbilen, fyller den antingen på mack eller i den inlåsta på jobbet, räcker ju att tanka varannan dag, och så lämna maskinen tom på fredagar, visserligen lite mer att släpa på i bilen men inte så att det stör.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

jon anders olsson

#5 » 20:44:32, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

NiklasHellner skrev:Hallå.tänkte kolla lite med er,hur utsatta ni har blivit för diesel stölder och vad ni har gjort för att förhindra detta.
Själv har jag satt på en låda över tankllock efter att ha fått det uppbrytet 2 ggr under 2 veckor.. Vi blev av med nästan 5m3 över jul när dom såga upp 3 tankar på våran tipp,vi har en inhyrd maskin där och han var väl kanske inte så jätte smart när han fyllde upp sin tank innan jul ledigheten men det hör kanske inte hit men den var iaf tom när han kom tebax.
Ja ja har ni bra tips på smarta anordningar typ högspänning i maskinen efter kl4 :grin: eller bara sitta på pass och sen :slag:
Ha det Niklas H
de där med högspänning låter kul, kan du sätta upp en kamera som filmar alltihop och visa för oss, skulle vara kul och se hur en nygrillad dieseltjuv serut :mrgreen:
annars kan man ju bygga en specialtank, som ser ut som en vanlig tank fast den är avdelad, ena delen ska de vara nån annan vätska än diesel, tex. pink, vatten eller dyl, den delen behöver ju inte rymma så mycket typ ett par hundra liter, den delen ska tanklocket vara synligt på. de riktiga delen ska de vara dolt tanklock på :mrgreen:
/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

NiklasHellner (trådstartaren)

#6 » 22:00:41, 11-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag brukar faktiskt "dags" tanka jag med,det beror på var jag står på sträkningen det finns några "säkrare" stycken på etappen vi jobbar på så då kan man ju unna sig några extra diesel droppar i tanken. Alla tankar måste stå samlat pga miljöbruden på bygget..Och då är det en L60 som ska serva oss med tankar och dyligt,det är bara att ringa så kommer han,det är bra för vi får tanka på arbetstid,men han har ju ca10 maskiner att köra ut tankar till och så ska han hinna med allt annat med lossningar m,m så han e inte så förtjust i varjedag tankning.
Jag har faktiskt låtit en smed bygga en liten låda över tanklock och luftare,komentera gärna eller kom med bättre tips. Bild
Bild
BildBild
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

Ingvar

#7 » 00:12:50, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med ström kanske tål att tänka på trots allt :smile: jag ställde in halm till grisarna med traktorn för ett tag sedan..över elstängslet..lyckades tydligen få kontakt med lastaren, och det kändes ju inget när man satt i traktorn. Men sen när jag skulle hoppa in igen och stod på marken och tog i dörrhandtaget... :slag2: Strömmen skadar ju ingen, men man står ju inte så länge och tuggar på den precis... Fast frågan är ju vad som händer med elektroniken i maskinerna.. :klia: Annars har man ju ett batteri, så att sätta ett stängselaggregat skulle ju gå..När man sen själv ska in så gäller det ju bara att hoppa upp på fotstödet så är det ju lugnt... :driver:
Fast det är klart..det går ju inte på en bandare...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Joe

#8 » 10:35:11, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

NiklasHellner skrev:Bild


Vill inte vara elak men det där får tom en snorunge upp med bågfil...
Vore bättre om brickan i andra änden vore rund får då snurrar den med till viss del och blir lite svårare (om inte hänglåset stoppar det)

För att förbättra denna konstruktion så ta ett tjockt rör / plåt över hela stångens längd, dvs från sida till sida på topplådan..
Detta gör att man bara ser stångänden och låset men inte kommer åt med nåt simpelt verktyg...
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

NiklasHellner (trådstartaren)

#9 » 14:42:44, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ide med ett halv rör över... nog för att det är rostfritt och lite segt att såga upp.Meningen är ju att det ska ta mer tid att öppna,Har inte räknat med att få det 100% stöld fritt.Då kan dom ju lika gärna slå hål i tanken eller öppna pluggen i botten.Vi har ett vaktbolag som patrullerar för vägverket och ncc på nättera och dom kommer ut till maskinen minst 1-2ggr per natt,så jag är bara ute efter något som fördröjer/avskräcker allt löst folk som kommer nattetid.Men halvröret var en jäkligt bra ide som jag tar till mig :buga:
Swecon hade tagit fram en rostfri konstruktion vi provade på en av våra 290 maskiner,men låset var klent så den bröt dom upp en natt,så den har vi ochså byggt om med ett hänglås men inte på riktigt samma sätt.
Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
NiklasHellner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:29, 19-06-2007
Ort: Hjärtum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo380d Trimble dubbel gps & loadrite våg

norton

#10 » 15:00:04, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hörde en story om en maskinägare som blev av med diesel hela tiden, han ledsnade rejält och riggade en kamera och mobiltelefon. När tjuven var framme så tog den bilder och mms:ade till ägaren. Döm om hans förvåning när tjuven var en annan maskinförare på bygget. Den personen blev avskriven rätt omgående.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ronny Hallgren

#11 » 15:38:37, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig under dom 10 år jag kört grävmaskin råkat ut för nån dieselstöld och ändå har jag kört i StorStockholmstrakten hela tiden. Bara för att man nu skrev detta så kanske man råkar ut för det. Halvröret är en bra ide helst ska det även täcka hänglåset så att ligisterna inte kommer till att kapa eller klippa det.

// Ronny
Nu kör jag en Ew160D -12 med SPD-BM fäste, Engcon EC20B med grip och extra hydrauluttag, SVAB GP-Controller, SVAB L8-spakar, Möre dumpervagn -12
http://www.cj-lastmaskiner.se
Användarvisningsbild
Ronny Hallgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:00, 25-11-2006
Ort: Kungsängen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ew 160D, Ew160C, Ew160B, L120F, L60F, L70D, Huddig 1160, 1160D, 1260, 1260B, Lundberg 6200

Robban_C

#12 » 16:08:58, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ronny Hallgren skrev:... Halvröret ...
Halvör? Jag trodde det hette helrör eller kvarting. :mrgreen:

Allvarligt talat så brukar jag klara mig trots olåst motorlucka med mer.
Men en 3,5:a står ju oftast heller inte på samma ställen som en 24:a.
Just nu står ex vis min maskin med oläst motorlucka (och därmed olåst tanklock) bakpå en villatomt. Där står den bra. Och två dieseldunkar står utanför garaget men jag räknar kallt med att dom står där på måndag också.
Det har sina fördelar med små maskiner ibland. :grin:
Jag har dock ett helt vanligt låsbart tanklock på traktorn efter att faktiskt eventuellt ha blivit av med soppa två helger när den var alldeles nyköpt. Är dock inte helt säker på att det verkligen försvann sås.


Angående det där halvröret, Niklas, du kan ju ersätta den där rundstången med en bit härdad slipad axel. Härdningen gör i alla fall att en vanlig bågfil inte biter. Lite knöligare att borra hålet för hänglåset men det går genom att slipa igenom härdningen med vinkelkapen och sen borra som vanligt.
Brickan i änden går fortfarande att svetsa fast men jag rekommenderar att man borrar brickan och sen svetsar i axelns centrum eftersom axeln inte är härdad där.
Det blir ju i alla fall lite svårare med ganska enkla medel och lite småpengar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#13 » 16:31:13, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det för svårt att ta sig in i tanken så borrar de ett hål i sidan istället. Det har vi sett flera gånger om! Inget skoj det! Finns ett litet extra lock som är låsbart som du kan sätta under det vanliga tanklocket som Swecon tagit fram nyligen. Har ingen bild på det men monterade en sådan plus vanliga tanklocket på en maskin i veckan som buset försökt bryta sig ini men bara förstört tanklocket!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#14 » 16:46:46, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: ... en bit härdad slipad axel... ...Lite knöligare att borra hålet för hänglåset men det går genom att slipa igenom härdningen med vinkelkapen och sen borra som vanligt.


:slag:

"Någon" har visst glömt bort det fantastiska tipset att köra med betongborr. :grin:

Funkar ypperligt! :thumme:
Bild

Testade att slå med körnare(nere till höger)... och den blev platt! Men ordentligt vass betongborr tar sig igenom på ett ögonblick. :thummar:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#15 » 18:39:02, 12-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du sade det J-A! Betongborr går snabbt och lätt!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se