Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningStöld/vandalism/bedrägeri

Jag ska köpa en maskin var kan man kolla om den är stulen

75 inlägg • Sida 2 av 5
Stulna maskiner, vandalism, bedrägerier, skriv och berätta

Sorkjagaren

#16 » 14:09:13, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

*tokringer i varningsklockan* Jag måste instämma i det Lars B och andra säger, kontaktuppgifter ska alltid vara prio 1, i synnerhet om man driver ett företag där man direkt på nätet kräver användaren på pengar! Hur ska man kunna lita på någon om man inte vet vem det är man förväntas lita på? :klia: :slag:

Även när man kollar upp domänreg-info så är alla uppgifter dolda förutom ett lite underligt formulerat och väldigt anonymt personnamn, som i mina ögon ser ut att vara lite "kreativt stavat" för att försvåra uppsökning. Kollar man upp IPt för domänen så resolverar den inte till någonting alls, det går inte att få veta var domänen ligger utan den kan utan vidare drivas på ett privat adsl-abb i nåns garderob nånstans. Och sen det faktum att hemsidan är av det slag som man slänger ihop på högst 20 minuter (no offense, men så är det).

Och som sagt, vadå copyright 2003? Domänen är registrerad under hösten 2009, drevs sidan under nån annan form tidigare eller vad är det som härstammar från 2003?

Om jag nu trackar ner på något som faktiskt är ett seriöst företag (som säkert vore en god tillgång för branschen) så får jag be om ursäkt, men i så fall verkar det ju som att ni ansträngt er för att få det att se oseriöst ut. :???:
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)



Lars B

#17 » 14:32:56, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår affärside är enkel. Om Du idag försöker sälja eller köpa en vanlig belånad bil, eller annat registrerat fordon, så tar det stopp hos VägVerket.
Det finns alltid en sk leasingspärr inlagd, som omöjliggör köpet. Så är tyvärr inte fallet med Entreprenadmaskiner, eller andra maskiner, traktorer, skyliftar, mopeder eller vad Du vill som saknar registreringspapper. Vi har löst allt detta för Dig på ett enkelt sätt.
Hos oss kan Du registrera Din maskin för att vara förberedd om den stjäls, eller om Du är finansiär, för att stoppa en eventuell försäljning. Eller kanske Du funderar på att köpa en maskin, och vill veta om den är stulen eller ej.
Allt Du gör är att gå in på vår registreringssida, ange fabrikat, årsmodell och chassinummer, och registrera Din maskin. När vi sedan får en förfrågan på det chassinumret så uppger vi "om" och till vem leasing är bunden. Om den är stöldanmäld , så underrättar vi naturligtvis polis.
Kostnaden för detta är 1000:- SEK plus moms per år , per fordon. DVS under en normal leasingperiod på 36 månader, så kostar det endast 3000:- för att ha kontroll på att fordonet inte säljs till någon obehörig.


telco:
Jag försöker förstå eran enkla affärsidé...
Till skillnad från Transportstyrelsens register som ju innehåller SAMTLIGA registrerade fordon och därmed spärrar en försäljning så förstår jag inte hur ert skydd fungerar? Är tanken att jag när jag ska till och köpa en maskin först ska bli "medlem" hos er á 1000:- och sedan söka om den tilltänkta maskinen är stulen/leasingspärrad hos er? Den säkerhetsidé ni säljer bygger väl på en tanke att i princip alla maskiner på marknaden ska vara registrerade hos er... annars fungerar det ju inte eller? :x
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

thomas210b

#18 » 16:23:53, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För detta företag ringer alla varningsklockor som finns!!
Om de inte kan uppvisa vem man skall kontakta, företagsuppgifter mm.
så är det skojare som är ifarten... många företagare här inne som inte är så lättlurade!!
Vore ju lättförtjänta pengar för dessa skojare...1000kr/år bara en mailadress och löfte om att svara inom 24 timmar?
Får känslan av att man får nog aldrig svar på det mailet :x
Uppvisas inte mer föreslår jag att moderatorn tar bort och spärrar så ingen här inne blir lurad! :x
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lars B

#19 » 16:30:33, 28-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får väl avvakta och se hur telco besvarar frågorna...

Att ni inte hittar info om domänen kommer nog från att den är reggad via dinstudio.se som även gjort den avancerade mallen som sidan är tillverkad i :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B

#20 » 19:03:17, 02-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten update:
Man har nu ändrat © till 2009-2010 och ev några andra skrivningar på siten men INTE en enda uppgift om vilka som står bakom/f-skatt mm.
:!: Fortsatt varningsflagg mao när man går in och ändrar uppgifter men inte lämnar uppgifter som tar några minuter att knacka ned... :!:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

ja-bond77

#21 » 19:05:45, 02-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite slött av Holger att inte pusha för vår egen nya funktion i balken ovan... :wink:

http://www.maskinisten.net/steal_db.php
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lars B

#22 » 19:09:40, 02-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ni bör ta en mod-diskussion om att ev plocka bort länken tills vi får bättre info om hur seriöst detta ev är? :klia:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#23 » 11:08:22, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrivet som moderator:
Personligen så tycker jag att länken kan vara kvar eftersom den kritiseras så hårt i kommande inlägg.
Det vore en annan sak om länken skulle vara fristående utan att bemötas.
Som det är nu är länken nästan snarare ett varnande exempel.

Har just ställt följande fråga till Skatteverket:
Hej!

På ett forum för ägare och förare av anläggningsmaskiner har det dykt upp en länk som går till nån form av hemsida för registrering av stulna och belånade maskiner. Syftet är bra men hemsidan tar ut en avgift men är i övrigt väldigt anonym (inget F-skattenummer, inget momsnummer, ingen kontakttelefon etc). Detta luktar alltså svarta inkomster lång väg.
Vi som föredrar att jobba vitt skulle vilja att ni undersöker detta lite närmre så att vi får veta om "företaget" i fråga är seriöst eller inte.

Länk till forumet med diskussionen om hemsidan i fråga:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 019#150019

Länk direkt till hemsidan:
http://www.maskinregistret.se/

Jag hoppas att ni snarast tar tag i detta och ger oss besked om huruvida detta är ett skatte- och momsregistrerat företag eller ej.
Ert svar kommer att publiceras i tråden på forumet men endast om ni tillåter det.
Jag nås på telefonnumret i stort sett när som helst för kompletterande information.



Medlemmar:
Jag skulle vilja att nån av er påtar sig att SNARAST gå in och ta skärmdumpar på det mesta på sajten, inklusive avgifterna. Jag har nämligen inget fungerande bildbehandlingsprogram just nu så jag kan inte.
Skärmdumpar behöver inte läggas upp här, det räcker med att spara dom på disk så länge.
Om nån samlar ihop allt av IP-nummer för servern och allt annat så vore det också bra.


telco:
Om det är ordning på F-skatt och moms så är det frid och fröjd och då har du kommit igenom ett snävt nålsöga och vi kan då stryka ett streck över detta men är det inte det så får du skylla dig själv.


Skrivet som medlem:
Om det trots påtryckningar inte dyker upp något F-skattenummer så börjar man ju undra om det inte är nåt lurt med det där. Betalas det verkligen F-skatt? Moms?
Till våra företagare så vill jag påpeka att gör man affär med nån som inte har F-Skatt/moms och åker dit så får man snällt betala ytterligare en massa stålar, men nu till Skatteverket.
Senast redigerad av Robban_C 11:08:49, 03-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

thomas210b

#24 » 14:46:30, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget bolag som är registrerat och som heter masinregistret när man söker på alla bolag??
Även om de nu skulle ha F-skatt och moms så luktar det lurt lång väg då det inte finns nån att kontakta eller adress på var de finns!
Att han inte skrivit nåt mer i tråden kan man ju också tolka på ett visst sätt.
Det är ju ett ganska smart sätt att lura folk på och tyvärr så är det mycket vanlig företelse numera :evil:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Sorkjagaren

#25 » 16:42:02, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag skulle vilja att nån av er påtar sig att SNARAST gå in och ta skärmdumpar på det mesta på sajten, inklusive avgifterna. Jag har nämligen inget fungerande bildbehandlingsprogram just nu så jag kan inte.
Skärmdumpar behöver inte läggas upp här, det räcker med att spara dom på disk så länge.
Om nån samlar ihop allt av IP-nummer för servern och allt annat så vore det också bra.


Redan gjort. :thumme:

Bara att säga till om det skulle behövas i nåt sammanhang.
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)

Jevlar

#26 » 16:55:57, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att det är en bluff.

En Anette Månsson står med i domännamnsregistreringen men kontaktar man dinstudio.se så vet nog de mer.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Sorkjagaren

#27 » 17:03:04, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det känns helt uppenbart vid det här laget, jag tror inte att man statistiskt sett skulle klara att pricka in så många varningstecken om det var ärligt menat oavsett hur "internet-outbildad" personen bakom sidan må vara. :)
Den som söker, han letar.
Användarvisningsbild
Sorkjagaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:19, 19-10-2009
Ort: Gävle
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 HX (1989)

Robban_C

#28 » 21:04:15, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert, spara uppgifterna så länge. Antar att du har tagit skärmdumpar också?
Jag föreslår att vi i övrigt ligger lågt tills Skatteverket har sagt sitt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan 13

#29 » 21:31:22, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur kommer ni in på sidan?? när jag försöker öppna den så vill dom ha användarnamn och lösenord...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Lars B

#30 » 21:33:40, 03-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha nu har antingen verkligheten kommit ikapp eller?
Nu är siten belagd med lösenord! :uupps:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till Stöld/vandalism/bedrägeri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se