Jobbade för ett par år sedan på en verkstad som sålde/reparerade främst kinesiska mopeder av flera olika märken. Man får vad man betalar för... eller snarare, man får inte ett dugg mer än man betalar för!
Fyrtaktsmotorerna ska ha ventiljusteringar väldigt ofta (förstaservice efter 30, och sedan återkommande med några hundra mils mellanrum), och ibland är inte ens det tillräckligt ofta - mjuka ventiler och ventilsäten leder till slitage, för litet
spel och en motor som inte går alls eller stannar när den blivit varm p.g.a. otät
ventil.
Ett antal motorer hade slutkörda
ramlager (
kullager) efter några hundra mil - inte glapp, bästa beskrivningen jag kan ge är att ytan på kulorna såg ut som om dom blivit lettrade. Har aldrig sett något liknande på andra kullager.
Det som stoppar kicken från att fjädra upp för långt är att man helt enkelt svetsat upp mellanrummet mellan två kuggar i kugghjulet på den så det tar stopp mot en kugg i det andra kugghjulet det går mot. Släpp upp kicken oförsiktigt och den kuggen blir bortslagen, eller så spricker kåpan alltihop sitter i... Om kicken eller axeln den sitter på inte förlorat splinesen så axeln inte följer med kicken alls förståss.
Mekanismen i bendixdrevet fungerar inte om det kommer in damm i den. Det sitter centimeter ifrån variatorremmen, som bildar ganska mycket damm medan den slits...
Elsystemet förtjänar egentligen ett helt kapitel för sig själv. Bromsljusströmbrytarna går sönder, antingen så det aldrig tänds eller så det alltid är tänt. Inget
bromsljus = elstarten fungerar inte, bromsljus hela tiden = generatorn orkar inte ladda batteriet på vissa av mopparna så elstart m.m. fungerar inte.
Laddningsregulatorer dör då och då. Slutar med ingen laddning eller överladdning, överladdning bränner alla lampor som råkar vara tända.
Elektronisk tändning är bra ända tills elektronikboxen lägger av. Tror vi tog hem fem såna åt gången...
Dålig jordning mellan motor och elsystemet stör ut tändningen. Ger symptom i stil med att det går kicka igång motorn, men kör man
startmotor har man ingen gnista - startmotorströmmen stör ut tändsystemet.
Det var några av godbitarna om dom. Det hände mycket mer, men jag har nog lyckats förtränga en hel del.
Har även mekat med diverse kinesiska lekfordon åt bekanta, bl.a. den sorts minicross VOLVOEW la in en bild på. Bromsar som inte går justera - antingen bromsar dom bra men släpper aldrig, eller så släpper dom helt men tar knappt när man bromsar. Denna motor orkar inte ens få iväg hojen med en 3-åring på om en
broms ligger på, den effekt den har kommer först när den kommit upp i varv...
Fjädrarna i centrifugalkopplingen gillar att gå av, eller hoppa loss. Lite svårt att avgöra exakt vad som händer när man bara har manglade rester att obducera...
Bensinkranen sitter ihopbyggd med förgasaren, och packningen i den verkar inte tåla bensin. Flottör/flottörnål funkar inte heller, hänger sig så det bara pissar soppa om förgasaren, så då står man där och behöver stänga bensinkranen... nej just i h-e, kranen blev ju ombyggd för att inte läcka, så den går inte stänga av längre.
Motorn i sig själv funkade bra, men
förgasare,
koppling, snörstart o.s.v. funkade sällan särskilt länge.
Kan nämna lite fiddyhaverier också (såna som Martin.Eriksson har bild på). Ventil som förmodligen nypt i styrningen, med ventilsallad som följd, två gånger. Kuggrens på växellådsdrev. Avgången växellådsaxel. Sprickor i ramar, allt från "mindre allvarliga" saker som att infästningen till bakstötdämparen var på väg loss från ramen och upp genom sadeln till att ramen bokstavligen var på väg att gå av på mitten.
Kineser
kan bygga bra grejer. Tyvärr är det inget vi får se några bevis på på dom tvåhjuliga grejer dom säljer hit.